بحث داغ شبکه‌های اجتماعی: معمای ریاضی تاریخ تولد

چند هفته پیش، رنگ آن لباس کذایی (آبی‌ومشکی یا سفیدوطلایی) سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی بود و امروز، معمایی ریاضی از سنگاپور ذهن کاربران اینترنتی را به چالش کشیده است.

ماجرا از پست فیس‌بوک کنت کونگ، یکی از مجریان تلویزیونی سنگاپور شروع شد. او تصویری از یک برگه امتحانی ریاضی را منتشر کرد و با حدس‌های مختلف، گلایه از اشتباه بودن یا بی‌معنی بودن سؤال و ... در کامنت‌های زیر پست مواجه شد. متن سؤال ازاین‌قرار است. 
[متن زیر ترجمه تحت‌اللفظی سؤال انگلیسی نیست و جمله‌ها برای فهم بهتر به زبان فارسی کمی تغییر کرده است]

آلبرت و برنارد به‌تازگی با شریل آشنا شده‌اند. آلبرت از شریل پرسید: «تولدت چه روزی است؟»
شریل لحظه‌ای فکر کرد و گفت: «من تاریخ تولدم را به شما نمی‌گویم، اما چند راهنمایی می‌کنم».
سپس روی کاغذ فهرستی از 10 تاریخ را نوشت و گفت: «تاریخ تولد من یکی از این‌هاست»

15 می

16 می

19 می

17 ژوئن

18 ژوئن

 

14 ژوئیه

16 ژوئیه

 

14 اوت

15 اوت

17 اوت

شریل سپس ماه تولدش را در گوش آلبرت زمزمه کرد و روز تولدش را درگوشی به برنارد گفت. بعد از آلبرت پرسید: «آیا می‌توانی تاریخ تولدم را مشخص کنی؟»
آلبرت گفت: «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند».
برنارد گفت: «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است»
آلبرت گفت: «خب، من هم الان فهمیدم تولدت چه روزی است!»
تاریخ تولد شریل چه روزی است؟

 

آقای کونگ ادعا کرده بود که این برگه امتحانی متعلق به کودکان سال پنجم دبستان است، اما بعدتر مشخص شد که این برگه مربوط به المپیاد ریاضی یک دبیرستان معروف در سنگاپور است.

این نوع معماها به معماهای منطقی معروف‌اند و حتی در برخی آزمون‌های دانشگاهی و ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند GMAT مطرح می‌شوند. شما هم اگر مایلید، می‌توانید ذهن خود را با حل این معما به چالش بکشید. راه‌حل و پاسخ این معما کمی پایین‌تر در همین صفحه درج شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر اینجا را کلیک کنید.

.

.

.

.

راه‌حل
در معماهایی ازاین‌دست، هر جمله مسئله هرچند در ظاهر بی‌معنی یا بدیهی به نظر برسد، حاوی اطلاعات است. از همه مهم‌تر این‌که 10 گزینه برای جواب ارائه‌شده و ساده‌ترین روش برای حل مسئله، حذف گزینه‌های نادرست است.

آلبرت فقط ماه تولد را می‌داند و برنارد فقط روز تولد را؛ اما این تمام دانسته‌های آن‌ها نیست! آلبرت و برنارد هم‌چنین می‌دانند که دیگری فقط نیمی از اطلاعات را دارد و همین، کلید حل ماجرا است.

آلبرت می‌گوید: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»؛ یعنی چه؟ یعنی روز تولد شریل قطعاً یکی از عددهایی است که دو بار تکرار شده است وگرنه اگر 18 یا 19 بود، برنارد تاریخ تولد شریل را می‌فهمید؛ اما آلبرت که عدد روز را نمی‌داند، او ماه را می‌داند و چون عددهای 18 و 19 در ماه‌های ژوئن و می قرار دارند، می‌فهمیم که ماه تولد ژوئن یا می نیست. پس گزینه‌ها به نصف کاهش می‌یابد:
14 ژوئیه 16 ژوئیه
14  اوت 15  اوت 17 اوت

حالا به سراغ جمله بعدی برنارد می‌رویم. او می‌گوید: «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است»؛ یعنی در میان عددهای باقیمانده باید دنبال تنها عددی باشیم که روز و ماه را مشخص کند. عدد 14 دو بار تکرار شده و نمی‌تواند تاریخ تولد باشد. پس گزینه‌ها به سه گزینه 16 ژوئیه، 15 اوت و 17 اوت محدود می‌شود که عددشان فقط یک‌بار تکرار شده است.

حالا نوبت جمله آخر آلبرت است: «خب، من هم الان فهمیدم تولدت چه روزی است!» یعنی آلبرت با دانستن ماه تولد گزینه درست را فهمید. اگر ماه تولد اوت بود، او دو انتخاب داشت و نمی‌توانست پاسخ را بفهمد، اما برای ماه ژوئیه فقط یک انتخاب دارد و همان پاسخ نهایی است.

تاریخ تولد شریل 16 ژوئیه است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 229
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین .ز IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    فقط استقلال
    • بی نام CA ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      19 42
      اونایی که میگین ۱۶ ژوئیه جولای غلطه و ۱۷ آگوست درسته، یه بار جوابتون رو تو مساله امتحان کنید. ۱۷ آگوست به تناقض میخوره ولی ۱۶ جولای درست در میاد.
    • reza A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      21 5
      دوستانی که میگن ماه می حذف نمیشه توجه کنند که هر وقت آلبرت میگه مطمئن که برنارد جواب رو نمیدونه یعنی این که اون دو ماهی که اعداد 18 و 19 در آنها هست قطعا جواب نیست چون البرت میدونه که 18 و 19 تو ماه می و ژوئن هستند، بنابراین این ماه ها نمیتونه جواب باشه
    • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      9 22
      این مساله هم مثل بعضی از نرم افزارا bug داره بطوریکه مغز نمیتونه بصورت قاطع "اشتباه مخفی" یا "درستِ قطعی" رُ تشخیص بده لذا باید bug fix بشه
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      12 17
      اشتباه مثبت دادم
    • چرا 17 اوت غلط است بخش 1 A1 ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      9 4
      اگر 17 اوت پاسخ درست باشد، باید با صورت مساله سازگار باشد وگرنه پاسخ درستی نیست. فرض می‌کنیم تاریخ تولد شریل 17 اوت است. پس شریل به آلبرت گفته اوت و به برنارد گفته 17. آلبرت می‌داند که یکی از سه تاریخ 14، 15 یا 17 اوت پاسخ درست است، اما نمی‌داند کدام. او نتیجه می‌گیرد عددی که رابرت می‌داند 14 یا 15 یا 17 است؛ اما این را هم می‌داند که چون رابرت ماه تولدرا نمی‌داند؛ بین 14 اوت و 14 ژوئیه؛ یا 15 اوت و 15 می؛ و یا 17 اوت و 17 ژوئن مردد است. به همین دلیل می‌تواند بگوید: « من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند» ادامه در کامنت بعدی
    • چرا 17 اوت غلط است بخش 2 A1 ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      7 3
      حالا نوبت رابرت است. او می‌داند تاریخ تولد یکی از دو روز 17 اوت یا 17 ژوئن است. وقتی آلبرت جمله بالا را می‌گوید، رابرت می‌فهمد ماه تولد آنی است که هیچ عدد یکتایی 18 و 19 در روزهای آن وجود ندارد؛ چراکه در غیر این‌صورت آلبرت نمی‌توانست با قطعیت چنین اظهارنظری بکند. فقط در گزینه‌های ماه‌های می و ژوئن عدد یکتا وجود دارد، پس این دو ماه از گزینه‌های او حذف می‌شوند و او مطمئن می‌شود 17 اوت تاریخ تولد است. به همین دلیل می‌تواند بگوید: « من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است». تا این‌جای کار همه چیز درست است. اما بعد از این چه؟ آیا آلبرت می‌تواند تاریخ تولد را حدس بزند؟ ادامه در کامنت بعد
    • چرا 17 اوت غلط است، بخش 3 A1 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      9 4
      آلبرت می‌داند که راهنمایی‌اش به رابرت کمک کرده ماه‌های می و ژوئن را حذف کند و به جواب برسد؛ پس جواب یکی از عددهای مشترک بین ماه اوت و ماه‌های می و ژوئن است. آن عدد می‌تواند 15 اوت و 15 می یا 17 اوت و 17 ژوئن باشد. اما کدام یک از این دو پاسخ نهایی است؟ او هیچ اطلاعات دیگری برای انتخاب بین این دو ندارد و نمی‌تواند تاریخ تولد شریل را تعیین کند. 17 اوت با فرضیات مساله سازگار نیست و بنابراین غلط است.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
      1 2
      چرا 17 اوت غلط است... حالا رابرت کی هست فکر کنم هنگ کردی
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    141 5
    یکی منو ری استارت کنه لطفا ... :|
    • فراز IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
      8 3
      من دقیقیا همه این مراحلو رفتم و باورم نمیشه که درست بوده ,فکر میکردم راه حل ریاضی داره و من اشتباه میکنم .....
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    خیلی آسان بود
    • ایرانی IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      96 10
      میخوای بگی باهوشی؟
    • م IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      94 5
      بعد از اینکه روز 18 و 19 حذف شد چطور متوجه شدید که کلا ماه می حذف میشه؟
    • علیرضا A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      34 9
      گر معما حل شود آسان شود
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      32 5
      چقدر تو هوش داری باهوش که فهمیدی اسون بود
    • نکته A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      45 12
      به دیس لایک ها نگاه کنین تا پی به علت فرار مغزها ببرین
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      26 6
      الکی مثلا می‌خواد بگه من هوشم خوبه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      11 60
      واقعا منفی های شما من رو متاثر کرد، نمیدانم بازه سنی و تحصیلی دوستان و مخاطبان این سایت چقدر هست اما این معما واقعا پیچیده نبود نمیدانم شاید نداشتن پیش زمینه و آگاهی ذهنی باعث شده بعضی ها گیج شوند این معما به سادگی قابل حل بود. پس اگر معمای اینشتین رو ببینین چی میگین؟ نکته جالب اینکه حتی بعد از حل معما هم بعضی ها جواب دیگری دارند و به آن پافشاری می کنند و برخی حتی متوجه استدلال پاسخ هم نشده اند کاش میشد یک نظرسنجی گذاشت و میزان تحصیلات، درآمد و مرتبه شغلی افراد را با توجه به پاسخ آنها حل معما، عدم حل اما فهم بعد از دیدن پاسخ، درک نکردن پاسخ سنجید و روی نمودار برد آن گاه خیلی از مسائل روشن می شد.
    • یکی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      2 1
      دوست عزیز من و خیلی از دوستان هم قبل از اینکه اینجا بیایم این مساله رو حل کردیم ولی نیازی ندیدیم به گفتن "خیلی آسون بود" به دیگران فخر بفروشیم...
  • بی نام IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    جالب بود ممنون
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    57 3
    ما آلبرت که عدد روز را نمی‌داند، او ماه را می‌داند و چون عددهای 18 و 19 در ماه‌های ژوئن و می قرار دارند، می‌فهمیم که ماه تولد ژوئن یا می نیست. اینو نفهمیدم
    • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      5 4
      این جوری به مسئله نگاه کن شاید متوجه بشی، اولی ماه رو میدونه، وقتی مطمئنا میگه دومی نمیدونه یعنی جزو اون ماههایی نیست که عدد تکرار نشده داره 18 و 19. به عبارتی نفر اول داره به نفر دوم میفهمونه که ماهی که من میدونم جزو اون ماههایی هست که عدد روزش تکراری داره. نفر دوم هم با این جمله وقتی میگه فهمیدم. حتما یکی از اون روزهاییه که با حذف دوماه اول حالا دیگه نه روزش و نه ماهش تکراری باشه. یعنی 16 جولای.
  • کوردستان IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    22 99
    شرمنده مردم اینقد بی دغدغه و بی کارند بشینند به این فکر کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    سوال غلطه ... چون اصلا امکان نداره ک برنارد متوجه شده باشه ک تاریخ تولد چ روزیه هر کدوم از سه روز 16 جولای، 15 و 17 آگوست میتونه روز تولد شری باشه
    • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      19 32
      آگوست رو ازکجا آوردی؟ برای اینکه درکش کنید خودتون رو جای شخصیت ها بذارید و دیالوگ رو برقرار کنید. متوجه می شید
    • محسن A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      7 4
      نه این طور نیست. برنارد می دانسته روز تولد شریل ۱۶ یکی از ماه هاست. از این رو٬ برنارد با حذف گزینه ی ۱۶ می که تنها گزینه ی دیگر برای برنارد بوده است از طریق تحلیل اولین جمله ی آلبرت٬ می فهمد که ۱۶ جولای روز تولد شریل است.
    • مجید IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      6 4
      سوال درسته . برنارد روز تولد شرلی رو میدونسته یعنی میدونسته روز تولدشرلی 16 هست ولی ماهش رو نمیدونسته .
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      2 7
      ماههای جولای و آگوست را از کجا آوردی ؟
    • میثاق A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      2 3
      نه اتفاقا درسته، خودتو بزار جای برنارد. شریل دم گوش برنارد روز تولد یعنی 16 رو گفته بوده و حالا برنارد 5 تا گزینه داره و از اون 5 تا تنها موردی که 16 هست، 16 ژوییه است. پس برنارد خیلی راحت ادعا میکنه که الان تاریخ تولد رو میدونم.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      6 2
      دوست عزیز، برنارد روز رو میدونه. یعنی بهش گفته که 16 ام یک ماه هست اما نمیدونست کدوم ماه که چون فقط سه تا گزینست و یکیش 16 ام هست خیلی سریع فهمید که کدومه. در ضمن به اون یکی دوست: اوت همون آگوسته.
    • رضا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      4 2
      و همچنین این جمله که اگر ماه تولد اوت بود، او دو انتخاب داشت و نمی‌توانست پاسخ را بفهمد خب دلیلی ندارد که حتما بتونه پاسخ بده. ممکنه جواب 15 یا 17ماه اوت باشه
    • یوسف A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      1 2
      برنارد روز تولد رو میدونست
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      5 1
      اوت همون آگوسته
    • بی نام RO ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      1 1
      منظور ماه تولد بود نوشته تاریخ.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      3 2
      فراموش کردی که برنارد روز تولد رو از شری شنیده بنا بر این روز رو خودش میدونسته و از روی اون به جواب رسیده.
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      4 2
      آگوست رو از متن انگلیسی آورده. از نظر شما امکان نداره برنارد متوجه شده باشه. ولی از نظر خود برنارد با توجه به اینکه روز رو میدونسته و فقط ماه رو نمیدونسته امکان داره.
    • رضا A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      4 2
      عزیز دلم برنارد روزشو که خودش میدونه کی هست. فقط ماه رو باید از بین اوت و ژوئیه انتخاب کنه که دیگه هر وقت عدد روز رو میدونه، ماه هم مشخص میشه در واقع عدد 16 رو برنارد میدونه که عدد 16 همدر ماه ژوئیه اتفاق افتاده
    • صالح IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      4 3
      اوت با آگوست يكي هستند جواب سؤالى درسته
    • کیهان US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      2 5
      سوال کاملا درسته دو ماه اول حذف میشن چون اعداد 19 و 18 داخلش هستن و اگر مثلا تاریخ تولد 19 می بود و به البرت گفته شده بود ماه می هست اون با قاطعیت نمیگفت که میدونم که برنارد هم نمیدونه در نهایت برنارد میگه میدونم وقتی اینو میگه یعنی بین دو ماه اخر لیست روز 14 نبوده حالا 3 انتخاب میماند 16 جولای و 15 و 17 اگوست خب برنارد میگه میدونم یعنی اینکه عددی که بهش گفته شده 14 نبود از طرفی البرت هم میگه میدونم وقتی اون ادعا میکنه که میدونم یعنی ماهش رو بهش جولای گفتن که میدونه اگر ماه رو اگوست گفته بودن اونم نمیدونست
    • کیهان US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      3 3
      حل2 به البرت گفته متولد جولای هستم و به برنارد گفته متولد 16 هستم خب البرت نگاه میکنه میبینه که جولای دو تا انتخاب داره و برنارد هم نگاه میکنه میبینه عدد 16 دو تا انتخاب داره البرت میگه من نمیدونم و مطمعنم که برنارد هم نمیدونه وقتی اینو میگه یعنی داره میگه ماه می و جون نیست که برنارد اعداد 19 و 18 بهش گفته شده باشه و بدونه خب برنارد اینو که میشنوه ماه می و جون براش حذف میشن میماند دو ماه دیگه که 16 فقط یبار تکرار شده یعنی 16 جولای بعد میگه تا حالا نمیدونستم اما الان میدونم یعنی اینکه داره میگه روز 14 به من گفته نشده خب وقتی که برنادر میگه من میدونم یعنی یکی از سه تاریخ 16 و 15 و 17 درسته تا اینجا ما هم نمیدونیم چیه اما وقتی البرت میگه میدونم یعنی ماه البرت هم می نبوده میمونه 16 جولای
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 0
    چجوری می نیست؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    7 7
    فکر کنم اشتباه حل کردید جواب 17 اوته
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 0
    لبرت می‌گوید: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»؛ یعنی چه؟ یعنی روز تولد شریل قطعاً یکی از عددهایی است که دو بار تکرار شده است وگرنه اگر 18 یا 19 بود... اینجاشو نفهمیدم.... یکی توضیح بده لطفا
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    16 1
    این چیه اول صبحی، مخمون هنگ کرد.
  • ميثم بدون شرح IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    11 5
    استدلال طراح براي حذف روزهاي 18 و 19 درست، همچنين استدلالش براي حذف ماه ژوئن نيز درست ولي استدلال طراح براي حذف ماه مي درست نيست، 15 و 16 مي هم ميتونستن جزئ گزينه ها باشن.
  • فاضلی A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    12 7
    مطمئنم هیچ یک از خوانندگان خبرآنلاین متوجه پاسخ نشدند از بس که بد ترجمه شده است
  • هادی؟ IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    7 7
    چرا باید بقیه اعداد ماه ژون و می حذف بشن دلیلی ندارد
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      0 0
      جمله اول اينجوريه كه بايد بگه : من نمي دانم تاريخ تولدت چه زماني است اما قطعا مي دانم كه برنارد هنوز نمي دونه
  • ریاضی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 8
    مطمئنا این پاسخ درست نیست؟ یا اصل سوال چیز دیگه ای بوده یا پاسخ شما ایراد داره آلبرت ماه تولد رو میدونه و برنارد روز تولد رو وقتی آلبرت میگه «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». یعنی قطعا توی ماهی که آلبرت میدونه عدد منحصر به فرد نیست عددهای منحصر به فرد 19 و 18 هستن پس می و ژوئن میرن کنار وقتی برنارد با شنیدن اون جمله میگه «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است» یعنی باید توی عددهای باقیمانده عدد تکراری نباشه اما دو ماه باقیمانده هر دو عدد 14 دارن از مجا معلوم که عددی که در گوش برنارد گفته شده 14 نبوده باشه در این صورت از مجا باید فهمید که دقیقا تاریخ چه روزیه؟ این سوال یه نقصی داره
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 1
    جمله ی "اما آلبرت که عدد روز را نمی‌داند، او ماه را می‌داند و چون عددهای 18 و 19 در ماه‌های ژوئن و می قرار دارند، می‌فهمیم که ماه تولد ژوئن یا می نیست" اشتباه است در ماه می غیر از 19 دو روز 15 و 16 وجود دارند که هر دو تکراری می باشند و از درجه ابهام یکسان با سایر روزهای ماه های دیگر برخوردارند بنابراین نمیشود ماه می را از گزینه ها حذف نمود
    • شهریار A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      6 1
      باید خودتان را جای آلبرت بگذارید.فرض کنید تولد شریل در ماه می بود که آلبرت آن را می داند,درنتیجه در این صورت تولد در یکی از تاریخ های ۱۵ یا ۱۶ یا ۱۹ می بود.حال آلبرت با اطمینان میگوید: این را میدانم که برنارد هم نمیداند. درنتیجه اگر تولد در ماه می بود,آلبرت هیچ وقت با اطمینان نمی توانست این جمله را بگوید,چون ممکن بود شریل در گوش برنارد عدد ۱۹ را بگوید و در این صورت برنارد براحتی می توانست تاریخ را حدس بزند چون فقط یک تاریخ ۱۹ داریم.بهمین صورت برای ماه ژوین و تاریخ ۱۸. پس تولد در ماه ژوییه یا اوت می باشد که آلبرت با اطمینان آن جمله را گفت.
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    جواب سوالتون قانع کننده نبود.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      8 0
      بله قانع کننده نیست چون به هیچ وجه نمیشه 16 می رو از لیست حذف کرد.دلیل حذفی هم که آوردن منطقی نیست.19 می به دلیل منطقی حذف شده اما 16 می بدون دلیل منطقی حذف میشه تا مساله حل بشه.
  • رامتین IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    51 2
    تست هوش ایرانی : رامتین و شما به‌تازگی با خبرانلاین آشنا شده‌اید.رامتین از خبرانلاین پرسید: «مگه فیسبوک فیلتر نیست ؟با چی رفتی تو فیسبوکبلا ؟» خبرآنلاین لحظه‌ای فکر کرد و گفت: «من اسمشو بهت نمی گم، اما چند راهنمایی می‌کنم». سپس روی کاغذ فهرستی از 5 فیلتر شکن را نوشت و گفت: فیلتر شکن من یکی از این‌هاست 1 س.ا 2 ف.ر 3 پ.ر 4 و.ی 5 ا.پ خبرآنلاین حرف اول فیلتر شکن را در گوش شما زمزمه کرد و حرف دومش رو هم به من گفت. بعد از شما پرسید: آیا می‌توانید اسم فیلتر شکن را مشخص کنید؟ توی همین اثنا یه دفعه یه برادری اومد روی خط و گفت : من بگم؟من بگم؟ رامتین گفت من که ضریب هوشیم زیر صفره. شما هم که گفتید گیلاسید. حالا اگه گفتید اسم فیلتر شکن چی بود؟ ;
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      8 0
      ایول با حال بود. مراقب باشین این رامتینه فرار مغزها نکنه
    • محمد ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      0 0
      ايول خوب گفتي
  • شهاب بيگي A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    فكر كنم آقاي آْبرت ، بچه گيهاي آلبرت انيشتين بوده كه انقد دوزاريش صاف بوده
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    عدد 14 دو بار تکرار شده و نمی‌تواند تاریخ تولد باشد. چرا؟؟ احتمالا برنارد علم غیب داشته
  • رامتین IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    21 0
    راه حل برای پاسخ به تست هوش ایرانی : رامتین و شما و خبر انلاین و برادر همه می دونن فیسبوک فیلتره. رامتین و شما و خبر انلاین و برادر همه می دونن با قیلتر شکن میشه رفت توی فیسبوک . همه هم می دونن بدست آوردن فیلتر شکن خیلی راحته . ولی هیچ کس نمی دونه چرا اصولا فیس بوک فیلتره . حالا به نظر شما پاسخ کدومه: 1 امکان نداره بتونی بری توی فیس بوک 2 کلا سوال غلطه 3 اینقدر سرعت اینترنت رو میارم پایین تا به غلط کردن بیوفتی بخوای بری توی فیس بوک 4 غلط می کنی بری توی فیس بوک 5 آلبرت و برنارد برای چی با شریل آشنا شدن؟ 6 برای چی روز تولدش رو می خواستن بدونن؟ 7 به چه حقی در گوشی صحبت کردن ؟ 8 شریل چرا به هر کدوم فقط نصفه جواب داده ؟ 9 اینا با هم چه نسبتی داشتن؟ 10 جی مت چیه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    8 0
    یا در ترجمه تحت الفظی اشتباه شده یا اصلا سوال جوابی که دادید منطقی نیست
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    6 2
    ماه "ژوئن" را می توان حذف کرد ولی "می" را نه چون دو گزینه از آن باقی می ماند. جواب نهایی..............17 اوت.
  • آرمان A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 1
    در مرحله اول بعد از حذف 18 ژوئن و 19 می چرا ماههای می و ژوئن حذف شد؟ می تونست مثلا به آلبرت گفته باشد ژوئن و به برنارد گفته باشد 17 آنوقت روز تولدش میشد 17 ژوئن
  • رضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    14 2
    راه حل: 1. «آلبرت گفت: من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». دو روز بدون تکرار، یعنی 18 و 19 حذف میشود. 2. «برنارد گفت: من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است». با یک مقدمه، چطور برنارد به پاسخ نهائی رسیده؟ علتش این است که در یک گروه از ماهها، «یک» گزینه بیشتر باقی نمانده بوده. کدام ماه یک گزینه ای شده بوده؟ ژوئن. اگر به آلبرت «ژوئن» گفته شده بود، جواب را زودتر از برنارد فهمیده بود که میشد 17 ژوئن. پس تنها امکان این است که به به برنارد عدد 17 گفته شده. او گزینه «17 ژوئن» را با این جمله آلبرت حذف میکند و به جواب اصلی میرسد؛ یعنی «17 اوت». متاسفم. مسئله را غلط حل کردید. «17 اوت» درست است. نه 16 ژوئیه
    • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      1 2
      اگه شریل به آلبرت ماه "می" یا "ژوئن" رو گفته بود آیا آلبرت میتونست با این اطمینان بگه که برنارد هم نمی داند؟خیر چون باید این احتمال رو بده که شاید شریل به برنارد اعداد 19 یا 18 رو گفته باشه که در اون صورت جمله ی اول آلبرت نقض میشد یعنی نمیتونست بصورت "به ازای هر" صحبت کنه لذا کل ماه "می" و "ژوئن" نمیتونه در شمول حکم اول آلبرت قرار بگیره
    • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      3 1
      بی نام عزیز اگر شریل18 یا 19 رو به برنارد گفته بود اصلا معمایی ایجاد نمیشد.چون این دو تا منحصر به فردند و اگر شریل یکی از این دو عدد رو گفته بود برنارد بدون دونستن نام ماه به دلیل منحصر به فرد بودن این دو عدد سریع تاریخ تولد رو میگفت و به قولی اگر این دو عدد بودند اصلا معمایی وجود نداشت که بخواد حل بشه.پس وقتی برنارد ساکت مونده و آلبرت حرف زده خود بخود یعنی هیچ کدوم از این دو عدد نبوده و اینا از خذفیات جدول هستن.خلاصه اینکه توضیح رضا کاملا درست و قانع کننده هست و خیلی ساده توضیحش داده
    • بهاره A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      0 7
      به نظر من پاسخ شما نادرست است...ژوئن از همان ابتدا حذف شده چون آلبرت فقط ماه را می داند نه روز را...پس وقتی همان اول می گوید مطمئنم برنارد تاریخ کامل را نمی داند یعنی ماه ژوئن نیست چون اصولا آلبرت خبری از روز ندارد و تنها اطلاعات او ماه است...پاسخ خبر آنلاین ممکنه منی گنگ باشه اما درسته...
    • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      4 2
      در جواب خانم بهاره باید گفت درسته که آلبرت روز رو نمیدونه ولی لیست روزها رو که میبینه و از روی این لیست روزها خود بخود 18ژوئن و 19 می حذف میشن نه کل گزینه های ماه ژوئن و می.
    • بهاره A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      1 0
      آقا یاخانم بی نام...حرف شما درسته که هر دو نفر جدول مشاهده میکنند اما اگه تاریخ تولد واقعی مثلا 15 می باشه در حالیکه آلبرت فقط ماه مثلا می را میدونه چرا باید بگه برنارد قطعا تاریخ تولد نمیدونه؟ یعنی اگه ماه تولد دو ماه اول جدول باشند آلبرت نمیتونه به این نتیجه برسه...
    • امید IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
      0 0
      من این سوالو تو وایبر دیدم تحت عنوان ،باهوشا جواب بدن، البته اون ماهاش به فارسی ترجمه شده بود و من با مدت سی دقیقه تمرکز به جواب 13 مهر رسیدم الانم یک نگاه به این جوابا انداختم اون جواب من در واقع همان 16 جولای است. اما در جواب شما:ببینید وقتی برنارد میگه من با حرف البرت فهمیدم یعنی با فرض اینکه برنارد باهوشه فهمیده که دو ماه اول نیست یعنی یا جولایه یا اوت اما وقتی برنارد فهمیدن خود را ابراز می کنه یعنی نه 14 ژولایه نه 14 اوت پس تا الان 15 و 17 اوت و 16 جولای می مونه. اما سخن اخر یعنی حرف اخر البرت مارا به جواب می رسونه یعنی چون ماهی که او می داند تنها ماه ممکن است گفته من فهمیدم پس یعنی جولای بوده
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 2
    اونجاییکه میگه ماه ژوئن و می به خاطر ۱۸و۱۹ حذف میشن اشتباهه چون ماه ژوئن بعد ۱۸ فقط یه عدد داره که میجواب نیست ولی تو ماه می بجز ۱۹دوتا عدد دیگه داریم که میتونن جواب باشن پس با این منطق نمیشه ماه میو تو این مرحله حذف کرد
  • مجید A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    13 0
    کلا برناردو و الن شرلی همه رو باید با هم خفه کرد ... حوصله این چرت و پرتا رو کی داره
  • سینا A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    چطور مشخص شد که مثلا تولد 15 می یا 16 می نیست؟ یا حتی 17 ژوئن؟ فرض اینکه 18 و 19 نیست چرا ماه می و ژوئن را از گردونه خارج می کند؟
  • سین شین A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 1
    چون 18 و 19 حذف میشه با اطلاعات موجود اینکه هر دو بفهمن تولد چیه تنها گزینه، 17 ژوئن هست.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 1
    واقعاً قانع كننده نبود.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 1
    قسمت اول جواب قانع کننده نبود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    32 0
    اصلا چه معنی داره شریل همزمان با آلبرت و برنارد دوست باشه؟؟؟ آدم دلواپس میشه 1
  • emad IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 1
    وقتي آلبرت می‌گه: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند» يعني تولد تو ماهيه كه تاريخ تمام گزينه هاي اون ماه تو ماههاي ديگه هم تكرار شده كه برنارد نميتونه حدس بزنه كه تنها ماهي كه اين ويژگي رو داره ژوئيه است پس تولد يا 14 يا 16 ژوئيه است و چون برنارد روز تولد رو هم ميدونه تاريخ تولدو ميفهمه ولي با اين اطلاعات نميشه گفت تولد 14امه يا 16ام
  • امید A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    صورت سوال مشکل داره.به نظر من این نسبت گیری بین ماه ژون و اوت هم جواب میدهد میشود عدد 18
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 2
    این سوال یه ایراد اساسی داره: آلبرت می‌گوید: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»؛ در حالی که هیچ جایی اشاره نشده که شریل نباید جواب رو به برنارد بگه، این سوال پیش میاد که آلبرت از کجا میدونه که برنارد روز تولد رو نمیدونه اونم در حالی که برنارد هنوز هیچ حرفی نزده و مشخص نیست که جواب رو میدونه یا نه.
    • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      8 1
      کلاً توی اینجور سؤالای هوش، باید خودتو جای طراح سؤال بذاری و از دید اون به مسئله نگاه کنی. معلومه که طراح سؤال فرضش بر این بوده که شریل جواب رو نگفته. از همین نکته باید برای حذف تنها گزینه باقیمانده در دسته بندی ماهها یعنی حذف 17 ژوئن استفاده کرد و به جواب 17 اوت رسید.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 1
    این سوال یه ایراد اساسی داره: آلبرت می‌گوید: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»؛ در حالی که هیچ جایی اشاره نشده که شریل نباید جواب رو به برنارد بگه، این سوال پیش میاد که آلبرت از کجا میدونه که برنارد روز تولد رو نمیدونه اونم در حالی که برنارد هنوز هیچ حرفی نزده و مشخص نیست که جواب رو میدونه یا نه. ممکنه ۱۸ یا ۱۹ روز تولد باشه و با توجه به این موضوع برنارد هم جواب رو بدونه.
  • محسن IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 1
    جواب شما قانع کننده بود چون گفتید.؛؛. پس گزینه‌ها به سه گزینه 16 ژوئیه، 15 اوت و 17 اوت محدود می‌شود که عددشان فقط یک‌بار تکرار شده است....درصورتی ک اینطور نیست...بنظر منم سوال جواب نداره
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    سوال کلا مشکل داره و از روال منطقی برخوردار نیست.شما میگین از روی جملات باید فهمید جواب چیه درحالی که نمیشه.مثلا آلبرت می‌گوید: «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»این موضوع فقط در حالی امکان داره که آلبرت که ماه تولد رو میدونه بدونه روز تولد هم چه روزی بوده وگرنه به هیچ وجه نمیتونه بگه میدونم برنارد هم تاریخ تولدت رو نمیدونه.و اگر آلبرت روز تولد رو میدونه که بر اساسش این جمله بالایی رو میگه پس دیگه مساله ای وجود نداره که بخوایم حلش کنیم
  • محمد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 2
    جواب به شکل واضحی میشه 17 ژوئن ،خیلی خیلی واضح استدلالی که شما نوشتید و در آخر جوابتون اشتباه است
  • مسعود RO ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    20 0
    تقاضاي ويدئو چك دارم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 1
    حذف ماه ژوین منطقی بود ولی ماه می چرا حذف شد در حالی که روز ۱۵و۱۶ در ماههای دیگه هم اومده نباید به این راحتی حذفش کر د
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    گفتگویی که شما نوشتید امکان نداره که اتفاق افتاده باشه. «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است». اول باید مشخص بشه که برنارد بر چه اساسی این جمله رو گفته
  • حسن A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 6
    جواب شما غلطه جواب اینه: طبق استدلال اول چون آلبرت ماه رو می داند و برناد فقط روز را درنتیجه فقط و فقط 19 می و 18ژوئن حذف می شوند و تمام ماه ها به قوت خود باقی است. براساس استدلال دوم چون برناد که خود فقط روز را می داند از تاریخ تولد آگاهی پیدا کرده باید بین تمام ماه های تولد باقی مانده دنبال ماهی بگردیم که یک بار تکرار شده و آن هم فقط 17ژوئن است جواب میشه 17 ژوئن حاضرم سر پاسخ مناظره بگذارم:
  • اکبر IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    این سوال مرحله ای هست با منطق درست گا م به گام اما حدس زدن ها برای جلو بردن سناریوست
  • رضا A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    دلیلتون برا حذف عدد 14 مفهوم نیستمبهمه. باید بگین برنارد اگه عددش 14 باشه نمیتونه بین ماه ژوئیه و اوت یکی رو انتخاب کنه و ادامه...
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 1
    منبع رو ذکر کنید لطفن که از بیزینس اینسایدر
  • رضا IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 0
    این که از کجا میدونه اون چیو نمیدونه در وسط مراحل از اون حرفاست
  • محمدرضا A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 1
    کاملا درست بود.
  • من A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 3
    چوابتون اشتباهه. تاریخ یکسان که جزو جوابه و ماه یکسان هم همینطور چون داده های ما همین 2 تاست و باید به جواب برسیم فرض کنید البرت بدونه ماه تولد ژوئن و برنارد بدونه که روز تولد 17...میبینید همه چی درست در میاد. جواب درست 17 ژوئن و جواب سایت اشتباه
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 1
    «من نمی‌دانم تاریخ تولد تو چه روزی است و می‌دانم که برنارد هم نمی‌داند»؛ یعنی چه؟ یعنی روز تولد شریل قطعاً یکی از عددهایی است که دو بار تکرار شده است. خدا شاهده من با هیچ منطقی نمیتونم اینو درک کنم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    چرا می و ژوئن با سوال اول حذف می شود ...اگر 18 و 19 نباشد ماه چرا می و ژوئن حذف میشه ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    سوال مشکل داره چون بنا بر دلایل منطقی فقط میشه 2 گزینه ماه ژوئن و 19 می رو حذف کرد.و سایر گزینه ها باقی میمونن و نمیشه به جواب رسید و به هیچ وجه نمیشه با دلیل منطقی گزینه15و 16 می رو حذف کرد.مگر اینکه یه مقدار بی منطقی خرج بدیم واسه رسیدن به جواب
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    به نظرم باید برم ازبقال سرکوچه بپرسم.اون آمارش خوبه.............خخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 1
    يه كم نه خيلي مسخره مسخره بود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 14
    سطح سوال خیلی پایین بود.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      14 1
      احتمالا تو اصلا نفهمیدی قضیه چیه به خاطر همین هم سطح سوال برات پایینه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 3
    ماه می رو که روز 16 هم مثل ماه ژوئیه داره بدون دلیل منطقی حذف کردین و اگر ماه می رو حذف نکنین به جواب هم نمیرسین نتیجه اینکه سوال اشتباه طرح شده و لذا جواب منطقی هم نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 1
    جوابتون بد ترجمه شده یعنی چی اول میگید: " یعنی روز تولد شریل قطعاً یکی از عددهایی است که دو بار تکرار شده است " بعد پایین تر میگید:"عدد 14 دو بار تکرار شده و نمی‌تواند تاریخ تولد باشد" ؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    امکان حذف ایتمها وجود نداشت
  • reza IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    7 0
    چی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    جواب درست است اما پاسخ شما قانع کننده نیست
  • بهروز EU ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 6
    جوابی که شما دادین کاملا بی منطقه رو چه حسابی می و جوون رو حذف کردین؟ کمتر از ۹۰ ثانیه حلش کردم و جواب ۱۷ آگوست میشه اگه خواستین بگید توضیح میدم
    • مصطفی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      1 4
      به جواب غلط رسیدی، تازه بیایم در خواست کنیم برامون توضیحم بدی : جوابی که نوشته شده هیچ ایرادی نداره
  • سعید A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    میشه نقضش کرد
  • بی نام EU ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    6 1
    البته الان که سایت های خارجی رو نگاه کردم همه همین راه حل رو نوشتن و ۱۶ جولای رو جواب گرفتن همتون از رو هم کپی کردین نه؟ یکی یک جواب اشتباه داده همه پشت سرش به عنوان راه حل دادن بیرون
  • سیدهادی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    6 2
    من با قاطعیت میگم سوال اشتباه نیست چون اونجا که آلبرت گفت: «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». برنارد دو ماه می و ژوئن را میتواند از گزینه ها حذف کند و از طرفی چون روز تولد را میداند16 پس چون از دو ماه ژوییه و اوت فقط یک 16 داریم لذا برنارد میفهمد. اما دلیل اینکه آلبرت میداند نیز این است که از روی جمله برنارد که گفت من فهمیدم پس آلبرت چون ماه تولد را میداند و 14 نیز تکراری است پس فقط میماند 16 ژوییه. ببخشید متن طولانی شد
    • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      2 0
      من با قاطعیت میگم که این مساله رو شما نمیفهمید مگه اینکه یه کتک بهتون زده بشه اون موقع استرس باعث میشه بخشهایی از مغز فعال بشن مغز ناچار میشه 99 درصد بقیه رو فعال کنه تا ناچار نشه کتک بخوره یه نوع دفاع فکری انسانه بنابراین تنها راه حل باقیمانده کتک کاری شماها است.
  • مصطفی A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 1
    الان ماه می رو چجوری حذف کردی شما؟ فرض کن جواب 16 یا 15 می باشه، جمله آلبرت در موردش صدق میکنه "من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند." مث وکیل آقای مدیری توی در حاشیه حل کردی این قسمت رو
  • احمد A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 2
    راه حل منطقی نبود
  • پرهام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    توضیحاتتون یا ترجمه تون یه مقدار گنگ بود، من آنچنان که باید ملتفت نشدم از توضیح سلیس تری استفاده میشد بهتر بود
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 0
    چرا ماه تولد نمیتواند "می" باشد؟
  • امید A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 1
    اگر 18 یا 19 بود برنارد تاریخ تولد را چگونه می فهمید؟
  • بی نام RO ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 2
    15 و 16 می چطوری حذف شد؟ اینا رو به اشتباه حذف کردید و جواب درست 17 اوت است
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 1
    پاسخ 17 اوت است چون باید آلبرت که ماه رو میدونه، بین روزها گیج بزنه و برنارد که روز رو میدونه، بین ماهها. ماه می رو نمیتونید حذف کنید چون 3 تاست
    • پاسخ به خودم IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      0 1
      با عرض معذرت 17 اوت غلط است و همون 16 ژوئیه درسته. برداشت من از مساله اشتباه بود.
  • دانشجوی ریاضی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 5
    استدلال آخرتون اشتباهه من میگم 17 اوت میشه تاریخ تولدش البته جواب شما هم درسته, یعنی مساله غلطه دو جمله اول شما درسته یعنی ماه تولد اوت یا ژوئیه هست و همچنین روز تولد از بین اعداد 17 و 15 و 16 هست. فرض میکنیم در گوش برنارد گفته باشه 17 و در گوش آلبرت گفته باشه اوت بیایید بررسی کنیم چه مشکلی پیش میاد اول اینکه چون آلبرت میگوید من میدانم که آلبرت تاریخ تولد رو نفهمیده میشه استنتاج کرد ماه تولد بین اوت و ژوئیه هست و همچنین از اینکه برنارد میگوید من در ابتدا نمیدانستم ولی الان فهمیدم میتوان استنتاج کرد برنارد حالا ماه تولد رو پیدا کرده و این یعنی آن عددی که شریل به او گفته اولا منحصر به فرد نبوده, دوما عدد در یکی از ماه های می یا ژوئن بوده است و در ژوئیه نبوده است. پس 17 اوت درسته
    • محسن EU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      4 0
      دانشجوی ریاضی٬ گمان می کنم استدلال آخر هم درست است. برای حل مساله باید به جمله ی آخر آلبرت هم توجه کنید: «من هم الآن فهمیدم تولدت چه روزی است.» به دلیل ذکر این جمله توسط آلبرت٬ ماه اوت نمی تواند گزینه ی درستی باشد. چرا که اگر شریل در گوش آلبرت «اوت» را به عنوان ماه تولدش گفته بود٬ حتی پس از ادعای برنارد هم آلبرت نمی توانست تاریخ تولد شریل را بفهمد و بین ۱۵ و ۱۷ اوت مردد می ماند.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      3 1
      در پاسخ به محسن باید گفت آلبرت از اونجا که برنارد میگه من جواب رو فهمیدم دیگه بین 15 و 17 اوت مردد نمیشه چون تنها در حالتی برنارد به جواب رسیده که یک گزینه داشته باشه و در صورت وجود 2 گزینه نمیتونست بگه جوابو پیدا کردم و اون یک گزینه فقط 17 اوت هست.یعنی فقط در صورتی برنارد میتونه با این توضیحات قبل از آلبرت بگه جواب رو پیدا کردم که یک گزینه براش باقی مونده باشه و آلبرت با توجه به این موضوع متوجه میشه تنها چیزی که 1 گزینه ای هست 17 اوت میباشد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 1
    15 و 16 می با چه منطقی حذف شدن
  • سعید IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 2
    چ ربطی داره که دو ماه می و ژوئن باید حذف بشن خب ۱۸ و ۱۹ تو این دو ماه باشن
  • ه A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 4
    مسخره است بقیه عدد ها هم دو بار تکرار شدن خیلی چرت بود
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    9 1
    بله در صورتی که با الگوی شما پیش بریم به 16 ژوییه میرسیم ولی شما در مسیر عجله کردید درسته که ژوئن کنار میره ولی می باقی میمونه وبا این راه پاسخ 17 آگوست میشه
    • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      17 آگوست 16 ژوئیه
  • ریاضی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    لطفا کامنت قبلی من رو منتشر کنید. اگر اشتباه کردم با دلیل بگید. این سوال اشتباهه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 1
    اشتباه
  • تیزهوش A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 9
    وا من تو دو دقیقه حلش کردم. تازه تیزهوشانم نیستم
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    1 0
    با وجود سه گزینه باقیمانده 16 ژوئیه، 15 اوت و 17 اوت، برنارد که روز تولد را می‌دونسته می‌تونسته به تاریخ دقیق تولد برسه ولی آلبرت حتی با شنیدن این جمله از برنارد که گفته" اولش نمی‌دونستم ولی الان متوجه شدم" هم نمی‌تونسته تاریخ دقیق تولد را پیدا کنه. یه کم فکر کنید.
  • سعيد A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    6 3
    طبق گفته خودت ١٨ جون و ١٩ مي تو قسمت اول حذف ميشه انا ماه مي كلا حذف نميشه و اگر ادامه روايت رو طبق حل شما بريم جلو گزينه درست ١٧ اوت
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 0
    من چقدر خنگم،قاطی کردم: من : آلبرت :/ برنارد :| شریل : خبرآنلاین :
  • 17 اوت درسته A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    9 6
    آلبرت ماه رو میدونه.برنارد روز رو.ساده توضیح میدم.در ده ثانیه اول 18 ژوئن و 19 می حذف میشن چون این روزها فقط یه بار گفته شدن و اگر فرضا یکی از این روزا بود برنارد سریع میگفت بدون اینکه لازم باشه ماه رو بدونه.در ده ثانیه دوم.17 ژوئن هم حذف میشه چون برنارد میبینه آلبرت چیزی نمیگه در حالی که اگر ماه ژوئن بود آلبرتی که میدونست 18 ژوئن به دلیل قبلی که گفتم نیست سریع میگفت 17 ژوئن در حالی که این کار رو نکرد.پس در این حالت 3 تا از روزها رو میشه حذف کرد.حالا هم که 17 ژوئن به دلیل بالا که گفتم حذف شده برنارد متوجه میشه از بین 17 ژوئن و 17 اوت فقط گزینه 17 اوت باقی مونده که اون جواب این مساله ست.
  • شروین A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 0
    نفهمیدم چی شد :| پاسختون درسته؟
  • زلفعلی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    2 1
    سؤال: آلبرت از کجا میدونسته که برنارد هم تاریخ تولد را نمیدونه؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    حالا این شریل دختر بود یا پسر اینم در ادامه معما من مطرح میکنم :
  • مهدی RO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 4
    وقتی دیالوگها را می خونین باید خودتونو جای کاراکترها بگذارین. مننم فکر می کردم که دلیلی نداره ماه می حذف شه اما وقتی آلبرت میگه «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». یعنی از آنجایی که میداند ماه تولد ژوییه است مطمئن است که به برنار عدد 18 و 19 گفته نشده و از این رو با ضرص قاطع میگوید برنار تاریخ تولد را نمی داند پس به راحتی ماه های می و ژوئن حذف می شن. سپس برنار که عدد را می داند با توجه به دو ماه باقی مانده زود اعلام می کند که به تاریخ تولد پی برده و آلبرت هم که می دانست تاریخ تولد یا 14 یا 16 ژوییه است با حذف گزینه اول به پاسخ می رسد.
  • مهدی RO ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 8
    پس پاسخ خبر انلاین درست است و قطعا پاسخهایی مثل 17 اوت یا 17 ژوئن اشتباهند
  • استاد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 4
    نیازی به این کارها نبود خیلی ساده تر از این حرفاست آلبرت 5 حرفه برنارد 6 حرفه و شریل هم 5 حرفه جمع اینها میشه 16 ... پس بین 16 ژوئیه و 16 می یکی باید انتخاب بشه ... از این جا به بعد شما دوستان کمک کنید.
  • ی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 3
    جواب اشتباس. جواب درست 18 ژوئن است
  • آزاد A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    آلبرت که فقط ماه تولد شریل رو میدونست چطور مطمئن بود برنارد هم نمیدونه تاریخ تولد شریل رو ؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 1
    جواب درسته 16 ژانویه میشه
  • میلاد US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    19 می و 18 جون از همون اول بدون کامنت ها حذف میشن چون نیاز به دونستن ماه ندارنروز منحصر بفرد دارن ، وقتی اون دوتا رو حذف کنیم بعدش البرت میگه من نمی دونم تولدشواین یعنی 17 جون هم حذف میشه چون ماه منحصر بفرده الان برای همین برنارد میگه من اول نمی دونستمتایید مجدد بر حذف 19 می و 18 جون ولی الان می دونم این یعنی روز تولد باید 17 اآگوست باشهتنها گزینه دارای روز منحصر بفرد باقی مانده در نهایت آلبرت هم میگه.. اها پس من هم دیگه الان می دونم چون فهمیده که برنارد روزش 17 بوده
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    طبق تحلیل خودتون که ۱۵ اوت و ۱۵ آگوست با هم خط میخورن میمونه دو عدد ماه متفاوت پس روشتون اشتباهه
  • امیرحسین A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 1
    چرا چرت و پرت می نویسید ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 2
    پاسخ به بي نام دوشنبه 31 فروردین 1394 00:19:32 فرموده ايد:" اگه شریل عدد 15 یا 17 رو ب برنارد میگفت، آیا برنارد به تاریخ تولد شامل روز و ماه پی نمی برد؟؟" حرفتان كاملا صحيح است اما... صورت سوال در واقع اين است"براي اينكه همه تاكيد مي كنم همه گفتگوهاي صورت مساله درست دربيايد تاريخ تولد چه روزي بايد باشد؟" اگه شریل عدد 15 یا 17 رو ب برنارد میگفت، برنارد به تاریخ تولد شامل روز و ماه پی می برد اما بعد از آن آلبرت نمي توانست به تاریخ تولد شامل روز و ماه پی ببرد تنها در صورني آلبرت مي توانست به تاریخ تولد شامل روز و ماه پی ببرد كه تاريخ تولد 16ژوئیه باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 3
    اصلا چه معنی داره دوتا پسر تاریخ تولد دخترو بپرسن؟؟هان؟اینا همش زیر سر آمریکا و استکبار جهانیه واسه گول زدن ما...
  • بی نام RO ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    8 0
    عامو من هیچی نفهمیدم ولی ۲۸اگوست بدنیا اوندم تو بیمارستان حافظ شیراز
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    6 7
    ادم متحیر میشه که معما هم حل شده جواب هم درسته باز یه عده گیر دادن که غلطه عزیز من خودتو بدار جای اون دو نفر بعد حل کن فرض کن به البرت گفته شده ماه جولای و به برنادرد هم 16 گفته شده بعد مساله رو از اول چک کن مساله کاملا درسته اگه متوجهش نمیشی مشکل از خودته حالا توی بقیه بحثهای زندگی ببین دیگه چقدر الکی گیر میدین اونجا دیگه بحث کمی نیست و کیفیه و فهموندن مطالب به برخیا واقعا سخت میشه
    • ریاضی A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      2 2
      شما ایراد این استدلال رو بگو آلبرت ماه تولد رو میدونه و برنارد روز تولد رو وقتی آلبرت میگه «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». یعنی قطعا توی ماهی که آلبرت میدونه عدد منحصر به فرد نیست عددهای منحصر به فرد 19 و 18 هستن پس می و ژوئن میرن کنار وقتی برنارد با شنیدن اون جمله میگه «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است» یعنی باید توی عددهای باقیمانده عدد تکراری نباشه اما دو ماه باقیمانده هر دو عدد 14 دارن از مجا معلوم که عددی که در گوش برنارد گفته شده 14 نبوده باشه در این صورت از کجا باید فهمید که دقیقا تاریخ چه روزیه؟
  • علی A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    6 2
    اوناییکه دنبال جوابن بخونن من چندین بار سوال و جوابش و نظرات شما دوستانو خوندم ببینید در اینکه 18 ژوئن و 19 می حذف میشن که شکی نیس و پر واضح است وحالا چرا ماه ژوئن و می حذف میشن دلیلش اینه که اگر می یا ژوئن میبود البرت نمیتونست قاطعانه بگه برنارد نمیدونه چون ممکن بود تو گوش برنارد عدد 18 و 19 که منحصر به فرده گفته شده باشه به همین دلیله که کلا می و ژوئن حذف میشن ادامه سوال هم که 14 و اوت حذف میشن هم که بدیهیه بازم اگر نفهمیدین جمله شهریار 21:06:28 رو بخونید خوب توضیح داده
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    معما رو میشه اینطور هم تغییر داد اگر برنارد بعد از البرت بگه منم نمیدونم جواب میشه 14 july اگر در یک حالت دیگه برنارد بگه من میدونم ولی البرت بگه من نمیدونم دو احتمال 15 و 17 اگوست وجود داره و با قاطعیت نمیشه تعیین کرد
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    دوست آخری تو فرض کن به یکی گفته 17 به یکی گفته آگوست. بیشتر متخیر میشی.
  • ریاضی A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 3
    این سوال صد در صد نقص داره این رو به عنوان یه متخصص تحصیلکرده ریاضیات میگم دلیلش رو بالاتر گفتم بازهم میگم آلبرت ماه تولد رو میدونه و برنارد روز تولد رو وقتی آلبرت میگه «من تاریخ تولد تو را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که برنارد هم تاریخ تولد تو را نمی‌داند». یعنی قطعا توی ماهی که آلبرت میدونه عدد منحصر به فرد نیست عددهای منحصر به فرد 19 و 18 هستن پس می و ژوئن میرن کنار وقتی برنارد با شنیدن اون جمله میگه «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است» یعنی باید توی عددهای باقیمانده عدد تکراری نباشه اما دو ماه باقیمانده هر دو عدد 14 دارن از مجا معلوم که عددی که در گوش برنارد گفته شده 14 نبوده باشه در این صورت از کجا باید فهمید که دقیقا تاریخ چه روزیه؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      3 2
      عزیز من وقتی برنادر میگه من میدونم یعنی عدد 14 بهش گفته نشده بوده وگرنه بین اون دو تا 14 گیر میکرد وقتی در نهایت البرت میگه منم میدونم یعنی روزای ماه های اگوست نبوده که البرت هم فهمیده به عبارت دیگه وقتی 14 حذف شد در ماه جولای یه دونه انتخاب دیگه باقی میمونه اصلا نمیخاد شما به این معما فکر کنی برو انتگرال محاسبه کن بذار اعصاب ما هم اروم باشه
  • ریاضی A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    دوستانی که میگن خودتونو جای شخصیت ها بزارید به این نکته دقت کنن که شخصیت ها هم باید دیالوگهاشون از طریق یک سیر منطقی به جواب برسه آلبرت و برنارد که نمیتونن ذهن همدیگه رو بخونن از روی حرفای همدیگه و دانسته های خودشون جواب میدن
  • ریاضی A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 3
    من یه عذرخواهی میکنم، قبلا قطعی گفته بودم این جواب غلطه الان اصلاح میکنم این جواب فقط در صورتی درسته که در صورت سوال قید بشه که تاریخ تولد شریل یک روز مشخصه و هر کدوم از اون روزها نمیتونه بشه. الان برداشت از صورت سوال اینه که تاریخ تولد شریل هر روزی میتونه باشه ما باید با گفتگوی بین آلبرت و برنارد به این موضوع پی ببریم در حالی که اینطور نیست تاریخ تولد شریل فقط و فقط یک روز مشخصه که همون پاسخ سواله نقص این سوال اینه که به این موضوع اشاره نشده اگر این جمله رو نادیده بگیریم با استدلالی که قبلا مطرح کردم این جواب درست نیست و احتمالا فقط با این گفتگو نمیشه جواب رو پیدا کرد
    • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      3 0
      اقای عزیز شما هی مدام نگو رشته ام ریاضیه کل بچه های این رشته رو با این حرفات زیر سوال بردی
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 2
    ارزوی شفا دارم برا برخی ادما که هنوز فکر میکنند مساله غلطه براتون دعا میکنیم
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    3 1
    به دوستان رشته ریاضی: اصلا اجباری در کار نیست که این مساله رو حل کنید نه از طرف استاد داده شده به عنوان تمرین نه کسی مجبورتون کرده دست بردارید از نظرات خنده دار گذاشتن دوست من علوم تربیتی خونده یبار براش توضیح دادیم مساله رو گرفت و گفت چه جالب واقعا جالب بود شما ادم این کار نیستید ریاضی هم نباید میخوندین متاسفانه از انجائیکه رشته ریاضی رو بعد رشته های مهندسی میزنن یه سری ادمایی میرن ریاضی میخونن که اصلا نباید سراغش میرفتن اینم یکی از اسیب های سیستم اموزشی ما است که رشته علوم تربیتی میفهمه ولی رشته ریاضی درک نمیکنه یه کتاب توماس بردارید کلی اانتگرال اخرش هست بشینید حل کنید این مساله رو هم بیخیال بشید اقا مساله غلطه برید به کارای دیگه تون برسید.
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    9 9
    اقای مدیر بخش دانش این نظرو منتشر کن دیگه نمیدونم عصبانیتم رو چطور نشون بدم خداشاهده اگر اینایی که میگن مساله غلط طرح شده رو میدیدم چنان کتکی بهشون میزدم که دیگه نتونن پاشن راه برن اخه مگه مجبورت کردن هی حرفهای بیمعنا اینجا بنویسی؟ اگه بگی من مساله رو درک نمیکنم ازت کم میشه؟ حیف و صد حیف که دستم بهتون نمیرسه وگرنه خداییش جا داشت یه برخورد فیزیکی حسابی باهاتون بکنیم کسی که منطق حالیش نمیشه باید کتکش زد عزیز من مجبورت نکردن بیای هی مساله رو زیر سوال ببری بلد نیستی بگو بلد نیستم نمیفهمم خلاص چنان ژستی هم میگیرن انگار پروفسور جان نش هستن
    • بی نام US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      4 2
      دمت گرم واقعا حرف دل ما رو زدی الان دو روزه داریم توضیح میدیم که اینطور حل میشه دوباره میان همه چیز رو غلط میدونن اون هم معمای بین المللی را نمیتوانید حل کنید دیگه این همه جر زنی نداره
    • ریاضی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      1 0
      حق با شماست من اشتباه کردم
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      1 1
      آقای عصبانی که ریاضی هم بلدی، شما میدونی که راه رسیدن به جواب باید تنها از فرض ها یا معلومات مسئله بگذره. مشکل این معما اینه که گفتگوی بین آلبرت و برنارد که خودشون باید جواب رو پیدا کنن جزئی از فرض ها در نظر گرفته شده. اینکه آلبرت از کجا می داند که برنارد تاریخ تولد را نمی داند یا برنارد در جمله دوم از کجا تاریخ تولد رو فهمید خودش نامعلومه
  • 一休さん IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 1
    16 ژوئیه
  • جمال A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    هر چند ما خواننده میفهمبم که 16 ژوئیه جواب درست است ولی سوال غلط است. چون برنارد بعد از حرف اول آلبرت قبل از حرف دوم آلبرت میگوید من فهمیدم که تاریخ چیست ولی جواب را تا قبل از شنیدن حرف دوم آلبرت نمیتوان تشخیص داد. پس اینکه برنارد میگوید "من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است" امکان ندارد.
  • ikkyūsan IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 1
    چند ثانیه بعد از تف زدن کله ام فهمیدم که قطعا "16 ژوئیه" میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 1
    17 ژونه
  • مهندس مخابرات IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 2
    اگه شریل به برنارد 18 یا 19 رو گفته بود آیا آلبرت میتونست قطع به یقیین بگوید که «برنارد هم نمیداند»؟ خیر چون این اعداد منحصر بفردند. پس از روی این یقین آلبرت، برنارد باید بفهمد که ماههایی که آن دو روز در آن واقعند باید حذف شوند تا یقین آلبرت نقض نشود لذا ماههای "می" و "ژوئن" به آلبرت گفته نشده....بقیه مساله که آسونه...بنابراین همون 16 ژوئیه درست است.
  • صدف A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 1
    من بازم نفهمیدم : چیچی میچی شده؟ می شه با زبون ساده تر توضیح بدین؟؟ :
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    بجای وایبربازی برید سودوکوبازی کنید تا منطقتون قوی شه بتونید حل کنید
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 0
    حالا واسه تولدش چی بپوشم؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    مشکل این مساله در جمله ی دوم آلبرت است زیرا اگر خودمون رو جای آلبرت بذاریم امکان نداره که از روی جمله ی برنارد مبنی بر فهمیدن تاریخ، آلبرت هم بتواند بگوید «من هم فهمیدم» اما اگر خودمون رو در مقام حل کننده مساله قرار بدیم و جمله ی برنارد و جمله ی دوم آلبرت رو "گزاره هایی درست" فرض کنیم ناچارا به 16 ژوئیه باید برسیم. یعنی در واقع نمیتونیم در یک زمان در هر دو جایگاه باشیم زیرا تناقض بوجود میاد.
  • ایمان A1 ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    استدلال شما درست نیست . وقتی آلبرت میگوید من تاریخ تولد را نمی دانم یعنی 18 ژوئن و 19 می حذف می شود و وقتی برنارد می گوید من تاریخ تولد را میدانم یعنی تنها گزینه یکتا و باقیمانده که ماه آن تکراری نیست تاریخ تولد است پس تاریخ تولد 17 ژوئن است.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 0
    دوستان عزیز یه مقدار جنبه داشته باشید اینطور سوال ها یکی دو تا نکته ریز داره که باید متوجه شون بشی که بتونی حل کنی بعضی ها ممکنه واقعا اون نکته ها رو نگرفتن ربطی هم به رشته تحصیلی و سواد نداره، اتفاقا هرچی سوادت بالاتر باشه احتمال اینکه این سوال ها رو حل نکنی بیشتری چون سخت به مسائل فکر می کنی. کسی که خیلی راحت و بدون هیچ پیش زمینه ای مساله رو میبینه خیلی بهتر درکش می کنه
  • محمد A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    2 0
    مسئله کاملا درسته خواهشا يکم بيشتر به مغزتون فشار بيارين دوستان به ظاهر رياضيدان
  • توضیح راه حل IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 1
    توضیح اخر برای اینکه متوجه بشید راه حل رو روز تولد یه روز هست و منحصر بفرده به البرت ماهش گفته شده به برنارد روزش .البرت میگه من نمیدونم اما مطمعنم برنارد هم نمیدونه از اینجا داره به ما میگه که اون دو سط اول نیست اگر اون دو سط بود و مثلا برنارد رو بهش عدد 19 گفته بود فوری از توی لیست میگفت 19 می هست ولی البرت میگه مطمعنم نمیدونه یعنی داره میگه که ماهی که به من گفته شده عدد تکی ندار که برنارد هم بتونه حدس بزنه خب وقتی البرت اینو میگه دو سط اول حذف میشه و برنارد میگه نمیدونستم اما الان میدونم یعنی اینکه یکی از اعداد 15 و 16 و 17 از دو سط اخر مد نظر برنارده و 14 مد نظرش نمیتونه باشه چون دو بار تکرار شده با حذف دو سط اخر نمیتونه بفهمه اما تا اینجا مساله هنوز 3 جواب داره اما...
  • توضیح راه حل IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 2
    اما هنوز صورت سوال تموم نشده و البرت هم میگه منم حالا فهمیدم یعنی اینکه 1به البرت ماه زوئیه گفته شده که تونسته بفهمه چون اگر ماه اوت بهش گفته شده بود بین 15 و 17 اوت گیر میکرد دیگه نمیگفت منم میدونم 2 البرت وقتی برنارد میگه حالا میدونم اینو خودش فهمیده که اگر عدد 14 به برنارد گفته شده بود بین دو تا 14 گیر میکرد و نمیتونست بگه حالا منم میدونم خب در نهایت از اینکه البرت گفت منم میدونم ما تونستیم بفهمیم که جواب 16 ژوئیه است اگر اخر کار البرت میگفت ولی با این حال من بازم نمیدونم یعنی جواب 15 یا 17 اوت بود اگر برنارد بعد از اولین اظهار نظر البرت میگفت من نمیدونم ولی البرت میگفت ولی من میدونم جواب 14 ژوئیه بود. چون البرت فقط در همین یه صورت میتونست حدس بزن
  • توضیح راه حل IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 0
    نکته دیگه اینه که خودمون رو در همه موضوعات صاحب نظر میدونیم و حرف فردی که مساله رو طرح کرده و حرف کسانی که مساله رو حل کرده اند را حاضر نیستیم بپذیریم این مساله بصورت بین المللی طرح شده بود اما وقتی که نتونستیم حلش کنیم کل دنیا رو زیر سوال بردیم در مسائل واقعی زندگی این گونه رفتارها که حاضر به قبول صورت مساله نیستیم باعث بروز مشکلات بسیار بسیار بیشتر میشه برای ما هر کدام از ما فکر میکنیم باهوشترین موجود زمنین هستیم و اگر متوجه صورت مساله نشدیم بقیه دارند اشتباه میکنند. استدلال منطقی هم اکثرا بلد نیستیم و ضمنا بحث کردن هم بلد نیستیم و به صورت تهاجمی بحث میکنیم من خودم خیلی درس گرفتم اما تا زمانی که زور نگن بهمون از موضعمون عقب نشینی نمیکنیم زور باعث میشه ادمای دیگه معطل لج بازی نمونن
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 7
    با سلام. این مساله فقط از طریق "سعی و خطا" حل میشه و در اون صورت، روش حل منطقی خواهد بود بدین صورت که جواب مساله رو یک تاریخی فرض کنید سپس چک کنید ببینید که هر سه جمله ی مطرح شده توسط آلبرت و برنارد برای آن تاریخ صدق خواهد کرد یا نه من این کارُ کردم. راه حل ارائه شده در بالا منطق نداره اما جواب درسته. باگ راه حل در جمله دوم آلبرت است که از روی جمله ی برنارد میگوید: فهمیدم، در صورتی که اطلاعات موجود در جمله ی برنارد به فهم آلبرت در تشخیص روز کمکی نمیکنه مگر اینکه از این قسمت مساله خود ما که حل کننده ی مساله هستیم جمله ی دوم آلبرت رو true فرض کنیم و بعد بریم جلو یعنی همون کاری که شما در بالا کرده اید.
    • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
      1 48
      راه حل ارائه شده کاملا منطقی و درسته و سعی و خطا نداره شما وقتی راه حل رو متوجه نمیشی خواهشا کل سوال رو زیر سوال نبر شما حداکثر میتونی بگی راه حل رو نمیفهمم اینکه شما نمیفهمی دلیل بر اینکه سوال غلطه نیست فقط دلیل بر اینه که شما توان درک مساله و راه حل رو نداری نظرات بالا رو بخون باز توضیح دادن که مساله چیه
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      1 19
      بعضی از دوستان اینقدر ناراحت میشن از یه جواب که به هر روشی متوسل میشن تا میتونن منفی بدن به نظر من تا از بار ناراحتیشون کاسته بشه 21 منفی تا حالا با انواع اقسام روشهای مختلف که اگه اینجا بنویسم باب میشه این دوستمون به نظر من داده یعنی اینقدر نظر من برات ناراحت کننده و تلخ بود که از انواع روشها استفاده کردی منفی بارونش کنی؟ الان با این منفی هایی که زدی مشکلت امیدوارم حل شده باشه
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      3 0
      ظاهرا ادبیاتت بد بوده که این همه منفی خوردی دوست عزیز
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      47 1
      خیر ادبیات مشکل نداشته من الان چندین ساله این سایتا رو میخونم و روش منفی و مثبت زدن و منفی بارون کردن رو میدونم و ضمنا میدونم که چه موقع منفی ها طبیعیه چه موقع غیرطبیعی این دوستمون خیلی ناراحت شده سعی کرده با منفی بارون کردن نظر من اعصاب خودش رو اروم کنه در حالی که من وقتی میبینم یه نفر اینطور شروع میکنه به منفی دادن فقط خندم میگیره چون داره خودش رو فریب میده به جای اینکه مساله رو درک کنه به عبارت دیگر وقتی به طرف بگن مساله رو نمیفهمی سعی میکنه با منفی بارون کردن نظر من ناراحتیش رو از پایین بودن ضریب هوش برطرف کنه منفی باران کردن نظرات نه برای شما ضریب هوش میاره نه باعث میشه مساله حل بشه یا مساله زیر سوال بره فقط خود را اذیت میفرمایید من اینجا نشستم دارم چایمو میخورم و میخندم.
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      3 0
      وقتی نظرات بالا یک یا دو تا دونه مثبت و منفی داره کاملا مشخصه که این دوست عزیز تمام سعیش رو به کار گرفته مشخصا بیاد سراغ این نظر و منفی بارونش کنه که البته هیچ اهمیتی نداره فقط از این جهت اهمیت داره که نشون میده طرف واقعا ناراحت شده و ادم حساسیه
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      3 0
      واقعا نمیدونم چرا بعضیا سعی دارن با مثبت بارون کردن خودشون، صحت حرفاشون رو به کرسی بنشونند. آخه این چه کاری که آدم خودش، خودش رو خوشحال کنه و خودشُ فریب بده
    • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      2 1
      دوست عزیز این منفی دادنت به نظر من و بعد مثبت دادنت در حد 40 مثبت به نظر دیگر من و سعی در القای اینکه خودم به خودم مثبت دادم هم در نوع خودش بی نظیره با این هوشی که داری نمیدونم چطور در حل این مساله درمانده ای من نظرات خودم را کلا بهش رای نمیدم این کارا برای شما راه حل نمیشه و فقط خود را اذیت میفرمایید از این نوع سوء استفاده ها هم نکنیم چون اینجا کلا به هم میریزه
    • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      0 1
      الان بیش از 40 مثبت گرفتی ایا این طبیعیه؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    2 0
    درک مساله و حل ان نیاز به دانش ریاضی ندارد نیاز به کمی شعور دارد.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    وای چه باحال،من نصفشو حل کردم ولی جمله اخرو نفهمیده بودم،،،،،حالا فهمیدم.
  • مساله موازی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    1. از 4 تا ماه کدام ماهها به آلبرت گفته شده که جمله ی اول "درست" شود؟ پاسخ ژوئیه یا اوت است بدلیل روزهای 18 و 19 منحصر بفرد. 2. در این 2 تا ماه کدام روزها به برنارد گفته شده که جمله ی دوم "درست" شود؟ پاسخ 16 یا 15 یا 17 است بدلیل روز 14 تکراری. 3. در این 3 تا روز کدام ماه به آلبرت گفته شده که جمله ی سوم "درست" شود؟ پاسخ ژوئیه است بدلیل ماه اوت تکراری. به عبارت دیگر سه جمله را باید بصورت «موازی» "درست" فرض کنیم تا مساله حل شود. اما اگر بصورت «سریالی» به سراغ جمله ها برویم با بی منطقی مواجه میشویم یعنی اول آلبرت بگوید. دوم برنارد بشنود و بگوید. سوم آلبرت بشنود و بگوید.
  • م A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 2
    جواب 17 اوت میشود چون با همان جمله اول البرت فقط میتوان ماه ژوئن را حذف کرد و با جمله بعدی برنارد هم میتوان فهمید ازتاریخ های باقی مانده ،اونی یک بار گفته شده جواب مساله میباشد که 17 اوت هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 3
    جوابی که خبر آنلاین گذاشته غلط هست و اکثر کاربران بر اساس اون جواب دچار گنگی مطلب شدن.توضیح ساده جواب این تست که 17 اوت هست رو کاربری به نام رضا در میانه نظرات بالا داده که میتونین بدون در نظر گرفتن جواب خبر آنلاین به اون مراجعه کنین.اما اگر بخواین جوابی که خبر آنلاین گذاشته رو ثابت کنین میشه همین آش و همین کاسه که خیلی ها رو سردر گم کرده.
    • بی نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      2 6
      ببینید خداوکیلی چه سودی از این حرفا میبرید؟ در همه سایتای خارجی هم همین راه حل و همین جواب هست چرا دروغ مینویسید؟ یه دونه سایت خارجی بنویس یه دونه ادرس بذار بگو حل کرده به 17 اوت رسیده ببینید اصلا حل این معما مهم نیست بلکه این رفتار زشت ما از حل معما مهمتره من نمیدونم چرا ما اینطور رفتار میکنیم شما در کدوم سایت خوندی جواب 17 اوته؟ اسم سایتو بذار این رفتارها واقعا اسف باره کلا به جای حل مساله یا خود مساله را زیر سوال میبرید یا راه حل را بخدا قباحت داره این رفتار در جامعه هم همینطور رفتار میکنیم نسبت به وقایع مختلف این سوال رو به انگلیسی سرچ کنید در معتبرترین سایتای دنیا با راه حلش گذاشته شده دست بردارید از بی جنبه بازی
    • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      5 1
      بی نامی که گفتین جواب سایت های خارجی درسته و رفتار ما زشت و فلان وبهمان.خدا به من و شما عقل داده و بر مبنای همین قدرت تفکر نباید هرچیزی رو که مبنای منطقی نداره اما صرفا چون اکثریت میگن قبول کنیم.بر مبنای محاسبه عقلی این جواب17 ژوییه که دادن غلطه.شما فرض کن 17 اوت جواب بوده و برمبنای همین فرض با توضیحات داده شده برو جلو میبینی براحتی با متن سوال میخونه در حالی که روش ارایه شده در سایتهایی که فرمودین یک اشکال اساسی در همان اول کار دارد که بدون دلیل منطقی تمام گزینه های دو ماه اولی رو حذف کردن تا به جواب دلخواه برسن.شما هم به جای توهین به دیگران با عقل خودتون مساله رو حل کنین نه با عقل سایت ها.
  • بی نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 3
    شریل برث دی ویکیپدیا را به انگلیسی سرچ کنید راه حل مساله کاملا اونجا توضیح داده شده در ویکیپدیا ضمنا رفتار ما در برخورد با مسائل مختلف زندگی بسیار تاسف اور است به دوستان اکیدا توصیه می کنم در شیوه تفکر خود نسبت به مسائل تجدید نظر بفرمایند بسیار بسیار بد برخورد میکنیم. در این نظرات دو گروه قابل توجه هستند دوستانی که صورت سوال را زیر سوال میبرند و در واقع میخواهند انرا پاک کنند و دوستانی که راه حل را قبول ندارند و میخواهند تفکر اشتباه خود را به عنوان راه حل ارائه نمایند که بسیار هم هر دو گروه اعتماد به نفس بالایی دا رند.
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      4 1
      با سلام. من حل ویکی رو خوندم لزوما وحی مُنزَل نیست که اون راه حل درسته. اگه راه حل درست باشه به صورت سوال غلط میرسیم و اگه صورت سوال درست باشه به راه حل غلط. هر چی بیشتر به مساله و راه حل فکر کنید بیشتر به غلطاش پی میبرین. البته مساله ی خوبیه بشرط اینکه گنگ نمی بود. بقول ایساک نیوتن "یک شخص ممکن است تصور کند که چیزهایی، «نادرست» هستند اما تنها می تواند چیزهایی را که «درست» هستند بفهمد چراکه چیزهایی که «نادرست» میباشند درکشان قابل فهم نیست" و همچنین میگه که "خطاها در هنر یا صنعت وجود ندارند بلکه در هنرمندان یا صنعت کاران وجود دارند". قطعا در ریاضیات و منطق خطا وجود نداره بلکه این طراح سوال بوده که قدری خطا کرده.
  • توضیح ساده1 A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    4 1
    در جواب دوستانی که میگن کسایی که میگن جواب 16 ژویه غلطه و 17 اوت درسته دروغگو و ... هستن به طور خلاصه جواب رو با مبنای 17 اوت توضیح میدم.جدولی که حاوی 10 روز بوده رو هم آلبرت داره هم برنارد.آلبرت فقط ماه رو میدونه و برنارد فقط روز رو.در جمله اول آلبرت میگه من نمیدونم ولی میدونم برنارد هم نمیدونه. در چه صورتی آلبرت میتونه این حرف روبزنه؟فقط زمانی که اعداد منحصر به فرد جواب نباشن و جواب 2 گزینه ای باشه چه از لحاظ ماه و چه از لحاظ روز چون هر دو جدول روزها رو می بینن و اگر روزهای منحصر به فرد جواب بود برنارد سریع میگفت.پس فقط اعداد منحصر به فرد حذف میشن نه کلیه گزینه های دو ماه اول.در مرحله بعد برنارد میگه من الان فهمیدم.اما چطور در حالی که گزینه های باقی مانده 2 تا 17 هستن؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      1 1
      دوست عزیز شما به انگلیسی شریل برت دی ویکیپدیا رو با هم سرچ کن اونجا توضیح داده که چرا 17 اوت غلطه
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      2 0
      اقای عزیز یا خانم محترم وقتی البرت میگه مطمئنم برنارد هم نمیدونه یعنی کلا ماهی رو بهش گفتن که جزو اون دو ماه اولی که عدد منحصر بفرد داره نیست و کل اون دو ماه حذف میشه نه اینکه فقط اون دو روز حذف بشه ببین به البرت گفته شده ژوئیه البرت میدونه که به برنارد عدد 18 و 19 گفته نشده چون ماهش ماهی نیست که به اون دو عدد بخوره پس کل اون دو ماه حذف میشن نه اینکه دو روز حذف بشه به عبارت دیگه وقتی میگه "میدونم برناردم نمیدونه" به این معنا نیست که شریل به البرت گفته که اون دو روز نیست . خود البرت میدونه که ماهش اون دو ماهی که عدد تک داخلشه نیست چون یه ماه دیگه بهش گفته شده پس دو سط اول کلا حذف میشن خداوند همه ما رو کمک کنه که اگاه بشیم
  • توضیح ساده 2 A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 3
    اینجا برنارد با خودش میگه اگر جواب 17 ماه ژوئن بود چون فقط یک گزینه ماه ژوئن برای آلبرتی که ماه رو میدونه مونده بود باید آلبرت سریع جواب رو میگفت اما چون نگفت پس ماه ژوئن نیست در نتیجه تنها 17 اوت باقی میمونه که جواب درسته.بعد از این تفکرات بالای برنارد که بر مبنای اون گفت من اول نمیدونستم اما الان میدونم. نوبت آلبرت میرسه که به جواب برسه.اما چطوری؟آلبرت میگه در صورتی برنارد میتونه به جواب برسه که فقط یه گزینه براش مونده باشه اما تمام موارد باقی مونده که دو تایی هست پس چطور تونست؟ فقط در یک صورت میتونه به جواب برسه اونم حذف یکی از موارد دو گانه است و فقط یکی از اون موارد دو گانه رو میتونه حذف کنه اونم مورد ماه ژوئن هست چون برنارد با خودش گفته اگه تک مورد ماه ژوئن میبود آلبرت سریع میگفت
  • توضیح ساده 3 A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 3
    و چون من تک مورد ماه ژوئن رو نگفتم برنارد هم اون رو حذف کرده و به جواب رسیده.من هم که ماه رو میدونم ماه اوت هست و مورد ماه ژوئن هم که برنارد حذف کرد 17 ژوئن بود پس روز تولد 17 بوده در نتیجه جواب باید 17 اوت باشه.خب دوستان عزیزی که ما رو به دروغگویی و لجبازی متهم میکنین بگین این راه حل چه مشکلی داره؟ در حالی که راه حل ارائه شده سایتها مشکلش اینه که بی دلیل تمام گزینه های دو ماه اول رو حذف میکنه.
    • توضیح ساده 4 A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      1 2
      من خودم توضیح ساده های بالا رو نوشتم اما بعد یه هفته فکر کردن میخوام یه موضوع رو روشن کنم.من قبلا میگفتم 16 ژویه غلطه و 17 اوت درست اما در واقع الان باید بگم هر دو جواب درست هستن .اما مشکل از کجاست؟مشکل از اونجایی شروع میشه که چطور جمله اول آلبرت که میگه من نمیدونم اما میدونم برنارد هم نمیدونه رو تفسیر کنیم.کسایی که میگن منظور البرت این بوده که ماهی که من میدونم عدد منحصر به فرد نداره در نهایت به جواب 16 ژوئیه میرسن.کسایی که جمله آلبرت رو به این صورت تفسیر میکنن که منظورش اینه که ماهی که میدونه دارای اعدادی هست که در ماههای دیگه هم تکرار شده به جواب 17 آگوست میرسن.پس این سوال 2 جواب داره هرچند جواب 17 آگوست پیچیده تر و جواب 16 ژوئیه ساده تره ولی هر دو امکان داره.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 1
    سوال درسته. تنها مشکلش اینه که باید میگفت که هر کدام فقط یک بار میتونن حدس بزنن.
  • رفع ابهام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    4 0
    دوست عزیز بله خدا به ما عقل داده اما شما خودت فکر کن اگر جواب 17 اوت بود اون اخر کار البرت نمیگفت که در این صورت منم میدونم وقتی میگه در این صورت منم میدونم یعنی ماه ژوئیه بهش گفته شده وگرنه بین 15 و 17 اوت گیر میکرد و نمیگفت که منم میدونم وقتی میگه که من میدونم یعنی ماهی که بهش گفته شده ژوئیه بوده اگر ماهی که بهش گفته شده بود ماه اوت بود اون اخر کار نمیگفت در این صورت منم میدونم ما از جمیع این مکالمه البرت و برنارد نتیجه میگیریم که ماه ژوئیه به البرت گفته شده و عدد 16 هم به برناد استدلال شما وقتی درسته که اخر کار البرت نگه من میدونم اگر به البرت ماه رو اوت گفته باشن بعد اینکه برنارد میگه من میدونم جواب میتونه 15 و 17 اوت باشه پس در ادامه البرت با قاطعیت نمیگه منم میدونم
    • توضیح ساده 5 A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      0 2
      لطفا توضیح ساده 4 که بالا گفتم رو بخونید.حرف شما زمانی درسته و زمانی آلبرت بین 15 و 17 گیر میکنه که پیش فرض شما حذف 2 ماه اول باشه در حالی که در توضیح ساده 4 گفتم اگر جمله اول آلبرت رو از مسیر تفسیری 2 یعنی جوری تفسیر کنیم که منظورش اینه که ماهی که اون میدونه دارای روزهایی هست که در ماههای دیگه هم تکرار شدن اون وقت دیگه دو ماه اول حذف نمیشن تا بخواد در آخر کار بین 15 و 17 گیر کنه.لطف کنید یه بار بدون پیش داوری بر اساس جواب 17 اوت با روش توضیح ساده ای که گفتم مسیر رو برین جلو.متوجه میشین از این مسیر 17 اوت درسته.هرچند اگه از مسیر تفسیری1 که در توضیح ساده 4 گفتم برین 16 ژوییه درسته.نتیجه نهایی اینکه سوال بنا بر تفسیر ما از جمله اول آلبرت دو جواب داره
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    3 2
    اگر به قول دوستان معترض 17 اوت جواب باشه یعنی به البرت گفته شده بود اوت و به برنارد هم گفته شده بود 17 ام مکالمه اینطور میشد البرت: من نمیدونم و مطمئنم برنارد هم نمیدونه برنارد : من نمیدونستم اما حالا میدونم البرت: ولی با این حال من هنوز هم نمیدونمالبرت بین 15 و 17 اوت گیر میکرد مکالمه رو طراح جوری چیده که جواب 16 july باشه حالا باز اگه یه عده فهمیدن
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 2
    مفروضات مساله بدرستی و بصورت رسا و شفاف مطرح نشده بخاطر همینه که همه گیج میزنن
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      1 1
      نخیر نفرمایید مفروضات درسته راه حل هم درسته مشکل از جای دیگه است مشکل علمی نیست فرهنگی است.
  • بی نام US ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    4 1
    از دید من بحث بی فایده است و یک تعداد ادم اینجا هستند که راه حل را درک نمیکنند و تنها کاری که ما بعد این همه توضیحات میتونیم انجام بدیم اینه که دعا کنیم که خدا یه کمکی بهشون بکنه که بتونن درک کنن راه حل را لذا از همه دوستانی که راه حل رو فهمیدن تقاضا میکنیم دعا کنید معترضان راه حل را بفهمند ما دیگه هیچ کاری نمیتونیم براشون بکنیم اندازه یه کتاب مطلب نوشتیم
  • افشین A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    4 3
    باهوشتر از همه کسانی که کامنت دادن تا بگن باهوشن خبرانلاینه با یه سوال کلی امار بازدید کنندهاش رو بالا برد. دوستان انیشتین به کامنت گذاشتن وبازدید ادامه بدید. عمرا اگه چاپ کنی.......
    • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      4 0
      شما چرا اومدی بازدید انشتین جان؟ بعد امارش بالا بره چی میشه؟ از ما کم میشه؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 0
    من چند بار خوندم تازه متوجه شدم چطوری حل شده ولی خدایی سوالش خیلی گنگ هستش حتی با دونستن جواب باز هم تحلیلش سخته.
  • رحیم A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    1 2
    با سلام جواب درست 17 ژوئنه گزاره ی برنارد با عنوان «من هم اولش تاریخ تولدت را نمی‌دانستم، اما الان فهمیدم تولدت چه روزی است» نمی تواند تاریخ های می و ژوئن را حذف کند بنابراین تنها روزهای 18 و 19 حذف شده و انتخاب از بین تاریخ های 15 می 16 می 17 زوئن 14 ژوئیه 16 ژوئیه 14 اوت 15 اوت 17 اوت می باشد و در گزاره ی سوم وقتی که آلبرت با قطعیت از فهمیدن روز تولید سخن میگوید یعنی باید تاریخی باشد که تکرار نشده باشد و آن هم تنها عدد 17 ژوئن می باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 3
    ریاضی همان ریاضت است .
  • هانی RO ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 1
    هوررا...من درست حل کردم....
  • شریفی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    4 1
    سلام قبول، درنهایت سه گزینه 16 ژوئیه، 15 اوت و 17 اوت باقی ماند. اگر آخرین گذاره خبری جمله آلبرت را صحیح فرض کنیم، پاسخ "16 ژوئیه" است، بازهم قبول. ولی آلبرت با چه علم امامتی 15 اوت و 17 اوت را حذف کرده؟
  • دانش آموز IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    6 3
    واقعا مسءله جالبی بود .. من که خیلی خوشم اومد.شما چه طور؟
  • محسن ساوچ بلاغی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 1
    باز هم شبکه‌های اجتماعی من نمیدونم چه چیز شبکه‌های اجتماعی ایجاد اینهمه کامنت در اینجا شده است؟
  • میلاد A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 1
    حل صحیح و گام به گام به زبان انگلیسی در لینگک زیر: http://www.theguardian.com/science/alexsadventuresinnumberland/2015/apr/13/howtosolvealbertbernardandcherylsbirthdaymathsproblem
  • sepide IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 3
    من مسئله ايرانيش رو حل كردم اما جواب ١٦ جولاي صحيح با سرچ اسم ها حل مسئله به زبان اصلي مياد
  • zohre A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    1 3
    من خودم اینو زود حلش کردممممممممم ایول ب خودمممممم
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 2
    چون اولی ماه رو می دونه و میگه که مطمئنه دومی نمی دونه پس دو ماه اول حذف میشه چون یکی از اینا بود احتمال داشت 18 و 19 باشه و دومی راحت حدس بزنه. پس می مونه دو ماه بعدی. دومی که روز رو می دونه ، میگه اولش نمی دونست اما با این حرف فهمید : در نتیجه عددی که ماه های بعدی تکراری نیست جوابه می مونه 16 ژوئیه و 15 و 17 اوت. حالا اولی میگه فهمیدم یعنی تاریخی که ماهش تکرار نشده. پس جواب نهایی 16 ژوئیه اوکی؟؟؟ تشویق
  • امین A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 2
    این سوال اشتباه است و مشکل دارد. مثال نقض: فرض کنید تولد شریل روز 15 ماه اوت است. پس شریل به نفر اول ماه اوت را گفته است و به نفر دوم روز 15 حال نفر اول که روز را نمیداند پس تاریخ تولد را هم نمیداند. ولی نفر دوم با دانستن روز 15 بین دو ماه می و اوت مردد است. نفر اول میگوید: من تاریخ تولد را نمیدانم ولی مطمئنم که نفر دوم هم نمیداند. با این جمله، نفر دوم نتیجه میگیرد که قطعا ماه می و ژوئیه جزو جواب نیست. پس با حذف ماه می نتیجه میگیرد که تاریخ تولد 15 اوت است. حالا نفر اول از این حرف به این نتیجه میرسد که تاریخ تولد یا 15 اوت و یا 17 اوت است. پس نفر اول چطور با اطمینان میگوید که حالا او هم جواب را میداند؟ اگر تولد شریل روز 17 ماه اوت باشد همین تناقض باز هم وجود دارد.
  • بابک IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    خخخخخ...دوست عزیز تو سوال رو باید از روی اطلاعات سوال حل کتی.....اگه 15 اوت بود که نفر اول ادعا نمیکرد من اطمینان دارم نفر دوم هم نمی داند......همین دیگه وقتی میگن سوال المپیکی یعنی...........................
  • امیرعباس A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 1
    مساله جالبی بود. و نه چندان سخت. من حلش کردم. هرکی مشکل داره بگه براش توضیح بدم