در حال حاضر پیش بینی می شود سال آینده دولت باکسری بودجه 31 هزار میلیارد تومانی مواجه شود. برهمین اساس اتکا به درآمدهای مالیاتی بیش از گذشته می شود.

 

نوسانات قيمت نفت طي ماه هاي اخير واکنش هاي مختلفي را در محافل اقتصادي به همراه داشته است. فعالان اقتصادي براين باورند که کاهش درآمدهاي نفتي همزمان مي تواند سود و زيان هاي را براي اقتصاد ايران به همراه داشته باشد. از سوي با کاهش درآمدهاي نفتي، احتمال توقف پروژه هاي عمراني وجود دارد. از سوي ديگر در صورتي که دولت احساس کند، توان اجراي پروژه هاي عمراني را ندارد به سمت جذب سرمايه هاي خارجي مي رود. با اين حال بخش خصوصي به شدت نگران احتمال اتکاي دولت به درآمدهاي مالياتي است. در صورتي که دولت چنين سياستي را پيش گيرد، سال آينده فشار مالي بيشتري بربدنه توليد ايجاد مي شود. مسعود خوانساري رئيس کميسيون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران براين باور است که فشارهاي مالي مي تواند دولت با به سمت اتکاي بيشتر به بخش خصوصي ببرد. او به خبرآنلاين در اين مورد گفت: در صورتي که دولت با کسري بودجه مواجه شود، راه حل اين نيست که فشار بربدنه توليد را بيشتر کند. در حال حاضر با مشکل رکود مواجه هستيم. اگر توليدکنندگان احساس خطر کنند، به طور حتم وضعيت سخت تر مي شود. بنابراين نکته اين است که دولت سال 94 را به شيوه اي مديريت کند که فشار مضاعف به توليد وارد نشود.

وي بيان داشت: در دوره کنوني که قيمت نفت کاهش پيدا کرده است، هم دولت و هم بخش خصوصي متوجه شده اند که وابستگي بيش از اندازه به نفت تا چه اندازه مي تواند براي اقتصاد و مردم و کشور خطرآفرين باشد. راه کاهش ميزان وابستگي به درآمدهاي نفتي، تقويت صنايع داخلي و بخصوص ايجاد امکان براي توسعه فعاليت هاي بخش خصوصي است. بخش خصوصي که بتواند با سهولت و در فضاي مناسب به کسب و کار بپردازد، قطعا به اقتصاد ملي هم کمک مي کند. دولت ها هيچ چاره اي به غير از توسعه اقتصاد بخش خصوصي ندارند. وابستگي بيش از اندازه به نفت نتيجه اي مشخص دارد. اين جريان منجر به کندشدن روند توسعه در کشور مي شود.

او ادامه داد: اگر قرار باشد که اقتصاد ايران رونق بگيرد و از فضاي رکود دور شود، نياز به پيش شرط هايي هست. شرط اول اين است که ميزان تحريم ها کم شود. در اين شرايط بخش خصوصي مي تواند نفس بکشد. بدون توجه به کاهش تحريم ها کار بخش خصوصي بسيار سخت است. اما در همين شرايط هم راه اصلي براي جدا شدن اقتصاد ايران از نفت، تغيير زاويه نگاه دولت است.

خوانساري تاکيد کرد: دولت در فاز اول بايد به بهبود فضاي کسب و کار بپردازد. در اين شرايط امکان رشد بنگاه هاي بخش خصوصي مهيا مي شود و در نهايت فضاي اقتصادي ايران به سمت بهبود مي رود. تا زماني که فضاي کسب و کار ايران آميخته با موانع توسعه کسب و کار است، هيچ اتفاق مثبتي رخ نمي دهد. بخش خصوصي براي توسعه نياز به بسترهاي مناسب دارد.

  در حال حاضر پيش بيني مي شود سال آينده دولت باکسري بودجه 31 هزار ميليارد توماني مواجه شود. برهمين اساس اتکا به درآمدهاي مالياتي بيش از گذشته مي شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =