ایسنا نوشت:

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که تا ارزشی به گفتمان تبدیل نشود،به فرهنگ تبدیل نخواهد شد، افزود: لازم است زکات و هر مقوله دیگر اقتصاد مقاومتی را به گفتمان تبدیل کرد.

سیدرضا تقوی در همایش تجلیل از مؤدیان، مبلغان و عاملان زکات استان در سالن اجتماعات مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی خرم‌آباد برگزار شد، ضمن اشاره به این‌که این همایش با دهه کرامت مصادف شده‌ است،ادامه داد: این نام‌گذاری‌ها بهانه و سوژه‌ای است تا ما بتوانیم ‌مناسبت‌هایی ارزش‌های دینی و الهی خود را تبلیغ ‌و ترویج کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از ضعف‌های ما این است که از این مناسبت‌ها به‌خصوص آن‌هایی که ریشه فرهنگی و اعتقادی دارند به‌خوبی استفاده نمی‌کنیم، ادامه داد: همان‌گونه که مبلغان از ظرف زمانی عاشورا ‌نهایت استفاده و بهره را برده و به بیان مطالب ارزنده درباره دین و امامان می‌پردازند، ما باید مسائل فرهنگی را در زمینه همین مناسبت‌ها پیش برده و بدانیم چه فکر‌ها و اندیشه‌هایی در این مناسبت‌ها روییده و چه ارزش‌هایی تقویت و یا شکل می‌گیرد که نمونه آن را می‌توان انقلاب اسلامی دانست که در زمینه فرهنگ عاشورا رشد کرد، چرا که در‌ همان لحظات ابتدایی، انقلاب با شعار «نهضت ما حسینیه» آغاز شد.

حجت‌الاسلام تقوی مناسبت‌های مذهبی را سوژه‌های خوبی برای اهل فکر دانست و اضافه کرد: همه این مناسبت‌ها زمینه‌ساز خوبی برای فرهنگیان و اندیشمندان است که با استفاده درست از آن‌ها و شناخت علایق مردم می‌توان در این راستا گام‌های مؤثر زیادی را برداشت، چراکه در این عرصه می‌توانیم از قبر، وصیت‌نامه و شعار شهیدان در راه فرهنگ‌سازی استفاده کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به این‌که این‌گونه جلسات بهانه‌ای برای تقویت ارزش‌ها هستند، ادامه داد: در هر برنامه باید از شهیدان، مخصوصاً شهیدان این منطقه الگو بگیریم چراکه لرستان، علما بزرگی مانند آیت‌الله‌العظمی بروجردی که بیشتر مراجع تقلید امروزی از شاگردان او هستند، آیت‌الله کمالوند و آیت‌الله سیدحسن طاهری‌خرم‌آبادی نام برد که آن‌ها را به‌عنوان خدمتگزاران دین در گذشته نباید به فراموشی سپرد.

وی با بیان این‌که تا ارزشی به گفتمان تبدیل نشود، به فرهنگ تبدیل نخواهد شد، افزود: فرهنگ از دل گفتمان‌ها به‌وجود می‌آید و ما باید زکات و هر مقوله دیگر اقتصاد مقاومتی را به گفتمان تبدیل کرد، بنابراین مرحله اول گفتمان زکات برعهده خواص جامعه یعنی‌ همان فرهنگیان، فرهیختگان، علما، دانشگاهیان و,اهل اندیشه است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به این‌که گفتمان در مورد یک موضوع یعنی این‌که مقولات مختلفی که بیان‌گر و نماد آن هستند را بیان کنیم، ادامه داد: اگرچیزی تبدیل به گفتمان شود، همه آن را قبول می‌کنند، چراکه یک منش رفتاری که ریشه در ارزش‌ها دارد، اول به عادت تبدیل شده و در ‌نهایت فرهنگ را تشکیل می‌دهد.

عضو شورای زکات کشور با بیان این‌که باید زکات را به گفتمان تبدیل کنیم، ادامه داد: گفتمان‌سازی یعنی حضور همیشگی یک فکر در زندگی انسان، یعنی هر جایی که می‌روی و می‌بینی؛ مسجد، مغازه و هر جایی در جامعه صحبت از آن در میان باشد و همه از آن یعنی زکات صحبت کنند، چراکه به این صورت ابتدا به عادت و بعد از آن به فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از نهادهای تأثیرگذار در این زمینه نهاد نماز جمعه است، ادامه داد: این نهاد هم در خدمت مردم وهم مسئولین استانی قرار دارد به طوری‌که با ایجاد آرامش در بین مردم راه ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولان را هموار می‌سازد، پس باید بین آن‌ها هماهنگی وجود داشته باشد، و این در حالی‌است که این ارتباط در استان لرستان به‌خصوص در شهرستان خرم‌آباد از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان حجت‌الاسلام میرعمادی به‌خوبی انجام شده است.

حجت‌الاسلام تقوی، با بیان این‌که، مسئولین باید قدر روحانیت و نمازجمعه را بدانند، ادامه داد: جامعه ما جامعه‌ای نیست که تز منهای روحانیت در آن به نتیجه برسد، پس مسئولان باید به تقویت دین کمک کنند.

عضو شورای زکات کشور با اشاره به این‌که زکات یک امر حکومتی است، ادامه داد: موارد مصرف زکات باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد، لذا در شهرستان‌ها نمایندگان ولی‌فقیه در استان می‌توانند موارد مصرف را تأیید کرده و یا رد کنند.

وی با اشاره به این‌که هر نعمتی زکاتی دارد، افزود: ما دو نوع زکات واجب و مستحب داریم، که صدقات ما چه واجب و چه مستحب می‌تواند زکات باشد.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به این‌که ما باید زکات را به‌گونه‌ای توزیع کنیم که ملموس و معلوم باشد، ادامه داد: ما باید زکات را به‌عنوان یک امر الهی ترویج کرده و سعی کنیم ظرفیت آن را بالا ببریم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

عضو شورای زکات کشور در پایان گفت: سقف زکات کشور در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان، و در سال جاری ۲۷۰میلیارد تومان اعلام شده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =