سالی که با انتظار سرآمد/برنامه های سال 94 در بورس چیست؟

سال 93 علیرغم پیش بینی های خوشبینانه کارشناسان و تحلیلگران بورس سالی با افت شاخص و قیمت سهام در بورس بود.

مریم یعقوبی

پس از ایجاد جو روانی ناشی از روي كار آمدن دولت یازدهم و به دنبال آن بالارفتن شاخص كل بورس تهران تا مرز 90 هزار واحد، ریزش شدید شاخص در 6 ماهه دوم را دور از انتظار نبود. اما آنچه در ذهن کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه بود این ریزش نبود. این کارشناسان رشد بیش از حد و غیر منطقی P/E بازار را مداوم ندانسته و انتظار افزایش سودآوري بازار و یا کاهش قيمت‌ ها و در نتیجه کاهش P/E به محدوده 4 یا 5 را انتظار داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اميدواري به نتیجه مثبت مذاكرات هسته ای و لغو تحريم‌ها از یک طرف و طولانی شدن این مذاکرات از طرف دیگر باعث شد فعالان بازار به دو بخش تقسیم شوند. بخشی احتیاط را در پیش گرفته و اقدام به فروش کردند و بخش دیگر تا دور بعد مذاکرات که فروردین ماه سال 94 بود. با آنكه سودآوري شركت‌هاي بورسي از 50 هزار ميليارد تومان به حدودا 60 هزار ميليارد تومان رسيد اما فعالان بازار اميدشان را به آينده بورس از دست داده و  قيمت بسياري از سهم‌ها در سال 93 به كمتر از نصف خود در سال 92 رسيد.

در سال گذشته علي صالح‌آبادي که 10 سال رياست سازمان بورس را داشت جای خود را به محمد فطانت‌فرد داد. اما از اقدامات جالب‌ توجه رييس جديد سازمان در سالي كه گذشت، مي‌توان به اخذ دستور كاهش بهره مالكانه انتفاع از معادن از مجلس اشاره كرد. از دیگر اقدامات رییس جدید سازمان بورس در سال 93 ابتكار فروش واحدهاي صندوق پاداش سهامداري بود.

در روزهای پایانی سال هم گشایش نماد پالایشگاه ها که به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار پیگیریهای فراوانی برای آن داشتند از اقدامات اثرگذار نهاد حاکم بر بازار سرمایه بود.

بورس در سال 93

بنا بر آمار ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در سال 93 ارزش بازار از بيش از 380 هزار ميليارد تومان در ابتداي سال به 274 هزار ميليارد تومان در پایان سال رسيد. کاهشی 25 درصدی با ارزش بيش از 106 هزار ميليارد تومان.

شاخص كل بورس تهران نيز كه در اواخر سال 92، تا سطح 89 هزار واحد افزایش داشت، در نيمه اسفند ماه سال 93 به 61 هزار و 500 واحد ريزش كرد.

این درحالی است که ارزش اسمی بازار از 72 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 93 هزار میلیارد تومان رسیده و با افزایش 21 هزار میلیارد تومانی معادل 30 درصد افزایش یافت.

افزایش سرمایه شرکت‌ها 5000 میلیارد تومان معادل 30 درصد نسبت به سال 92 افزایش پیدا کرد.

تعداد دفعات معاملات از 17 میلیون دفعه به 13 میلیون دفعه رسید.

 شاخص بورس از 89 هزار و 15 واحد در ابتدای سال به 65 هزار واحد رسید که معادل 18 درصد کاهش داشت.

شاخص قیمت در ابتدای سال 93 حدود 39 هزار و 94 واحد بود در پایان سال به 28 هزار و 223 واحد رسید که 28 درصد کاهش داشت.

نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری که یکی از پتانسیل‌های رشد بازار است از 5 مرتبه در ابتدای سال به 3.1 مرتبه رسید.

به گفته قالیباف مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، ‌در سال 1393، 150 هزار کد معاملاتی جدید در بورس صادر شدند که به معنی ورود سرمایه‌گذار جدید است. این درحالی است که در سال گذشته که سال رونق بازار سرمایه بود 230 هزار کد جدید صادر شد.

در حال حاضر 7 میلیون و 600 هزار کد معاملاتی در بورس وجود دارد که براساس آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی از این تعداد یک میلیون و 300 هزار کد فعال در بورس وجود دارد.

برنامه های بورس برای سال 94

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اعلام جزئیات برنامه های بورس در سال 94 گفت: 10 درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار متعلق به 3 پالایشگاه نماد بسته است که امید می رود با گشایش های فضای سیاسی و خروج از رکود و بازگشت پالایشی ها به چرخه بازار سال پر رونقی را در سال 94 نسبت به سال 93 داشته باشیم.

قالیباف اصل تصریح کرد: در حوزه پذیرش در سال آینده 8 شرکت جدید را وارد بورس خواهیم کرد، همچنین 4 شرکت از فرابورس به بورس منتقل می شوند، پذیرش 6 صندوق قابل معامله و 5 اوراق بدهی در بازار سرمایه و برگزاری 2 میز صنعت از برنامه های بورس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از انتشار شاخص حاکمیت شرکتی در سال 94 خبر داد و گفت: اگر رتبه ها نهایی شود می توانیم این شاخص را منتشر کنیم و در اختیار بازار سرمایه قرار دهیم. همچنین برگزاری اجلاس فیاس در اصفهان در سال آینده از دیگر برنامه ها خواهد بود.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =