۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۵

خبرگزاری مهر نوشت:

این روزها سرویس های اینترنت پر سرعت در ایران، از جهت نوع سرویسی که ارائه می دهند، به سه دسته مشخص قابل تقسیم اند: ADSL، WiMAX و ۳G نامهاییست که در ادامه خود عناوین تجاری شرکت های گوناگون خدمات اینترنت را یدک می کشند. این سرویس ها تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند و هر کدام بسته به فعالیت و هزینه کاربران، برگزیده می شوند. این سرویس ها در کشورمان دچار محدودیت ها و نقاط قوتی نسبت به یکدیگر هستند و آشنایی نسبت به این ویژگی ها طبیعتا مهمترین شاخص برای انتخاب از میان آنها است.

ADSL و محدودیت های سخت افزاری

ADSL مخفف كلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراك ديجيتال نامتقارن است. این سرویس وابسته به پردازش سيگنالهاي ديجيتال و يك الگوريتم خلاق براي فشرده كردن حجم بالاي اطلاعات براي يك جفت خط معمولي تلفن است. به علاوه ايجاد تغييراتي در ترانس ها، فيلترهاي آنالوگ و مبدلهاي آنالوگ/ديجيتال برای برقراری سرویس لازم است.

عمده ترین محدودیت سرویس های ADSL در ایران عدم وجود امکانات سخت افزاری در نقاط مختلف شهری و روستایی برای برقراری این سرویس است. در واقع محدودیت های فنی مهمترین نقطه ضعف این سرویس در ایران محسوب می شود.

شرکت مخابرات در بسیاری از نقاط امکانات سخت افزاری ADSL را فراهم کرده و این سرویس را علاوه بر شرکت های خصوصی به کاربران اینترنت ارائه می دهد. در واقع شرکت مخابرات بزرگترین ارائه دهنده خدمات ADSL در ایران است.

سرعت دانلود در ADSL مطابق استاندارد یک هشتم سرعت اتصال است. سرعت دانلود به ترتیب ۸ و ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ کیلو بایت بر ثانیه است. با سرعت ۱۲۸ تقریبا می توانید دقیقه ای ۱ مگابایت و با ۲۵۶ دقیقه ای ۲ مگابایت دانلود کنید.

مهمترین ویژگی مثبت سرویس های ADSL  هزینه نازل آن نسبت به دیگر سرویس های موجود است.

به طور میانگین اینترنت ADSL با سرعت های ۱۲۸ کیلوبایت تا ۲ مگابایت بین  حدود ۱۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان تومان در ماه هزینه دارد.

WiMAX با قطعی های مکرر

وايمکس نسل جديدي از تکنولوژي دسترسي به اينترنت پرسرعت است که امکان اتصال را برای کاربران از طريق امواج راديويي و آنتن‌هاي شبکه مستقل و بدون سیم فراهم می کند.

مهمترین  مزیت سرویس وایمکس نسبت به ADSL در ایران، بدون سیم و سیار بودن آن است. سرویس های وایمکس به دو صورت ثابت و سیار ارائه می شوند که در سرویس های ثابت امکان اتصال به اینترنت در یک بازه مکانی خاص بدون استفاده از سیم یا هر سخت افزار دیگری را فراهم می کنند. سرویس های سیار نیز فاقد محدودیت مکانی هستند و کاربر می تواند مودم خود را با خود حمل و از خدمات وایمکس استفاده کند.

با وجود آنکه چند شرکت اصلی ارائه دهنده خدمات ارتباطی در ایران طی سال های اخیر تلاش کرده اند تا کیفیت خدمات وایمکس خود را ارتقا دهند، اما همچنان قیمت بالا و قطعی های مکرر اصلی ترین نارسایی هایی هستند که کاربران این سرویس با آنها مواجه اند.

به طور میانگین اینترنت وایمکس با سرعت های ۱۲۸ کیلوبایت تا ۲ مگابایت بین  حدود ۱۳ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد.

۳G با هزینه های کمر شکن

نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ۳G روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم است که نسبت به نسل های پیشین خود از امکانات گسترده تری برخوردار است. اولین کشوری که از شبکه ۳G به صورت گسترده و تجاری استفاده کرد، کشور ژاپن بود.

حداکثر سرعت در ۳G به ۴۲ Mbps می‌رسد ولی در ایران شرکت های موجود طبق قوانین مجازند تا این سیستم را حداکثر تا سرعت نیم مگابیت یا ۰/۵ Mbps ارائه دهند، که در مقایسه با سرعت اینترت در ADSL و وایمکس سرعت قابل توجهی است. به همین خاطر کاربران ۳G در ایران در صورتی که بخواهند از این سیستم برای پی سی خود استفاده کنند، با مشکل اتمام زود هنگام حجم خریداری شده خود مواجه می شوند. این اتمام حجم که به خاطر تفاوت تکنولوژی میان تلفن های همراه و کامپیوتر های معمولی است، از آن جهت حائز اهمیت است که سرویس های ۳G معمولا به لحاظ هزینه ای در یک فاصله قابل توجه از دیگر سرویسهای مشابه قرار دارند.

در شبکه های ۳G، اطلاعات و داد‌ه ها، چندین بار سریعتر از شبکه های قدیمی (۲G) منتقل می‌شوند. این بدان معناست که با داشتن دستگاهی که از شبکه نسل سوم پشتیبانی می کند، از این پس علاوه بر صدا، تصاویر کم حجم و متن، قادر خواهید بود فایل‌های ویدئویی را نیز ارسال و دریافت کنید.

درباره تفاوت این سرویس با وایمکس باید گفت که تکنولوژی WiMax صرفا برای ارتباطات داده‌ای طراحی شده و سایر امکانات اپراتورها از جمله مکالمه و پیامک را ارائه نمی‌دهد در حالی که ۳G علاوه بر اتصال پرسرعت به اینترنت، امکان ارتباطات صوتی و تصویری، ارسال پیامک متنی و چندرسانه‌ای را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین در تکنولوژی WiMax در هنگام خارج شدن از محدوده پوشش دهی یک آنتن و وارد شدن به محدوده آنتن دیگر، اتصال به اینترنت قطع خواهد شد، در حالی که در شبکه‌های ۳G، کاربران می‌‌توانند از اینترنت پرسرعت دائمی و بدون قطعی، حتی در حال حرکت با سرعت بالا لذت ببرند.

به طور میانگین اینترنت ۳Gبا سرعت ۱۰۲۴ کیلو بیت با قیمت ۳۲ هزار تومان برای یک ماه ارائه می شود.

 

17302









برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    13 1
    اینترنت 3جی وجود خارجی نداره. حداقل برای ایرانسل و همراه اول در یزد که اینجوری است. جالبه نواحی پوشش شبکه همه جای شهر هم هست و هیچ کجای شهر هم نمیگیره. اینترنت رایتل حداقل آرم سه جی یا اچ را میاره و سرعت اینترنتش هم نسبتاً خوبه
  • Казвам се KR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    33 0
    3 جی تا سرعت 42 مگابیت بر ثانیه قابل ارائه هست، بعد در ایران برای سرعت 128 کیلوبیت به بالا مدارک... میخوان. آبرو برامون نگذاشتن
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    14 0
    كلاه برداري محض است ، نوترينو عملا خالي كردن جيب مردم است
  • سعید A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 2
    من با ایرانسل در تبریز صبح 1.5 مگابایت و شب ها 3 مگابایت سرعت دارم بسته 18 گیگ خریدم برام در اومد 52 هزار تومن هم ارزون و هم با سرعت بیشتر
    • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      3 2
      ببخشید شما دقیقا تو کدوم دفتر ایراتسل فعال هستید؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    2 0
    اضافه شدن سرعت در ایران تعبیر یه خواب آشفته است . . به دلایلی که همه می دونند .پس بسازید با همین اگر نمی خواید اینترانت راه اندازی بشه .