تسنیم نوشت:

آمانو با اعلام اینکه سوءتفاهم‌هایی درباره این موضوع شده است گفت: "آژانس اعلام نکرده است که ایران دارای تسلیحات هسته‌ای است. ما درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بر اساس اطلاعاتی که داریم نتیجه‌گیری نکرده‌ایم."

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی سخنانی در اندیشکده آمریکایی بروکینز به بحث درباره نقش آژانس در بررسی‌های برنامه هسته‌ای ایران، شامل نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای موقت نوامبر 2013 بین ایران و شش قدرت جهانی پرداخت.

آمانو در این نشست ضمن تشریح فعالیت‌ها و وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدامات این نهاد در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گفت: "مهمترین مسائل پادمانی در سال‌های اخیر مرتبط با ایران، کره شمالی و سوریه بوده‌اند. اینها پرونده‌هایی بسیار متفاوت هستند. آنچه که در میان این پرونده‌ها مشترک است این است که این کشورها توافقات پادمانی خود را به صورت کامل انجام نداده‌اند."

او در ادامه گفت: "موضوع ایران در آگوست 2002 آغاز شد یعنی زمانی که رسانه‌ها گزارش دادند که ایران در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی و بزرگ هسته‌ای در نطنز است که به آژانس قبلا اعلام نشده است. ایران متعاقبا وجود این تأسیسات را پذیرفته و آنها را تحت نظارت آژانس قرار داد."

آمانو در ادامه گفت زمانی که در سال 2009 مدیر کل آژانس شد احساس کرد که "شفاف کردن موضوعات" اولین گام برای حل مسائل است و در گزارشات بعدی کرد که "مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران از اهداف صلح‌آمیز خود منحرف نشده‌اند اما همچنین اعلام کردم که ایران همکاری کافی برای قادر ساختن آژانس به اینکه تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارائه نکرده است."

اوبا اشاره به اینکه در آن زمان از ایران خواسته که پروتکل الحاقی را اجراء کند و "در موضوعات مرتبط با آنچه بعدها ابعاد نظامی احتمالی خوانده شد شفاف‌سازی کند."

مدیر کل آژانس بعدی در ادامه گفت: "گام بعدی این بود که چگونه به این ابعاد نظامی احتمالی بپردازیم. کارشناسان فنی ما سال‌ها را صرف بررسی و تحلیل انبوه اطلاعاتی کرده‌اند که از مجموعه متنوعی از منابع مستقل و ایران و نیز برخی کشورهای عضو کسب کرده‌اند."

او با اشاره به گزارشی که متعاقب این بررسی‌ها در سال 2011 منشتر کرد گفت: "در آن گزارش اعلام کردم که اطلاعات نشان می‌دهند ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه با تجهیزات انفجار هسته‌ای انجام داده است. اطلاعات همچنین نشان می‌دادند که این فعالیت‌ها پیش از پایان سال 2003 انجام می‌گرفتند و اینکه برخی از این فعالیت‌ها شاید ادامه داشته باشند."

آمانو با اعلام اینکه سوءتفاهم‌هایی درباره این موضوع شده است گفت: "آژانس اعلام نکرده است که ایران دارای تسلیحات هسته‌ای است. ما درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بر اساس اطلاعاتی که داریم نتیجه‌گیری نکرده‌ایم. آنچه ما گفته‌ایم این است که ایران باید این موضوعات را شفاف نمایند زیرا اطلاعات معتبری وجود دارد که نشان می‌دهند ایران وارد چنین فعالیت‌هایی شده است."

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =