«بیژن مقدم» مدیرمسئول پیشین روزنامه «جام جم» می‌گوید که طرح جدید بیمه خبرنگارن جوانب مثبت فراوانی برای مجموعه مطبوعات کشور به همراه دارد،

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این عضو کارگروه اقتصاد مطبوعات به بولتن نیوز گفت: به نظر من کاری که اکنون در معاونت مطبوعاتی در مورد بیمه خبرنگاران در دست انجام است، اقدامی اصولی و قانونی است که بنابر جهت گیری اصولی و حرفه ای در این معاونت انجام گرفته است.

به گزارش بولتن نیوز، وی افزود: فراموش نکنیم که یکی از مهمترین وظایف هر بنگاه و موسسه مطبوعاتی، همچون هر موسسه فعال دیگری در کشور، کمک به اشتغال زایی و به طور کلی پیشرفت اقتصاد کشور است و در این راستا، در معاونت مطبوعاتی بگونه ای سیاست گذاری شده است که نشریاتی که در کشور در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت اند، به نوعی به اشتغال زایی کشور نیز یاری برسانند.

این عضو کارگروه اقتصاد مطبوعات با اشاره به طرح جدید بیمه ای معاونت مبطوعاتی که بر اساس آن، رسانه ها موظفند بنابر این که به عنوان روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه یا سایت و خبرگزاری و غیره ... فعالیت می کنند، حداقل تعدادی از کارکنانشان را آنچنان که در قانون برای هر کدام از این گونه های مطبوعاتی تعریف شده، بیمه کنند، یادآور شد: بنابر طرح جدید بیمه خبرنگاران، در معاونت مطبوعاتی بگونه ریل گذاری شده که رسانه ها، حداقل تعدادی از کارکنان شان را که در قانون مشخص گردیده بیمه کنند.

مدیرمسئول پیشین روزنامه «جام جم» افزود: این حق دولت است که اگر رسانه ها، از انجام آنچه بنابر قانون به عهده شان قرار گرفته شانه خالی کردند، کمک هایش را به آن رسانه ها محدود نموده و بلعکس اگر رسانه ای بنابر قانون کارکنانش را بیمه کرد، این موضوع را به عنوان فاکتوری مثبت در نظر بگیرد.

وی با اشاره به سقف و کفی که معاونت مطبوعاتی برای تعداد خبرنگارانی که هر رسانه بنابر ماهیتش تعیین نموده، تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی به هیچ عنوان از رسانه ها نخواسته که تمامی نیروهای شان را بیمه کنند، بلکه بنابر ماهیت رسانه ای هر مطبوعه، حداقل و حداکثری مشخص نموده است. این مسیر اصلاح کار است و تا جایی که بنده اطلاع دارم قطع شدن بیمه خبرنگاران به هیج عنوان صحت ندارد.

این روزنامه نگار پیشکسوت خاطرنشان کرد: درصورتی که نشریه ای این سیاست را نپسندد و علاقه ای به رعایت قانون نداشته باشد، طبیعتاً می بایست از خیر کمک های معاونت مطبوعاتی بگذرد. متاسفانه هم اکنون ما در کشور، روزنامه ها و مجله هایی داریم که به اصطلاح به صورت «چمدانی» اداره می شوند و براین اساس، با 5 نفر هر روز یک شماره جدید منتشر می کنند که طبیعتاً نمی توانند حدنصاب موردنظر معاونت را رعایت نموده و لیست بیمه شان را به تعداد موردنظر برسانند که در این صورت بنابر قانون شایسته دریافت یارانه بیمه از معاونت مطبوعاتی نیستند.

وی افزود: به هرحال این تعامل دوطرفه است و طرح جدید بیمه ای معاونت مطبوعاتی نیز در راستای قانون کلی هدفمندی یارانه ها، این امکان را به دولت می دهد که به جای آن که پول یارانه را به صورت نقدی به رسانه ها بدهد، از این پول به صورت کمک برای پرداخت بیمه کارکنان یا تقویت نظام توزیع که با مشکلات فراوانی روبروست، استفاده می کند که اقدام پسندیده ایست.

مدیرمسئول پیشین روزنامه «جام جم» در پایان درپاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص انگیزه های احتمالی رسانه هایی که در روزهای گذشته اقدام به موج سازی و خبرسازی هایی علیه طرح بیمه ای معاونت مطبوعاتی نموده اند، گفت: من در جایگاهی نیستم که درمورد انگیزه های این عزیزان قضاوت کنم و اساساً باتوجه به آن که انگیزه افراد در دل آنهاست، امکان پاسخ قطعی دادن به این سوال ممکن نیست.

به گزارش بولتن نیوز، با روی کار آمدن معاونت مطبوعاتی جدید همزمان با آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» یکی از سیاست های مهم این معاونت، تامین بیمه تکمیلی خبرنگاران بوده كه علاوه بر رييس جمهور مسئولان مختلف وزارت ارشاد نيز بر آن تاكيد داشته اند.

درحالی که معاونت مطبوعاتی در بسته حمایتی سال 94، رایزنی هایی را درخصوص پرداخت یارانه بیمه تکمیلی انجام داد تا رسانه ها بدون پرداخت هزینه، بیمه تکمیلی همکاران خود را نیز انجام دهند، در روزهای گذشته برخی رسانه ها و خبرگزاری های داخلی اقدام به خبرسازی علیه این طرح نموده و درمواردی با طرح مدعیاتی برخلاف واقعیت، سعی در سنگ اندازی در مسیر انجام طرح جدید بیمه ای معاونت مطبوعاتی داشتند.

این در حالی است که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش تر در اطلاعيه ای اعلام كرده بود، همه خبرنگاران و فعالان رسانه ای (حق التحريرها، نمايندگی های استانی و...) را تحت پوشش بيمه ای قرار می دهد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =