در دیدار سفیر آلمان با ابتکار مطرح شد؛ آمادگی آلمان برای همکاری های محیط زیستی با ایران

اشتنبرگ سفیر آلمان با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار با اشاره به سابقه خوب همکاری های زیست محیطی ایران و آلمان به ویژه در تشکیل و حضور در نشست های بین المللی توسعه پایدار و صلح ، نگاه مثبت رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران با بحران های متعدد محیط زیستی مواجه است، افزود: بخشی از این بحران ها به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی، اثرات مخرب گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی است.

تاثیر منفی گرمایش جهانی بر محیط زیست ایران


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل تغییرات آب و هوا نسبت افزایش دما در منطقه از میانگین جهانی بالاتر است و این منجر به کاهش سطح آب به ویژه در تالاب ها و رودخانه می شود و ایران از این جهت با چالش کاهش منابع آبی مواجه شده است.

وی با یادآوری اینکه محیط زیست موضوعی جهانی و فرامرزی است و هر تغییری در هر گوشه دنیا بر محیط زیست تمام دنیا تاثیر دارد، خواستار گسترش همکاری های علمی و بین المللی در موضوعات محیط زیستی شد.

ابتکار تاکید کرد: امروزه محققین، پژوهشگران و فعالان محیط زیست به این درک جهانی رسیده اند و همکاری های بسیار خوبی را برای رفع چالش های محیط زیست آغاز کرده اند و این همان نگاهی است که باید در شخصیت های سیاسی هم نسبت به موضوع محیط زیست شکل گیرد.

تاثیر منفی تحریم های ناعادلانه بر محیط زیست ایران


معاون رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به آغاز مجدد و گسترش همکاری های محیط زیستی میان ایران و آلمان، تصریح کرد: آلمان یکی از اعضای موثر در گروه 5+1 و مذاکرات هسته ای است و از تاثیر منفی تحریم های ناعادلانه بر محیط زیست ایران نیز آگاه است، از این رو با هدف حمایت از محیط زیست جهانی توقع تعامل بیشتری از آلمان هست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عدم بهره گیری از فن آوری، تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا در زمینه پایش و کنترل آلودگی هوا، سوخت، بهینه سازی مصرف انرژی، صنعت خودروسازی و بسیاری حوزه های دیگر را برخی از آثار تحریم های ناعادلانه بر محیط زیست ایران دانست و از سفیر آلمان خواست تا این کشور گام های موثری برای رفع این تحریم های ناعادلانه بردارد.

وی ضمن دعوت از متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور آلمان برای شرکت در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که زمستان سال جاری در تهران برگزار می شود، تصریح کرد: بدون شک این حضور آغاز همکاری زیست محیطی دوکشور و گام اولیه برای سبز شدن روابط دیپلماتیک دو کشور خواهد بود.

ابتکار با اشاره به شرایط جنگل های هیرکانی شمال ایران، همچنین جنگل های زاگرس، گفت: این جنگل ها به ویژه از نظر اکوسیستمی دارای اهمیت بسیار زیادی برای ایران است ولی ایران در حفظ و نگهداری این جنگل ها با مشکلات متعددی روبرو است و آلمان می تواند در این زمینه به ایران کمک کند.

اعلام آمادگی آلمان برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران


بنابراین گزارش، اشتنبرگ سفیر آلمان نیز با ابراز خرسندی از اقدامات محیط زیستی معصومه ابتکار، گفت: این اقدامات منجر به ترغیب آلمان برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران می شود.

سفیر آلمان اضافه کرد: فعالان محیط زیست آلمان نیز علاقه بسیار زیادی به همکاری با ایران در زمینه محیط زیست به ویژه حفظ و حراست از جنگل های هیرکانی شمال ایران، همچنین جنگل های زاگرس و حفظ تنوع زیستی موجود در آن دارند.

اشتنبرگ تاکید کرد: جنگل از مهم ترین موضوعات مورد علاقه و پیگیری میان محققان، فعالان و پژوهشگران محیط زیست در آلمان است.

وی تصریح کرد: آلمان هم علاقمند به تحریم ایران نیست و همواره در صدور فن آوری ها و تکنولوژی ها روز دنیا در زمینه رفع معضلات زیست محیطی پیشرو است.

سفیر آلمان با بیان اینکه کشورش آماده است تا در مباحث آب، کنترل آلودگی هوا و کنترل گازهای گلخانه ای با ایران همکاری کند، گفت: آلمان از توانایی ویژه ای در انرژی های بادی، تجدید پذیر و پایدار برخوردار است و می توان این تجربیات و همکاری ها را در قالب UN و سازمان های بین المللی با ایران گسترش داد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسین بی نیاز CN ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    معضل محیط زیست با امضای قرارداد با کمپانی هایی که از طریق عوامل دولت خود فرصت های تجاری را می ربایند در پشت درهای بسته حل نمی شود. بلکه مردم ما یا آگاهی ندارند, یا مسئول شناخته نمي شوند. اگر این مشکلات فرهنگی در سال فرهنگ حل شود, این مشکل ریشه ای حل می شود.