معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره لغو روادید ایران و کشورهای دیگر، بازگشت اشیای تاریخی و لزوم ساخت هتل های ۴ و ۵ ستاره برای جب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به کشور خبر داد.

امید سلیمی بنی: شاید شایسته صدا و سیما نبود در چهارمین روز از هیات دولت، زمانی که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ به مصاحبه دعوت کرده بود، سئوال اول را درباره "دستشویی" بپرسد. ولی کامران نجف زاده، مجری دیشب گفتگوی ویژه خبری، این سئوال را  در ابتدا مطرح کرد و تا ۳ سئوال پیاپی از مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درباره مشکل دستشویی بپرسد. هرچند که سرویس بهداشتی، یکی از مهمترین معضلات گردشگری ایران است.

سلطانی فر اما شاید فرصت را گرانقیمت تر از کل زدن با مجری تلویزیون می دانست که بلافاصله به عملکرد دولت در حوزه تحت مدیریت خود پرداخت و حتی طعنه نجف زاده درباره تقلبی بودن شیردال را نادیده گرفت. سلطانی فر باز هم بی اعتنا به این کنایه به اصل سخنان خود پرداخت: عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ۲ سال گذشته.

در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

معاون شما گفتند یکی از مشکلات اصلی در گردشگری، سرویسهای بهداشتی است. این را قبول دارید؟

مشکلات زیاد داریم ضمن اینکه ظرفیتهای زیادی داریم. ضمن اینکه برنامه خهای مفصلی داریم. یکی از مشکلاتمان این است که با توجه به اینکه در حیطه اختیارات وزارت راه و شهرسازی در زمینه گسترش مجتمع های رفاهی بین راهی قرار گرفته، سرمایه گذاران بخش خصوصی به صحنه بیایند و امیدوارم این مشکل را حل کنیم.

یعنی حرف معاونانتان را قبول دارید؟

بله، ولی مشکل زیاد است.

ایشان گفتند مهمترین مشکل سازمان شما دستشویی است؟

شاید شما گفتید!

مهمترین اولویت شما در گردشگری چیست؟

ما در بخش گردشگری خارجی تصمیم داریم میزبان ۲۰ میلیون گردشگری با درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار باشیم. سال ۹۳ میزبان ۵.۵ میلیون گردشگر خارجی با ۷.۵ میلیارد دلار بودیم. میانگین رشد گردشگران سالانه ۴.۵ درصد است. در ۵ سال آینده تا ۲۰۲۰ تقریبا پیش بینی می کنند میانگین رشد در جهان حدود ۵ درصد باشد. با یک خیز سریع و با استفاده از همه امکانات به گونه ای برنامه ریزی کنیم که رشد ۳ برابر دنیا را داشته باشیم. اول باید تسهیلات صدور ویزا و ورود گردشگران را به گونه ای فراهم کنیم که اگر قرار است ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند، بتواند با سهولت تردد کند. در فرودگاه ها برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا ویزای گردشگری ۱۵ روزه و قابل تمدید ۱۵ روز دیگر بود. تصمیم اخیر ما این بود اتباع ۱۹۰ کشور دنیا بدون ویزا می توانند وارد کشور شوند در مرحله اول ۳۰ روز و در مرحله بعد نیز ۱۵ روز ویزا بگیرند. ما دنبال این هستیم با کشورهایی که رابطه داشتیم و آنها نیز شرایط خوبی برای تردد اتباع ما قائلند، لغو روادید داشته باشیم. ۱ ماه پیش راه اتندازی ویزای الکترونیک بود که وزارت خارجه مکلف شد صدور این ویزا را راه اندازی کند که تحول بزرگی است که هر کس می تواند از خانه تقاضای ویزای گردشگری کند.

قرار است اعتبار پاسپورت ایرانی نیز افزایش یابد.

لغو روادید دو طرفه است. ۲۸ کشور را در دستور کار داریم. حدود ۲۱۵ کشور در دنیاست که ۴۰ کشور بر اساس اولویتهای ما به عنوان اولویت اصلی جذب گردشگر انتخاب شده که برایی ۲۸ کشور پیشنهاد لغو روادید داریم که از مجاری دیپلماتیک دنبال می شود.

تاحالا لغو نشده؟

نه، ولی امیدواریم پس از توافق وین، این کار انجام شود. شبکه حمل و نقل هوایی نیز نیاز به بازسازی دارد. حدود ۲۴۵ هواپیمای مسافری داریم که ۹۰ فروند از اینها به دلیل تحریمهای غیرقانونی سالهای اخیر به خاطر قطعات یدکی، زمینگیرند. تعدادی نیز عمر زیادی دارند. باید این ناوگان نوسازی شود تا پروازهای مستقیم بین تهران و پایتختهای دیگر انجام شود. مردم ما سفرها را با کلکشن کشورهای اطراف انجام می دهند. کار سوم ارتقای وضعیت هتلهاست. از ۱۱۰۰ هتل در کشور و ۶۰۰هتل -آپارتمان فقط ۱۳۰ تا ۴ و ۵ ستاره است. گردشگر خارجی اکثرا متقاضی استفاده داز ۴-۵ ستاره هستند. بعضا این هتلها،را بررسی که می کنیم می بینیم یک ستاره هم ندارند. باید هتلهای ۴-۵ ستاره ما به ۴۰۰ هتل برسد.

اینها آمار دارد؟

دقیق آمارش محاسبه شده. ظرفیتهای محاسبه شده و باید ظرف ۱۰ سال ۲۷۰ تا اضافه کنیم یعنی سالی ۲۵ تا ۳۰ هتل نیاز داریم. نکته بعد تربیت نیروی انسانی است که برای ۷۰ رشته گردشگری دنیا لازم است نیرو تربیت شود. الان در کشور در ۴۰ رشته امکان تربیت نیروی انسانی داریم. در ۳۰ رشته بقیه از امکانات سازمان جهانی گردشگری و شورای سفر و گردشگری جهانی برای برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت استفاده می کنیم. دفاتر جذب گردشگران خارجی را با ظرفیت بخش خصوصی باید در ۴۰ کشور هدف فعال شود. ۱۰ تا فعال شده و تا آخر سال به ۲۵ می رسیم و سال آینده نیز ۱۵ تا اضافه می کنیم و تا ۹۵ به ۴۰ کشور هدف خواهیم رساند.

چند تای اول این ۴۰ کشور هدف چیست؟

۱۵ کشور اطراف ما هدف اصلی ما هستند. تعدادی کشور اروپای غربی و شرقی که مردم آن کشورها دارای تقاضا برای دیدن جذابیتهای فرهنگی و تاریخی ما بودند. آمریکا و کانادا هستند. کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.

چه کشورهایی قرار است لغو روادید شود؟

عراق است، کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و اگر این لغو روادید دو طرفه باشد منجر به افزایش گردشگر می شود. ما ۲۰ میلیون گردشگری که باید در ۱۴۰۴ داشته باشیم ترکیبش مشخص است.

بودجه مورد نیاز برای رسیدن به این افق چیست؟

بودجه به آن معنی افزایش نداشته. شرایط سخت است، درآمد نفتی هر بشکه ۴۰ دلار شده. درآمدهای مالیاتی افزایش نیافته ولی متکی هستیم به فراهم کردن شرایط و کار حاکمیتی و موکول کردن تصدی گری به بخش خصوصی. یعنی بخش خصوصی باید هتلسازی و سرمایه گذاری کند.

مشاور خانم ابتکار درباره جزیره آشوراده گفت این جزیره به بخش خصوصی واگذار شده و زورمان به سازمان گردشگری نرسید. ماجرای این چیست؟

این جزیره در اختیار هیچکس قرار نگرفته. یک هیاهوی بیهوده ساخته شده که تعجب می کنم. جزیره آشوراده زیبا و طبیعی است و شرایط خاصی دارد و هر اقدام باید با رعایت همه شرایط زیست محیطی باشد که مورد تاکید آقای رئیس جمهور است. ضمن اینکه تفاهم کردیم تاسیسات گردشگری بنا کنیم با تاکید آقای رئیس جمهور ملزم شدیم مسایل زیست محیطی را هم ببینیم. همه جلسات مشترک انجام می شود. یک سری جوسازی می کنند. اینجا را مقایسه با کیش و جزیره ۱۰۰ هزار نفری می کنند. در کیش ما ۳۰ سال است سرمایه گذرای می کنیم. وسعت آشوراده ۴ کیلومتر است. وسعت کیش ۱۰۰ کیلومتر مربع. در کیش فقط ۲۸ هزار نفر ساکن دارد و سالانه ۱.۷ میلیون نفر گردشگر دارد.

کیش قضیه اش با آشوراده فرق می کند؟

به جهاتی پرجاذبه تر است.

ولی منابع طبیعی بیشتری در آشوراده داریم.

ظرف ۳۰ سال ۲۸ هزار ساکن شده اند. برخی دوستان می گویند قرار است در اینجا ۱۰۰ هزار نفر ساکن شوند و سالی ۵ تا ۱۰ میلیون گردشگر بروند. اگر شما ۱۰۰ هزار نفر را کنار هم واایستانی، بیش از ۴ کیلومتر جا می خواهد. کل مسایل زیست محیطی آشوراده در طراحی لحاظ می شود. آنجا تبدیل به یک بیابان برهوت شده و اطرافش را فاضلاب گرفته. باید مدیریت بهره برداری در آنجا اعمال شود تا به لحاظ گردشگری بتواند تاثیر داشته باشد.

میخواستند کافه نادری را تخریب کنند. شما نگذاشتید. جریان چه بود؟

همه بناها و محوطه های تاریخی که در کشور ثبت شده ۳۱۳۰۰ تاست ما ملزم به حفاظت از آن هستیم. به این معنی است که عرصه و حریم و سیما و منظر را حفظ کنیم. حتی کار مرمت باید به لحاظ میراثی شود. تعداد قابل توجهی از این اماکن مالک خصوصی دارند ولی ثبت می شوند. داشتن مالک خصوصی حق برای مالک ایجاد نمی کند. این مکان ثبت ملی شده و دارد به یک شرکت خصوصی واگذار می شود و ما ملزم به حفظ و حراست هستیم.

برخی محموله های باستانی ما که در خارج از کشور بود بعد از ۵۰ سال به ایران برگشت. این روند ادامه دارد؟

این کار در این دولت انجام شد و تاکنون موفق شدیم در ۲ سال گذشته در ۸ ماه، ۳ محموله بسیار ارزشمند تاریخی را برگردانیم. ۳۴۹ قلم اشیای خوردین بود که ۵۰ سال قبل توسط همسر بلژیکی دوست یک دیپلمات به صورت خارجی رفته بود و ما پیگیری کردیم و در ۳ جلسه دادگاه توانستیم حکم بگیریم و دیماه ۹۳ برگرداندیم. این اتفاق بزرگی بود. کسی که ادعای مالکیت داشت و وراث کسی بود که برده بودند، ادعایی را مطرح کرده بودند و حکم حقوقی گرفته بودند. ولی ما بلافاصله در کوتاهترین زمان به سفارتخانه خود منتقل کردیم و ظرف ۳ روز به ایران آوردیم. به فاصله ۴ ماه بعد اشیای منطقه چقامیش را داشتیم که ۱۰۸ قطعه بود. ۱۰۷ قطعه و یک مجموعه بود که حدود ۵۳ سال پیش توسط موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو برده بودند که کار مطالعاتی ۱۵ سال قبل از انقلاب انجام دهند و در دادگاه لاهه حکم گرفتیم و در اردیبهشت ماه برگرداندیم. محموله سوم را مطلع شدیم یک فروشنده پاکستانی اشیای عتیقه در ایتالیا یک محموله را به فروش گذاشته. دوستان ما وارد کار شدند و در مرحله اول با کمک محاکم ایتالیا و پلیس میراث آنجا حکم توقیف را بگیریم و مراحل پیگیری انجام شد و این ۳۰ قطعه که ۲۴ قطعه کاملا اصل است و ۶ قطعه که مونتاژ قطعات سفالی بوده ولی چون قطعات ریزش اصل بوده ولی این را نیز آوردیم. مرحله آخر الواح هخامنشنی است که دعوای ۸۰ ساله است. در سال ۱۳۱۲ در تخت جمشید ۳۸ هزار لوح هخامنشی و خرده لوح کشف شد. آن زمان توان کارشناسی امروز را نداشتیم. امروز توان داریم که یونسکو از نیروهای ما در کارهای پژوهشی استفاده می کند.

یعنی توان کارشناسی ما چقدر است؟

هم بار خودمان را بر می داریم هم کارهای کشورهای دیگر را انجام می دهیم. پیشنهاد دادیم در عراق پس از جنگ به عنوان نماینده یونسکو در مرمت بناهای تاریخی حضور داشته باشیم.

پس نگران نباشیم دیگر اتفاقی مانند شیردال نمی افتد؟

نخیر. درباره الواح هخامنشی ۱۳۱۴ دولت وقت تصویب می کند این ۳۰ و چند هزار لوح به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو برود. این محموله ۱۳۱۶ به شیکاگو می رسد. بنابر تفاهم و مصوبه دولت ایران باید ظرف ۳ سال کارشناسی شود. بسیاری از این لوحهایی که برگشته مکاتبات اداری و حکومتی آن زمان بوده. پیگیری ها در سال ۱۳۲۷ بخشی را برمیگرداند. تعدادی خورده لوح در سال ۱۳۵۰ برمیگردد. در سال ۸۳ پیگیری های دولت انجام می شود و قرار می شود کل این الواح برگردد. ۳۰۰ تابرمی گردد. باقیمانده را جمعی که خانواده افرادی که در انفجار ۱۹۹۷ در بیروت کشته شده بودند به بهانه دخالت گروه های طرفدار ایران توقیف می کنند. دادگاه های مختلف برگزار می شود. ما الان منتظر یک دادگاه نهایی هستیم. ۲ مرحله حکمهای خوبی گرفتیم و موسسه شرق شناسی شیکاگو آمدند و گفتند این الواح فرهنگی است و نه تجاری. یک دادگاهی که نمی دانیم کی تشکیل می شود و دست ما نیست، زمان نمی دهند چون کارشناسی لازم دارد، امیدواریم در این دادگاه آخر نیز حکم نهایی را بگیریم و این محموله ارزشمندی که آخرین محموله متعلق به ملت ایران است که برمیگردد. احتمال دارد در بررسی های دیگر در مناطق مختلف دنیا به محموله های خاص قاچاق برسیم که برمی گردانیم.

جلسات شورای عالی میراث فرهنگی راه می افتد؟

ما در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موارد زیادی را داریم که باید تجدیدنظر کنیم. ظرفیت شورای عالی میراث فرهنگی بسیار زیاد است. با تعیین نمایندگان دستگاه ها این شورا ۲ هفته قبل تشکیل شد. علاوه بر وزرا، ۴ نفر خبره به نمایندگی از رئیس جمهور هستند. معمولا این شوراها در سال بین ۲ تا ۴ بار تشکیل می شود به جز جلسات فوق العاده.

الان چند درصد مدیران شما متخصص هستند؟

در گذشته آدمهای سیاسی در پستهای مدیریتی بودند. الان بالای ۷۰ درصد مدیران متخصص هستند. نگاهم در انتصاب مدیران نگاه به داخل بوده. در سال ۸۸ اتفاقی افتاد و تصمیم گرفتند در راستای تمرکز زدایی بخش میراث فرهنگی از تهران به شیراز برود و بخش صنایع دستی از تهران به اصفهان برود. این بدترین شکل کار است. در جابجایی و رفتن و برگشتن به تهران، در این ۱.۵ تا ۲ سال به توان مدیریتی سازمان اسناد و اشیا، صدمات زیادی وارد شد و خیلی از کارشناسان خبره امکان رفتن نداشتند و مجبور به بازگشت شدند یا بازنشسته و بازخرید و منتقل شوند یا انصراف دهند. امروز در سازمان ما ۷۰ و چند درصد نیروها غیرکارشناس هستند. نگاه من رو به داخل سازمان بود تا مدیران را از خود سازمان انتخاب کنم. الان ۷۷ درصد مدیران در بخشهای مختلف تحصیلات مرتبط یا تجربه دارند.

بیشترین سفر ایرانیها به کدام کشور است؟

اول به عراق است. سال پیش ۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر داریم. مقصد اول سفر سیاحتی ایرانیها به ترکیه و آذربایجان است.

نظارتی بر تورهای زمینی به سمت ارمنستان هست که شرایط خاصی دارد؟

ما موظف به نظارت هستیم. ما تذکرات لازم را دادیم. الان مبانی قانونی مشخصی داریم. تعهدات جدیدی را بازگو کردیم.

موارد گلایه چه بود؟

ما نظارتها را گسترده و متخلفات را برخورد قانونی شدید می کنیم که هزینه تخلف برود بالا. موظف هستیم حقوق مردم را حفظ کنیم. تعدادی از مردم در این تورها به ویژه در ترکیه حقوقشان ضایع می شد. الان کمتر شده ولی هنوز تخلفات وجود دارد. در این عرصه جدی هستیم. با صراحت با آژانسها صحبت کردیم.

خیلی خوب است تخلفات را می پذیرید!

بله، این تخلفات کم شده ولی هنوز هست. متناسب با هزینه ای که دریافت می کنند سرویس در تورها نمی دهند به ویژه هتلهای ترکیه به نام ۴ ستاره، ۲ ستاره می دهند.

برخی وقتها هم شئونات را رعایت نمی کنند؟

در مجموع این تخلفات اگر چه کم شده ولی وجود دارد و مصمم هستیم جهت حقوق مردم ظرف ماه های آینده تخلفات را به حداقل برسانیم. به مردم قول می دهم از حقوقشان دفاع کنیم.

در برنامه ششم سازمان می مانید یا وزارتخانه می شوید؟

چه سازمان باشیم چه وزارتخانه، وظایف خود را در چهارچوب مبانی اقتصاد مقاومتی انجام می دهیم و در فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور از ظرفیت سازمان استفاده می کنیم. برخی طرحها مطرح شده و در کمیسیونها مخالفت شده و بعید است تبدیل به وزارتخانه شویم. چه سازمان چه وزارتخانه برای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور باید از این ظرفیت استفاده کنیم. در بخش گردشگری مذهبی که ظرفیت خوبی دارد و از ۵۰ درصد گردشگران ما شیعیان و مسلمانانی هستند که برای حرمهای مشهد و قم و شیراز می آیند. همین ترکیب را می خواهیم حفظ کنیم. پرچم گردشگری حلال را به اهتزار درآوردیم. کشور ایران عزیز ما باید تبدیل به یکی از کانونهای مهم گردشگری هلال و کانون امن برای گردشگران مسلمان و شیعه شود. باید همه مسلمانان و شیعیان باید احساس کنند باید این کشور را ببینند. ما یک کشور -موزه هستیم که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون سایت و بنا و مکان و محوطه تاریخی داریم که باید حالاحالا در زمینه کاوش آنها کار کنیم. شرایط فعلی حمایت مسئولان عالی رتبه کشور از شخص مقام معظم رهبری، آقای رئیس جمهور، مجلس و قوه قضاییه است که با ما همکاری خوبی داریم. دوم شرایط پس از تحریم ما با ۱۰۲۰ پروژه با زبان عربی و انگلیسی طراحی می شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می شود. سوم در بین همه کشورهای ناامن منطقه، کشور ما امن ترین کشور است و یکی از نعمات اصلی ماست که از اصلی ترین دلایل رغبت ورود گردشگران به کشور است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 001 IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    55 5
    ترکیه داره کار خودش رو انجام میده، این ما هستیم که کوتاهی می کنیم .
    • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      30 27
      اینکه ماموران ترکیه به مسافران ایرانی بی احترامی میکنن یا اینکه در ترکیه ناآرامی هست، تقصیر مائه؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      7 0
      مشکل از ماست که فکر می کنیم همه جا فرهنگ ایران رو داره... همه فرودگاه ها سریع موبایلمون رو سریع در میاریم شروع می کنیم به فیلمبرداری ... اون احمدی نژاد بود که می گفت از مغرض ها فیلم بگیرید بفرستید به ما، ایرانی رو بد فرهنگ کردن..
    • شاهرود IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      10 0
      ببین چیکار کرده که این رفتاری برخورد کردن.وگرنه میلیونها گردشگر از کل دنیا میاد اونجا.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    2 0
    از میراث فرهنگی و نابودی اون هیچ حرفی نزد. بدون میراث گردشگرا بیان چی ببینن؟ برج میلاد
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    1 16
    من دنیا بی کسی وتنهایی وپولدار باشم نمی رم ترکیه .......ترکیه با پول مردم ایران شده ترکیه اخرش هم داغونه
    • مهدی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      13 0
      خب شما برو لاس وگاس..