تسنیم نوشت:

رییس کل گمرک با بیان این که ایران اهمیت بی سابقه ای در ترانزیت کالا دارد، گفت: راه دسترسی عمده کشورهای دیگر ایران است و در چند وقت گذشته گمرکات کشور به سیستم های کاربردی مجهز شده اند. 

مسعود کرباسیان در نشست عقد قرارداد تضمین بین گمرک و اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: ترانزیت از ایران به ویژه برای عراق از اهمیت چندبرابری برخوردار شده است.

وی ادامه داد: امنیت و تسهیلات در کنار سرمایه گذاری دولت برای ثبات حمل و نقل ایجاد شده است، سیستم هوشمند ترانزیت اجرایی شده که بالغ بر 95درصد ترانزیت از این طریق انجام می شود.

رییس گمرک بیان کرد: در 50 گمرک ترانزیت سیستم هوشمند که به صورت یکپارچه عمل می کند در حال استفاده است و تصاویر به صورت یک روزه انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: به کارگیری تجهیزات نوین مانند X-Ray  کامیونی دروازه نصب شده و در بخش اسناد و مدارک مشکلاتی وجود دارد و در کنار آن امنیت و تسهیلاتی در مسیر ترانزیت همچون GPS  و رصد ماهواره ای استفاده می شود.

کرباسیان با اشاره به این که از RFD برای مدیریت ریسک استفاده شده، یادآور شد: مسائل بیمه با همکاری شورای عالی بیمه تا اوایل دی ماه حل خواهد شد که در این زمینه از سندیکا ها استفاده شده است.

وی ادامه داد: پروانه کاغذی را حذف خواهیم کرد که این موضوع به مبدا کالا مربوط است و اطلاعات به صورت پیام کوتاه اعلام خواهد شد.
رییس گمرک یادآور شد: در سال گذشته 12 میلیون تن کالا و در 5 ماه اخیر 5/5 میلیون تن از مسیر ترانزیتی ایران عبود کرده اند، در حال حاضر با توجه به تسهیلات موجود حجم ترانزیت 15درصد در پوشش کارنه تیر قرار دارد که با استفاده از امکانات دیگر این میزان را به 30درصد افزایش خواهیم داد.

کرباسیان با بیان این که زمینه همکاری های خوبی فراهم شده است گفت: ایران می تواند به عنوان هاب منطقه در آموزش کارنه تیر نقش مهمی ایفا کند.

همچنین غلام‌حسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که امنیت جاده های ایران در شرایط آشوب های منطقه می تواند نقش مهمی در ترانزیت داشته باشد بیان کرد: ایران باید برنامه های مناسب با تحولات منطقه ای برای آینده داشته باشد.
او بیان کرد: سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها همچون  تجهیز گمرکات کشور به دستگاه های X-Ray در اولوویت های بخش خصوصی است.

شافعی ادامه داد: از سوی دیگر حمل و نقل چند وجهی تحت رویه تیر بین امارات، ایران و افعانستان باعث رونق و توسعه بیش تر خواهد شد، راه اندازی سیستم رو رو بین ایران و امارات مورد توجه بخض خصوصی ایرانی است.

وی گفت: آگاهی از آخرین مقررات و تغییرات حاصله در کنوانسیون تیر، آشنایی با ابزار های الکترونیکی تیر و سیاست گذاری و خط مشی های کوتاه و بلند مدت، کمک بسزایی در روند توسعه اقتصادی در کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

شافعی خاطرنشان کرد: اتاق و گمرک ایران در اجرا، کنترل و نظارت رویه تیر همکاری بسیار خوب و همه جانبه ای داشته اند که در راستای تقویت این همکاری ها اتاق ایران بسترهای لازم الکترونیکی را برای اتصال گمرک به سرور کارنه تیر جهت کسب اطلاعات لازم در مورد کارنه تیر و همچنین رصد موقعیت ماهواره ای همزمان کامیون ها را فراهم ساخته است.

رییس اتاق ایران گفت: سازمان های بین المللی و تخصصی همچون  سازمان ایرو می بایست همکاری و حضور فعال تری را با کشورهای منطقه بخصوص کشورهای عضو اکو و کشورهای عضو اتحادیه گمرکی عربی داشته باشد.

او یادآور شد: استفاده از کارنه تیر پلاس اقدام مثبت دیگری در همکاری های مشترک اتاق و گمرک به حساب می آید هرچند مسئولیت سنگینی را متوجه اتاق ایران بعنوان موسسه ضامن می سازد با این وجود این طرح در بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود اقتصادی توصیه می شود. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =