روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی المانیتور نوشت:

 در گذشته، به دلیل تقاضای رو به رشد و گرایش به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه‌ها راهی بازار مسکن می‌شد. قیمت مسکن نیز به این دلایل تا سال 2012 با رشد صعودی مواجه بود. اما از تابستان سال 2013 با رکود مواجه شد. از آن زمان به بعد هم رشد قیمت مسکن کمتر از تورم سالانه بوده است. یکی از دلایل این موضوع، حباب قیمتی نهفته در مسکن بود كه در اين دو سال تركيد. گفته می‌شود که از سال 2005 تا 2012 سالانه20 درصد حباب به ارزش واقعی مسکن افزوده شده بود و مانع از رشد قیمت آن در سال‌های بعد شد.  معاون وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، عقیده دارد که تقاضای خانه‌سازی در سال جاری شمسی 5 درصد رشد خواهد داشت و قیمت‌ها بیش از این افزایش نمی‌یابند. با این حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واحدهای مسکونی کوچک بيش از اين كاهش قيمت پيدا نمي‌كنند اما واحدهای مسکونی بزرگ ارزش خود را از دست می‌دهند.
البته تا حد زیادی وضعیت آتی بازار به ادراک سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ بازار ایران بستگی دارد. رکود اخیر در بازارهای سرمایه‌ای به همراه دوره ثبات نسبی در نرخ مبادله ارز، باعث شد که سرمایه‌گذاران متوسط به سمت بازارهای دیگری مانند طلا و مسکن حرکت کنند. در هر صورت، سرمایه‌گذاران اندکی به دنبال ساخت واحدهای مسکونی بزرگ در نقاط مرفه تهران خواهند بود. به نظر آنها ساخت این واحدها، بهترین راه سرمایه‌گذاری نیست. از این رو، حرکت به سمت ساخت واحدهای مسکونی کوچک‌تر خواهد بود که هم راحت‌تر فروخته می‌شوند و هم سرمایه‌گذار زودتر به سرمایه خود می‌رسد. به علاوه، به دلیل ورود نسل جوان‌تر جامعه به بازار مسکن، این واحدهای کوچک با تقاضای بیشتری مواجه خواهند شد. در هر صورت، زمانی که تحریم‌ها به دنبال توافق جامع هسته‌ای برداشته شوند، تقاضای جدیدی برای برخی از واحدهای بزرگ‌تر در مناطق مرفه تهران شکل خواهد گرفت؛ به خصوص به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی دفاتر خود را در ایران بازگشایی مجدد خواهند کرد.

 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mgh A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    اگر تحریم ها برداشته شود،چه اتفاقی برای قیمت مسکن خواهد افتاد؟ کلا در ایران هر اتفاقی که بیفتد همه چیز از جمله مسکن گران می شود.
  • توتو IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    59 9
    تو شمال تهران بیشتر واحدها خالی افتادن خریدار ومستاجر نیست به غیر از تازه به دوران رسيده ها
  • محمد A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    49 13
    نمیدانم چرا هیچ کس به یک نکته اساسی در بازار مسکن توجه نمیکند: اوج تقاضا برای مسکن، خودرو، شغل و ... مربوط می شد به زمانی که متولید دهه شصت به آنها احتیاج داشتند که باعث چندین شک در این بازارها شدند ولی آنچه واضح است الان متقاضیان عمده متولدین 67 به بعد هستند که جمعیت کمتری دارند و طبیعتاً تقاضا برای مسکن کاهش پیدا کرده و به نظر بنده دوران اوج مانند انچه پیش از این وجود داشت غیر قابل تصور است. چنانچه بیشتر مدارسی که زمانی در اکثر شهرهای کوچک و روستاها برای همین متولدین دهه شصت ساخته میشد هم اکنون تعطیل است.
    • عسکریان A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      14 7
      دوستان اگر نظر کارشناسی محمد را قبول ندارند با سند و مدرک و منطق اظهار نظر نمایند
    • احسان RO ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      0 0
      ت
    • احمد A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      1 0
      افرین تحلیل نسبتا درستی بود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    75 12
    تجربه ثابت کرد تو ایران هر چه اتفاق بیفته مسکن و خودرو و مواد اولیه غذایی گرون تر میشود ربطی به تحریم ها و غیره نداره
  • سام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    38 14
    هیچ اتفاقی نمیافتد....
  • مهدی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    32 12
    هیچ فرقی نمیکنه واسه من جون جویای کارا
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    28 18
    مسلما باید مسکن و خودرو ارزانتر بشه چون الان که از همه چی محروم هستیم و دلیلی برای گران ماندن مسکن وجود نداره۰۰۰ عقل اینو میگه ۰۰۰ اگه قرار باشه ارزانتر نشه پس وجود یا یدم وجود تحریم به چه معناست؟؟؟ مرسی
  • محسن GB ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    41 2
    همه نگرانی من مربوط به بعد از رفع تحریم هاست. بنظر شما من بیام و همین الان تمام زمینها و خونه هام رو بفروشم یا صبر کنم تا انشاالله بعد از رفع تحریم ها ؟ یعنی الکی مثلا من خیلی پولدارم
    • مسیح کاشفی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      1 0
      داداش شما که این همه ملک و املاک داری شما دیگه چرا جوش می زنی
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
      2 0
      بدترین چیز تو اقتصاد شوکه متاسفانه مشکل از مردم هم هست ، کسایی که پول دستشونه طمع کارن قیمت بیاد پایین، اونایی که خانه دارن میخوان بالا بره ، ریشه در طمع خود قشر زیادی از مردمه، بهترین چیز ثبات و ارام رشد کردن قیمت هاست که دولت تقریبا همین کارو کرده البته به غیر از کم کردن سود سپرده بانکی با رفع تحریم ها باید میذاشتن ملت نفس بکشن، چون سپرده به تمام مردم مربوط میشه چه 1000 تومان چه 100000000 تومان لطفا انتشار بدید اگه نگران نیستید به کسی بر نخوره
  • مستاجر IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    نمی دونم فقط خداکنه ارزون بشه که ما هم از این اجاره نشینی نجات بیاییم
  • دلسوز A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    بیکاری ، نبودشغل پایدارو تورم، تمام مشکلات دیگرازجمله افزایش سن ازدواج،طلاق،مسکن و اعتیاد و در برخی نقاط کشورخودکشی را درجامعه سبب شده است. مردم جامعه نیزخودشان در این مشکلات کم مقصرنیستندنگاهی به اقوام وهمسایگان و دوستان داشته باشید چقدردلسوزهستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 2
    من خودم مشاور املاک هستم بازار مسکن ربطی به دولت نداره قیمت گذاریش مالکین هستن که باید این درکو داشته باشن که از قیمت عرف بالاتر ندن با یک قانون گذاری ساده میشه این مشکل رو حل کرد و بازه قیمتی برای هر منطقه مشخص کرد مرغ و گوشت نیست که دولت بریزه تو بازار و قیمتارو بشکنه برای مثال تو مناطق 123 دولت چه ساخت و سازی میتونه انجام بده که قیمت بشکنه راهکار پایین آوردن قیمت تمام شده مسکنه که این هم با توجه به نوع فرهنگ و سود طلبی ما ایرانیا عملی نمیشه و فقط منجر به سود بیشتر سازنده و مالک میشه .
  • امین A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    3 1
    همه چی همیشه درهرجای ایران گرون میشه.خیلی شانس بیاریم آهنگ افزایش قیمت کمترمیشه همین