پردرآمدترین بازیگر مرد جهان کیست؟ / انتشار فهرست پردرآمدترین بازیگر مرد جنجال آفرید

انتشار فهرست پردآمدترین بازیگران مرد، فاصله بسیار درآمد بازیگران زن و مرد در صنعت سینمای جهان را نمایان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد جهان در نشریه فوربز، دواین جانسون با درآمد 64.5 میلیون دلار در یک سال گذشته در صدر ایستاده است. درآمد این بازیگر تقریبا 20 میلیون دلار بیشتر از جنیفر لارنس پردآمدترین بازیگر زن جهان است.

دواین جانسون کشتی‌کج‌کار مشهوری است که بیشتر با نام «راک / The Rock» شناخته می‌شود. او سال گذشته فیلم‌های پرفروشی چون «سریع و خشمگین» و «سن‌آندریاس» را بر پردۀ سینما داشت. راک امسال در فهرست فوربز جای، رابرت داونی جونیور را گرفته است که سال گذشته پردرآمدترین بازیگر مرد سینمای جهان بود. داونی‌جونیور امسال به صورت مشترک با شاهرخ خان ستاره سینمای هندوستان در رده هشتم فهرست ایستاده است.

برای درک بهتر تفاوت درآمد زنان و مردان در سینمای جهان بد نیست به این نکته توجه کنیم که 18 بازیگر مرد در این فهرست بیش از 20 میلیون دلار درآمد داشته‌اند در حالی که تعداد افراد با این میزان از درآمد در فهرست بازیگران زن تنها 4 نفر است.

جکی چان ستارۀ آسیایی سینمای اکشن با 61 میلیون دلار درآمد یکی دیگر از پردرآمدهای سینمای جهان است که پس از راک ردۀ دوم فهرست را به خود اختصاص داده است. مت دیمن ستارۀ «مریخی» و «جیسن بورن» با 55 میلیون دلار درآمد سومین بازیگر مرد پردرآمد سینمای جهان در سال 2016 است. تام کروز با درآمد 53 میلیون دلاری و جانی دپ با درآمد 48 میلیون دلاری رده‌های چهارم و پنجم فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

با در نظر گرفتن این فهرست، جنیفر لارنس در میان پنج بازیگر پردرآمد سینمای جهان جایی ندارد. او با 46 میلیون دلار درآمد ششمین بازیگر پردرآمد سینمای جهان است و البته از این حیث بالاتر از بازیگران مردی چون بن افلک و وین دیزل می‌ایستد که به ترتیب در یک سال گذشته 43 و 35 میلیون دلار درآمد داشته‌اند.

لارنس سال گذشته به موضوع اختلاف دستمزد فاحش بازیگر زن و مرد اعتراض کرده بود. مسئله اختلاف دستمزد پرداختی میان بازیگران زن و مرد پس از هک شدن سرورهای شرکت سونی و انتشار اطلاعات مالی پروژه‌های این شرکت اوج گرفت. با انتشار این اسناد برای نمونه مشخص شد که جنیفر لارنس در فیلم «اخاذی آمریکایی» بسیار کمتر از همبازی‌های مرد خود دستمزد گرفته است، در حالی که لارنس به عنوان یکی از بازیگران زن گرانقیمت هالیوود همواره دستمزدی نزدیک به بازیگران مرد می‌گیرد و این موضوع درباره دیگر بازیگران زن که از چنین جایگاهی برخوردار نیستند ابعاد گسترده‌تری دارد.

نفر آخر فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد جهان هریسون فورد است که با درآمد 15 میلیون دلاری هنوز هم 5 میلیون دلار بیشتر از نفر آخر فهرست پردرآمدترین بازیگران زن جهان دستمزد گرفته است.  

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این فهرست کاهش چشمگیر دستمزد زنان بازیگر با افزایش سن آن‌ها است. در حالی که چنین موضوعی کمتر میان مردان دیده می‌شود و بیشتر بازیگران مرد پردرآمد (چیزی حدودی 95 درصد) بالای 40 سال دارند. هریسون فورد 74 ساله کهنسال‌ترین بازیگر و جنیفر لارنس 26 ساله جوان‌ترین بازیگر در میان پردرآمدترین بازیگران زن و مرد سینمای جهان هستند.

دواین جانسون که از قضا در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده و بزرگ شده است، چندی پیش و هنگام انتشار فهرست پردرآمدترین چهره‌های مشهور جهان در اینستاگرام اعلام کرده بود که پردرآمدترین بازیگر جهان است. در سوی دیگر جنیفر لارنس در خانواده‌ای معمولی و متوسط بزرگ شده است. مادر او مدیر کمپ کودکان و پدرش کارگر ساختمانی بود. او برخلاف جانسون در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد و تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

انتشار فهرست پردآمدترین بازیگران زن و مرد جهان از سوی نشریۀ فوربز با انتشار نتایج تحقیقات یک موسسۀ پژوهش‌های مالی در انگلستان همزمان شده است. در پژوهش‌های این موسسه مشخص شده است که زنان در انگلستان به طور معمول در شغل‌های مشابه 18 درصد کمتر از همکاران مردشان حقوق می‌گیرند.

فهرست فوربز درآمد بازیگران را پیش از کسر مالیات و هزینه‌های دیگر نشان می‌دهد و از بررسی داده‌های موسسۀ نیلسن، باکس‌آفیس‌موجو، پایگاه اینترنتی ای‌ام‌دی‌بی و مصاحبه با نمایندگان، مدیران و وکلای بازیگران به دست آمده است.

در چند سال گذشته بازیگران زن در اعتراض به شکاف درآمد میان خود و بازیگران مرد در همان سطح‌ کاری کمتر احتیاط می‌کنند. در ماه می گذشته رابین رایت بازیگر زن سریال «خانۀ پوشالی» در حضور تماشاگران در بنیاد راکفلر اعلام کرد که مدیران نتفلیکس را تهدید کرده است که اگر به اندازه همبازی مرد خود در سریال دستمزد نگیرد، به صورت عمومی این موضوع را مطرح خواهد کرد. شارلیز ترون ستاره «مد مکس: جادۀ خشم» نیز در اقدامی مشابه به اختلاف دستمزد خود با کریس همسورث در فیلم «شکارچی: جنگ زمستان» اعتراض کرده بود.

در این میان بازیگران مرد چندان تمایلی به صحبت در این باره ندارند. تام هیدلستون از معدود بازیگران مردی است که از پرداخت‌های برابر به بازیگران زن و مرد حمایت کرده است.

فهرست 10 بازیگر مرد پردرآمد جهان در سال 2016

ردیف

نام بازیگر

درآمد در یک‌سال گذشته / (میلیون دلار)

1

دواین جانسون

64.5

2

جکی چان

61

3

مت دیمن

55

4

تام کروز

53

5

جانی دپ

48

6

بن افلک

43

7

وین دیزل

35

8

شاهرخ خان

33

8

رابرت داونی جونیور

33

9

آکشای کومار

31.5

 

فهرست 10 بازیگر زن پردرآمد جهان در سال 2016

ردیف

نام بازیگر

درآمد در یک‌سال گذشته / (میلیون دلار)

1

جنیفر لارنس

46

2

ملیسا مک‌کارتی

33

3

اسکارلت جوهانسون

25

4

جنیفر آنیستون

21

5

فن‌ بینگ‌بینگ

17

6

شارلیز ترون

16.5

7

ایمی آدامز

13.5

8

جولیا رابرتس

12

8

میلا کونیس

11

9

دیپیکا پادوکن

10

منبع: گاردین / 25 اوت، ترجمه: فرزاد مظفری

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    12 45
    با عرض معذرت:در امد اینجانب هم بر مبنای دریافتی ماهیانه 3.5 میلیون تومان در یک سال میشود 42میلیون یا به عبارت بهتر 12هزار دلار.من چقدر خوشبختم.
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      84 12
      ۱. نصف این درآمد شما هم واسه خیلی ها آرزوست، ۲. نمیدونم توی چه شغلی هستی ولی هر موقع توی شغل خودت جزء ۱۰ نفر برتر دنیا شدی اجازه داری که خودت رو مقایسه کنی، ۳. ناراحت کننده است که ما. ایرانیها با دیدن میزان درآمد آدمهای موفق به جای تهییج شدن برای تلاش بیشتر ، رو به اینجور مقایسه ها میاریم
    • بی نام RO ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      23 5
      آقای 3.5 میلیونی، موفق باشی و کاش حقوقت بیشتر بشه... ما ایرانیان غیور فقط بلدیم طرف رو بکوبیم چون یکم درآمدش از ما بیشتره...
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      6 4
      فك كنم 40 درصدش مالياته
  • همایون IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    25 38
    جنیفر لارنس حقشه این درآمد ولی راک اصلا بازیگر نیست به نظر من پول مفت بهش میدن
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    26 5
    اگر راک اول ون دیزل هفتم شاهرخ خان هشتم و جرج کلونی تو لیست نیست پس اگر دونالد ترامپ رای بیاره من تعجب نمیکنم
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      7 3
      دمت گرم...
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    18 4
    چه اجحافی شده در حق این خانمهای بیچاره الهی دلم سوخت.
  • ftm A1 ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    5 0
    بعضی فکر می کنند چون در کشورهای پیشرفته قوانین برابر شده پس زن ستیزی دیگه وجود نداره.ولی نمی فهمند مردسالاری یک نظم چند هزار ساله ست و با چند دهه مبارزه و تغییر یه سری قوانین همه چیز درست نمیشه. حالا حالا باید جنگید.