فارس نوشت:

 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دومین کنگره بین‌المللی اضطراب با اشاره به جهت‌گیری کلان نظام اسلامی در تقویت سلامت مردم، اظهار داشت: سلامت مردم در جامعه باید بر اساس سیاست‌های کلی سلامت، جمعیت و علم و فناوری و خصوصیات سبک زندگی که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است، مورد توجه قرار گیرد.

کاظم جلالی با اشاره به اهمیت و جایگاه روانشناسی و ایجاد نشاط در جامعه تصریح کرد: ما برای برگزاری عزاداری‌هایمان برای بزرگان دینی، ائمه و حتی عزاداری شخصی سبک مشخصی داریم اما در بحث نشاط دارای هیچ سبک مشخصی نیستیم.

نماینده شاهرود در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت روانی، عاطفی و اجتماعی جامعه، تأکید کرد: در برخی نقاط دنیا با اندک اندوخته‌ها به لحاظ روحی و روانی، نشاط را وارد زندگی خود کرده‌اند اما چنین چیزی را نمی‌بینیم و باید برای آن فکر جدی کرد.

وی آمارهای اعتیاد و طلاق را در کشور نگران‌کننده دانست و توضیح داد: ما مسیر درستی برای مبارزه با خشم، اضطراب و استرس در جامعه انتخاب نکرده‌ایم که باید با مشاوره و روان درمانی این مسیر درست را به همگان نشان دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه با اشاره به جهت‌گیری نوین علوم روانشناسی برای ورود به عرصه‌های جدید و مورد نیاز جامعه و ارتباط با بخش‌های مختلف سیاسی، صنعتی و سلامت، تصریح کرد: روانشناسی باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وارد شود چرا که اگر هر کدام از اینها دچار روان‌پریشی باشند جامعه با چالش روبرو می‌شود.

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با مقام معظم رهبری‌، یادآور شد: حساس و خطیر بودن کار روانشناسی و مشاوره، اهمیت و ضرورت مراجعه افراد و خانواده‌ها به روانشناس، مشاوره، ضرورت توجه به اخلاق حرفه‌ای و قابل اعتماد بودن روانشناس و مشاور و اهمیت دین و پای‌بندی مذهبی، از موارد مهم مدنظر رهبر انقلاب در این دیدار بوده‌ است.

جلالی با اشاره به حساس و خطیر بودن کار روانشناسی و مشاوره، یادآور شد: مشکلات روانی، بسیار پیچیده و حساس هستند و رفع آنها باید با حساسیت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه اهمیت مراجعه به روانشناسان خبره و کارآمد، خاطرنشان کرد: باید در مسائل و مشکلات روانی مراجعه به متخصصان این امر در اولویت قرار گیرد و البته مشاوران و روانشناسان نیز باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در این باره تأکید کرده‌اند که «نظام روان شناسی که در واقع می‌خواهد ضابطه وضع کند و از این کار حفاظت کند، باید به اخلاق حرفه‌ای کار و قابل اعتماد بودن مشاورین خیلی تکیه کند.»

وی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: رهبر انقلاب نیز رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ارتقای شاخص‌های سلامت روانی، ارتقای سلامت جامعه و تحکیم بنیان خانواده را از سیاست‌های کلی سلامت عنوان کرده و آنها را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با استناد به توجه رهبر انقلاب به سلامت روانی در سیاست‌های کلی سلامت، توضیح داد: رهبر انقلاب نیز رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ارتقای شاخص‌های سلامت روانی، ارتقای سلامت جامعه و تحکیم بنیان خانواده را از سیاست‌های کلی سلامت عنوان کرده و آنها را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی سلامت در بخش سلامت روانی بر تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت، اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی، کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی، تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای، ارتقای شاخص‎های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی، اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‎های کلی، تاکید شده است.

جلالی اضافه کرد: در بند سوم سیاست‌های کلی سلامت به این نکته اشاره شده است که ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی، حاصل می‌شود.

وی با اعلام آمادگی مجلس برای قانونگذاری حوزه بیمه خدمات روانشناسی و حمایت از روانشناسان و مشاوران، یادآور شد: تدوین نظام روانشناسی یکی از گام‌های اساسی ما برای مقابله با اضطراب است اما باید گام‌های تکمیل‌تری برداریم که در این زمینه همکاری بین سازمان پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای کاهش اضطراب و افسردگی می‌تواند مؤثر باشد تا بتوانیم جامعه‌ای سالم و بانشاط داشته باشیم.

جلالی تأکید کرد: هنوز مدل مشخصی برای نشاط در جامعه نداریم و باید روی آن فکر جدی شود چرا که جامعه ما از نظر نشاط دچار خلل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با تأکید بر لزوم همکاری این مرکز و سازمان‌های و دستگاه‌های مرتبط با سلامت روانی جامعه، تأکید کرد: باید با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر سازمان‌ها مدلی برای طرح‌هایی چون افزایش نشاط در جامعه و کاهش اضطراب و افسردگی در نظر گرفته شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا GB ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    22 0
    به نظرم برای رسیدن نشاط به زندگی مردم همه چیز فیلتر کنید البته کردید ولی بشترش کنید بهتره :
  • بی نام NL ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    17 0
    به هوش شما باید افرین گفت که تازه بعد این همه مدت تونستید این مسائل اسیب شناسی کنید
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    18 0
    با کم شدن سه ماهه خدمت سربازی از این به بعد باید منتظر عقدهای سوری و طلاق بعد از کسب کسری باشیم.
  • مهربان A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    6 7
    اگر بر نقش انسان ساز معلم توجه جدی شود معیشت منزلت معلم حل شود اموزش پرورش مهم تلقی شود معضلات جامعه ظرف چند سال حل میشود