همشهری آنلاین نوشت: رئیس یک شرکتی دارویی در آمریکا ادعا می‌کند اولین انسان در جهان است که توانسته عوارض ناشی از سالخوردگی طبیعی در بدنش را به لطف ژن‌درمانی جدید و آزمایشی که شرکتش ابداع کرده است وارونه سازد.

اليزابت پريش رئيس شركت دارويي بيو‌ويوا در آمريكا اولين بار در سال 2015 تحت ژن‌درماني قرار گرفت،‌ درماني كه با هدف محافظت از بدن در برابر از دست رفتن حجم ماهيچه‌ها و از كاهش تعداد سلول‌هاي بنيادي به دليل ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با سالخوردگي طراحي شده‌بود.

نتايج اين آزمايش كه در اصل با هدف اثبات ايمن بودن شيوه درماني جديد اين شركت روي پريش صورت گرفته‌است،‌ اولين نمايش موفقيت‌آميز از افزايش طول تلومرها در انسان است.

پريش مي‌گويد، درمان‌هاي كنوني براي افرادي كه به بيماري‌هاي مرتبط با سالخوردگي مبتلا هستند،‌ از مزاياي جزئي برخوردارند و معمولا سبك زندگي افراد اين فوايد را نيز بي‌اثر مي‌سازند. بهترين‌ راه‌حل پيشرفت در زيست‌فناوري است و در صورتي كه نتايج اين آزمايش جديد به تاييد برسد، ما تاريخ را متحول ساخته‌ايم.

تاييد اين نتايج به بررسي‌هاي بيشتر توسط گروه‌هاي علمي مختلف نياز خواهد داشت، اما درصورت تاييد اين شيوه درماني مي‌تواند تحول بزرگي در تكنيك‌هاي وارونه‌سازي سالخوردگي ايجاد كند.

تلومرها چيستند؟
تلومرها تكه‌اي كوچك از DNA هستندكه در انتهاي هر كروموزوم قرار دارند و نقش حائل و سپر را در روند سالخوردگي طبيعي ايفا مي‌كنند. اما به واسطه تقسيم سلولي مداوم، تلومرها به اندازه‌اي كوتاه مي‌شوند كه توانايي محافظت از كروموزوم را از دست مي‌دهند و اين آغاز پيري است.

اساس درمان جديد امتيازي است كه به تلومرها داده مي‌شود،‌اين رقم براساس طول تلومرها در سلول‌هاي گلبول سفيد به دست مي‌آيد. امتياز بالاتر تلومرها نشان‌دهنده جوانتر بودن سلول‌ها است. پريش مي‌گويد درماني كه روي وي مورد آزمايش قرار گرفته‌است باعث شده تا 20 سال از روند كوتاه‌شدگي تلومرهايش وارونه شده و به عقب بازگردد. با اين‌همه اين نتايج بايد توسط منابعي مستقل به تاييد برسند،‌اگرچه شركت بيوويوا به دقت تركيبات خوني و وضعيت سلامت پريش را زير نظر دارد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =