با توجه به شبهات متعدد و بعضا بی پایه در باره سیاست های هسته ای ایران در رسانه های گروهی و محافل داخل و خارج مطرح میشود بنده تصمیم گرفتم به سهم خود بر اساس وظیفه ملی تلاش کنم به مجموعه شبهاتی که منتقدین سیاست های هسته ای در ایران مطرح می کنند تا حد ممکن پاسخ دقیق و مستدلل بدهند امیدوارم به سهم خود بتوانم در این مسیر گام بردارم و ازارشاد مخاطبان بهره مند گردم .

1- ایالات متحده آمریکا با وجود برخورداری از منابع غنی نفت و گاز و بویژه افزایش تولید نفت میان سنگی (نفت شیل)  و( گاز شیل) در حال حاضر  تا پایان سال 2014 با داشتن 99 راکتور هسته ای درجهان رکورداراست ودرحال ساختن 5 راکتور جدید هم هست . جالب است که منتقدین می گویند با وجود این همه ذخایر نفت و گاز در ایران ، جمهوری اسلامی ایران  چرا می کوشد به انرژی صلح آمیز هسته ای دسترسی پیدا کند؟ واقعا اگر در بحث انرژی اصل مزیت نسبی مطرح بود چرا کشوری مانند آمریکا با وجود برخورداری از منابع سرشار از نفت و گاز حتی با داشتن  99 راکتور  برق هسته ای همچنان در حال ساختن 5 راکتور دیگر هم هست؟(اینجا)

2- بعد از آمریکا ، کشور فرانسه نیز با داشتن 58 راکتور تولید برق اتمی در جهان رکوردار است و در حال ساختن یک راکتور جدید هم هست. فرانسوی ها بیش از هفتاد درصد برق مصرفی کشورشان را از برق اتمی تولید می کنند.

3- ژاپن با داشتن  43 راکتور برق اتمی ، بعداز آمریکا و فرانسه سومین کشور  دارنده راکتور برق درجهان است. با این حال به دروغ  در ایران می گویند ژاپن در حال تعطیل کردن راکتور ها ی برق  هسته ای خود است. درحالی که براساس جدول پیوست ژاپن بخاطر تعطیلی دو نیروگاه از دست رفته اش در حال ساختن دو نیروگاه جدید دیگر است .(اینجا)

4- چینی ها  علاوه بر 27 راکتوری که دارند در حال ساخت  24 راکتور جدید هم هستنداز این جهت رکردار هستند . روسیه نیز با داشتن 34 راکتور برق اتمی در حال ساخت 9 راکتور جدید است که بعد از چین در زمینه ساخت راکتور جدید، رکورد دار است .

5- امارات متحده عربی و بلوروسی که درحال حاضر راکتور برق اتمی ندارند به ترتیب اولی با ساخت سه راکتور و دومی با ساختن دو راکتوردرحال پیوستن به جمع کشورهای دارنده راکتور برق هسته ای در جهان هستند.

5- تا پایان سال 2014  در جهان 438 راکتور تولید برق اتمی  مشغول بکار بوده است این راکتور ها در 30 کشور جهان وجود دارند و در مجموع 379 261 مگاوات برق اتمی در جهان تولید می شود.

6- درمجموع 15 کشورجهان درحال ساختن 67 راکتورجدید تولید برق اتمی هستند . از میان این 15 کشور دو کشور امارات عربی و بلاروسی برای اولین بار به جمع کشورهای دارنده راکتوربرق اتمی می پیوندند .

 7- ایران افتخار دارد در منطقه بعد از پاکستان که سه راکتور دارد و ارمنستان که یک راکتور دارد سومین کشور در غرب آسیا محسوب می شود که دارای راکتور تولید برق اتمی است. برای اطلاعات بیشتر به سایت ذیل مراجعه کنید:(اینجا)

در نمودار ی که ملاحظه می کنید برای دیدن نمودار اینجا را کلیک کنید  اطلاعات دقیقی درباره تعداد راکتورهایی که درحال فعالیت هستند (رنگ آبی)  تعداد راکتورهایی که درحال ساخت هستند(رنگ سبز) وتعداد راکتورهایی که برای همیشه از گردونه فعالیت خارج شدند (رنگ قرمز) تعدا راکتورهایی که برای مدت طولانی خاموش شده اند (رنگ بنفش)  مشخص شده اند. 

8- علاوه بر30 کشوری که درحال حاضرازبرق اتمی بهره مند هستند، 21 کشور جهان زیر نظر آژانس بین المللی درحال تلاش برای رسیدن به استفاده از فناوری انرژی صلح آمیز هسته ای هستند.

اسامی این 21 کشور عبارتند از :

اردن، امارات متحده عربی، اندونزی ، ایتالیا ، بلاروسی، بنگلادش، تایلند، ترکیه، تونس، سوریه، شیلی، غنا، فیلیپین، قزاقستان، کویت، لهستان ، لیتوانی ، مراکش ، مصر ، نیجریه ، ویتنام

برای اطلاعات بیشتردرباره این کشورها به نشانی ذیل مراجعه کنید:(اینجا)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =