واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه از اعطای کمک مالی 150 میلیون دلاری این کشور به افغانستان خبر داد.

مولود چاووش اوغلو گفت کمک مالی آنکارا به کابل که با هدف کمک به گسترش و توسعه این کشورجنگ زده انجام می شود در طول دوره سه ساله ازسال 2015 آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری از آناتولی، وزیر امور خارجه ترکیه از افزایش کمک های مالی 75 میلیون دلاری دیگر ترکیه جهت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان خبر داد.وی در بخشی دیگر از سخنان خود در راستای کمک های آنکارا به کابل وعده داد پس از 2016 شمار نیروهای نظامی خود را در افغانستان از 700 نفر به 1100 نفر افزایش دهد.

چاووش اوغلو همچنین از اعلام آمادگی و توافق کشورش برای پذیرفتن مسئولیت فرودگاه بین المللی کابل خبر داد.فرودگاه بین المللی پایتخت افغانستان برای اهداف نظامی و غیر نظامی استفاده می شود.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت این فرودگاه در آینده افغانستان هزینه مدیریت فرودگاه کابل را 50 میلیون یورو تخمین زد.این در حالی است که برگزاری کنفرانس افغانستان در استانبول به منظور کمک به ثبات و امنیت کابل به ابتکار رهبران آنکارا برگزارشده است.

وی با اشاره به دیدار وی و عزیز احمد چودری همکار پاکستانی اش از کابل پس از تشکیل دولت جدید افغانستان جهت شرکت در اجلاس رهبران سه کشور، همکاری کابل با اسلام آباد را جهت توسعه ثبات امنیت در منطقه بسیار مهم توصیف کرد.
هدف از برگزاری کنفرانس استانبول که در نوامبر 2011تشکیل شد تلاش برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تقویت همکاری های منطقه ای در آسیا بوده است
دست اندرکاران این کنفرانس بر روند فعالیت های بازسازی درافغانستان که در طول سه دهه جنگ و خشونت دراین کشور میلیون ها بی خانمان و هزاران کشته و ویرانی های گسترده بر جا گذاشته است نظارت می کنند.
جان کوبیس نماینده ویژه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان ضمن قدردانی از رهبران پکن جهت برگزاری این کنفرانس ، چنین اقدامی را در زمان گذار انتقال قدرت در افغانستان برای کابل و مناطق مرکزی آسیا بسیار مهم توصیف کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =