رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت واقعی آب باعث می شود کشاورزان نسبت به تولید محصولات با بازدهی پایین اقدام نکنند؛ بنابراین باید در برنامه ششم توسعه راه اندازی بازار آب پیش بینی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت نیرو، «محمدرضا پورابراهیمی» در حاشیه کنفرانس ملی اقتصاد آب در تهران افزود: موضوع راه اندازی بازار آب و اعمال قیمت واقعی در زمینه آب شرب و کشاورزی باید جزو اولویت های ششمین برنامه پنجساله توسعه باشد.

به باور وی، چنانچه نرخ آب بر اساس قیمت تمام شده باشد کشاورز به سوی تولید محصول با بازدهی پایین نمی رود و به این ترتیب بهره برداری بهینه صورت می گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کمبود منابع آبی در کشور و کاهش سالیانه بارندگی ها به ویژه در فلات مرکزی ایران و هدررفت بخش زیادی از آب کشور در بخش کشاورزی، مساله راه اندازی بازار آب را به عنوان یکی از ضروریات کشور مطرح می سازد.

پورابراهیمی گفت: مردم باید برای نجات کشور از تنش آبی و تضمین آینده تمدن ایرانی بپذیرند اجرای قیمت واقعی آب بر اساس نرخ تمام شده باید پیاده شود.

وزیر نیرو امروز (سه شنبه) در همایش ملی اقتصاد آب گفت: میزان منابع آب تجدیدشونده کشور در سال های گذشته کاهش چشمگیری یافته است و اکنون 86 درصد منابع تجدیدشونده آب استفاده می شود که باید به 60 درصد کاهش یابد.

به گفته «حمید چیت چیان»، در سال های پیشین متوسط بارندگی از 250 به 243 میلیمتر کاهش یافته که یک سوم متوسط بارندگی جهان است.

چیت چیان یادآور شد: میزان آب تجدیدشونده کشور 130 میلیارد مترمکعب بود اما اکنون متوسط بلندمدت آن به 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو گفت: قیمت آب در بخش کشاورزی نزدیک به مجانی است و قیمت هر کیلووات ساعت برق پمپ های آب نیز 130 ریال است؛ در حالی که هر کیلووات برق به نرخ 3700 ریال از بخش انرژی های تجدیدپذیر خریداری می شود.

به گفته چیت چیان، کمبود منابع آب به اندازه ای است که چند طرح معدنی سودآور در کشور به دلیل نبود منابع آبی کافی متوقف شده است.
نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب با شعار «آب، اقتصاد، بهداشت و محیط زیست» با مشارکت وزارت نیرو، شرکت صنعتی آب و فاضلاب کشور، شرکت مدیریت منابع آب ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مرکز همایش های برج میلاد برپا شد.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =