«تهران فقط چند روز دیگر آب دارد» این جمله معاون اول رییس جمهور پس از بازدید از سدهای اطراف پایتخت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در شش ماه گذشته وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب منطقه ای بسیار از مردم خواسته اند که در مصرف آب صرفه جویی کنند. اما نتیجه خواهش و تمناها بی آبی امروز است، یعنی کسی اهمیتی به توصیه به صرفه جویی نداده است.

اما حالا به دل بجران وارد شده ایم. شما نظر بدهید؛برای مقابله سریع و کوتاه مدت بابحران شدید کم آبی که ممکن است به سهمیه بندی و قطع آب منجر شود، چه پیشنهادی دارید؟

نظرات خود را در بخش کامنت های همین خبر برای ما بنویسید.

نظراتی که پس از ساعت ۸ شب ارسال شوند، احتمالا صبح روز بعد منتشر خواهند شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 242
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    چرا آب تو تهران سهميه بندي نميشه؟ بعضيها تا شير آبشون بسته نشه درك نمي كنن كه كم آبيه
    • کاظم A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      آفرین . باید سهمیه بندی بشه اما نه فقط تهران بلکه کل کشور چون اساسا کسی قدر آب رو نمیدونه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      باید اداره آب فروش شیر ها سردوشی های قدیمی رو غیر قانونی اعلام کنه و به شرکت هایی که شیر و سر دوشی های کم مصرف تولید میکنن سوبسید بده تا ارزون بشه و مردم مجبور به استفاده از شیرهای اهرمی دوشهای کم مصرف بشن
    • گیلانی A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      مثل بعضی از کشورها از رطوبت هوا آب تهیه کنن در اتوبان تهران قم صبحها مه غلیظی در بیابانها دیده میشه که به علت رطوبت هواست میتونیم مثل کشورهای عربی با گذاشتن فن های بزگ و مکش این مه ها و تغییر دمای هوای در لوله مربوطه آب تهیه کنیم هزینه زیادی هم نداره بعضی از کشورهای عربی از این روش درکنار سواحلشون استفاده کردن جواب هم داده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      بجای اینکه از مردم مایه بذارن بهتره به فکر راه حل برای جلوگیری از هدر رفتن آب باشن. شما وقتی یه شاه لوله میترکه زمان بگیر چقدر طول میکشه تا مامورای آب بیان و درستش کنند. همینطور هدر رفتن آب بخاطر ساختمون سازیا و غیره...
    • بی نام UA ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      بزرگ فکر کنیم... باید کانالهای عظیمی برای انتقال آب دریاها به داخل کشور احداث کنیم.
    • استرسی ... A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      بازگشت به سنت های قدیم باعث حل این موضوع خواهد شد .مثلا شما در حمام و دستشویی ببینید چقدر آب حدر میرود ؟؟ خیلی از مردم کارشون دوش روزانه با هزار مخلفات است که انسان تعجب میکند مگر اینها مرغابی هستند .حمام هفته ای یکبار و استفاده از آفتابه در دستشویی.//وسواسی ها بیشتر از همه باعث هدر رفت آبند چه در خلاچه در موقع شستن و...اگرچه کل مصرف آب در بخش شهری 10درصد هم بیش تر نیست.بخش کشاورزی دادن وام بلاعوض به کشاورز برای تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای و خرید مواد جاذب آب خاک ژله ای اصطلاحا .تک محصولی شدن مثلا کشت زعفران و پسته بجای چغندر و....که آب خیلی می خواهد /یا حق
    • قلي IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      182 6
      مصرف آب شهري كمتر از 10درصده،يكي جلوي شهرداريها رو بگيره كه با آب شيرينچاه و رودخانهچمن و درختاي پرمصرف رو آب ميده،كشور خشك و كم آب مث ايران نبايد خودشو بزور مث اروپا سبز نشون بده،چاههاي عميق300متري كه كشاورزا ميزنن سفره آبهاي زيرزميني رو نابود كرده،ورامين برنج ميكارن،واردات محصولات كشاورزي خيلي به صرفه تر از توليد محصول و حروم كردن آب با روشهاي كشت سنتيه.
    • امیرعلی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      89 46
      باید در کوچه ها بازرس بزارند تا هر کس ماشین و حیاط و کوچه را بشورد آب ساختمانشان قطع شود.بیشترین مصرف را اینهایی میکنند که هر روزه ماشین و حیاط و کوچه را میشورند
    • مانی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      مشکل آب تهران این شهرستانیها هستن که سرازیر شدن تهران. جلوی ساخت و سازهای بی رویه تهران گرفته شه همه چی درست میشه. همه هم برگردن به شهرستاناشون
    • اقلیم شناس EU ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      162 8
      سهمیه بندی چیزی رو حل نمیکنه. گردش آب در طبیعت ثابته، یعنی میزان کل آب های موجود در سطح زمین که به سه صورت جامد، مایع و گاز وجود داره ثابت هست و هرساله هیچ کاهش آبی در کل جهان اتفاق نمی افته بلکه مقداری هم از طریق فعالیت های آتش فشانی به آب موجود در طبیعت افزوده میشه. آب موجود در ایران اگر توسط مردم مصرف نشه به شکل های تبخیر و یا در بخش کشاورزی از بین میره. بهترین کار: کاشت درختان، مکانیزه کردن کشاورزی، انتقال آب به سفره های زیرزمینی نه جمع آوری در سدها و مهمتر از اون گماردن کارشناس واقعی در پست های کلیدی هست. نه مانند کسانی که شعار جیره بندی آب سر می دهند.
    • مهندس IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      31 71
      انتقال آب دریاها به داخل کشور به نظر منم ایده سطح بالا و خوبیه اما تا جواب بده سالها طول میکشه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      55 23
      مانی جان با بخشی از حرفهای شماذ موافقم با بخشی نه شهرستانیها به خاطر کار میان تهران با گرون کردن خانه چیزی حل نمیشه بجای اینکار باید براشون تو شهرستانها کارخانه باید زد که همونجا کار کنند وقتی همه مملکت شده تهران قم اصفهان باید هم این استانها پر جمعیت باشه
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      10 44
      تنها راه چاره در کوتاه مدت جیره بندی آب است و بس. کار فرهنگی و آگاهی دادن به مردم در این مقطع حساس کارساز نیست. یک جدول زمانی برای مناطق مختلف تهران تهیه کنید و روزی 4 ساعت آب در اختیار هر منطقه قرار دهید. تا مردم در عمل انجام شده قرار نگیرند در مصرف آب مدیریت به خرج نمیدهند. والسلام.
    • بدون نام ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      67 3
      ٩٢ درصد آب كشور در زمينه كشاورزي و تنها ٨ درصد در زمينه صنعت و مصارف خانگي مورد استفاده قرار ميگيره. حالا شما بگو كجاي كار بايد درست بشه ؟ اون ٨ درصد يا اون ٩٢ درصد ؟
    • سیا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      28 4
      45 سال است که سدهای کرجامیرکبیر بزرگ، لتیان و دز لایروبی نشده اند ، یعنی ظرفیت نگهداری آبشان الان به نصف 45 سال پیش رسیده است مشکل هم همین است، الان بهترین زمان برای لایروبی با کمترین هزینه است، اگر لایروبی کنید ظرفیت تا 40 فعلی اضافه میشود و سال بعد مشکلی نخواهید داشت.
    • فرهاد A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      60 3
      اصلا آب آشامیدنی شهری کلا 2تا3 درصد مصرف آب کشور هست و بیشتر آب در کشاورزی سنتی به هدر میره. یه مقدار زیاد همون آب شهری هم در لوله های فرسوده انتقال به هدر میره. مسئولین میخوان طبق معمول هزینه به کفایتی و عدم کارایی خودشون رو به مردم تحمیل کنن.
    • اقلیم شناس EU ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      16 17
      به نظرتون خوبه که ایرانی ها تو همه زمینه ها کارشانسن؟؟ مثل 90 در کاربرایی که اینجا پیام گذاشتن.
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      8 2
      با این وضعیت سد لار و لتیان فقط باید دعا کنیم
    • فهیمه ف ک A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      11 27
      من دوغ میخورم
    • منطق A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      49 6
      بحای اینکه میلیارد میلیارد اختلاس کنن یا میلیارد میلیارد به موسسه کیهان یارانه بدن، برای اصلاح شیوه های کشاورزی و آبیاری و نوسازی شبکه فرسوده انتقال آب یارانه بدن. ضمنا شهرداری اگه اینقد آب شیرین رو برای این چمن های اضافی تلف نکنه مشکل تهران حله.
    • مهدی A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      40 9
      آقای مانی یکشنبه 30 شهریور 1393 12:46:08 اول بگم که من اصفانی هستم و ساکن اصفهان، آقای مانی نه اینکه شما آبا و اجدادی تهرانی تشریف دارین و بچه ناف ولنجک هستین، یه سری آدما چنان میگن بقیه برگردن به ده و آبادیشون که هر کی از وضعیت تهران خبر نداشته باشه فکر میکنه اینا از هزاران سال قبل از میلاد ساکن اونجا بودن، درست مثل استرالیایی ها که خودشون مهاجر بودند و هستند، اونوقت واسه مهاجرین قوانین عجیب و غریب وضع میکنند...
    • وحید A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      9 4
      ما توی شهرستان پاکدشت،شهرک حصار امیر زندگی میکنیم.این جا هر روز آب قطعه و فقط نصف شب ها وصل میشه.بچه های بالا اهمیتی به نظر ما نمیدن اونا کار خودشونو انجام میدن.....
    • كلافه IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      12 8
      جالبه،ميگن ٧٠ تا ٩٠ درصد هدر رفت آب تقصير كشاورزيه، الان تهران مشكل آب داره، ميشه يكي بگه چند درصد مردم تهران كشاورزند؟ لطفا آمار و دلايل قابل قبول ارايه كنيد
  • فاطمه A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    بهترین کار واسه اونی که هنوز ماشینشو و جلو در خونه و مغازشو با اب تصفیه شده میشوره فقط و فقط جیره بندیه.
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      73 3
      بیش از 70 درصد از آب مصرفی در کشور را کشاورزان مصرف میکنند...به نظر من با وجود خشکسالی در کشور به هیچ وجه کشت محصولات نیازمند آب در مناطق کویری مثل کاشت برنج در استان فارس و استان خراسان قابل قبول نیست...و باید طی یک برنامه میان مدت کشاورزان را به استفاده از روش های مدرن ترغیب کنیم...در مورد آب شهری هم به نظرم باید تعرفه ی قبض های آب به صورت تصاعدی بالا رودتنها راهش همینهتا مصرف کنندگان بالا با قبض های گران جریمه شوند
    • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      58 6
      حاج خانوم. جیره بندی یعنی مجازات مردم بخاطر بی عرضگی مسئولین در تامین آب. اصلا اگر مردم کلا هیچ آبی از لوله کشی شهری هم مصرف نکنن میشه حدود "2 درصد" منابع آب شیرین کشور. آقایون با بیش 90درصد بقیه چیکار میکنن؟؟
    • با نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      5 25
      آقای بی نام که گفتی مصرف شهری آب حدود 2 درصد است. بله ما هم قبول داریم. ولی شما بگو اون کشاورز که داره گندم می کاره مگه داره برای کی این کار رو می کنه. اونی که توی مصرف آب خونه اش اصراف می کنه مطمئن باش در سایر موارد مثل گندم، گوشت، تخم مرغ و سوخت و برق و ... هم آدم صرفه جویی نیست. شما می دونی برای تولید یک کیلو گوشت چند لیتر آب مصرف میشه نه تو ایران ها، آمار جهانی رو می گم. اصلا آب هیچی، وضعیت برقمون که بخش قابل توجهی از اون مصرف شهری و خانگی داره خیلی خوبه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    108 8
    اول از همه جلوگیری از هدر رفت آب ... مثلا نوسازی خطوط انتقال و ... / دوم گسترش روش های نوین آبیاری و مدیریت مصرف در بخش صنعت و کشاورزی/ سوم جمع آوری نزولات اسمانی در فصل بارش که به راحتی داره هدر میره/ چهارم نوسازی ناوگان انتقال آب در حوزه خدمات شهری شهرداری ها/ پنجم استفاده از شیرین کن های صنعتی و ورود به بخش شیرین سازی آب دریاها/ ششم اصلا کی به نظر مردم گوش دادن که این بار دوم باشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    156 5
    همون کاری که برای آلودگی هوا کردند...یعنی هیچی...کم هزینه ترین کار
    • استکبار A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      11 9
      بهترین کار اینه که از همین الان نظارت کامل روی آب معدنی ها داشته باشیم که تا چند هفته دیگه که آب تموم شد آب معدنی 500 تومنی 3500 تومن داد و ستد نشه. از من به شما نصیحت همین الان برای 2 ماه اب معدنی بخرید و بزارید تو خونه
  • اهوازی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    92 2
    خطوط انتقال و شبکه های توزیع را اصلاح کنیم و از روش قدیمی ذخیره سازی آب در پشت سدها به ذخیره آب در اعماق زمین روی بیاریم و از چاهای خیلی عمیق برای کارهای کشاورزی استفاده کنیم و نیز کشت ها تا حد امکان بصورت گلخانه ای صورت بگیرد و در آخر ما مردم آب بازی نکنیم و از آب به حد نیاز مصرف کنیم
    • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      2 1
      وزارت نيرو چون كمبود برق داره ميگه چيلر جذبي استفاده كنين درصورتيكه چيلر جذبي مصرف آب بالايي داره. حالا جالبه كه هم توانير و هم شركت آب زير نظر يك وزير هستن خودشون هم نميدونن بايد چه كار بكنن
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    99 74
    مهاجرت به اروپا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    نماز باران
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      چرا منفی میدید؟ مگه نظر بدیه ؟ همه نظر میدن ، ایشون هم گفتن نماز باران ، خب بعضیا هم نماز باران بخونن . دیگه چرا منفی میدید
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      چرامنفی میزنید همین بی اعتقادی هاست جه وضع کشور اینگونه کرده است
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    48 55
    این مشکل حل نمی شود
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      52 11
      هر مشكلي بالاخره يه راه حلي داره . . مطمئن باش .
    • بی نام اول IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      23 25
      خوش بینی یک نقص مغزی است. راه حل پیدا نمیشه فقط منابع روز به روز کمتر و زندگی سخت تر میشه همچنانکه برای اشتغال، ازدواج، مسکن و ...پیدا نشده. خدانگهدار
  • مهدی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    67 2
    اگردر مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم همه چی حل میشه اگر بتوانیم فرهنگ آبیاری قطره ایی و تحت فشار را جا بی اندازیم مشکل حل می شود
    • امين اكتيو IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      25 1
      مشكل اصلي اينه كه ما اولويت بندي نداريم به اين آمار توجه كنيدمصرف آب دركشور درحوزه صنعت 3درصد درحوزه مصارف شهري وروستايي 7 درصد درحوزه كشاورزي 90 درصداست كه 70 درصداز سهم كشاورزي به هدر مي رود. همين آماراز هر مطلبي شيواتراست تنها راه برون رفت از اين وضعيت 1 تعريف پروژه هاي ملي وحتي بين المللي براي بهينه نمودن مصرف آب درحوزه كشاورزي بايستي كل كشاورزي ايران به هر طريق ممكن مكانيزه شود آبياري قطره اي بهترين نوع آن است.عربستان لم يزرع با اين روش به يكي از صادركنندگان مهم گندم تبديل شده است 2 تغيير الگوي گشت درعرصه كشاورزي كاشت محصولاتي ازقبيل برنج ،چاي چغندرقند و نيشكر بايستي جاي خود را به محصولاتي نظير ذرت،گندم،زعفران وغيره بدهد يعني تغيير الگوهاي كاشت وسپس نوبت ساماندهي مصارف شهري است.
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    151 5
    همه اینها از نبود مدیریت است .چرا در استان کم ابی مثل کرمان 300000 هکتار فقط زمین پسته و هر روز این زمینها بیشتر میشوند به خاطر سود بیشتر .سودی که به جیب سرمایه داران خارج نشین میرود ومردم فقط برای انها کشاورزی میکنند واگر اب تمام شود انها که سودشان را برده اند .و نکته بعد چرا بی ابی به تهران رسید شد موضوع مهم؟
    • بی نام US ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      91 22
      هر بحرانی تا به پای تخت نرسد بحران نیست.
  • محمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    39 25
    باید زمینه جدا سازی آب شرب و غیر شرب فراهم شه آبرسانی جهت کشاورزی از حالت سنتی به مدرن تبدیل شه جریمه و قطع آب مشترکان پرمصرف
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      44 4
      عزیزم مشکل ما الان تصفیه شده و تصفیه نشده نیست کلن کم آبی داریم / دچار تغییر اقلیم داریم میشیم دوسال دیگه شما هم میشه مثل کویر لوط
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      5 3
      دوسال دیگه شمال میشه کویر لوت / دو تا غلط داشتی 18
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    88 3
    بايدآب شهرداري تهران را قطع كنند تا شهردار محترم متوجه بشود تهران بيش از اين نبايد بزرگتر شود و مدام تراكم نفروشد.
  • منابع آب A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    26 3
    برای مصارف شهری؛ راه حل کوتاه مدت : تبلیغات فراوان رسانه ای برای برجسته سازی کمبود آب و فرهنگ سازی صرفه جویی مصرف آب، تعویض قطعات فرسوده خانگی، استفاده از شیرآلات کاهنده مصرف آب راه حل میان مدت: تعویض و بازسازی شبکه انتقال و توزیع فرسوده فعلی که پرت آب آن زیاد است، جداسازی آب شرب از آب مورد نیاز صنعت و فضای سبز راه حل دراز مدت: فرهنگ سازی مصرف آب از مقاطع ابتدایی و گنجاندن دروس مرتبط با بهینه سازی مصرف آب در مقاطع مختلف
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    26 4
    بايد از مصرف متعارف به بالا بصورت پلكاني نرخ آب را بشدت افزايش دهند معادل قيمت آب معدني .
  • گم نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    47 22
    باید جلوی کشاورزی گرفته بشه ایران خشک کشاورزی میخواد چکار؟
    • بی نام EU ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      34 9
      اینجوری هم نمیشه . کشوری که بتونه محصولات کشاورزی تولید کنه کشور قدرتمندی خواهد بود. همه کشورهای پیشرفته دنیا با انقلاب سبز تونستن مسیر پیشرفت رو برن. بهترین کار برای ایران جلوگیری از کشت بی رویه غلات و جایگزینی با باغداریه. با مدیریت منابع اب.
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      12 22
      يه لحظه فكر كنيم اگر همه دنيا ما رو تحريم كنن يا جنگ بشه، اونوقت چه خاكي بايد بريزيم توي سرمون؟ كشاورزي ما قطع بشه، بيش از الان آسيب پذير ميشيم.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      4 5
      ببین ما با کیا شدیم 75 میلیون. تو خیلی باهوش
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      3 3
      یعنی امنیت ملی به خطر میفته امنیت غذایی
    • حجت IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      1 1
      با چی می خوای زندگی کنی؟ همه مثل شما کلروفیل ندارند که بشینن جلو آفتاب فتوسنتز کنند
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    50 4
    راهکار را متخصصان بهتر ارائه میدهند. ولی برای یک راهکار سرعتی، خریدن آب از کشورهای همسایه است. ابرهای بارانزار هم شاید به این سرعت جواب ندهد. وقتی آبی در کار نباشد، صرفه جویی تنها در این روند تاخیر می اندازد. باید مراقب آبهای زیر زمینی هم بود. استخرها و کارواشها و قالیشویی ها و جاهایی که آب زیاد از چاهها مصرف میکنند متاسفانه باید سریعا تعطیل شوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    33 6
    چند نفر از ما از شیرهای کم مصرف استفاده می کنه . دولت باید هزینه کنه و انواع سری دوش و شیر برای زیاد کردن فشار آب و طبیعتا کمتر شدن مصرف آب انجام بده . فقط باید این سری ها با قیمت ارزان به دست مردم برسه تا مردم راقب به استفاده از اونها بشند نه اینکه انقدر قیمتش بالا باشه تا مردم بی خیال استفاده از اون بشند . 2 استادی داشتیم که می گفت آب مصرفی پاریس از فاضلاب تصفیه شده است . اما انقدر تصفیه اون بالاست که قابل خوردن است . ما نمی گیم که از آب فاضلاب جهت خوردن استفاده کنیم . اما می تونیم این فاضلابها رو تصفیه کنیم و جهت کشاورزی ، فضاهای سبز ، ایجاد رطوبت در هوا و غیره استفاده بهینه کنیم .
  • رضا IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    22 40
    بايد گرون بشه تا مردم قدرش رو بدونن
  • تبریز A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    38 5
    در تهران ساختمان هایی که استخر دارند و چندین انشعاب اب از سازمان اب دریافت کرده اند کنترل و انشعاب انها قطع شود. شهرداری ها مجوز ساخت استخر خصوصی در اپارتمان ها را صادر نکنند. دادن انشعاب اختصاصی به پرکینگ ها و پیلوت ها منع شود و اگر امکان پذير است انهایی که داده شده توسط سازمان آب شناسایی و قطع شود البته در سراسر کشور یکی از بزرگترین منابع اتلاف آب وجود انشعاب جداگانه آب در پیلوت ساختمان ها است که متاسفانه مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 19
    1. برای خانه ها نمی شود ولی برای ادارات، سازمانها، مدارس، بیمارستانها و... مخازن آب را آماده کنند و سهم یکماه آب را داخل آن بریزن تا یاد بگیرند این آب محدودیت دارد و باید آنرا مدیریت کرد. 2. تمام کولرهای آبی باید جمع شود و دولت با پرداخت یارانه به کولرهای گازی آنها را جایگزین کولرهای آبی کند. کجای دنیا آب شرب را می ریزن تو کولر تا خنک بشن؟ در ضمن باید هرچه زودتر برق هسته ای بشه که ارزان توزیع شود. 3. ماموران شهرداری که صبح به صبح در کوچه ها وظیفه نظافت را بر عهده دارند باید خانه هایی که آب از پشت بامشان مثل چی در کف خیابان جاری است را گزارش بدهند تا جربمه سنگین برای انها اعمال شود. 4. کنتورها مثل خیلی از کشورها باید مجهز به کارت شارژ شوند. تا کارت صدهزارتومانی را نکشی آب وصل نشود.
    • سیاوش A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      9 5
      استاد همون کولر گازی تو نیروگاه برا تولید برقش آب مصرف میکنه. نمیدونستی؟ حالا بدون
  • amin A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    16 8
    بهترین راه وارد کردن میوه است و کم کردن کشاورزی در ایران ولی متاسفانه بعضی ها بیکار میشوند ولی اگر به اینصورت ادامه پیدا کند چند سال بعد بیکار میشوند به علاوه خسارت فراوان به کشورمون بعلت بی ابی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    17 26
    اب دریاچه ی کاسپین خزر بهترین و تنها ترین راه همینه میشه با یک ساز و کار مناسب و برنامه ریزی درست اب این دریاچه رو که هزاران ساله زنده است رو به سدها انتقال داد,حتی میشه به دریاچه ارومیه هم از این طریق کمک کرد دوستان عزیز این یک موضوع علمیه که همین الان داره روش کار میشه اب این دریاچه از طریق یک کانال به اب های بین المللی وصله و هیچ وقت خشک نخواهد شد، و جالبه بدونید کم نمک ترین اب جهانه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      16 6
      عزیز من شما تا کاسپین رو خشکش نکنید خیالتون راحت نمیشه نه؟؟؟؟ اولن این آب به درد کشاورزی نمیخوره چون شوره دومن این دریاچه است اگر قراره از آبی استفاده باشه باید از آب دریاهای آزاد استفاده بشه مثل خلیج فارس و دریای عمان نه درایچه ای که خودش داره خشک میشه
    • علیرضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      12 11
      بهترین راه همینه،کی گفته خشک میشه دریای خزر از بالا از طریق رود ولگا به آبهای جهانی وصله،نکته اینه که شوریش کمتره،والا تو آمریکا 40 سال پیش اینکارو کردن حالا به ما که میرسه اخ میشه
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    19 2
    از سهمیه بندی چیزی درست نمیشه کار اساسی باید در حوزه آب و مدیریت آن انجام بشه باید روش آبیاری کشاورزی مکانیزه بشه نه اینکه الان محصولات رو اب که نمیدن هیچ فاضلاب به خوردمون میدن. آب شرب از غیر شرب جدا بشه کجای دنیا مصرف آب بهداشتی و غیر بهداشتی یکیه؟؟؟. شیرالات ساختمانهای مسکونی و دولتی تعویض و به روز بشه الان چند درصد مدارس و دانشگاهاو....... شیرالات جدید استفاده می کنند؟؟؟؟ وقتی این کارها انجام بشه مصرف هم درست میشه .
  • حکمت IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    16 3
    متاسفانه در ایران به بدترین نحو از آب استفاده میشه . از ظرف شستن و استحمام بگیر تا آب پاشی و شستشوی پیاده رو های جلو خونه ها و مغازه ها . مصارف صنعتی دیگه به جای خود ... خودمم که از همه بدتر .اما چنوخته دارم بهتر آبرو استفاده میکنم.
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    39 3
    بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی و صنعت صرف می شود پس بهتر است به جای فشار بر مصرف کنندگان خانگی فشار را بر سایر مصرف کننده ها اعمال کنیم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    16 1
    يك سري از موارد مربوط به نقص سيستم لوله كشي شهر هست كه منجر به هدر رفتن آب مي شود و يكي سري هم مربوط به مصرف كنندگان مي باشد 1 در خيلي از جا ها كه دارند ساختمان مي سازند شير آب مدام باز است بدون آن كه از آن اب استفاده كنند،و وقتي هم اعتراض مي كنيم ممكن است كارگر ها بخواهند آب را ببندند ولي ب ممانعت سازنده ساختمان رو به رو ميشيم و ميگه دوست دارم باز باشه،مي خوام بدونم نو چه كار ميتوني بكني 2بسياري از برج ها به جاي اين كه اب استخرشان را كلر زنيو تصفيه كنند،هر چند روز اب استخر را به كل عوض مي كنند،چوت تين طوري ارزانتر از كلر زني درمياد،جالب اين كه ممكنه 20 نفر هم از ان استخر در ان مدت استفاده نكنند 3 اب دادن پياده رو ها و اسفالت خيابان توسط سرايدارها براي اينكه ما بگند كار ميكنيم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    21 3
    در مورد مصرف شهری شبکه فرسوده رو اصلاح کنند.قیمت آب رو پلکانی بالا ببرند.
  • امیر IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    18 6
    ممانعت از دخالت غیر کارشناسانه در مباحث منابع طبیعی و زیست محیطی به روایت ساده تر سیاسی نکردن این بخش و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه .2سوءمدیریت و عدم احساس مسوءلیت که نشات گرفته از سیاست زدگی است 3امایش سرزمین و نیز بهره برداری از اراضی به اندازه توان ان و درک حقایق و واقعیت های کشور نمونه در بعضی از محصولات نظیر گندم کشور استعداد خودکفایی ندارد لیکن بعضی افکار غیر کارشناسی و سیاسی با تخریب منابع طبیعی قصد توسعه کشاورزی را داشتند که در نهایت هر دو را نابود کردند5پرهیز از توسعه کشت برخی محصولات غیر ضروری نظیر هندوانه6تغییر شیوه ابیاری کشاورزی 6فرهنگ سازی در مصرف و.....
  • محسن IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 9
    یه مدته یه کار خوبی انجام شده و در حال تسته، اونم کارت انرژی هست. توسط این کار میشه آب و برق و گاز و با حساب و کتاب منطقی و درست توزیع کرد
  • فرشاد NL ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    21 1
    بهترین راهکار خرید وسایل بزرگ تصفیه از کشور امریکا توسط دولت هستش تا این دستگاهها در خلیج فارس نصب شوند و اب دریا رو مثل کشور امریکا تصفیه کنند و با پمپ های بزرگ این اب به مخازن ابی در تمام نواحی کشور مانند شبکه توزیع سراسری برق منتقل شود.هر چند هزینه این طرح زیاد به نظر میاد اما دیر یا زود کشورهای خشکی که به دریاهای ازاد راه دارند مجبورن از اب تصفیه شده دریا استفاده کنند. دوم ارزان شدن کولرگازی و جمع اوری کولر ابی. سوم جداسازی و لوله کشی مجزا برای استفاده از اب شرب و غیر شرب.چهارم تغییر روش ابیاری در کشاورزی در کل کشور. پنجم استفاده از ابزارهای برای جمع اوری بارش باران در کل کشور,متاسفانه بیشتر اب باران باریده شده در کشور هدر میرود و بستری برای جمع اوری ایجاد نشده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    21 2
    تعويض كليه شيرهاي آب با شيرهاي سنسوردار مثل تعويض لامپهاي پرمصرف با كم مصرف دولت حمايت كنند مردم با قيمت مناسب يارانه اي شيرهاي منازل خودرو تعويض كنند .
  • انتقال آب از دریاها UA ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    30 5
    عربستان سعودی با انتقال آب دریا به زودی به قطب کشاورزی دنیا تبدیل خواهد شد ....چرا مسولین ما در انجام کارهای مهم اینقدر ناتوان هستند ؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      8 25
      آب دریای خزر شوره برادر من به درد کشاورزی نمیخوره اونها آبهای دریا های آزاد که شیرینه رو واسه کشاورزی استفاده میکنند تو چه گیری دادی به دریای خزر؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      10 3
      بي نام جان آب درياهاي آزاد شيرينه؟
  • بی نام US ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    14 24
    استخرهای خصوصی و عمومی را تعطیل کنید
  • فرشاد NL ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    23 2
    لازم به ذکر است که گران کردن قیمت اب و قطع اب مشترکان هیچ تغییری در الگوی مصرف مشترکان ایرانی ایجاد نمیکند و باعث کاهش مصرف اب هم نمیشه چرا که این مسئله رو در مورد بنزین در ایران شاهد هستیم که باز رکورد دیگه در مصرف ثبت شده.قطع مصرف اب هم باعث رواج دزدی اب توسط تاکرهای اب از سایر نقاط شهر و موسسات میشه.اینجا ایران هست و با ایرانی طرفیم که انجام هر کاری ازش بعید و دور از انتظار نیست. ایرانی اگه زیر فشار و زور قرار بگیره دست به هر کاری میزنه
  • . A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    17 2
    1جمع آوری کارواش های آب دزد و غیر مجاز2نگهبان گذاشتن برای دریاچه ها و سد هابرای جلوگیری از دزدی آب3خنک کردن دستگاههای صنعتی با آب فاضلاب4اعمال جریمه برای شستشوی ماشین با آب شهری 5پر نکردن استخرها با آب شهری6 و در آخر الگوی درست مصرف شهروندان
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 1
    اول هزينه اب توليد شده براي خوردن را اعلام و مصرف كننده را دو گروه كنيد و از گروه پور مصرف كه از ميزان استاندارد خارج ميشوند هزينه آب واقعي اخذ گردد و سرعت تصفيه آب فاظلاب را جهت برگشت به مصرف بيشتر كنيد
  • رضا مهندس آب A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    32 3
    به عنوان کارشناسی که 14 سال در بخش آب تهران کار کرده : 1 واقعی کردن قیمت آب شرب تصفیه شده در شهر تهران. 2 بالابردن سطح آگاهی عمومی در خصوص اهمیت منابع آبی ایران و به ویژه شهر تهران 3 بالا بردن راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق مشوق های مالی کم بهره و ارائه مشاوره رایگان برای تجهیز مزارع به یه سیستمهاس آبیاری مدرن 4 توزیع وسایل کاهنده مصرف مثل سرشیرهای کم مصرف 5 استفاده مجدد از پسآب تصفیه خانه های فاضلاب در مصارف غیر شرب. 6 تغییر الگوی کاشت گونه های پر مصرف در فضا های شهری مثل چمن و درختانی که نیاز به آب زیاد دارند به گونه های کم مصرف. ولی بنده مطمئنم کسی به این حرفا گوش نمیکنه
  • مجید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 3
    سهمیه بندی آب شرب هیچ دردی از مشکل آب را درمان نمیکند. بیش از 90 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود و چیزی کمتر از 5 درصد صرف مصارف خانگی و شرب میگردد. فرض کنیم تمام مردم ایران هیچ آبی مصرف نکنند نه بخورند نه حمام بروند نه ظرف و لباس بشویند نهایتا 5 در مصرف آب کشور صرفه جویی میشود بنا به گفته خود آقایان بازده مصرف آب صنعتی و کشاورزی در ایران 30 درصد است در حالی که متوسط بازده آب در جهان 90 درصد است یعنی در ایران چیزی در حدود 70 آب در بخش کشاورزی و صنعت به هدر میرود آقایان بجای اینکه به فکر آن قسمت باشند مدام به این 2، 3 گیر میدهن که چه بشود؟ راهی ساده تر از این پیدا نمیکنید؟
  • مجید IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 2
    ادامه فرض کنید تنها 5 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنید 65 را به جای 70 هدر بدهید آن موقع چیزی بیش از کل مصرف آب مردم ایران صرفه جویی صورت گرفته است. چرا ما همیشه راههای بی اثر و دم دستی را پیش میگیریم؟؟ اسال مردم آب نخورند، سال بعد و سالهای بعد از آن را چه میکنید؟ با فرسوده تر شدن خطوط انتقال آب و افزایش هدر رفت آب چه میکنید؟ روشهای فوق عقب مانده تصفیه آب را چطور مدیریت میکنید؟ چرا بار بی تدبیری و عدم بروز رسانی سیستمهای کشاورزی و صنعتی را به دوش مردم می اندازید؟
  • بی نام RO ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 3
    آبهاب روان تهران در ولی عصرو یوسف ابادو ... را مدیریت کنند به اندازه یک رودخانه آب خواهد شد .
  • حمید A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    21 7
    همه ماها میدونیم که ایران کشوری هست که منابع آبی زیادی داره به نظر من سوء مدیریت در ذخیره سازی، استخراج و توزیع آب داریم که در این جور مواقع کم آبی خودشو نشون میده، البته بگم که صرفه جویی و درست مصرف کردن لازمه همه کشورهاست.
  • ارمين EU ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 3
    يك امار دقيق از توليد و مصرف اب وجود ندارد كه سهم كشاورزى صنعت و شهرى را از هم جدا كنه خيلى ساده است بيشترين مصرف از صنايع بزرگ است كه بايد به نزديك دريا منتقل شوند كه متاسفانه از اول ايجادشون در كوير و بيابان اشتباه بوده الان هم مرتب دارن توسعه ميدن و با افتخار تو اخبار ميگن دوم كشاوزى كه هيچ برنامه به كشاورزا داده نميشه كه كجا بكارن چى بكارن در كل برنامه جامع كشاورزى نداريم تو مناطق خشك دارن برنج ميكارن سوم شهرى كه چارش قيمت اب را تصاعدى كنن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    15 2
    مدیرعامل آبفای تهران ، آقای پرورش ماه گذشته اعلام کرده بود که بحران آب تهران رو رد کردیم . پس این دیگه چه حرفیه ؟ حالا دم از بحران میزنید ؟ کدوم حرفتون رو باور کنیم
  • درسا A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 4
    آب که نباشه زندگی نیست تا چندوقت دیگه که جمعیت روستاهایی که آب ندارن سرازیر بشن به شهرها اونوقت همه میفهمن کم ابی یعنی چی خانم اقا شیرارو ببندین...
  • طاهر A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    1 ایجاد شبکه سراسری آب مثل شبکه سراسری برق البته با استفاده از شبکه لوله هایی که مناسب انتقال در مسیرهای طولانی باشد جهت مدیریت یکپارچه منابع آب کشور 2 لوله کشی آب های مربوط به کشاورزی جهت جلوگیری از هدر رفت آب در جویهای گلی و تبخیر 3 جدا سازی آب شرب و استحمام در شهرها 4 نوسازی خطوط لوله کشی شهرها و تغییر خطوط لوله فلزی به لوله های پلی اتیلن 5 مدیریت فاضلاب شهرها و تصفیه کردن آنها جهت استفاده در کشاورزی 6 استفاده از شیوه های نوین آبیاری 7 مطالعه در زمینه تولید بزرهای مقاوم در برابر کم آبی و صرفه جویی در آبیاری
  • شیوا A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 2
    فرهنگ مصرف صحیح چیزی نیست که بشود حالا که دچار بحران آب شدیم سریع اون رو یاد مردم بدیم . باید از حالا طرز صحیح دوش گرفتن مسواک زدن شستشوی خانه و غیره رو به صورت بازی و شعر و ... وارد کتاب های دبستان کرد شاید نسل بعد اون رو رعایت کنه . اما حالا به طور اورژانسی باید به فکر کمبود آب باشیم . ما مردم آب شرب رو به صورت بی رویه ای مصرف می کنیم و حاصل اون فاضلابه . خوب این فاضلاب که غیب نمی شه من فکر می کنم با تسویه فاضلاب شهر تهران و استفاده از این اب برای تامین باغات و کشاورزی و فضای سبز شهری بشه کل سبزی و میوه شهر تهران رو تامین کرد حالا جدا از این که تسویه خانه ها علاوه بر تامین آب کشاورزی می تونن محصولات جانبی مثل گاز متان و کمپوست هم تولید کنند . برای شهر های بزرگ دیگه هم به همین صورت .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    24 7
    جلوی افزایش جمعیت و مهاجرت به تهران رو بگیرید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 4
    شنيده بودم برزيلي ها چندسال پيش تركيب بيخطري ساخته بودن كه با اضافه كردن به اب سد جلوي تبخير اب رو ميگرفت ما هم بايد همين مارو بكنيم صدها سد داريم كه هرروز درصد قابل توجهي از ابشون بر اثر گرماي هوا و تابش افتاب بخار ميشه در ضمن وقتي سهميه اب بخش كشاورزيو كم كنيم و همزمان وام نوسازي و اموزش درست به كشاورزا بديم خود به خود اين بخش خودشو تطبيق ميده
  • ماهان A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 8
    در کشور های برای انرژی ها و منابعی که محدود هستند مبالغ زیاد و برای منابعی که نسبتاً نامحمدود هستند مبالغی کمی در نظر می گیردند. با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از آب مصرفی شهروندان بر روی پشت بامها و در کولرها به هدر می رود اگر قیمت به آب 5 برابر افزایش یابد و قیمت برق به نصف کاهش پیدا کند،مردم تشویق به استفاده از کولر های گازی خواهند شد که این افزایش قیمت و استفاده از کولر گازی بجای آبی به شدت در مصرف آب تاثیر گذار خواهد بود.
  • هادی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 1
    1. جایگزینی گسترده آبیاری قطره ای بجای آبیاری سنتی توسط خیل کثیری از بیکاران مهندسی کشاورزی 2. کاشت محصولات مخصوص مناطق مختلف بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی هر کس حق کشت هر محصول در هر منطقه را نداشته باشد. 3. حذف محصولات آبدوست هندوانه، برنج و ... از سبد کشت محصولات و کاشت جایگزین با نظر وزارتخانه و کارشناسان. 4. برخورد جدی با مشترکان پرمصرف که آب آشامیدنی را برای شستن خودرو، آبپاشی حیاط، آب بازی و ... استفاده می کنند که این برخورد با نظارت دقیق و گزارشات مردمی قابل انجام است. 5.ترمیم گسترده شبکه آبرسانی و جایگزینی لوله های فلزی با لوله های مقاوم.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 1
    سیستم کشاورزی را اصلاح بفرمایید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 2
    تکلیف رو معلوم کنید مقصر مردمند یا صنعت و کشاورزی؟ یه نگاه به کارخانجات بزرگ مثل پتروشیمی پالایشگاه و ذوب آهن بیاندازید ببینید چقدر آب هدر میدهند به ساختمان سازیها به کشاورزی. مگر مردم چقدر اب مصرف میکنند که مدام میگویید صرفه جویی کنید؟؟ دیروز دیدم جلوی یه ساختمون نیمه کاره یکی داره یه ماهی تابه میشوره اندازه شستن ظرفهای یه مهمونی صد نفره اب مصرف کرد. چرا؟ چون آب پشت کنتره. همه باید صرفه جویی کنند ولی اگر جلوی مصارف بیهوده را نگیریم صرفه جویی بیفایده است.
  • وحید IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 7
    قیمت تمام شده آب خیلی پائین هست، باید آب تصفیه شده قیمتش واقعی بشه تا هدر رفتش کم بشه، کسایی که بیشتر مصرف میکنن تصاعدی حساب بشه .
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    12 3
    اجبار لوله کشی ساختمان های جدید توسط شهرداری به دو بخش لوله آب آشامیدنی و مصرفی / دادان یارانه به بخش خانگی برای استفاده از کولرگازی به جای کولر آبی / دادن یارانه به بخش کشاورزی و یا حتی تجهیزات رایگان برای آبیاری صحیح / آموزش صحیح کشاورزان برای آبیاری / مجهز نمودن شهرداری ها برای آبیاری صحیح بوستان ها و آموزش باغبانان معموملا شیلنگ آب رو میذارند و میرند / ایجاد بودجه و هزینه کردن برای محققین جهت تحقیق بر روی انتقال آب دریاها به سطح شهرها با هزینه کم / تشویق و حمایت مخترعین جهت ساخت تصفیه کننده آب ... متاسفانه تا زمانی که بدنبال بازدهی زود باشیم، چیزی نصیبمان نخواهد شد، این فکرها رو آقایان باید چندین سال پیش می کردند نه در شرایط بحران
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 3
    با توزیع یارانه و تخفیف های مالیاتی و کاهش مقررات دست و پاگیر برای صنایع و اصنافی که به کاهش مصرف و مصرف بهینه آب کمک میکنند مانند تولید کنندگان شیرهای آب کارواشها و ... همینطور آموزش در مدارس و دانشگاهها و کمک گرفتن از مراکز علمی و .... کارهای زیادی باید انجام بشه که لازمه اون وحدت و اراده ملی برای مقابله با این موضوع است
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 2
    92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. بعد فشار بر مصرف کنندگان 8 درصد آب وارد می شود. بهینه سازی آبیاری مزارع و باغ ها. چند برابر کردن پول آب باغ های شخصی مرفهین بی درد که باغ چند هکتاری شخصی خود رو سبز و خرم نگه میدارن بدون اینکه یک کیلو میوه از اون به درد مصرف کننده بخوره. باید به باغ دارها هشدار بدن. یا در چرخه تولید وارد شو و دردی از مردم دوا کن یا آب باغ جنابعالی ربطی به مردم این مملکت نداره.
  • حسین IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 1
    فضای سبز شهرداری تهران در مدیریت مصرف آب بسیار بسیار بی مبالات است، بنده چند روز است به نحوه مصرف آب در پارک ها و فضاهای سبز تهران دقت میکنم، خیلی بی توجهی می شود
  • ساسان IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 3
    به نظرم گام‌های زیر برای مدیریت مصرف آب می‌تواند مفید باشد: ایجاد زیرساخت حقوقی برای کنترل مصرف آب توسط مصرف‌کننده‌ها؛ استفاده از نیروهای پلیس در قالب "پلیس آب" برای شناسایی مشترکین پر مصرف و کنترل آن‌ها؛ جداسازی آب شرب و آب شستشو؛ افزایش بهای آب؛ ایجاد زیرساخت نوین برای آبیاری مزارع و باغ‌ها؛ کنترل توسعه‌ی صنایع پر مصرف؛ مدیریت صحیح آب های سطحی.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    15 4
    کشاورزی در ایران واقعا مسخره ست. در استان فارس آب رو ول می کنند رو زمین کشاورزی و در سال حجم عظیمی از منابع زیرزمینی واسه این روش تلف میشه. همه ی زمین دارها در شیراز خونه بالای شهر و ماشین آخرین مدل خریدن و حاضر نیستن یکی دو سال کارشون رو کنسل کنند تا زمین یه نفسی بکشه از دست تجاوزشون. باور کنید واردات محصول کشاورزی عاقلانه ترین تصمیمه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 7
    به نظرم رسانه های گروهی و همینطور شهرداری ها باید خیلی جدی روی موضوع فرهنگ سازی کار کنن. به خصوص صداو سیما . متاسفانه الگوی مصرف ایرانی ها به شدت اشتباهه و با این توصیه هایی هم که میشه مردم عادات مصرفیشونو تغییر نمیدن. من هنوز هم میبینم همسایه مون با آب ماشینشو میشوره. یا بچه ها آب بازی میکنن تو حیات. انگاااااار نه انگار . کاری که اول باید انجام بشه فرهنگ سازی و آگاه کردن مردمه و بعد هم سهمیه بندی.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 6
    علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. تا وقتی که آب ارزان است اوضاع همین است ولی اگر مثل گاز گران شد صرفه جویی ها شروع می شود.
  • نابغه دوران A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 6
    راه حل فقط و فقط عقل است. که فرمود اول ما خلق الله العقل.... مگر همه آب کشور در تهران است که سی درصد جمعیت در تهران و اطراف تهران جمع شده اند؟ جمعیت کشور مطابق طبیعت و جغرافیا که غیر قابل تغییر است، باید گسترده شود. لذا انتقال پایتخت یک ضرورت است. هم اب هم زلزله باعث میشود سریعا با طرح سه فوریتی در مجلس تصویب شود والسلام
  • سینا IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 2
    تبدیل سیستمهای خنک کاری نیروگاهها به عنوان پرمصرف ترین ، از تر به خشک
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    12 2
    تمام زمین رو سوراخ کردین چاه زدن دادن به زمینخوارا حالا واسه خوردن ملت هم آب نداریم مثل جریمه های ساخت تو تهران واسه پارکینگ میمونه که پولشو یکی دیگه گرفته کتک و دعواش مال یکی دیگست
  • شهروند IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    12 1
    مشکل اصلی عدم برنامه ریزی و ضعف مدیریتی منابع است مانند سایر منابع کشور. آیا در سایر امور کشور، ما عدم بحران داریم؟
  • لطفی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 2
    به نظر من باید راندمان بهروری آب در بخش کشاورزی را بالا ببریم چرا که 93 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و بایستی با تخصیص اعتبارات در بخش سیستم های آبیاری تحت فشار این تلفات را به حداقل برسانیم .
  • علی ق A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 2
    آمار نشون میده که 91 درصد آب کشور در کشاورزی 2 درصد در صنعت و 7 درصد در بخش خانگی مصرف میشه، بنابراین فقط با 10 درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی به اندازه ی کل مصرف خانگی و صنعت صرفه جویی میشه. باید به همه ی کشاورزان امکانات آبیاری قطره ای داده بشه، به هر کشاورزی باید آموزش بدن که چه میوه ای بکاره که آب کمتری بخواد. ضمن اینکه شهرداری ها با کاشتن بی رویه ی چمن آب زیادی رو هدر میدن باید دولت روی فعالیت های شهرداری ها نظارت داشته باشه. در مورد بخش خانگی هم استفاده از سرشیر های کاهنده ی مصرف خیلی میتونه مفید باشه و جیره بندی آب تاثیر خیلی زیادی داره.
  • مردغارنشین A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    10 2
    لطفا از ظهر به بعد یک سری به فضای سبز شهری و پارک ها بزنید مشکل را متوجه میشوید ، وقتی کارمندان فضای سبز شهرداری سر ظهر و توی گرما شروع به آبیاری میکنند از خراب بودن شلنگ ها بگذریم اون همه آب همه اش بخار میشه و به هوا میره و جالبتر اینکه همین بخار گرم که به هوا میره برگ درختان و گلها را نیز از بین می برد یعنی هم آب از بین میره و هم گیاهان. بهتر هستش آبیاری غروب و یا شب ها انجام بشه که بیشتر آب به خاک فرو رود
  • هموطن A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 2
    ضمن تایید نظر آقای اقلیم شناس: 1 مدیریت صحیح و استفاده از مدیران مجرب 2 الگو برداری از کشورهای خارجی با تجربه در این زمینه و عقد قراردادهای عملی 3 کاشت درخت 4 برخورد شدید با متجاوزان و متعرضین منابع طبیعی بخصوص جنگلها 5 فرهنگ سازی مصرف و حفظ منابع طبیعی تجربه ای که بشخصه دارم: استفاده از توالت فرنگی بجای ایرانی که به مراتب آب کمتری مصرف میشود.
  • ع ق A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 20
    افزایش قیمت آب تا حتی 1020 برابر میتونه باعث بشه مردم ارزش آب رو درک کنن، در کنارش برای اینکه به خانواده ها فشار نیاد باید هزینه ی ارتباطات و اینترنت تا حد زیادی ارزون بشه.
    • ع ق A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      5 10
      دوستانی که منفی دادین یا منظور منو نفهمیدین یا قیمت آبو نمیدونین. قیمت آب در حال حاضر هر متر مکعب 1000 تومنه، یعنی 1000 لیتر هزار تومن، اگر بشه 10000 تومن حداقل یکم باعث میشه مردم بیشتر صرفه جویی کنن من نگفتم مثل بنزین گرونش کنن بنزین دو برابر شد آب باید 10 برابر بشه. ضمن اینکه گفتم واسه اینکه به خانواده ها فشار نیاد در عوض هزینه ی ارتباطات و اینترنت و خیلی چیزای دیگه که جزء منابع محدود نیستن رو تا حد زیادی ارزون کنن. از این پول اضافه هم میشه استفاده کرد برای نوسازی کردن خطوط لوله ی آب و دادن سرشیر های کاهنده به مردم و دادن تجهیزات آبیاری تحت فشار به کشاورزان.
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 3
    یک عده یاد گرفتن تا صحبت از صرفه جویی میشه میگن قیمت رو بالاتر ببرید، اگر قرار بود با بالا رفتن قیمت، مصرف کم بشه باید مصرف بنزین و گاز و برق و همین آب کم میشد، اما این دوستان یک نکته رو کاملا فراموش میکنند، شبکه آب شهری قدمتی بیشتر از نیم قرن داره و میزان پرت آب در این شبکه به گفته خود مسئولین بالای 40 هست، خوب برای شروع بهتر نیست این شبکه فرسوده رو ترمیم کنند؟ اینطوری تقریبا مصرف آب نصف میشه چون آبی هدر نمیره. اگر قرار به افزایش قیمت آب هست، پس کیفیت آب رو هم افزایش بدن، چاه زدن، با یک دستگاه کلر زنی و بعد هم تزریق مستقیم آب چاه به شبکه مصرف اگر قراره قیمت واقعی آب رو پرداخت کنیم، کیفیت واقعی آب رو هم باید تامین کنند.
  • بازم علی ق A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 2
    صادرات محصولات کشاورزی یعنی صادرات آب، چرا مسئولان فکر دیگه ای برای افزایش صادرات غیر نفتی نمی کنن؟ چرا به جای هزینه کردن زیاد برای صادرات محصولات کشاورزی به صنایع های تک و صادرات اونها فکر نمی کنن؟؟؟ آیا وقتش نرسیده که به شکل جدی وارد عرصه ی تولید صنایع های تک بشیم و خام فروشی رو کنار بگذاریم؟؟؟؟
  • هادی بخشش A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 10
    بایستی آب اشامیدنی از طریق بطری فروخته شودمثل تمام دنیا تا مردم ارزش قطره قطره آب آشامیدنی که با صرف هزینه هنگفت به این شکل آسان در اختیار آنان قرار گرفته است را بدانند. آب لوله کشی نیز در حد مصارف شستشو تصفیه گردد با قیمت تمام شده به فروش یرسد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 8
    فقط سهمیه بندی آب
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    17 1
    استفاده از تکنولوژی در بخش کشاورزی و صنعت
  • saeed005 IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 10
    آقا چرا باید میریم حموم خودمونو با اب شرب بشوریم...چرا وقتی میریم دسشوویی باید با اب شرب خودمونو بشوریم... یا توخونه حیاط میشورن ماشین میشورن ...اب شرب ندن تو لوله ها...کنتر ابو شارژی کنن هرکس اب شرب خاست بره کارتای مخصوص بخره بکشه تو کنترش تا اب شرب فعال بشه...مثل کشور ترکیه
    • محمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      6 1
      چرا بی ربط میگی میگن آب نیست نه آب شرب . مجید جان
  • مهی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 1
    سلام استاندار کرمان طرحی با عنوان پلیس آب را ارائه داده که بر اساس آن صرفه جویی بسیار خوبی در آب مصرفی حوزه کشاورزی صورت میگیرد و این طرح می تواند کرمان را از بحران آب نجات دهد
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 4
    سهم آب مصرف خانوار فقط 4 درصد است 94 درصد سهم اب کشاورزی است که همه اش به علت آبیاری نامناسب از بین میره باید این قسمت مدیریت شود
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      5 1
      درست میگی باید کشلورزی اصلاح بشه، اما اینقدر هم که میگی نیست، پس لابد بخش صنعت 2 درصد هست. نخیر درصد مصرفی در صنعت هم زیاده که باید اون هم اصلاح بشه ،
  • مرتضی A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 12
    ما با توان هسته ای میتونیم آب دریارو شیرین کنیم هزینشو هم از خود مردم بگیریم
  • بهزاد A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    16 2
    الان 90 درصد آب به مصرف كشاورزي ميرسه كه راندمان پاييني هم داره.. اينكه مردم رو به صرفه جويي دعوت ميكنن آدرس غلط دادن هست بهترين راه اصلاح شيوه آبياري سنتي هست و استفاده از شيوه قطره اي و غيره اينجوري لازم نيست سدسازي بشه و درياچه ها و رودها هم خشك نميشن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    14 7
    اب نخوریم خوبه
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    19 1
    خدا شاهده راست می گم.... بابام راننده تاکسیه.... دو جا در منطقه 18 رو می بینه که لوله آب ترکیده... به سازمان آب منطقه 5 منطقه آبی شهرک ولیعصر یافت آباد زنگ می زنه... بعد بهش از آبفا زنگ زدن می گن تو بیکاری تو خیابون ها راه می افتی مچ ما رو می گیری
  • imantalfi IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 5
    عجیب اینجاست که این مسعولان از همین الان جیره بندی نمیکنند وبرای مردم سخت نمیگیرند.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    14 2
    شبکه ی آبرسانی فرسودس و کلی آب هدر میره ... اول اونا باید درست شن
  • سامان A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 2
    چرا یکی پیدا نمیشه واقعیت را به مردم بگه آقا 80 منابع آب در کشاورزی با راندمان زیر 50 مصرف میشود و تنها 20 در مصارف شرب و وابسته به آن مصرف میشود.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 7
    نیروگاه هسته ای با اب شیرین کن به تعداد زیاد بسازیم.
  • رضا A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    10 1
    بنده برای کاراموزی چند روزی رو در آب و فاضلاب روستایی کار می کردم هر چه گشتم تا یک متخصص مرتبط با آب پیدا کنم نتونستم .خب بیبینید دوستان وقتی که وضع اداره های ما اینه خب چه انتظاری میشه داشت.در اکثر روستاها بیش از نیمی از آب تحویلی هدر می رفت و کسی هم نبود که راه چاره ای بیاندیشه
  • علیرضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    12 2
    با سهمیه بندی آب ویا گران نمودن آب بها نمی توان میزان مصرف آب را کاهش داد. باید به فکر منابع جدید آب از قبیل باز چرخانی آب، استفاده از آبهای مصرف شده جهت سایر مصارف داشت، مثلا چه اشکالی داره از فاضلاب حمام ویا دستشویی جهت فلاش تانک توالت استفاده نمود؟ویا استفاده از فاضلاب آشپز خانه در آبیاری فضای سبز استفاده نمود تازه با تکنولوژی روز می توان کلیه فاضلاب هر واحد مسکونی را تصفیه ودر موارد مورد لزوم استفاده نمود. مبود آب ونیاز به آب برای زندگی یک واقعیت هست باید دنبال راه کار های جدید گشت.
  • جهان A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    10 3
    تعویض شیرهای منازل .اگه دولت سوبسید بده وارزون بشه همه استفاده میکنن.
  • نويد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 3
    فوري ترين راهكار براي عبور از بحران فعلي آب صرفه جويي و كم مصرف كردن آب مي باشد. راهكار بعدي بعد از گذشت اين بحران اين است كه لوله كشي مجزايي براي آب آشاميدني تهيه بشه تا آبي كه براي خوردن ،پخت و پز و آشاميدن استفاده ميشه از آبي كه براي شستشو و آبياري گياهان آپارتماني و مجتمع ها استفاده ميشه جدا بشه
  • حمید A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 3
    اگه آب نیست چرا انشعاب آب جدید در تهران واگذار می کنید
  • هموطن A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 3
    "جان رابینز" کتابی در امریکا نوشته تحت عنوان "رژیم یا آمریکای جدید" عنوان میکنه : غذایی که برای شام امشب انتخاب میکنید تاثیر عمیق دارد. مشتریان جلوی سوپر مارکتها میاستند و متوجه میشوند استیکی که دست میگرند ، به وزن 3.5 پوند، بسیار بسیار گرانتر از آنچه روی لیبلش درج شده ارزش دارد و چه هزینه هایی هزینه های پرورش دام که برای این استیک پرداخت نشده است....در پس این برچسب قیمت، جنگل های باران نابود شده، غذای فرزندان ، منابع آب، خاک سطحی نسلهای آینده و محیط زیست فرزندانمان قراردارد.
  • cd A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    17 1
    می بایست باران مصنوعی مانند خیلی از کشورها درست کرد.
  • خیام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    14 4
    کل دستگاههای دولتی تعطیل
  • بی نام US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    27 2
    آقا من مهندس کشاورزی هستم میرم پیش کشاورز میگم من با نصف این آبی که مصرف میکنی همون تولید محصول بهت قول میدم ... اما کشاورز قبول نمیکنه چون انحصار آب دستشه ... آچون آب مفته براش ... چون کنتور نمیزارن ...من مهندس قدر آبو میدونم اما .....
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    12 3
    بايد از اول فكر اين روز ميشد و نيروگاههاي آب شيرين كن ميساختند.
    • رضا A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      0 1
      این راه حلش نیست آب شیرین کن یه عالمه برق لازم داره بعدش نه آب خواهیم داشت نه برق.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 1
    1 كاهش نزولات جوي از يك طرف و 2 گسترش بي رويه تهران در سالهاي گذشته و 3 مهاجرت هاي گسترده از شهرستانها به تهران از طرف ديگر اين بحران را بوجود آورده و مقدار نزولات جوي كه در اختيار ما نيست ولي دو عامل بعدي كه متاسفانه دستاورد سياستهاي غلط مسئولين بوده را شايد بتوان اصلاح كرد.
  • ابولفضل RO ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    10 2
    در مصارف خانگی دولت به شیرهای آب دارای چشم الکترونیکی سوبسید بدهند . شیرهای آب اهرمی بدلیل اینکه اکثر مردم با یک حرکت آن را کامل باز میکنند گزینه درستی برای استفاده در مناطق کم آب نیست . استفاده از ماشین ظرفشویی ترویج شود شهرداری به آبیاری فضای سبز منازل کمک کنذ. جدا کردن آب شرب از آب مصرفی تشویق و کمک به احداث سیستمهای جمع آوری آب باران در ساختمانهای بزرگ و سطوح شیب دار در بخش کشاورزی جلوگیری از استهاده از دوش غرق آبی در آبیاری کمک به کاربرد آبیاری مدرن . جایگزینی زراعت و باغداری گونه های گیاهی خشکی پسند با گیاهان آب دوست استفاده از روشهای حفظ رطوبت خاک در مصارف عمومی کنترل و نظارت بر مصرف در معابر و اماکن عمومی در مصارف صنعتی استفاده از سیستمهای تصفیه و باز گرداندن آن به سیکل مصرف
  • فاطمه A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    18 2
    ایران هر چقدر هم کم آب باشه به اندازه عربستان و امارات .. با کمبود نزولات مواجه نیست / در ایران فقط زوم شده روی مصرف کننده که البته کم اهمیت هم نیست ولی مهمترین مسئله موضوع مدیریت منابع آبی و جلوگیری از هدر رفتن آب است که با جدیت دنبال شود / نه فقط در خانه ها بلکه در سدها . رودخانه ها . سفره های زیرزمینی . شیرآلات انتقال آب . ... حتی استفاده بهینه از فاضلابهای تصفیه شده شهری .... نباید مسئولین از خود سلب مسئولیت کنند و فقط به مردم بگن صرفه جویی کن باید رسانه ملی حتما همکاری کند ودر فیلمها و سریالهای پربیننده بصورت غیر مستقیم اهمیت استفاده درست از آب را آموزش دهند /
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 9
    قيمت آب و برق و گاز بايد به صورت كامل آزاد شود تا مردم درست مصرف كنند در غير اين صورت همين آش و كاسه است
  • سجاد A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    15 3
    مشکل ریشه در بخش کشاورزی دارد در استان سمنان 83 درصد اب صرف مصارف کشاورزی میشود که 35 درصد ان هدر میرود باید
  • ابوالفضل اميني IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 11
    بنام خدا اگر دركارخدا دخالت نكنيم وبه جاي اينكه همه تقصيرها را بر سر مردم بگذاريم ، اين مجتمع هاي صنعتي كه آب را ميبلعند و هواي آلوده تحويل ميدهند وباعث بيماري هزاران نفر مي شود تعطيل كنيم وطبق آيات قرآن يقين داشته باشيم كه خداوند به هر اندازه كه نياز است بهتر از همه ميداند كه كجا بباردنه اينكه بادخالت دركارخدا آب شهري مثل اصفهان را به يزد و كاشان وكرمان و.... انتقال دهيم ودرعوض فلات مركزي ايران وباتلاق گاوخوني و.... بخشكانيم وجاهاييكه نياز به احداث سد ندارد ، نعمت خدا را برروي مردم ببنديم و چندين روستا رازير آب فرو ببرم وبعد هم آبها يا تبخيرويا ته نشين بشود ، مطمئن باشيد اين مشكل حل خواهد شد واگر غيراين باشد وفكركنيم علم ما بالاترازخداست بدترازاين خواهد شد
  • بی نام US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    16 5
    جدا كردن كنتور آب طبقات .
  • ح3ین A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 7
    بهترین راه نصفیه فاظلاب هست.
  • اکبر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 3
    1 آموزش فراگیر در مورد فرآیند و هزینه های تصفیه و انتقال آب، تبعات کم آبی، نحوه استفاده صحیح از آب در امور روزمره 2 استفاده از برخی روش های قدیمی کارامد ولی منسوخ شده بهره گیری از علوم روز جهت بهینه سازی آن ها از جمله ذخیره و نگهداری آب در زیرزمین مانند آب انبارها و ... 3 استفاده از تجارب کشورهای دیگر 4 بهینه سازی روش های آبیاری در کشاورزی، آموزش کشاورزان، پیاده سازی و نظارت بر اجرای دقیق آن 5 تسریع در اجرای طرح فاضلاب شهری و تصفیه آب حاصل و استفاده از آب بدست آمده در امور مناسب از جمله کشاورزی و صنعت 6کنترل و کاهش آلودگی هوا در جهت بهبود وضعیت جوی و کمک به افزایش بارش ها.به عنوان مثال حمایت از طرح ها و اختراعات مفید ارایه شده، توسعه حمل ونقل عمومی و تشویق به استفاده از آن و ..
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 6
    مردم تهران صرفه جویی کنند ما در جنوب کشور زندگی می کنیم آب بدجور جیره بندی شده روزی یکساعت بیشترآب نداریم حالا که تهران باکم آبی مواجهه شده دنبال راه حل می گردید آب تهران راهم جیره بندی کنید
  • مازیار A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 1
    خشک سالی پدیده ای جدید نیست. در هر منطقه ای دروه های خشکسالی قابل پیش بینی است .میتوان برنامه ریزی دقیقی نمود. حال عدم درایت مسوولین دولتی وعدم برنامه ریزی در این خصوص وهمچنین عدم مدیریت در پهنه آبهای زیرزمینی وجاری باعث حاد شدن این مشکل شده است.چرا مردم باید مرتباچوب بی برنامگی و عدم مدیریت دولتمردان ومدیران دولتی را بخورند.درهر صورت باید صرفه جویی کرد.
  • فاطمه A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    29 2
    بيشتر آب مملکت در بخش کشاورزى هدر ميره اول بايد جلو اون گرفته بشه بعدش مردم
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    18 2
    ان زمانی که باید فکر اینده میکردید به فکر نبودید تهران بی رویه بزرگ شد از تمام شهرستانها سرازیر تهران شدند بدون انجام زیر ساخت های کلان شهر ها و شهرهای بزرگ حالا منبهد به فکر بیافتید هیجکسیبدون اخذ مجوز در تهران ساکن نشود ضمنا طبق اعلام خودتان بیشترین مصرف اب در بخش کشاورزی است اگر استفاده قطره ای در بخش کشاورزی انجام پذیرد بمراتب صرفه جویی خواهد شد
  • آب مساویست با زندگی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 3
    1.اطلاع رسانی صحیح از طریق تلوزیون و پخش آگهی های تاثیر گذار 2.افزایش قیمت آب و جریمه سنگین و قطع انشعاب برای اسراف کاران 3.جدا کردن آب شرب از آب مصارف بهداشتی 4.برگزاری کنفرانسهای بین المللی و بررسی راهکارهای کشورهایی که مشکل کم آبی داشته اند اما بر آن غلبه کرده اند 5.مدیریت آبهای موجود و انتقال آب از شمال ایران به مناطق کم آب
  • رهگذر FI ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    10 1
    یه نگاهی به پادگان های شرق تهران و فضای سبزشون بکنید همینطور به شیوه ای که فضای سبز رو آبیاری میکنن. فقط که نباید مردم مراعات کنن ارگانهای دولتی چی میشن؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 1
    دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نمیکنن مردم جریمه بشن آبشون قطع بشه....اینها ضعف مدیریت هست.کارشناسان محترمی که در طول سال حقوق دریافت میکنن تا بحال فکری نکردن و حالا مردم باید چوبش رو بخورن؟ بیچاره پروفسور کردوانی چقدر تو تلوزیون اومد راهکار داد چقدر فریاد زد،امثال ایشون کم نیستن اگه به حرفشون گوش میدادن الان دریاچه ارومیه وضعش اینجوری نبود الان بحران آب نداشتیم.ما ایرانی ها نوشدارو پس از مرگ سهراب رو فقط خوب بلدیم.میدونم چاپ نمیکنی
  • مهدی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    90 بخش کشاورزی جالبه بعد میگن مردم کم مصرف کنند طرف باغبونه بدون پرداخت حق ابه زیادی اب مفت رو ول میکنه وسط زمینش تا چهارتا خیار لک و پیسی برداشت کنه واقعا این چه نوع کشاورزیه
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    ابتدا می بایست کلیه اتصالات منازل قدیمی آب یعنی لوله های زنگ زده که 30 تلفات دارد جمع آوری و لوله های جدید جایگزیم شود و بعد هم بحث مدیریت مصرف را اندازی نمود.
  • erfan IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 2
    ذخیره سازی آب با روش های نوین، نوسازی خطوط انتقال آب و تغییر الگوی مصرف
  • امید A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 5
    آب تهران ا قطع کنید مشکل کم آبی کل ایران حل میشه. خودشون میگن متوسط مصرف تهرانی ها حداقل دو تا سه برابر کل کشور آب مصرف می کنند بعد نه آب بهای بیشتری می پردازند نه آبشون قطع میشه. خجالت آوره
  • مسعود A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    صرفه جویی / تصفیه فاضلاب/ بهینه مصرف کردن در بخش کشاورزی با اصتفاده از تکنولوژی جدید/تعویض سر شیرهاو دوش حمام/نصب جداگانه لوله آب شرب و.......
  • بهزاد بهراد EU ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 1
    سلام همه نظرات روخوندم. چکیده بیشترین لایکها این بود: نوسازی لوله های آبرسانی از منبع تا منازل کمی گران تر شدن آب در صورت استفاده نامعقول بصورت تصاعدی من به همه دوستان محترم و عزیزی که کامنت گذاشتند توصیه میکنم برنامه حمام رفتن خودتون رو هرطور که هست حالا روزی یک بار یا سه روز یکبار با دو روز تاخیر انجام بدید اینبار نمیشه کاری کرد و دیگه سد خشک شده متاسفانه اما با این کار اولین و کوچکترین قدم رو برداشتیم قدم بعدی شستن ماشین در کارواش استفاده از جارو بجای شیلنگ گرفتن بستن دوش موقع استحمام کردن مثلا لیف و شامپوی زدن و غیره که همه در جریانید چون از کامنتها معلومه که اطلاعات بالا و فهم و درک بسیار بالایی دارید. ممنون که با نظر بنده حقیر همراه بودید.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 2
    الان در وهله اول باید دنبال راه حل برای پشت سر گذاشتن بحران بود، بعد، و ضمنش، برنامه های دراز مدت رو هم در پیش گرفت. تجربه نشون داده کار فرهنگی کردن، زمان بره که الان تو این بحران خیلی جوابگو نیست. برای ما ملت ایران هم یکی از روش های آموزش فرهنگی، اجباره. تا زمانی که جریمه های جدی برای بستن کمربند ایمنی ماشین وجود نداشت، با وجود همه تبلیغاتی که وجود داشت، باز کسی تن به بستن اون نمی داد. در این مورد هم اول باید روش جبری رو در پیش گرفت تا فرهنگ استفاده بی رویه از آب به مرور در اذهان تغییر پیدا کنه و قدر و ارزش آب دستمون بیاد. درست عین بستن کمربند که الان خود آدم دیگه تا کمربندو نبسته احساس عدم امنیت می کنه. آب باید سهمیه بندی شه. نه فقط برای تهران که برای همه جا. خیلی هم سریع و قاطعانه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 2
    دست سد سازان را از ایران کوتاه کنیم همین .
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 1
    کارت مصرف آب ، مثل کارت مصرف بنزین
  • حسن بک IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    توجه به این نکته طبیعی که معمولا جمعیت هر ناحیه متناسب با مبزان آب آن ناحیه است یک نکته کلیدی است. وگرنه وارادات آب و غذا و افزایش جمعیت باعث افزایش وابستگی می گردد. راه های کوتاه مدت هم تنها اثر کوتاه مدت دارند.
  • اشی مشی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    کلا اصلاح الگوی مصرف چه در صنعت چه در خانه و چه در کشاورزی و هرکجای دیگه . کم مصرف کردن نه ،درست مصرف کنیم ، حتی معذرت میخوام اونایی که وضو میگیرن وقتی میشه با یک لیوان آب وضو گرفت چرا آب اون هم آب شرب باید یکسره باز باشه . دیگه حالا بماند کارای دیگه...
  • ابوالفضل IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 2
    آب شیرین کن هسته ای
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 1
    برای کمبود آب تهران: 1 مجوز ساخت هر گونه استخر خانگی در تهران لغو شود 2 تمام آپارتمانهایی که از آب چاه برای پر کردن استخر و..... استفاده می کنند در صورت استفاده جریمه بسیار بالا که برای پرداخت کنند آسیب پذیر باشد اخذ نمایند برای روستاها که بیشترین مصرف را در دارند توصیه می کنم دولت به صورت رایگان عرض می کنم حتما رایگان، سیستمهای آبیاری قطره ای را ارائه کند چون اگر پولی باشد به هیچ وجه کشاورز زیر بار آن نمی رود. برای تولید کنندگان شیر آلات 1 تولید کنندگان برای تولید شیرهای با فشار بالا و قطر پایین تر تشویق شوند 2 سیفونهای دستشویی با ظرفیت آب کمتر تولید شوند
  • خاتمی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 1
    باید موضوع کمبود آب تهران از 3 منظر توجه و مورد بررسی علمی قرار بگیرد: 1 مهندسی : توجه به تکنولوژی های جدید در خطوط انتقال و شبکه های توزیع و انشعابات 2 مدیریتی : تعاریف الگوهای مصرف و کنترل فشار ، نشت و هدر رفت آب و ... و تفکیک آب کشاورزی و شرب و... و تعاریف اهرمهای قانونی در رابطه با عدم رعایت الگوها و بکارگیری متصدیان و مدیران مجرب و... 3 فرهنگی : آشنا نمودن مشترکین به وضعیت موجود و آموزش شیوه های صرفه جویی و توجه دادن همگان در این خصوص بوِیژه با پرداختن به آموزه های دینی و به خصوص توجه به دانش آموزان و خانمهای خانه دار در این رابطه
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی باعث خشک شدن منابع زیزمینی گشته از طرف دیگر ساخت وسازهای بیرویه مهاجرت به شهر تهران به طور مثال اگر شما تا بومهن بروید 8 فاز مسکن مهر می بینید آب آشامیدنی این افراد از کجا تامین می شود در پرند همین طور
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    بايد جرايم خيلي خيلي سخت براي هدر دهنده‌هاي آب گذاشت تقريبن هر روز ميبينم بانک شهر شعبه ظفر و بيمارستان کسرا و ... دارن با آب شهري پياده‌رو شويي ميکنن اگه همين بيمارستان 1 هفته تعطيل بشه، مديراش ديگه قطره‌چکوني آب مصرف مي‌کنن چند شب پيش به کارگر بيمارستان کسرا تذکر دادم؛ گفت "خودم مي‌دونم ولي ناراحتي به رئيس بيمارستان بگو من دستور دارم"
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 0
    بیشتر آبهای مصرفی در تهران مربوط به شرکتها سازمانها و وزارت خانه هاست که حتی مدتها آب را باز نگه میدارن و باغچه و درخت را آب میدن و......... وگرنه تا حالا کسی شنیده بگن از 28اسفند تا 15فروردین چقدر صرفه جویی شده؟باید آب مراکز کاری خارج از سکونت آب چاه باشد
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    مشکل زیر بنایی است و به خاطر سو مدیریت هست. باید اول همه رودخانه ها و سد ها لایروبی اصولی بشوند بعد هم باید آب شرب را از آب نظافت در منازل تفکیک کرد. با این کارها نیازی به بگیر و ببند و جیره بندی و مقصر دونستن مردم نیست.
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 6
    تو ایران "هشدار" معنی نداره اینقدر حرص و جوش نزنین، چند روز مردم بی آب بمونن خود به خود راه حل پیدا میشه
  • سیاوش A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    راه حل های کوتاه مدت: قطع آب شهری کلیه ساختمان های در حال ساخت. اصولاً چرا شهرداری ساختمان سازها رو مجبور نمی کنه آب تصفیه نشده بخرن؟ با اینکار حداقل ده درصد صرفه جویی میشه در نظر گرفتن جریمه های بسیار سنگین برای مشترکین پرمصرف. من بارها دیدم آدم هایی که یک نفرند اما پول آبشون چندبرابر خانوده های چندنفری میاد. بارورسازی ابرها. نه به دست متخصصین توانمند داخلی بلکه توسط کشورهایی که تجربه در این زمینه دارند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 1
    مردم هنوز بي آبي را جدي نگرفتند وقتي 2 3 سال قبل شدت تحريمها بيشتر شد مردم جدي نمي گرفتند تا اينكه بعدا با تمام وجود تحريمها رو حس كردند شايد اب هم همينطور بشه
  • یونس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 4
    بهترین راه تصفیه آب دریاها و شیرین کردن ان است
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    باید برای مشترکان پرمصرف پس از دو بار هشدار حبس از سه ماه تا شش ماه در نظر گرفته شود. چون پولداران جریمه نقدی فایده نداره.
  • میلاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    بهترین راه جدا کردن کنتور آب هر واحد و چند برابر کردن هزینه آبه. تاریخ نشون داده بدون فشار اقتصادی چیزی تو ایران فرهنگ سازی نمیشه.
  • امیر US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    1 تفکیک آب شرب و آب بهداشتی 2 قطع اشتراک مشترکین پر مصرف به صورت پلکانی 3 افزایش قیمت آب 4 ایجاد ابر های باران زا 5 استفاده از روش آبیاری قطره ایی جهت آبیاری فضای سبز در تمامی مناطق شهری مخصوصا اتوبان ها مثلا اتوبان آزادگان
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    با سلام/ اتفاقا این بحران نعمته برای ما ایرانیها اگه قدرشو بدونیم و از این تهدید برای خودمون فرصت بسازیم. همانطور که غربیها از کمبود انرژی برای خود فرصت ساختند. این پیدیده در دل خود نعمات زیادی باشه باید سبک زندگی و روش مصرف و تولید ما عوض بشه.
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    صادرات آب قطع بشه و ثروت کشور بجای اینکه بره تو جیب چند نفر، خرج آبادانی و توسعه بشه که از عقب افتاده ترین قوم جهان عقب نیوفتیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    باعث اصلي بحران آب صنايع لبني هستند كه همينجوري اين آب بي زبون رو ميبندن به خيك شير ها تا كم چربشون كنند تا مردم دچار چربي خون نشن واقعا بعضي ها چقدر فداكارن حتي به فكر چربي خون مردم هم هستند
  • محسن A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    باید یاد بگیریم درست مصرف کنیم....نه اینکه تا گفتن درست مصرف کنیم یا کم مصرف کنیم لج میکنیم....کم که مصرف نمیکنیم بماند مصرفمون رو چند برابر میکنیم...با کی یا با چی لج میکنیم معلوم نیست....بیاین به خودمون رحم کنیم
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 0
    آب در مصارف کشاورزی باید مکانیزه شود
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 1
    جایی که گناه و دروغ و کلاه گذاشته بر سر همنوع خود رایج باشد و جایی که ما به هم رحم نکنیم و ثروت مملکت و بیتالمال را بیغما ببریم و خدا را فراموش کنیم خدا مارا فراموش خواهد کرد و شامل رحمت خدا نخواهیم شد لذا هرچه بکنیم فایده نخواهد داشت برکت و روزی نزد خداست و بس
  • gasim IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 0
    وقتی آب دریاچه ارومیه خشک شد همه بیخیال می شوند عاقبت این میشه فکر می کردند دریاچه فقط به مردم اونا ربط داره . با نابودی منابع طبیعی و تالاب و دریاچه اکوسیستم کل ایران را به هم زدند هنوز کسی پاسخگو نیست کشور ما نیاز مبرم به تکنولوژی روز دنیا دارد همه کارهای کشاورزی وصنعتی هنوز به روش سنتی انجام می شه .راحلش رابطه با امریکاست و استفاده از علوم و فنون انجاست
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 5
    باید گرون بشه
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 2
    نریم حمام.
  • علی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 1
    مشکل کم آبی ریشه در فرهنگ ما دارد و شاید ازسالهاپیش راه چاره را درساخت سدهای متعدد دیدند که اکنون خشک هستند نزولات آسمانی کم شده است ، ماباتخریب مراتع وجنگها امکان ذخیره آب را پایین آورده ایم ، کشاورزی هنوز به روشهای قدیمی آبیاری میکند، حفظ محیط زیست یک شعار بیش نیست، آب شرب برای مصارف شستشو وحمام استفاده میشود ، شبکه های آبرسانی فرسوده هستند، به جای حل این مشکلات به دنبال انتقال اب از کجابه کجا و شیرین سازی آب هستیم که این روشها هیج گرهی راباز نخواهد کرد
  • اوجاقلو IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 1
    بهترین راهکار بالا بردن راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت و برنامه ریزی آبیاری در بخش کشاورزی است. بیش از 92 درصد از منابع آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می شود. و تنها با کاهش دادن 5 درصد از این مصرف از طریق راکارهای اشاره شده مشکلی در تأمین آب شرب وجود نخواهد داشت.
  • داریوش شهری IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    تفکیک لوله آب شرب ، ترویج شیرهای چشمی مثل زمان فرهنگ سازی و تبلیغ لامپ های کم مصرف و کیسه های زباله که در حال جاضر همه استفاده می کنند.
  • مهدی A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 1
    1. اصلاح شبکه انتقال آب شهری: جداسازی آب شرب و آب مصارف بهداشتی 2. ایجاد سیستم لوله کشی فاضلاب شهری و تصفیه آن 3. استفاده و جایگزینی تاسیسات و شیرآلات کم مصرف و پربازده با سیستمهای قدیمی و رایج 4. جمع آوری و استفاده از آب برف و باران بام منازل در طول سال برای آبیاری فضای سبز خانگی 5. ترویج و اشاعه فرهنگ صحیح مصرف آب توسط شهروندان 6. جایگزینی فضای سبز شهری پر آب : برای مثال بجای کاشت بیرویه چمن میتوان از گونه های درختی با ارتفاع کم و چمن مصنوعی استفاده کرد 7. جایگزینی فرهنگ مصرف گرا که هم در مردم و هم مسئولان نهادینه شده. همین الان مسئولان بجای اینکه روی اصلاح مصرف و سیستم آب تمرکز کنند در پی آوردن آب از جاهای مختلف به تهران و سایر شهرها هستند و مردم هم همین توقع را دارند.
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 0
    بزرگترین علت این بحران بی برنامگی دولتها است. تو تمام زمینها بجز مورد آب از تکنولژی استفاده می شود.در مورد تولید و توزیع و مصرف آب عین عصر حجر عمل می کنیم و نتیجه اش هم از این بدتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    صدا و سيما 3 روز و 3 شب برنامه هاي خود را به استثناء يك وعده خبر در ساعت 9 شب قطع و تنها چيزي كه پخش كند،‌ اخطار بحران آب و توصيه به مصرف حداقلي باشد ...
  • بي نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 0
    1بايد استخرهاي منازل ازما بهترون را خالي نگه داشت.2 بايد جلوي مصرف آب شرب براي ساختمان سازي را گرفت.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 5
    فقط بحث فرهنگه استفاده صحیح هستش که متأسفانه فقر فرهنگی در همه جا بیداد میکنه
  • حمید A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    14 3
    باید وایبر و لاین وتانگو و... فیلتر کنن
    • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      4 3
      خخخخ معراجی ها دیدی ؟؟؟؟
  • حسین A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 3
    1فرهنگ سازی در راستای مصرف بهینه 2ساخت تصفیه خانه های مجهز و سالم جهت تصفیه فاضلابها 3طراحی و ساخت و تعبیه آب شیرین کن 4پیگیری جدی جایگزینی روشهای نوین آبیاری کشاورزی بجای سنتی
  • امير IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 0
    نظرارو خوندم خدارو شكر شما ها كاره اي نشدين وگرنه الان ايران و ما به فنا رفته بوديم :|| البته نه همه نظرا بعضيا يه چيزايي ميگن كه اصن ...
  • ناصر A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 0
    راهکار مقابله با کم آبی در ایران و کشورهای در معرض کم آبی و بی آبی فقط احداث تونل مشترک تاسیسات شهری و روستایی و شبکه دوبل آبرسانی و فاضلاب که قبلش مدیریت واحد شهری و روستایی را میطلبد
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 1
    ساخت ملک با آب تانکر باید باشد. ملات را نباید با آب شرب درست کرد. خودروساز هم باید کنار آب به جنوب برود و از کویر خارج شود. در بعضی جاها هم کشاورزی آب فروشی است.
  • ایرانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 6
    بخش بزرگی از آب مصرفی خانوار برای شستشو به کار میره و میشه با دادن یارانه به ماشین لباسشویی، ظرفشویی و شیرهای مجهز به چشم الکترونیک از مصرف بی رویه آب به دلیل استفاده از روشهای سنتی جلوگیری کرد
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 0
    نظر ما چه اهميتي داره؟ آخر هم كار خودشون رو ميكنند آسون ترين راه يعني جيره بندي رو انتخاب ميكنند
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 1
    عزیزم وقتیکه سر ظهر ساعت 1 بعد از ظهر، کارگران شهرداری در تهران البته برخی که من دیدم فضای سبز آب میدهند. وقتیکه نظارتی روی هدر رفت لوله‌های انتقال آب نیست، وقتیکه دولت برای خرید کولر گازی به جای آبی، به مردم یارانه نمی‌دهد، نمیتوان انتظار زیادی داشت.
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 1
    از کسانیکه هشت سال همه چیر را فراموش کرده بودند غیر از بالا بردن تحریم واردات بی رویه فروش نفت و برنگردان پول آن غارت مناطق آزاد و سازمان تامین اجتماعی و به هر ایرانی میخواست هزار متر زمین در کویر بدهد تا برای خودش باغ درست کند سوال کنید اگر صدایش کنند و بطور جدی توسط قوه قضاییه و مجلس مورد سوال قرار بگیرد شاید راهکاری برای وضع موجود پیدا شود
  • ايمان A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 12
    با امكانات الان يك كار به نظر من ميشه انجام داد با همين لوله كشي دو نوع اب به مردم بدهيد مثلا در شبانه روز سه نوبت اب شرب براي خوردن و اشاميدن و در بقيه نوبت ها اب غير شرب براي شستن و استحمام و غيره
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 5
    انتقال آب از خلیج فارس به تهران
  • وطن پرست A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 1
    اگر کار را به کاردان بدهیم مسائل بهتر حل میشود. اما به نظر من جیره بندی مصرف آب را بالاتر میبرد. چطور؟ بنده به کرات دیده ام که هر موقع آب میخواهد جیره بندی شود خانواده ها اینقدر آب برداش میکنند که اگه حالت طبیعی بود یک دهم آن را مصرف نمیکردن و بعد از پایان جیره بندی آبهای ذخیره اضافی دور ریخته میشود با این منطق که آب مونده و میخواهند از آب تازه استفاده کنند. و اما میشود کار فرهنگی را از خودمان شروع کنیم و اول به خانواده خود آگاهی دهیم بعد اقوام. این مساله سیاسی نیست که حمایت نشود. و در پایان اگر یک سامانه مانند 110 که برای پلیس ایجاد شد برای گزارشات مردمی برای آب ایجاد شود مفید واقع میشود. صنعت و کشاورزی را هم متخصصین این حوزه ها باید تحلیل و پیشنهاداتی برای اصلاح آن ارائه دهند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 6
    اعلام کنیدکه احمدی نژادهمه ی ابهای تهران راخورده است تا دولت تدبیر وامیدباکمک اقازاده ها وکلیدمعروفشان اب رفته رابه تهران بازگردانند.
  • امين IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 7
    كافيست فقط زمان استحمام كاهش يابد وسلام
  • م م IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 0
    وقتی میخواهید دوش بگیریذ سرو بدن رو که با شامپو میشویید فقط موقع آبکشی دوش بازکنید برای دست شستنم بهمین ترتیب
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 1
    سازمان آب بروشورهای روشهای کاهش مصرف آب چاپ کنه درب منازل بفرستن در صدا سیما و روزنامه ها هم این موضوع ذکر شود
  • مهدی A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    6 2
    باید از جمعیت شهرهای بزرگ کاسته شه. واقعا نمیدونم اونایی که نه کار رسمی دارن نه خونه چرا تهران رو ول نمی کنن؟ زور میتونه تو این مورد جواب بده
    • سپید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      2 1
      چون امکانات درمانی و تحصیلی تو تهران جمع شده. زور هم جواب نمی ده
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    راه حل تفکیک آب شرب از سایر مصارف تفکیک آب مجتمع های مسکونی و اختصاص کنتور آب به تک تک واحد ها اجبار کشاورزان به تغییر سیستم های آبیاری به قطره ای و بارانی تعویض لوله های آب در شهرها که بعضاً نیم قرن عمر دارن
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 3
    سهمیه بندی
  • بازارباشلی DE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 2
    با سلام به همه . راه جدا از راه و تجربه دیگران وجود ندارد، در آلمان 60 درصد از فاضلاب تولیدی مردم پس از جمع آوری انتقال و تصفیه به چرخه استفاده بر میگردد. البته بغیر از شرب . در ایران چند پیشنهاد به شرح ذیل میتوان ارایه کرد، من خود متخصص اقتصاد آب وفاضلاب هستم ، 1، صنایع آب بر مانند فولاد و خودرو و سایر صنایع سنگین تعطیل شود 2، کشاورزی سنتی ایران که بروش غرقابی انجام میشود تعطیل شود . 3، هزینه مصرف آب لوله کشی 20 تا 50 برابر قیمت فعلی شود ، 4، سریعا سیستم جمع آوری ، انتقال و تصفیه فاضلاب بروش اصولی تونل های انتقال مانند مترو 5 ، آموزش کارگران و کشاورزان بیکار شده با اقتصاد جدید شبکه یا صنایع دستی یا کشاورزی کم آب بر مانند پسته یا زعفران . بحث در این مورد زیاد است ،
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      2 0
      احتمالن از همه ی این نظرات فقط قسمت گرون کردن آب رو انجام بدن چون از بقیه آسونتره
  • مهرداد A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 4
    بیاین از زاینده رود ببرین..بی تعارف میگم..هیچکسم هیچکاری باهاتون نداره.. نه مردم اصفهان نه مسوولین شهر نه مسوولین کشور...به خدا حیفه.. هر تیکه اش رو داره یکی میبره..حیفه بی نصیب بمونین..بشتابید که فرصت محدوده به زودی کرمان و بقیه جاها هم میخوان به شما نمیرسه..از ما گفتن.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 0
    چاههای عمیق غیر مجاز پلمب بشن. در مصرف آب کشاورزی تجدید نظر بشه و هر چه سریعتر روشهای درست اجرا بشن. بعضی صنایع که مصرف آب بسیار زیاد دارند مثل بعضی نیروگاهها که برج خنک کننده آبی دارند اونم در مناطق کویری و کم آب، بدون مطالعه درست و کارشناسی تاسیس شدند باید فکر اساسی در موردشون بشه. باید از مشاوران قوی استفاده بشه. اگر دولت این کارها را انجام نده سالهای بعد بحران تبدیل به فاجعه میشه. در کوتاه مدت صرفه جویی کمی کمک می کنه . در کل مشکل اساسی مربوط به مصارف بخش کشاورزی و صنعت است.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 2
    ول كن بابا 1بياين برجمونو بسازيم آبشم پيدا مي‌شه هيشكيم هيچي نميتونه بگه عوامل صاحب قدرت و صاحب نفوذ و موثر بر ساختارهاي شهري
  • رفیعیان A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 2
    فلات ایران زمانی زیر آبهای اقیانوسها بوده که بر اثر حرکت سطوح قاره های آسیا آفریقا اروپا از 1000 متری زیر آب اقیانوسها به تراز عمومی 1000 متری بالای سطح اقیانوسها آمده آب موجود در داخل فلات ازلبه های خارجی برگشت و در برخی نواحی مانند رضاییه هامون بختگان و... بدلیل عدم شکستگی ماندگار ولی بدلیل آلودگی و تبخیر و دستکاری انسانی در حال خشک شدن می باشد حال مسولین و مردم به تکاپو افتاده اند تا مشکل را بنحوی حل کنند چاره کار و آسان ترین راه کار برای تامین آب در نواحی گسلهای شکسته بسترهایی است که زمانی آب آن به دریاهای آزاد راه یافته اند اگر مسئولان توضیحات بیشتر خواستند تماس بگیرید
  • میرآب A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    انشعاب های قاچاق وخارج از مقررات سازمان از میراث گذشته که بیرحمانه آب شرب هدر میدهند در حاشیه شهرها ودر زمین های بایر دولتی ... در زمینه نرخ مصرف .بر اساس هرکه بامش بیش مصرف آب بیشتر دارد هزینه پردازد
  • امین A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 1
    چرا همیشه برای ما دیر زود میشود،ولی باز هم درس نمی گیریم. چند روز پیش کلاردشت بودم با زباله های فراوان بدون زباله دانی با آن حجم گردش گر.قطعه بندی زمین های و قطع درختان و نابودی پوشش گیاهی و پلاک قرمز های جلوی ویلا ها. قسم به تمام هستی . تقصیر مردم نیست . الگوی مردم دولت رو راست و پاک هست . چرا در برنامه پایش بیان بشه و این جور باشه که 50 درصد آب بخاطر نشتی شبکه حدر و اصراف میشه انگار دولت های ما خوابند کارد باید به استخوان برسد. در همه و از برنامه های داخلی شبکه های کشور لیستی تهیه کردم شما هم تهیه کنید از بی تدبیری تمام دولتها شک میکنید که داریم اداره میشویم یا اداره میکنند فقط سرمایه دار شبیه بحران آمریکا 1930 پنجشنبه سیاه مشکل ما مشکل آّب نیست مشکل حرف بی خودی در جامعه شعار مخفیانه است
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 4
    علت بی توجهی به آب قیمت ارزان آن است و دیگر هیچ مثلا آیا دیده اید که کسی برود چندین بطری آب معدنی بخرد و مخزن سیفون توالت را با آن پر کند وبعد سیفون را بکشد. . . ؟
  • توزیع پیمانه ای... IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 3
    آب باید گالنی بشه، هم شرب، هم غیرشرب. اونوقت قدر آبُ خواهند دونست. شما نگاه کنید زمانیکه سیم کارت اعتباری باشه حساب میاد دستتون اما با سیم کارت دائم نمی فهمید چقدر مکالمه می کنید تا زمانیکه قبض چندصدهزارتومنی می آد درِ خونه تون. آب لوله کشی هم همینجوریه، شیرُ بازمیکنی اصلا از هدررفت آب آگاه نیستی
  • هاشم IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    3 14
    آب را گران کنید. مثلا لیتری 15000 تومان. و هرکس نداد فورا قطع. درست می شود.
  • فرنوش EU ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    2 5
    باید سر کیسه را شل کنند وهزینه کنند کاری که تا حالا نکردند
  • بابک IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    5 1
    بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزیه. عادتهای غلط کشاورزامون رو باید اصلاح کنیم. یکیش جمع آوری ضایعات کشاورزی از سطح خاک یا سوزاندن اونهاست. ماده ی آلی به خاک در حفظ آب بسیار کمک می کنه و خاکهای ما از این نظر فقیره.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 1
    الان که سدها خشک شده اند بهترین زمان برای لایروبی آنها هست که ظرفیتشان زیاد شود و سالهای بعد کمتر مشکل داشته باشیم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    2 1
    شهرداری موظف به کاهش مصرف آب بشه همه چی حل میشه.
  • مهدیا A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 0
    توجه دقیق به مدیریت جامع آب و واقعا بعضی ها اصلا رعایت نمیکنن که آینده فرزندانمون مهمتر
  • ثنا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    باید چند روز آب کاملا قطع بشه تا و اقعا مردم بدونن که واقعا بحرانه بعضی از مردم انگار نه انگار بحرانه اب باز می کنند به میل و مرام خودشون.