فارس نوشت:

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تا این لحظه یک میلیون و 150هزار نفر از زائران اربعین حسینی وارد کشور شده‌اند و امروز پایان فعالیت قرارگاه‌های اربعین در مرز شلمچه و چزابه را اعلام می‌کنیم.

سعید اوحدی در نشست خبری که در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد با تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در ایام اربعین حسینی و برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی گفت: تا این لحظه یک میلیون و 150هزار نفر از زائران و راهپیمایان اربعین حسینی وارد کشور شدند و پیش‌بینی ما این است که تا روز جمعه تمام زائران به کشور بازگردند.

او ادامه داد: از چهار روز گذشته تا کنون 650هزار نفر از مرز مهران و 500هزار نفر از دو مرز شلمچه و چذابه وارد کشور شده‌اند و امروز پایان عملیات قرارگاه‌های مرز شلمچه و چذابه را اعلام می‌کنیم.

او گفت: قرارگاه اربعین در مرز مهران همچنان تا بعد از نماز مغرب و عشای روز پنجشنبه به کار خود ادامه می‌دهد و در صورت ادامه ورود زائران به کشور فعالیت این قرارگاه تا روز جمعه تمدید خواهد شد.

اوحدی گفت: بر اثر سه تصادفی که در این ایام رخ داد متأسفانه 8نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و 22نفر نیز زخمی شدند که اجساد این افراد روز گذشته وارد کشور شد و مصدومان نیز به بیمارستان سوسنگرد منتقل شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه تمام زائران اربعین حسینی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند این مصدومان نیز از بیمه خود برای خدمات درمانی استفاده خواهند کرد.

او ادامه داد: در میان زائران اربعین حسینی افرادی نیز به دلیل بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر متأسفانه فوت کردند که در مجموع آمار فوت‌شده‌ها در ایام اربعین حسینی حدود 24 نفر است.

رئیس سازمان حج و زیارت، گفت: پیش‌بینی ما این است که آمار زائران اربعین حسینی برای سال آینده حدود 2 برابر شود و به این ترتیب سال آینده سه میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت خواهند کرد.

او با اشاره به آسیب‌شناسی مراسم راهپیمایی اربعین امسال گفت: مهمترین آسیبی که باید حتماً بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد، توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها در مرزهاست. همچنین یکی دیگر از مشکلات اصلی روشنایی جاده‌ها منتهی به مرز است به عنوان مثال جاده مرز چذابه بدترین وضعیت ایمنی را دارد و ما به عنوان دولت باید از هم‌اکنون زیرساخت‌ها را برای اربعین سال آینده فراهم کنیم.

او همچنین به تشریفات ورود زائران به کشور اشاره کرد و گفت: زائرانی که بدون گذرنامه از کشور خارج شده بودند می‌توانند از مرز چذابه وارد کشور شوند تا به لحاظ تشریفات امنیتی به شدت افرادی که وارد کشور می‌شود در حال کنترل هستند.

اوحدی گفت: صد هزار نفر نیز از طریق مرزهای هوایی به کشور بازگشته‌اند و در این میان تعداد زیادی نیز از زائران عراقی در حال ورود به کشور هستند تا برای ایام شهادت امام رضا(ع) تا مشهد مقدس راهپیمایی داشته باشند که با هماهنگی دفتر سازمان حج و زیارت در استان خراسان رضوی هماهنگی‌ها برای این راهپیمایان نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به اقدامات انجام شده در مراسم اربعین امسال اشاره کرد و گفت: در مرز شلمچه 35هزار اقامت شب، در مرز چذابه 25هزار اقامت و در مرز مهران نیز 35هزار اقامت شب در نظر گرفته بودیم که اگر زائران با مشکلی مواجه شدند و گره ترافیکی ایجاد شد بتوانند در آنجا استراحت کنند.

اوحدی گفت: تا امروز امکانات اقامتی راهیان نور و هلال‌احمر به صورت کامل در اختیار زائران قرار گرفته است و با قاطعیت و صادقانه اعلام می‌کنم تا این لحظه یک قطره آب و یک لقمه قضا در مرزها کم نداشتیم و زائران با عزت به کشور بازگشتند.

او گفت: در حوزه درمان چادرهای هلال‌احمر و وزارت بهداشت دایر بود و هوافضای سپاه نیز سه درمانگاه بسیار استاندارد با امکانات خوب را برای زائران ایجاد کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دولت ایران تمام تلاش خود را کرد تا برای خروج زائران از کشور هیچ نقطه ایستگاهی در مرزها وجود نداشته باشد و به همین دلیل تمام عوارض حذف شده بود و بیمه و خدمات درمانی نیز به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شد.

اوحدی ادامه داد: نکته مهم دیگر افزایش ظرفیت گذرنامه‌ها در مبادی خروجی کشور بود که می‌توان گفت: این مبادی در اربعین امسال 5 برابر شده بودند. در مرز مهران 50 گیت گذرنامه طراحی شده بود در مرز چذابه نیز سال گذشته تنها 4 گیت داشت که امسال به 18 گیت افزایش پیدا کرده است.

اوحدی گفت: 25 آمبولانس هلال‌احمر در هر 5 کیلومتر در مسیر نجف تا کربلا مستقر شده بودند و زائران را تحت پوشش درمانی رایگان قرار می‌دادند.

او ادامه داد: 30موکب توسط سازمان حج و 30 موکب دیگر توسط شهرداری‌ها، ستاد بازسازی عتبات عالیات و هیأت‌های مذهبی در مسیر کربلا تا نجف ایجاد شده بود.

او با بیان اینکه بحث ویزا یکی از گلوگاه‌های جدی ما در ایام اربعین حسینی است، ادامه داد:‌ یک نرم‌افزار در 2هزار دفتر خدمات زیارتی سازمان حج و زیارت نصب شد روزانه 45هزار ویزا از کنسولگری عراق اخذ می‌کردیم که دولت عراق به یکباره اعلام کرد در مرزها ویزای یک دلاری می‌دهد و اعلام این موضوع مانند فراخوانی برای مردم ایران بود.

اوحدی گفت: پس از اعلام این خبر مردم به سمت مرزها روانه شدند و در همان شب بحران جدی‌ای را در مرز شلمچه داشتیم چرا که تمهیدات دولت عراق در حد این میزان از زائران نبود و از سوی دیگر ظرفیت مرزهای ما روزانه 25 هزار نفر است اما روزهایی را داشتیم که بیش از 15 برابر ظرفیت مرزها از مرز خارج می‌شدند.

او گفت: از یک و نیم میلیون زائر اربعین حسینی 100هزار نفر اتباع کشورهای دیگر بودند که از مرز کشور ما خارج شدند و برای بازگشت این افراد یک گیت مخصوص در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اگر ستاد دائمی اربعین تشکیل نمی‌شود در مرزها با مشکلی جدی‌ای مواجه می‌شدیم. به عنوان مثال امسال در چذابه 180 سرویس بهداشتی داشتیم و در مهران نیز 220 سرویس بهداشتی برای رفاه حال زائران در نظر گرفته شده بود.

اوحدی گفت‌: برای برگشت زائران از نقطه صفر مرزی امکانات حمل و نقل رایگان قرار دادیم تا مردم را به شهر بستان یا میدان مقاومت شهر خرمشهر منتقل کنند و متأسفانه 40هزار خودرویی که در شهر 15هزار نفری مهران پارک شده بود گره ترافیکی را در مرز مهران به وجود آورد که با همکاری سپاه یک جاده فرعی به خارج از مهران کشیده شد تا اتوبوس‌ها بتوانند تردد کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا این لحظه 14هزار اتوبوس مسیر، زائران را از مرزها منتقل کرده‌اند، گفت:‌ قطعاً مشکلاتی نیز در این مسیر وجود داشته است اما خدماتی که انجام شد بسیار بیشتر از کاستی‌ها بود. به عنوان مثال در مقطعی متأسفانه بلیت هواپیما تا سه برابر گرانتر شد و همچنین برخی از اتوبوس‌ها نیز ممکن بود در مرز قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های در نظر گرفته شده را از زائران دریافت می‌کردند که البته نظارت بر این موضوع برعهده سازمان حمل و نقل و راهداری است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امیدوار هستیم برای سال آینده بتوانیم با آسیب‌شناسی اربعین امسال نقاط ضعف را برطرف کرده و اقدامات خوبی را برای زائران انجام دهیم.

اوحدی ادامه داد: حماسه اربعین حسینی امسال پاسخ سنگینی به داعش بود و سیلی محکمی به یاوه‌گویی‌های داعش در طول ماه‌های گذشته زده شد و مردم نشان دادند همیشه پای اعتقادات خود می‌ایستند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    28 6
    حالا نوبت ایرانی ها و بخصوص مشهدی هاست که از خجالت عراقیا در بیان ...نه اینکه عده ای تو مشهد قیمت ها رو بکشند به فلک
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    11 3
    آيا آنهايي كه در تصادفات جاده هاي رفت و برگشت مرزها به رحمت خدا رفتند نيز در اين ليست قرار گرفته اند
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    27 11
    پدر من هم از نجف تا کربلا رو پیاتده رفته با 65 سال سن ... راستش من اصلا راضی نبودم ، منطق باید همیشه حکم فرما باشه ... حتی تو مسائل مذهبی
  • احمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    23 1
    مهران تا کربلا پای زائرو ماساژ دادن و کفششو واکس زدن، تو برگشت از مهران تا تهران 200 هزار تومان خودمون به خودمون رحم نمی کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    8 3
    تعداد کشته ها چقدر میشه؟ برای یک میلیون شده 24 پس برای سه میلیون میشه 75نفر
  • بی نام EU ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    17 11
    تمام مشکلات ما ناشی از همین افراط و تفریط هاست