ابتکار خبر داد؛ حمایت محیط زیست از برند سبز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری نهادینه کردن صنعت سبز توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی خود را برای حمایت و ترویج برند سبز در ایران با اجرای شرایط و ضوابط خاص اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کنفرانس بین المللی استراتژی برند که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: رونق و رشد اقتصاد و تجارت، خروج از رکود و ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از جمله مهم ترین اهداف و برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید است و چنین اقداماتی می تواند کمک بزرگی برای دولت در دستیابی به اهداف باشد.

ابتکار تاکید کرد: با توجه به شاخص ها و شرایط کنونی اقتصاد ایران، برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها و تلاش های دولت بدون همراهی بخش خصوصی به حصول نتیجه کامل منجر نخواهد شد.

تلاش برای حفظ محیط زیست مسئولیت فردی و اجتماعی است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فراگیری بحران محیط زیست در جهان، تلاش برای حفظ محیط زیست را مسئولیت فردی و اجتماعی تمام افراد برشمرد و افزود: امروزه توجه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست رویکردی جهانی است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروزه یکی از مهم ترین وظایف هر شهروند آگاه و بالغی در جهان، توجه به موضوع محیط زیست و حفظ آن است و این همان رویکردی است که در اقتصاد و برندسازی دنیا نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

اعلام حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از برند سبز
وی با یادآوری نهادینه کردن صنعت سبز توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی خود را برای حمایت و ترویج برند سبز در ایران با اجرای شرایط و ضوابط خاص اعلام می کند.
ابتکار گفت: یکی از مولفه های مهم برندسازی و اقتصاد در جهان امروز، پایداری است. بدان مفهوم که سیاست های اتخاذی در بخش های مختلف اقتصاد، توسعه و تجارت به گونه ای باشد که با استفاده صحیح از منابع، ذخایر و ظرفیت های ملی منجر به بهبود زندگی و حفظ حقوق نسل های آینده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه تضمین حقوق نسل های آینده و برنامه ریزی برای توسعه پایدار به گونه ای که منافع تا 7 نسل آینده را هم در نظر بگیرد یکی از مهم ترین شاخص های حکمرانی مطلوب است و این محدود به قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی نیست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر حکمرانی مطلوب از نگاه سنتی و محدودی که در گذشته وجود داشت فاصله گرفته و مردم، جامعه مدنی و بخش خصوصی را نیز در بر می گیرد و برای هر کدام از آن ها نقش و مسئولیتی مهم تعریف می کند.
وی مسئولیت اجتماعی را یکی از ارکان مهم برندسازی دانست و اظهار کرد: بحث برند حقوق انسان، کار، کارگر و محیط زیست را در بر می گیرد و از این رو مسئولیت اجتماعی و رعایت ضوابط و استانداردهای محیط زیستی که به طور خلاصه رعایت اخلاق در اقتصاد است، از ارکان مهم برندسازی محسوب می شود.

ابتکار با بیان اینکه اعتقاد و تعهد به مسئولیت فردی و اجتماعی و الزام به پاسخگویی توامان، پاداش مالی و معنوی را برای فرد به همراه دارد، تاکید کرد: توجه به مسائل محیط زیست منجر به منفعت مالی فراوانی برای بنگاه داران و فعالان اقتصادی خواهد شد زیرا مسئولیت پذیری در حوزه محیط زیست منجر به مدیریت مصرف به ویژه در حوزه های انرژی و آب خواهد شد.
درج میزان تولید گازهای گلخانه ای و مصرف آب مجازی بر روی محصولات از اصول مهم برندسازی جهانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهم ترین مواردی که امروز از جمله حقوق مصرف کنندگان و مسئولیت تولید کنندگان در دنیای برندسازی محسوب می شود، درج میزان تولید گازهای گلخانه ای یا میزان مصرف آب مجازی در تولید یک محصول است.

معاون رئیس جمهور با ابراز تاسف از الگوی غلط مصرف انرژی و آب در کشور، حرکت بخش خصوصی و اقتصادی به سمت مسئولیت پذیری در حوزه محیط زیست را یکی از مهم ترین اقدامات در جهت حفظ محیط زیست کشور بر شمرد.

وی ادامه داد: موضوع عدم ایجاد آلودگی از ابتدایی ترین مباحث در فرآیند برندسازی و فعالیت های اقتصادی است و از اصول مهم اقتصاد سبز است.

ابتکار ضمن اشاره به رویکرد و برنامه رئیس دولت تدبیر و امید در بحث اقتصاد سبز، تصریح کرد: اگر در محاسبه سود و زیان فعالیت های اقتصادی، هزینه های وارد به محیط زیست را نیز در نظر بگیریم، یعنی قیمت واقعی محصول را محسوب کرده ایم و در واقع پس از محاسبه ضرر و زیان وارده به آب، خاک، هوا و محیط زیست مشخص می شود که سود و زیان فعالیت های اقتصادی و تولیدی واقعی است یا خیر؟ و اینکه آیا تولید یک محصول ارزش نابودی و تخریب محیط زیست کشور را دارد یا خیر؟
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نکات قابل تامل در برند سازی چوب و کاغذ را استفاده از چوب جنگل های طبیعی در تولید محصولات دانست و تاکید کرد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و نوع جنگل های ایران، تخریب آن ها نوعا غیر قابل بازگشت و تجدید است و این در حالی است که امروز با طرق مختلفی همچون قاچاق چوب، تغییر کاربری و قطع درختان شاهد تخریب منابع جنگلی ایران هستیم.

ضرورت ایجاد برند سبز در فرآورده های چوبی
معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد برند سبز در فرآورده های چوبی، گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از جنگل های صنعتی یا چوب مصنوعی برای تولید کاغذ و صنایع چوبی بهره می گیرند و ایران نیز می تواند از همین الگوهای موفق جهانی بهره گیرد تا جنگل های طبیعی کشور بیش از این دچار تخریب نشوند.

وی تاکید کرد: حفظ محیط زیست مسئولیت شرعی و قانونی تمام افراد جامعه است و همانطور که در اصل 50 قانون اساسی ذکر شده، حفظ محیط زیست و استفاده صحیح از منابع مسئولیتی همگانی است.

ابتکار ادامه داد: باید بیاموزیم به همان میزان که در زندگی فردی و اجتماعی خود از محیط زیست و طبیعت بهره می گیریم، در حفظ و نگهداری آن هم مسئولیت داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: روند رو به رشد بخش های مختلف اقتصادی از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید نوید بخش آینده ای روشن در این حوزه است ولی این روند رشد باید با استراتژی های کلان و استانداردهای محیط زیست، اقتصاد سبز و برند سازی صحیح تجاری هم راستا شود تا بتوان در مسیر توسعه پایدار گام برداشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =