ابتکار: با آبگیری هامون بخش قابل توجهی از مشکلات سیستان و بلوچستان حل می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور که در اهواز برقرار است از طریق ویدئو کنفرانس گفت : برخی از سدهای ساخته شده در کشور، منشاء مشکلات زیست محیطی برای رودخانه ها، تالاب ها و موجب تشدید گردوغبارها شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان معصومه ابتکار امروز از طریق ویدیو کنفرانس، در همایش مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست کشور که در هتل پارس اهواز برگزار شد، گفت: به واسطه ساخت این سدها، محیط های طبیعی دچار مشکل شده اند، و قابل اغماض نیست که سدی بدون مطالعات ارزیابی و در بی خبری مدیران محیط زیست ساخته شود.

او ادامه داد:مدیران محیط زیست باید نسبت به محدوده اختیارات خود اشراف کامل داشته باشند، و حتی اگر در گذشته سدهایی در خوزستان ساخته شده که مطالعات ارزیابی نداشته، نمی توان این مساله را نادیده گرفت که به فعالیت ادامه دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان گفت: مقابله با پدیده گردو غبارها از جمله مسایلی است که در دولت به طور جدی پیگیری می شود و تصمیمات برای حل مشکلات اخذ شده است.

ابتکار ادامه داد: مصوبه مقابله با گردو غبار روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت به همراه اعتبارات مورد نیاز برای استان های متاثر از گردوغبارها به تصویب رسیده است. او گفت: در خوزستان نیز باید هرچه سریعتر ستاد اجرایی مربوط به این مصوبه تشکیل، و اقدامات لازم از سوی دستگاه های اجرایی این استان انجام شود.

او با اشاره به ورود آب به تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه این استان نیز متاثر از پدیده طوفان های شن است آبگیری تالاب می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کند.

ابتکار با اشاره به برخی از راهبردهای دولت و سازمان محیط زیست گفت: دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنامه هایی را در دست اجرا دارد و از این جهت لازم است تمامی طرح ها با ملاحظات ریست محیطی اجرا شود.

او گفت: جهت گیری توسعه در کشور باید همسو با ضوابط زیست محیطی باشد تا توسعه ای پایدار را در کشور داشته باشیم.

افزایش دمای زمین به بیش از ۲درجه نرسد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تولید گازهای گلخانه ای گفت: میزان افزایش گرمای زمین نباید به بیش از دو درجه برسد و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان قرار گرفته است.

ابتکار در خصوص خشکسالی های اخیر کشور نیز گفت: کشور دوره ای از خشکسالی را گذرانده که بر اساس تحقیقات رسمی، بخشی از این تغییر اقلیم ها ناشی از مداخلات انسانی است.

او ادامه داد: در حوزه هوا نیز برنامه کاهش آلودگی هوا ، با همکاری وزارت خانه های نیرو، نفت،صنایع و معادن، و بسیاری از دستگاه های اجرایی در کلانشهر ها عملیاتی می شود تا بتوان وضعیت را به استاندارد رساند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: بر اساس سنجش انجام شده، امسال آمار روزهای آلوده و خطرناک در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است. وضعیت مدیریت پسماند در برخی از استان های شمالی کشور بحرانی است که در این زمینه برنامه هایی تدوین شده است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =