۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶

اینکه آمریکا و انگلیس خارج از کانال سازمان ملل به عربستان و اردن ماموریت بدهند که برای برگزاری نشست‌های حاشیه‌ای مربوط به سوریه تلاش و اقداماتی انجام دهند، خارج از توافق وین و به نوعی دور زدن سازمانها و مجامع بین المللی و تضعیف نقش این سازمان است. اتفاقا" کارکرد اصلی این سازمانها ظهور و بروز تخصصی و قدرتمند در حل اختلافات منطقه ائی برای کاهش خطرات تهدید صلح و امنیت جهانی است. قبلا هم نمونه های زیادی از عدم همکاری و یا محدود و مشروط کردن فعالیت نمایندگان سازمان ملل برای حل بحران سوریه وجود داشت. به شکست کشاندن ماموریت کوفی عنان و اخضر ابراهیمی فرستاده های مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه با برآوردهای غلط از صحنه میدانی و عوامل تاثیر گذار در سوریه از این قبیلند.

اینگونه اقدامات یا برای پیشبرد اهداف کسانی بود که می پنداشتند در موضع قدرت هستند و نیازی به همکاری با نهادهای بین المللی ندارند و یا برای کم رنگ کردن تلاشهای سازمان ملل برای حل مسئله سوریه دست به مخالفت با پیشنهادات آن دو زدند. اکنون نیز تلاش اردن برای تهیه لیست گروههای معتدل مخالف و سعی سعودی برای کنار هم نشاندن آنها در واقع تلاش‌های سیاسی قبلی در وین برای حل مشکل سوریه را از مسیر طبیعی منحرف کرده و نشست وین و ماموریت نماینده ویژه جدید در امور سوریه استفان دی میستورا را به شکست می‌کشاند.
مشکلات منطقه را باید با اجماع عناصر صاحب نفوذ و با نظارت افراد بیطرف و یا سازمانهای بین المللی حل نمود و همه کشورهای دخیل از انجام اقدامات انفرادی ، پراکنده و شتاب زده پرهیز کنند. نشست وین فرصت سیاسی مناسبی فراهم آورد تا نیروهای دخیل و دست اندرکار برای مبارزه با تروریسم و پیگیری روند سیاسی حل مشکلات سوریه به راه های هر چند ابتدائی دست یابند. اما عربستان که نتایج این جلسات را خیلی باب میل خود نمی بیند ساز دیگری کوک کرده و با اقداماات خارج از توافق به دنبال تخریب آن روند است. زیرا مبارزه با تروریسم در منطقه و حل مشکلات مربوط به جنگ نیابتی در سوریه نیازمند اراده جدی همه کشورهای درگیر و مخصوصا" غرب است تا هر چه زودتر به این رنج و آلام مردم سوریه پایان داده شود.
تا چندی پیش نگرانی اصلی غرب بازتولید شرایط لیبی در سوریه بود که به مراتب در نقطه حساس تر و راهبردی تر و در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی قرار داد. مدل رفتاری خانواده اسد در تعامل با رژیم صهیونیستی کاملا" مشخص و بر اساس اصولی قرار داشته که به نوعی حالت نه جنگ و نه صلح باعث کنترل و مدیریت بحران در مرز و مناطق اشغالی جولان شده است، ولی بهم ریختگی این روابط مدیریت شده که حداقل از نظر سوریه حالت عدم پذیرش وضع موجود در کنار وارد نشدن در جنگ و فعال نکردن یکجانبه گسل اختلافات با رژیم صهیونیستی بوده است.
امریکا و انگلیس چندی است از طریق اردن مشغول کمک مالی و تجهیزاتی و همچنین آموزش نیروهای مسلح مخالف بشار اسد بوده و اخباری نیز وجود دارد که قسمتی از این امکانات مادی و معنوی به دست داعش افتاده است. یعنی تعدادی از این نیروهای آموزش دیده نیروهای طرفدار داعش بوده اند. بعد از دور گذشته مذاکرات وین از آنجا که نتایج آن تماما" مورد قبول عربستان نبود از سوی آمریکا و انگلیس این پروژه جدید برای عربستان تدوین و تعریف شد تا این کشور بتواند شکست برنامه های سیاست خارجی خود در سوریه طی چهار سال گذشته را جبران کند. هدف این پروژه دور کردن عربستان از حمایت از داعش و قرار دادن او در کنار نیروهای مخالف معتدلتر بود و اینکه کمکهای مالی عربستان و قطر به این سمت جریان یابد.
اما تعریف دقیق مخالفین معتدل بدلیل آنکه با حضور نیروهای مختلف در روند آتی صلح در سوریه ارتباط مستقیم دارد، حائز اهمیت است. بنابراین برای ارائه تعریفی صحیح و واقعی از چنین گروه هائی باید ارزیابی همه جانبه ای از شاخص های شناسائی این گروهها، دلایل انتخاب این شاخصها و اجماع نظر بین همه اطراف مساله سوریه روی این شاخصها صورت بگیرد. لذا ضروری است ابتدا در اجلاس اتی وین به موارد زیر توجه شده و در کنار تصمیم نهائی برای برگزاری چنین اجلاسی و مضار و فوائد آن ماموریت جدیدی برای کشورهای درگیر طراحی و ابلاغ شود:
1. تعریف شاخصهائی که به شناسائی نیروهای معتدل کمک می نماید.
2. دلایل انتخاب این شاخصها و میزان مقبولیت آنها.
3. نحوه تعامل واقعی و میزان دوری و نزدیکی هر گروه به داعش.
4. ایجاد اجماع نظر و جمع بندی نظرات کشورهای درگیر در سوریه در زمینه بازی گرفتن نیروهای مخالف و موافق دولت سوریه در روند سیاسی مذاکرات و طراحی پیشبرد مصالحه ملی در این کشور.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =