تسنیم نوشت:

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه آخرین وضعیت خطوط در حال ساخت مترو را تشریح کرد.

هابیل درویش در جریان بازدید اعضای کمیسیون عمران شورای شهر تهران از پروژه خط 7 مترو،‌ به آخرین وضیعت خطوط در حال ساخت مترو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 200 کیلومتر خط مترو در دست احداث است که 100 کیلومتر آن برون‌شهری و شامل 2 پروژه است.

او ادامه داد: پروژه فرودگاه امام خمینی (ره) از ایستگاه مترو شاهد آغاز می‌شود و به ایستگاه پرند می‌رسد که بالغ بر 52 کیلومتر است و بیش از 80 درصد کارهای آن انجام شده است. به دلیل اینکه اعتبار این پروژه از سوی دولت تأمین می‌شود و با تغییر دولت در سال گذشته مواجه بودیم اجرای کار قدری با تأخیر مواجه شد اما در صورتی که اعتبار مورد نیاز آن تأمین شود تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.


مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: پروژه دوم خط مترو تهران-ورامین است که کار آن آغاز شده و هم اکنون در مرحله ریل‌گذاری هستیم. اعتبار این پرژه نیز باید از سوی دولت تأمین شود که در صورت تخصیص اعتبار تا شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او در ادامه اظهارات خود به خط 3 مترو اشاره کرد و گفت: خط 3 یکی از بزرگترین خطوط ماست که از جاده کمربندی آزادگان آغاز و در شهرک قائم به پایان می‌رسد. طول این خط 37 کیلومتر است و از نقاطی مانند جوادیه،‌راه‌آهن،‌ امیراکرم،‌ میدان ولیعصر، میدان فاطمی،‌ میرزای شیرازی،‌ نوبنیاد،‌اقدسیه و مینی‌سیتی عبور می‌کند و تا میدان قائم ادامه می‌یابد در واقع این خطار جنوب شرق آغاز و در شمال شرق به پایان می‌رسد.

درویش با بیان اینکه احداث این خط از سخت‌ترین پروژه‌های مترو بوده است، گفت: فاز دوم این پروژه از ایستگاه مصلی تا میدان قائم حدود 17 کیلومتر است که با حمایت و پشتیبانی شهرداری و شورای شهر تهران احداث آن آغاز شد. 11 ایستگاه باقی‌مانده از این خط که شامل ایستگاه مصلی تا میدان قائم است تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

او با اشاره به اینکه زمان 3 سال و نیمه برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده بود اما اکنون احداث آن رو به پایان است، گفت: در 60 جبهه کاری در حوزه مترو مشغول فعالیت هستیم و به رکورد‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم به گونه‌ای که به صورت هفتگی 420 متر و به صورت ماهانه بیش از 2 کیلومتر حفاری،‌ لاینینگ و غیره انجام شده است.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه به روند فعالیت در خط 6 مترو اشاره کرد و گفت: خط 6 نیز یکی از بزرگترین خطوط مترو با 31 کیلومتر طول به شمار می‌آید که از شمال شهرری در دولت‌آباد آغاز می‌شود و با گذر از کیان‌شهر،‌ منصور،‌ تیردوقلو،‌ 17 شهریور،‌ میدان خراسان،‌ میدان شهدا،‌ میدان امام حسین،‌ میدان سپاه،‌ میدان هفت‌تیر،‌ پارک لاله عبور و در کن واقع در غرب تهران به پایان می‌رسد.

او گفت: در حال حاضر دستگاه تی‌.بی.‌ام ( دستگاه حفاری) در این خط فعال است و احداث 7 کیلومتر از تونل آن به اتمام رسیده است و به میدان سپاه خواهد رسید. فاز نخست این پروژه نیز از دولت‌آباد تا پارک لاله در شهریور سال 94 و کل خط تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

درویش از توسعه غربی خط 4 مترو تا فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: از ایستگاه بیمه واقع در خط 4 انشعاب گرفته‌ایم و آن را به دو ترمینال واقع در فرودگاه ادامه دادیم؛ این خط حدود دو و نیم کیلومتر است که امسال به بهره برداری می‌رسد.

او گفت: در قطارهای این خط جای چمدان و بار مسافران با طراحی زیبایی تعبیه شده است و تاکنون 4 رام قطار برای آن درنظرگرفته شده که در فاز نخست اعزام قطار هر سه دقیقه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران به آخرین وضعیت احداث خط 7 مترو اشاره کرد و گفت: این خط 27 کیلومتر شامل 25 ایستگاه است که از افسریه، ورزشگاه شهید تختی، محلاتی، 17 شهریور، خیابان مولوی، میدان محمدیه، خیابان نواب، بیماستان امام، برج میلاد، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند.

او ادامه داد: فاز نخست این خط حدود 10 کیلومتر از اتوبان بسیج تا بوستان گفتگو است که تا شهریور سال 94 به بهره برداری خواهد رسید همچنین پیش بینی‌مان این است که تا پیش از اسفند سال 94 نیز فاز دوم این خط که تا میدان صنعت امتداد دارد به بهره برداری برسد. این پروژه هفت سال است که آغاز شده و اگر بخواهیم با این آهنگ کار کنیم اتمام کار آن به چند سال طول می‌کشد اما ما قصد داریم 70 درصد باقیمانده کار را تا یک سال دیگر به پایان برسانیم.

درویش با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی قرار است ساخت هر ایستگاه را به یک پیمانکار جزء بسپاریم، گفت: دو مسئله در این خط یعنی بخش ایستگاه‌‌ها و تجهیزات بسیار اهمیت دارد چرا که حوزه تجهیزات به نوعی یک پروژه است اما متأسفانه همیشه برای مترو نسخه کار عمرانی می‌پیچند درحالی که کار مترو عمرانی نیست بلکه یک صنعت ریلی است.

او ادامه داد: در بخش تجهیزات اقدامات خوبی صورت گرفته و حدود 100 میلیارد تومان به پیمانکار تجهیزاتی تزریق کرده‌ایم چرا که ثبت سفارش و تولید تجهیزات باید همزمان باشد امیدواریم این پروژه با حمایت شورای شهر و شهرداری طبق زمان‌بندی تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در ادامه اظهارات خود گفت: با به نتیجه رسیدن خط سه شش و هفت مترو جابجایی مسافران به بیش از 10 میلیون سفر در روز می رسد و این امر صرفه جویی هشت میلیارد تومانی در مصرف سوخت را به صورت روزانه در پی دارد آن هم در شرایطی که سفر با مترو ایمن راحت و بدون هیچ آلودگی است.

او همچنین گفت: درگذشته فرآیند ساخت مترو به این شکل بود که ابتدا ایستگاه ساخته می‌شود بعد نسبت به سفارش پله برقی اقدام می‌کردیم که این امر حدود شش الی هفت ماه زمان می‌برد اما این مشکل را برای همیشه حل کرده‌ایم و هم اکنون همزمان با ساخت ایستگاه‌ها براساس نقشه‌ها سفارش تولید پله‌‌ها را می‌دهیم هم اکنون سفارش تولید 450 پلع برقی را ثبت کرده‌ایم در حالی که ساخت ایستگاه‌های در خطوط در حال احداث به اتمام نرسیده است.

درویش گفت: این درحالی است که پله‌های سفارش شده از برند خوبی تهیه شده است زیرا پله مترو باید از بهترین نوع باشد؛ پیش از این دو برند از داخل کشور استفاده کرده بودیم که با مشکل مواجه شدیم. علاوه براین در گذشته تعمیر و نگهداری پله‌های خارجی را به افراد دیگری سپرده بودیم اما اکنون قراردادی منعقد کردیم که طبق آن بنابر استاندارد جهانی پله‌ها توسط شرکت همان برند نگهداری می‌شود.

او گفت:‌هم اکنون در پروژه خط هفت مترو 630 نیرو، 959 پیمانکار، 108 مشاور خط شامل طراحان و ناظران کارگاه‌ها وجود دارد و به طور کلی 1700 نفر در این خط مشغول فعالیت هستند.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    13 0
    ایشالا خط فرودگاه امام هرچه سریعتر راه بیفته چون ایاب و ذهاب بدون وسیله شخصی بسیار سخته