ایران به‌عنوان الگو و هاب منطقه در حوزه اعتیاد معرفی شود

رئیس شبکه سمن‌های کاهش تقاضای مواد منطقه آسیای میانه و غربی (ADNA) بر این اعتقاد است که با توجه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه کاهش آسیب و فعالیت گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد، این کشور می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه در حوزه اعتیاد معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عباس دیلمی زاده در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی «طراحی و اجرای پروژه» برای سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای آسیای میانه و غربی، با ابراز خرسندی از پررنگ شدن نقش سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه مواد مخدر در جهان گفت: برای اولین بار در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد UNGASS 2016 که در رابطه با مواد مخدر برگزار شد، صدای جامعه مدنی شنیده شد و سازمان‌های مردم‌نهاد توانستند صدای خودشان را توسط گروه مأمور جامعه مدنی به گوش دولت‌ها برسانند و در حوزه سیاست‌گذاری نقش‌آفرین باشند.

او با بیان اینکه امیدوار است سازمان‌های مردم‌نهاد در آینده بتوانند نقش پررنگ‌تری در حوزه سیاست‌گذاری داشته باشند، گفت: به نظر می‌رسد ایران در این حوزه می‌تواند نمونه و الگوی مناسبی برای دیگر کشورها باشد.

دیلمی زاده بر این اعتقاد است که با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه کاهش آسیب و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد، این کشور می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه در حوزه اعتیاد معرفی شود.

رئیس شبکه سمن‌های کاهش تقاضای مواد منطقه آسیای میانه و غربی (ADNA) برای اثبات ادعایش دلیل‌هایی را هم بیان کرد و گفت: بیش از 30 هزار درمانگر و 2 هزار سازمان غیردولتی در حوزه‌های مختلف کاهش تقاضا در حال فعالیت هستند، شهریورماه هر سال کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد برای تبادل یافته‌های جدید علمی برگزار می‌شود که چنین ظرفیتی در هیچ‌کدام از کشورهای منطقه وجود ندارد.

او با بیان اینکه، سازمان‌های غیردولتی در جمهوری اسلامی ایران، نقش مؤثری در سیاست‌گذاری‌های محلی، استانی و کشوری دارند، گفت: در کمیته سازمان‌های غیردولتی ستاد مبارزه با مواد مخدر، 5 ان جی او ملی عضو هستند که در جلسات ماهیانه، دیدگاه‌های جامعه مدنی را به بخش دولتی منتقل می‌کنند. این کمیته دارای حق رأی است و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار باشد.

به گفته دیلمی زاده چنین کمیته‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها هم وجود دارد و با این مکانیسم، صدای جامعه مدنی حتی در شهرهای کوچک هم به گوش مسئولان می‌رسد.

او سپس به موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: چند سالی است که وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مسئله اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرده است. بر اساس این رویکرد دولت به‌عنوان متولی و محور اصلی برنامه‌های مختلف مقابله و کاهش تقاضا از مردم تقاضا کرده که در زمینه‌های مختلف از جمله پیشگیری، کاهش آسیب، درمان، حمایت‌های اجتماعی و صیانت از بهبودیافتگان و حتی موضوعات مقابله‌ای مداخله کنند و به کمک دولت بیایند. به نظر می‌رسد که در چنین رویکرد و استراتژی هم سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان بازوی دولت ایفای نقش می‌کنند.

او می‌گوید: چنین ظرفیت‌هایی در جمهوری اسلامی باعث شد تا این امکان فراهم شود دبیرخانه شبکه سمن‌های کاهش تقاضای مواد منطقه آسیای میانه و غربی (ADNA) در ایران مستقر شود و ما امیدوار هستیم که با این شبکه بتوانیم تجربیات ایران را به کشورهای دیگر منتقل کنیم تا آنها هم بتوانند چنین مکانیسم‌هایی را در کشورشان اجرایی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، شبکه سمن‌های کاهش تقاضای مواد منطقه آسیای میانه و غربی (ADNA) با همکاری برنامه منطقه‌ای افغانستان و کشورهای همسایه دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل UNODC-RP کارگاه آموزشی با عنوان «آموزش طراحی و اجرای پروژه برای سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای آسیای میانه و غربی» از تاریخ 5 تا 7 مردادماه برگزار می‌کند. در این کارگاه آموزشی 20 نفر از کارشناسان سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و ایران شرکت کرده‌اند. هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، تقویت دانش علمی و توانمندی‌های عملی سازمان‌های مردم‌نهاد کشورهای آسیای میانه و غربی است.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =