وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه نگاه یک از شبکه یک، گوشه هایی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود را تشریح کرد و به سئوالات حوزه آموزش عالی پاسخ داد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد فرهادی شب گذشته در برنامه نگاه یک به گزارش عملکرد وزارتخانه متبوع خود پرداخت و سپس به سئوالات مجری برنامه پاسخ داد .

او در بخشی از این برنامه درباره نامه ۴ هزار استاد گفت: نامه (منسوب به 4 هزار استاد) در سایتها بود و من هم دیدم. این امضا ندارد وبعد هم مطالب، طوری است که تناقص هم در آن دیده می شود و مشخص نیست چه کسی این را نوشته. اینهایی که عرض کردم، مستندات است و منابع گزارش ها را هم گفتیم. اسکوپوس و ISI و منابع انسانی هم موجود است.

فرهادی گفت: به هیچ وجه(رشد منفی) را تایید نمی کنم. الحق و الانصاف ما چنین چیزی نداریم.

در بخش دیگری از این برنامه وزیر علوم درباره پرونده بورسیه ها گفت: کار بررسی این بورسیه ها تمام شده و بیانیه نهایی شان هم داده شده. بورسیه ها مشی عجیب و غریبی بوده و با بررسی های انجام شده تحصیل 39 نفر قطع شد. بورسیه آیین نامه ای مربوط به سال 63 دارد. باید در یک آزمون شرکت می کردند و باید واجد 3 شرط بودند. این آزمون برگزار نشده، همیشه کتبی بوده که برگزار نشده، 3 شرط معدل در لیسانس و ارشد، سن و عدم اشتغال دولتی هم بوده که اینها حدود 2 سال پیش بررسی شد و وقتی ما آمدیم یک بار اعلام نظر شده بود.

او گفت: ما برای تجدید نظر، همان کمیته را تکمیل کردیم و افراد دیگری حضور یافتند از جمله برخی نمایندگان مجلس و برخی از این پرونده ها، بازنگری شد. معلوم شد 80 نفر شغل رسمی دولتی نداشتند و دوباره پذیرفته شدند و بورسیه شان برقرار شد. کسی که بورسیه می شود باید پذیرش بیاورد و گزینش هم بشوند. بخش عمده ای اصلا گزینش نشدند، اصلا پذیرش نشدند. بالای 600 نفرشان این شرایط را داشتند. تعداد زیادی مربیان دانشگاه بودند که باید هیات امناشان تصویب می کرده. دوسوم اینها که بالای 300 نفر هستند نرفتند دنبالش که مصوبه هیات امنیا را بگیرند. 39 نفر اطلاعات غلط دادند که کلا تحصیل آنها قطع شده و الباقی را گفتیم با هزینه شخصی درس بخوانید.شما نمی توانید بورسیه شوید. تا الان 8 نامه از دیوان محاسبات آمده که پرداختی به اینها، خلاف است. نمی شود اینها از دو صندوق دولت پول یگیرند، شرایط را نداشتند، مصوبه از هیات امنا نداشتند و پذیرش و گزینش نشده اند. با این حال اجازه تحصیل با هزینه شخصی به آنها داده شده.

فرهادی در پاسخ به سوال مجری درباره اعلام درگوشی حکم بورسیه ها گفت: مگر چنین چیزی می شود؟ این را کاملا تکذیب می کنم. این احکام رسما به دانشگاه ها ابلاغ شده.

او گفت: شرایط تحصیلی افرادی که رد شده اند فراهم است، بروند با هزینه شخصی تحصیل کنند. دیوان محاسبات همین دیروز نامه داده که پرداخت به اینها را قبول نداریم. جواب روشن است اینها می توانند تحصیل کنند ولی با هزینه شخصی.

وزیر علوم همچنین درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی و دانشگاه خوارزمی هم گفت: مصوبه ادغام دانشگاه علوم اقتصادی به 10 سال پیش شورای عالی اداری برمی گردد. تا الان هم تعلل شده، دو سه سال گذشته اقدام شد ولی عملا ادغام صورت نگرفت. ادغام دانشگاه خوارزمی با بررسی های کارشناسی در شورای گسترش آمد و ادغام در این شورا، تصویب شد. اما با چند شرط: اول اینکه دانشجویان موجود با همان عنوان دفترچه کنکور، فارغ التحصیل شوند. دوم اینکه از تهران نروند. این دانشگاه دو سایت دارد یکی در جاده کرج و دیگری در تهران در خیابان شهید مفتح. یعنی دانشگاه خوارزمی هم تهران است هم کرج. اینها در تهران می مانند. سوم، سه دانشکده داشتند ولی مجموعه این دانشگاه در حد یک دانشکده هم نبود. ولی با همین سه دانشکده ادامه بدهند. کلاسها نیز شروع شده است.

بخشهایی دیگری از از سخنان وزیر علوم در برنامه نگاه یک را در زیر می خوانید:

-تعدادی از برنامه های درسی بازنگری شده از جمله 15 برنامه درسی جدید درباره علوم انسانی را شورای تحول علوم انسانی آماده کرده بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد. همچنین 54 برنامه درسی جدید تصویب شد که درباره علوم جدید است. 35 برنامه درسی نیز در سطوح مختلف بازنگری شد.

-در زمینه پژوهش شورای عالی عتف، 5 کریدور علمی و فناوری را در 5 استان کشور مصوب کرد. تعدادی از مراکز رشد تاسیس شدند که علاوه بر کارهای علمی و تحقیقاتی، در مراحل رشد، مراحل تکاملی در تولیدات را طی می کنند. اینها می روند در پارکهای علمی و فناوری نمونه تجاری محصولات خود را تولید می کنند و این شرکتهای دانش بنیان در پارکها هستند. در همین راستا 3 پارک جدید تاسیس شد.

-4500 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه های کشور پذیرش شدند، 1100 دانشجوی بورسیه از 47 کشور پذیرش شدند. 7700 مدرک تحصیلی متقاضیان که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند را ارزیابی کردیم.

-در وزارت علوم، ما 2600 موسسه آموزش عالی داریم که 160 مرکز عنوان دانشگاه دارند و باید 10 دانشگاه برتر را مشخص می کردیم. تا این اواخر کاری نشده بود. اواخر سال گذشته، شاخصها مشخص شد از جمله قدمت، مقاطع دانشگاهی، هزینه های علمی، طرح های تحقیقاتی، ارتباط علمی، تعداد دانشجو و تعدادی از شاخصهای دیگر، در نهایت 20 دانشگاه برتر کشور که خیلی نزدیک بودند، مشخص شدند و از بین آنها 10 دانشگاه به عنوان دانشگاه های "تیپ یک" معین شدند و باید ماموریتهای جدی تر و مشخص تری به خصوص در تقویت آموزشهای تحصیلات تکمیلی داشته باشند.
-5 دانشگاه برتر کشور، دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، دانشگاه مشهد و دانشگاه اصفهان هستند. این مراکز در ده دانشگاه اول کشور می گنجند. این رتبه بندی امسال باید به صورت کامل و جامع باشد و تا پایان تابستان همه اعلام می شود.

-گزارشی مربوط به تولید علم در جهان دارم که منبع آن هم WEB OF SCINCE است که از سال 2001 تا 2014 رتبه ما از 41 به 15 رسیده. یعنی تا پایان مارس 2015 ما رتبه 15 تولید علم در جهان را داریم. در سال 2013 سهم ما از تولید علم جهان 1.5 درصد بوده. در 2014 سهم ما به 1.7 درصد رسیده. رتبه ما در دنیا از لحاظ تولید علم 15 است . در چند ماهه اول 2015، تعداد مقالات ما نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 مقاله افزایش یافته ولی سهم ما از سهم کل مقالات 4 صدم درصد کمتر شده. از لحاظ پایگاه اسکوپوس هم در رتبه 17 بودبم و از لحاط ISI ما 21 بودیم.

-(رشد منفی ایران در ISI ) را تایید نمی کنیم. پایگاه استنادی و معاونت پژوهشی ما این مسئله را دنبال می کنند که این اصلاح شود. آمار شاخص سرمایه انسانی بر اساس ایران 80 بوده که ما 14 رتبه بالاتر آمده ایم. از لحاظ فارغ التحصیلان رتبه های مهندسی 240 هزار فارغ التحصیل سالانه داریم که در منطقه رتبه اول هستیم. در بین 57 کشور هم رتبه دوم هستیم. رشد علمی ما همچنان خوب است.

-60 میلیارد تومان اخیرا به صورت 30 میلیارد از سوی وزارت علوم و 30 میلیارد از طرف معاونت علمی رئیس جمهور، برای خرید تجهیزات علمی گذاشتیم و بالغ بر 1000 میلیارد تومان هم پیش فاکتور صادر شده است.

-سال گذشته به طور نسبی اقدامات و فعالیتهای گسترده تری در زمینه فرهنگی، قرآنی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، سخنرانیها، مناظره ها و ... وجود داشته. کرسی های آزاد اندیشی خواسته مقام معظم رهبری است. شورای اسلامی کردن دانشگاه ها آیین نامه ذیربط را تهیه و ما هم دستورالعمل را تهیه و ابلاغ کرده ایم. هیات های سه نفره ناظر بر فعالیتهای تشکلها در دانشگاه هستند. خود تشکلها نیز میتوانند از این هیات 3 نفره مجوز بگیرند، انمجمنهای علمی، فرهنگی، دینی و سیاسی نیز هستند. کانونهای ادبی، هنری، صنفی و مانند آن در دانشگاه ها شکل می گیرد. برگزاری مسابقات مختلف، کنگره های ملی شهدای دانشجو در تهران و 500 مرکز دانشگاهی سال گذشته برگزار شده.

-مسئله ای که نیاز است در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها نیز توجه می شود این است که افراد آزادانه بیایند و نظر بدهند و نقد و برداشت خاص و ایده دارند، بیایند بگویند بدون اینکه بعدا برایشان مشکل به وجود بیاید. البته تکمیلی آن این است که اگر آمدند نقدی کردند و مسئله ای بود یا مخالفتی کردند، کسی متعرض اینها نشوند. تشکیل اتاقهای فکر استانی در 30 اتاق فکر در سراسر کشور را داشتیم که اینها بحث می کنند و اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار می دهند.

-دانشگاه ها نباید دنباله روی تشکلهای سیاسی باشند. هیات مرکزی نظارت و معاونت فرهنگی وزارتخانه تذکراتی به اینها می دهند. این تشکلها باید مجوز بگیرند و افرادی اگر بخواهند صحبت کنند و همایش بگذارند و مناظره بگذارند باید با مجوز هیات 3 نفره باشند و مدیریت شده باید این کار انجام شود. مدیریت دانشگاه ها توجیه شده اند و دخالت از بیرون هم برای حضور افراد در دانشگاه لازم نیست. این کارها مراقبت می خواهد که در حال انجام است.

-در این باره نظارت وجود دارد. وزارتخانه از مرکز که همه را نمی تواند نظارت کند. هیات های نظارت در دانشگاه ها که در آن معاونت فرهنگی دانشگاه، دفتر نهاد نمایندگی، رئیس دانشگاه و نماینده وزارتخانه در هر دانشگاه، حضور دارند مسئول نظارت هستند. مطابق با بررسی ها برخورد می شود. برخی از نشریات بوده اند که بی ربط نوشته بودند یا اتهامات داشتند یا مطالب را قلب کرده بودند، این نشریات متوقف شده اند. یا افرادی آمده اند و صحبتهایی کرده اند اگر هیات علمی بودند معرفی شدند تا با آنها برخورد شود. این محدود کردن فعالیتهای دانشجویان نیست. تعداد زیادی تقاضا برای تاسیس انجمن داریم. ولی تعداد قلیلی دانشجو نمی توانند جمع شوند بگویند کانون و انجمن می خواهیم. این کار آیین نامه دارند و طبق آن مجوز می گیرند و ما هم علاقمندیم از طیفهای مختلف فکری و سیاسی در دانشگاه شکل گیرند و با همدیگر تعامل کنند. ولی در چهارچوب نظام و قبول داشتن نظام و انقلاب و در مسیر بودن شرط است. نخواهند از خط قرمزهای نظام اوت بزنند. باید رهبری را قبول داشته باشند.

-طبق آیین نامه مدیریت دانشگاه ها، رئوسا با پیشتهاد وزیر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم وزیر تعیین می شود. حدود 35 دانشگاه ما با سرپرست اداره می شود. 31 دانشگاه را از همان ماه دوم که به وزارتخانه آمده ام برای بررسی به شورا معرفی کرده ام. مدتی منتظر بودیم که فرآیند بررسی و تصویب کاندیداهای ریاست در حال بازنگری بود. برای همین من به موقع پیشنهاد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده ام و امیدوارم از جلسه بعدی تعیین تکلیف شود. امیدواریم ظرف یکی دو جلسه آینده این تعیین تکلیف شود. یکی دو دانشگاه هم به صورت سرپرست است تا مراحل ارزیابی و استعلام اینها بگذرد

-در زمان مقرر خودم افراد کاندیدای ریاست دانشگاه ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده ام و بررسی چند نفرشان به پایان رسیده، یعنی این مهلت از مرز 6 ماه گذشته و منتظریم به زودی آنها را تصویب کنند. امیدواریم انشاالله رای بیاورند. اگر هم رای نیاورند، یک نفر دیگر را می گذاریم و باز هم به شورا معرفی می کنیم. طبق آیین نامه هم فرد جدید تا 6 ماه فرصت دارد، ولی این کاندیداها رای می آورند، رایزنی کرده ایم.

-یکی از اولین دانشگاه ها، دانشگاه تهران بود که من پیشنهادم برای ریاست را فرستادم. بحثی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. یکی دو جلسه برای سفر رئیس شورا تعطیل شد و تعطیلات عید نوروز یک ماه بود و به همین دلیل بررسی ها عقب افتاد.

-حضور دانشگاه در مراکز صنعتی در حال رشد است و شیب تندی را طی می کند. وجود پارکهای علم و فناوری و تاسیس شرکتهای دانش بنیان یکی از اینهاست. این افرادی که در صنایع کار می کنند کجا فارغ التحصیل شده اند؟ در همین دانشگاه ها. رسم بوده دانشگاه ها تئوری درس می دادند، ولی وقتی هدفگیری شده، برنامه ها به صورت کیفی شدن می رود. این برنامه من نیست، فرمایش مقام معظم رهبری و در اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هم هست که باید آموزش را کیفی کنیم و آموزشهای ما به سمت عملی شدن هم برود. بازنگری برنامه درسی دانشجویان در اهداف ماست که تا پایان تابستان حدود 600 رشته را باید برسانیم تا حالا تغییرات 54 رشته را دیده ایم. حضور در صنعت دوجانبه است. با تفاهم نامه ای که با وزارت صنعت، داشتیم فرصتهای مطالعاتی استادان در صنعت دیده شده. به جای رفتن به خارج، استادان به همراه دانشجویان به صنعت می روند، همینطور بورسیه های صنعتی و کارورزی در محیطهای صنعتی نیز از این برنامه ها است و دفاتر انتقال تکنولوژی هم در دانشگاه ها در حال دایر شدن است.

-100 استاد برای مطالعه در بخش صنعت، انتخاب شده اند و تعداد زیادی پروژه به صنعت واگذار شده. چه از لحاظ وزارت فناوری اطلاعات، وزارت نیرو و وزارت نفت اینکارها شده. مدیریت 9 حلقه چاه نفتی واگذار شده به 7 دانشگاه تا بروند کار کنند. درباره صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی ، همین روزها، پروژه ها دارد مشخص می شود که دانشگاه ها کار می کنند. 36 پارک علم و فناوری داریم. یک پارک را مثقال بزنم در اصفهان که 400 شرکت دانش بنیان در آن فعال است و سال گذشته 700 میلیارد تومان گردش مالی داشتند و 80 درصدشان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان و دانتشگاه اصفهان هستند. این جزء برنامه های اساسی ما است.

-وزارت علوم نقش ویژه ای در 3 زمینه دارد، یکی مقام سازی اقتصاد آموزش عالی، بعد مشارکت در مقاومت سازی اقتصاد ملی از رهگذر فعال سازی و مشارکت در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی دارد. اهداف ما در وزارت عتف، تحول به اقتصاد دانش بیان، کسب درآمد ارزی از فعالیتهای علمی و فناروی، معکوس نمودن روند معاجرت مغزها را داریم. یک برنامه ما ایجاد سامانه خلاقیت و نوآوری بخشی و منطقه ای است که در حال شروع شدن است و در برنامه ششم خود را نشان می دهد.
همچنین تولید صنعت ملی به دست فن آورین جوان ما مورد بحث است و 9 اقدام را برای برنامه اول خود در این زمینه داشته ایم از جمله تاسیس شرکتهای دانش بنیان، توسعه مراکز رشد و ساخت مراکز علم و فناوری.

-صندوق علمی و فناوری نیز امسال مبالغ خوبی دارد که بین وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری توزیع شده تا 3 میلیون دلار تسهیلات ارزان در اختیار شرکتهای دانش بنیان گذاشته شود. وثیقه خاصی هم ندارد و تسهیلات ارزان قیمتی است که با روند سهلی می دهند. در پارکهای فناوری هم به اینها جا و مکان و امکانات اداری برای کارهای خود می دهند.

-مقاوم سازی اقتصاد ملی با دو اقدام مد نظر داریم و تحول دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم وکارا،رین را دارین .و 6 اقدام در زمینه دانشگاه های ثروت آفرین است .موارد دیگری نیز هست مثلا سامانه پارکهای علمی و فناوری و پارکهای دانش آفرین را داریم. بودجه ریزی را عملیاتی کردیم و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها را نیز داریم. این نمونه ای از برنامه های ما بود.

-ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستفر است. تابحال این ستاد، کارهای خوبی کرده و چندتای آن را عرض می کنم. یکی سند جامع توسعه هوا و فضاست که ابلاغ شده. سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، سند ملی علوم و فناوریهای شناختی، سند ملی سلول های بنیادی، سند ملی انرژی های تجدید پذیر 2 هفته پیش تمام شد، سند ملی توسعه ملی زبان فارسی در دستور تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سند ملی کشاورزی دانش بنیان در حال کارشناسی است. اسناد دیگری از جمله سند ملی زیست فناوری ابلاغ شده و در حال بازنگری است. سند ملی انرژی نیز در حال بررسی است. سند ملی محیط زیست نیز پیش نویسش تهیه شده. تهیه نظام ملی نوآوری را در حال کار هستیم که کلیات آن آماده شده و در حال بحث است. ثبت اختراع و PATENT نیز تحت عنوان قانون مالکیت فکری در حال تدوین است. لایحه مالکیت فکری به مجلس رفته و پیش نویس لایحه مالکیت صنعتی نیز در حال آماده شدن در دولت است تا برای ثبت اختراع و مالکیت فکری در بخش صنعتی کار شود.در همین راستا، وقتی دانشگاه ها در حال تصویب برنامه راهبردی خود هستند، طرح آمایش آموزش عالی در سطح ملی را در حال کار هستیم و روی نقشه کشور به زودی این طرح آماده می شود و ظرف یکی دو ماه آینده تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود.

-ما 4 میلیون و 680 هزار دانشجو دارذیم و حدود 75 هزار نفر در دوره دکترا تحصیل می کنند و 4 برابر این، در دوره کارشناسی ارشد هستند و باید همه شان پایان نامه بنویسند. متاسفانه یکی از نکاتی که باعث شده توسعه کمی کنترل نشده آموزش عالی اتفاق بیفتد، دادن مجوزهای سریع برای مقاطع تحصیلی تکمیلی است و پذیرش هایی که از آموزش عالی تمکین نکرده اند به خصوص در بخش دولتی که دانشجوی زیاد گرفته اند و بحث اصلی برای ما را ایجاد کرده اند. ما ضابطه و قانون داریم که تعداد دانشجوی دکترا درهر پذیرشی بین 5 تا 7 نفر باشند. در سالهای گذشته تعداد زیادی پذیرش شده اند که برای ما معضلی شده است. اینها باید 18 واحد پروژه و پایان نامه بگذارند که باعث شده تقلب زیاد شود. سه کار در این حوزه کرده ایم. یک تفاهم و مکاتبه با فرمانده نیروی انتظامی کرده ایم که اینها را معرفی می کنیم تا شما برخورد کنید. اگر تخلف و تقلب در درون دانشگاه ها باشد، دو آیین نامه داریم که برای دانشجو و هیات علمی، برخورد ایجاد می کنند. کپی برداری برخورد دارد. متاسفانه برای بیرون از دانشگاه ها، ضابطه و قانونی نداشته ایم. اخیرا با کمال وقاحت می نویسند پایان نامه می نویسیم. ولی چون مقرراتی نیست، برخورد نمی شود. این مصادیق باید مشخص شود و نیروی انتظامی برخورد کند. قانون لایحه برخورد با تقلبات علمی در چند ماده تقدیم دولت شده، کمیسیون علمی و فرهنگی دولت تصویب کرده و به زودی به هیات دولت می رود. امیدواریم هر چه زودتر هم به مجلس برود. با کمیسیون علوم و تحقیقات هم صحبت کردیم چون بار مالی ندارد زودتر این لایحه تصویب شود.
او با اشاره به اینکه باید کلیه پایان نامه ها ثبت شود، گفت: کلیه مراکز علمی به بانک پایان نامه ها دسترسی باید داشته باشند که پایان نامه ها را بررسی کنند و برخورد با تقلب صورت گیرد.

-بحث ادغام، تجمیع، و ساماندهی برخی واحدهای دانشگاهی را داریم و احیانا توقف برخی از دانشگاه ها را شاهدیم که حتی در دانشگاه های غیردولتی هم انجام می شود. بخش دیگر نیز پذیرش دانشجو از خازج از کشور است. سال گذشنه حدود 4500 دانشجوی خارجی از 47 کشور پذیرش داشتیم. البته بیشتر کشورهای همسایه ما بودند. هدفگیری پذیرش دانشجوی خارجی در امسال 9 تا 10 هزار نفر است و امیدواریم برخی دانشجویان دوره های خود را در ایران بگذرانند. در حال حاضر نزدیک به 21 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند. 12 هزار نفر در جامعه المصطفی هستند که حدود 33 هزار نفر دانشجوی خارجی می شوند.

- کمیته بررسی وضعیت دانشگاه آزاد تشکیل شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رویه ای را ابلاغ کرده، وزرای علوم و بهداشت و دبیر شورای عالی و رئیس دانشگاه آزاد تفاهمی را امضا کردند و بعد رسما این امضا شد و به صورت مصوبه درآمد. واقعیت این است که اینها 12هزار دانشجوی دکترا گرفته اند که نباید می گرفتند. ولی همین رشته ها در حال بررسی است. اگر شرایط تاسیس رشته دکترا در هر محل و مرکزی باشد در شورای گسترش تصویب می شود الان 400 رشته تصویب شده و 160 رشته هم در دانشگاه آزاد متوقف شده. ظرفیت اینها باید در شورای گسترش مجوز بگیرد. سقف تعداد پذیرش دکترا 5 تا 7 نفر است و بیش از این خلاف است. این کمیته فعال است و 160 رشته هم متوقف کرده، مگر اینکه مشکلات خود را رفع کنند. گزارش این اقدامات را تا هفته آینده به شورای عالی آموزش فرهنگی می فرستیم.

-دانشگاه فنی و حرفه ای طبق قانون پنجم توسعه از وزارت آموزش و پرورش جدا شد و به وزارت علوم منتقل شد و اینها در حد کاردانی دانشجو دارند و مهارت آموزی می کنند. انصافا کارگاه های خوبی دارند و زمان فارغ التحصیلی حرفه و فنی بلدند. اینها بیش از 80 درصدشان وارد بازار کار می شوند. امکاناتشان نیز در ابتدا خوب بوده ولی الان فرسوده است. هنوز اینها تمام و کمال به وزارت علوم منتقل نشده اند. بسیاری از این مراکز پیش آموزش و پرروش مانده، مهلتی خواسته بودند و مذاکراتی شده و اگر اینها به وزارت علوم بیاید، امکانات بهتر می شود. ورودی اینها از فارغ التحصیلان هنرستانها هستند و این کار خوبی است که اینها در هنرستان، مهارتهای اولیه را آموزش می بینند و در دانشگاه فنی و حرفه ای، استاد کار می شوند. نکته دیگر اینکه چون در آمووزش و پرورش بودند، بر مبنای مشی آنجا بودجه می گرفتند. امسال سال آخر برنامه پنجم است ولی با همان سبک و سیاق اعتبارات به آنها داده می شود. به جد دنبال می کنیم که اعتباراتشان متناسب به کارشان بودجه بگیرند. استادان این دانشگاه تحت عنوان مدرس بودند و همچنان به صورت مدرس هستند. طبق قانون هیات علمی باید دکترا داشته باشند ولی عمدتا این مدرسان کارشناس ارشد هستند و مدرس خوانده می شوند. از مرکز هیات های ممیزه مرکزی خواستیم بررسی کنند که متناسب با شرایط آنها یک عنوان هیات علمی برایشان تصویب شود. امیدواریم تا پایان تابستان نهایی شود.

- شورای تحول علوم انسانی وجود دارد که تحول و بازنگری و بازبینی و تدوین برنامه های علوم انسانی به این شورا برمی گردد که از سال 90 کارش را شروع کرده و 15 برنامه جدید نیز تازگی ها داده اند که تصویب و ابلاع شده . متناسب با فرهنگ ما و مفیدتر بودن رشته هاست. .45 و نیم درصد دانشجویان ما را دانشجویان علوم انسانی هستند که نیمی از آنها در مراکز غیر حضوری هستند که این مسئله نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد. مراکز رشد علوم انسانی و کاربردی برای آنها تشکیل می شود تا با دیدن و کاربردی کردن علوم انسانی عملکرد آنها برای بازار کار بهتر می شود به زودی اولین مرکز رشد درتهران و یکی در شهرستان افتتاح می شود و اینها در آنجا تمرین می کنند. اینها مراکز رشد صنعتی نیستند، ولی می توانند کارهایی بکنند که بهتر وارد بازار کار شوند. میزان پذیرش اینها نیز مد نظر است و باید محدود کنیم. 300 رشته علوم انسانی داریم که تاکنون 15 رشته را به ما داده اند.

-بودجه آموزش عالی متمرکز نیست و پژوهشگاه ها و دانشگاه ها مستقلا بودجه می گیرند. در مجموع بودجه های آموزش عالی نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته و بودجه های تحقیقاتی تا 28 درصد رشد کرده ولی اینها کافی نیست. سهم ما از درآمد ناخالص داخلی، حدود نیم درصد است. در صورتی که مقام معظم رهبری سهم تا 3 و 4 درصد هم فرمودند. دانشگاه ها را نباید هزینه ای دید. سرمایه گذاری است و منابع انسانی تولید می کنند. ما منابع مادی، معدنی، صنعتی و کشاورزی را داریم، ولی مهمتر از آنها، منابع انسانی است. باید با این دید بودجه اصلاح شود و در یک کلام کلی، بودجه های فعلی، یک سوم نیاز دانشگاه هاست و باید 3 برابر شود تا راحت بگوییم آموزش عالی خوبی داریم. معنی اش این نیست که تمام بودجه را دولت بدهد. مردم نیز در حال حاضر تامین می کنند و در سالهای اخیر وقف و کمک خیرین به آموزش عالی را داشتیم و در سطح ملی بنیاد خیرین آموزش عالی را داریم. این ها در امر خوابگاه سازی، آزمایشگاه ها، بورسیه کردن دانشجویان و سرمایه گذاری مردم روی آموزش عالی فعال شده اند. دانشگاه های غیرانتفاعی را داریم که اگر اینها یک روزی نخواهند ادامه بدهند باید هر چه دارند به دولت بدهند.

-خیرین در دانشگاه های دولتی می آیند. موضوع دانشگاه های غیرانتفاعی نیز دارد اصلاح می شود و الان غیردولتی می شود. کسانی دیگر نیز سرمایه گذاری می کنند و قانون و مقررات است که مالیات از آنها نشود. الان 364 موسسه غیرانتفاعی داریم که باید همین ها سامان یابند. فعلا جلوی صدور مجوزهای بیشتر را گرفته ایم. برخی از اینها علاقمندند که سایت های مشترک داشته باشند. مراکز سرانه دانشجویی می گیرند و بودجه ها عملیاتی است با شاخص های تعداد دانشجو، فضای آموزشی، رشته تحصیلی و مانند آنها،شاخص تعیین می شود. بودجه آموزش عالی در اختیار وزارتخانه نیست. بودجه ستاد وزارتخانه 3 درصد رشد داشت ولی دانشگاه ها تا 20 درصدرشد داشتند. بخشی از دانشگاه ها نیز بودجه شان را از طریق خدمات آموزش تهیه می کنند که باید به سمت خدمات علمی بروند از جمله تشکیل شرکتهای دانش بنیان و پذیرش دانشجو از خارج و فعالیتهای علمی و پژوهشی را باید افزایش دهند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    7 4
    جناب آقای وزیر تحمیلی میشه بفرمایند مدرک یک دانشگاه منحل شده به چه درد دانشجویان می خوره؟ اون مصوبه شورای عالی اداری میگه با مواقت وزارت اقتصاد باید ادغام صورت بگیره اما الان دو تا سرپرست غیرقانونی با هم توافق کردن و فقط شورای گسترش موافقت کرده. بی توجهی به خواسته های دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه علوم اقتصادی عواقب خوبی نخواهد داشت
  • بی نام US ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    10 2
    فارغ التحصیل داشتن ملاکه یا بعد از فراغ التحصیل شدن؟ چرا تو ایران فقط اعداد مهم هستند. ای کاش سالانه 10 هزار فارغ التحصیل با کیفیت کارآفرین داشتیم که اون 230 هزار نفر دیگه می بردن سر کار. این چه ملاکیه؟ هند با مدرک دکتری سمبوسه می فروشن. ما هم باید به اونجا برسیم؟