مردان و زنان کدام کشورها رکورد بلندی قد جهان را دارند؟/جدول کامل کشورها را ببینید

همشهری آنلاین نوشت: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد مردان هلندی و زنان لتونی بلند‌قدترین مردمان جهان هستند.

براساس گزارش بي بي سي، ميانگين قد مردان هلند 183 سانتيمتر و ميانگين قد زنان لتوني170 سانتيمتر اعلام شده‌است. در اين پژوهش كه نتايج آن در نشريه eLife منتشر شده‌است، روند رشد قد افراد در 187 كشور مختلف جهان از سال 1914 تاكنون مورد بررسي قرار گرفته‌است.

براساس نتايج اين پژوهش، مردان ايراني و زنان كره جنوبي بيشترين ميزان جهش در رشد قد را داشته‌اند و ميانگين قد آنها در اين دوره به ترتيب بيش از 16 و 20 سانتيمتر افزايش داشته‌است.

در بريتانيا ميزان افزايش قد در ميان زنان و مردان در دوره زماني مورد مطالعه 11 سانتيمتر بوده است و اكنون ميانگين قد در مردان 178 و در زنان 164 سانتيمتر است. در مقابل قد مردان و زنان آمريكايي در دهه 1960 و 1970 آغاز به كوتاهتر شدن كرد. در طول يك قرن، ميزان افزايش قد مردان و زنان آمريكايي به ترتيب 6 و 5 سانتيمتر بوده‌است.

در حقيقت آمريكايي‌ها جايگاه خود را در رتبه‌بندي قدبلند‌هاي جهان از دست داده‌اند،‌ در سال 1914 آمريكايي‌ها سومين مردان قدبلند جهان و چهارمين زنان قدبلند جهان را داشتند. امروز اين جايگاه‌ها به ترتيب به سي و هفتمين و چهل و دومين سقوط كرده‌است.

ليست جديد قد اكنون در سلطه اروپايي‌ها است اما به طور كلي داده‌هاي به دست آمده نشان از آن دارد كه روند رشد قد در غرب دچار توقف شده‌است.

كوتاه‌‌قدترين مردان جهان مردان تيمور شرقي هستند كه ميانگين قد آنها 160 سانتيمتر است و قدكوتاه‌ترين زنان جهان نيز در گواتمالا زندگي مي‌كنند كه ميانگين قد آنها در يك قرن پيش 140 سانتيمتر بوده‌است و امروز به 150 سانتيمتر رسيده‌است.

بيشترين ميزان افزايش قد در آسياي شرقي قابل مشاهده است، ژاپني‌ها،‌چيني‌ها و كره‌اي‌ها امروز نسبت به 100 سال گذشته بسيار قدبلندتر شده‌اند. همچنين بخش‌هايي از جهان كه طي اين 100 سال دچار افزايش قد نشده‌اند مردمان آسياي جنوبي، هندوستان، پاكستان و بنگلادش و همچنين كشورهاي آفريقايي مانند بنگلادش هستند. در اين مناطق افزايش قد بيش يك تا 6 سانتيمتر بوده‌است.

در حقيقت در بخش‌هايي از جنوب صحراي آفريقا،‌ميانگين قد از دهه 1970 تا كنون دچار كاهش شده‌است. كشورهايي مانند اوگاندا و سيرالئون نسبت به قد يك مرد دچار چندين سانتيمتر كاهش قد متوسط شده‌اند.

برخي از نوسانات قدي در جهان به واسطه ژنتيك قابل توضيح است،‌اما نويسندگان اين گزارش معتقدند دي‌ان‌اي نمي‌تواند اصلي‌ترين عامل به شمار رود.

مجيد عزتي محقق ايراني كالج امپريال لندن مي‌گويد ژن تنها يك سوم از بار افزايش قد را به دوش مي‌كشد،‌اما نمي‌تواند اصلي‌ترين عامل باشد زيرا تغييرات ژنتيكي در گذر زمان نمي‌توانند به اين سرعت و گستردگي باعث تغيير قد شوند. از اين رو مي‌توان نتيجه‌گرفت كه اصلي‌ترين دليل، عامل محيطي است. به گفته عزتي استاندارد‌هاي درست سلامت از قبيل مراقبت از سلامت، بهداشت، تغذيه از اصلي‌ترين عوامل افزايش قد به شمار مي‌روند و البته نبايد بهداشت و تغذيه مادران در دوران بارداري را نيز ناديده گرفت.

تحقيقات مختلف زواياي متفاوتي از خوبي‌ها و بدي‌هاي قدبلند بودن را آشكار ساخته‌اند، براي مثال قد بلند‌ها طول عمر بيشتري دارند و كمتر دچار سكته قلبي مي‌شوند اما بيشتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصي از سرطان قرار دارند.

نتيجه اين پژوهش جديد با كمك گروهي 800 نفره از دانشمندان و با همكاري سازمان بهداشت جهاني گردآوري و منتشر شده‌است.

براساس اين گزارش، بلند قدترين مردان و زنان جهان در سال 2014 به اين ترتيب در اين كشورها زندگي مي‌كنند:

بلند قدترين مردان
1- هلند

2- بلژيك

3- استوني

4- لتوني

5- دانمارك

6- بوسني و هرزگوين

7- كرواسي

8- صربستان

9- ايسلند

10- جمهوري چك

بلند قدترين زنان
1- لتوني

2- هلند

3- استوني

4- جمهوري چك

5- صربستان

6- اسلوواكي

7- دانمارك

8- ليتواني

9- بلاروس

10- اوكراين

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    2 0
    بیشترشون کشورهای سرد هستند. شاید طبیعتا مثل گیاهان برای اینکه به نور بیشتری دسترسی داشته باشند قد آدمها هم بلندتر میشه. کی میدونه؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 1
    ایران کجاست پس