رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، سیمای آینده تهران را تشریح کرد. سیمایی که در آن، باز هم احداث تونل و پل، حرف اول را می زند.

امید سلیمی بنی: تونل سه طبقه جنوب اتوبان صیاد، پل 3 کیلومتری در اتوبان بعثت، احتمال ساخت تونل دیگری بین مناطق 16 و 18 و همچنین چگونگی نظارت سیستماتیک بر عملکرد شهرداری، اصلی ترین بخشهای گفتگوی خبرآنلاین با اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بود.

شاکری که هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و از چهره های اصولگرای پارلمان شهری محسوب می شود در حاشیه بازدید از نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاریها، درباره عملکرد نظارتی شورای شهر هم توضیح داد. به گفته او، گزارشهای موردی مانند آنچه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ارائه کرده، نشان می دهد شهرداری تهران هنوز در برخی از معاملات، به طور کامل آیین نامه و تشریفات قانونی را رعایت نمی کند، هر چند شاکری به اختصار در این باره فقط می گوید: «اتفاقاتی در شهرداری افتاده.»

بخشی از این مصاحبه به نظرات او درباره عدم رای آوری وزرای پیشنهادی علوم مربوط بود که به دلیل تعیین تکلیف این وزارتخانه، از متن حذف شد.

در ادامه، مشروح این گفتگو را می خوانید:


گزارشی ماه گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تصویب شد که نشان می دهد بدون اطلاع و مجوز شورا برخی از واگذاری های املاک به پیمانکاران شهرداری در ازای طلبشان صورت گرفته. چرا این واگذاری ها انجام می شود؟

اینها گزارش نظارت موردی است ضمن اینکه می تواند بخشی از کار نظارتی شورا باشد ولی به نظر می رسد راهگشا نیست و بیشتر وقت نمایندگان را می گیرد و بحث نظارت اصلی را می پوشاند. از این اتفاقات ممکن است رخ دهد و نه تنها در شهرداری بلکه در دولت و وزارتخانه ها نیز این مسایل رخ می دهد. سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات برای بررسی همین موارد تشکیل شده است. اینها سازمانهای نظارتی هستند. اینها باعث می شود نظارت بسامان انجام دهیم که اطلاعات را به موقع بگیریم و اگر نظرات و مصوباتی داریم اعمال کنیم.


نباید شورا برای بررسی این موارد و گزارش ها وقت بگذارد؟

نماینده شورای شهر باید سیستم داشته باشد و پشت سیستم بنشیند و مثلا ببینید در یک سامانه، مناقصات امروز چه چیزهایی بوده. این نظارت سیستماتیک است که با گزارش های موردی تفاوت دارد.


برای رسیدن به این نظارت سیستماتیک بر عملکرد شهرداری چه کرده اید؟

ما هم اکنون برای بودجه بندی سال 94 آماده می شویم. به تدریج اطلاعات سال اول برنامه پنجساله دوم می آید. بررسی تبصره بودجه 93 را نیز در دستور کار داریم. گزارش عمومی از طرف کمیسیون بودجه درباره پروژه های سرمایه ای غیرمستمر داده شده است. یک گزارش مدیریت پروژه نیز از طرف معاونت برنامه ریزی شهرداری تا پایان مهر داده شده. به نظر می رسد بررسی اطلاعات، راهگشا برای بودجه 94 است.


در گزارش نظارتی آقای دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه چه مسایلی جلب توجه می کند؟

اگر گزارش نظارتی که آقای دکتر دبیر داده ملاحظه کنید و گزارش نظارتی شهرداری را هم ببینید، متوجه می شوید که اعلام شده چه تعداد از مناقصه های شهرداری، مناقصه عمومی بوده، مناقصه محدود یا معامله با ترک تشریفات و طبق قانون بوده است. لذا می شود فهمید در شهرداری چه تعدادی از معاملات باید با تشریفات مناقصه برگزار می شده ولی نشده . اینها درصد مشخصی دارد. بخشی از گزارش شهرداری و همچنین گزارش آقای دبیر اذعان می کند اتفاقاتی در شهرداری افتاده.


انگار شهرداری اشتیاق زیادی ندارد به جز گزارش هایی که رسما به شورا می دهد، اعضای شورا سامانه نظارتی مستقل در شهرداری ایجاد کنند. چرا اینطور است؟

اگر می خواهیم سامانه نظارتی سیستماتیک ایجاد کنیم نباید شهرداری مانع شود. برای اینکه از منظر عملیاتی این نظارت چقدر صحت دارد باید چند مورد را هم به صورت تصادفی انتخاب و بازدید کنیم تا به این یقین برسیم که اطلاعات سامانه و تاریخ های اعلام شده در آن با واقعیت تطابق دارد. لذا اگر این کار کنیم بخشی مشکلات موجود برطرف می شود و این به نفع شهرداری و شورای شهر و در نهایت شهروندان است. به نظر من اگر اراده و عزم جدی داشته باشیم، این کار شدنی است.


شما می گویید تا زمان استقرار این سامانه نظارتی، گزارش های موردی مانند گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، وقت شورا را هدر می دهد؟

اولا عرض کردم هر کاری که تاحالا شده، باید به سمت و سوی این باشد که نهایتا به سمت استقرار این سامانه برویم. ما که نمی گوییم این نظارتها را باید متوقف کنیم. بلکه باید به موازات نظارت فعلی به سمت نظارت سامان مند حرکت کنیم. الان کمیسیون برنامه و بودجه سامانه ای ایجاد کرده و ما نیز برای پروژه های سرمایه ای؛ سامانه ساده ای در کمیته عمران درست کرده ایم. بخواهیم اقدام کنیم برای نظارت بیشتر، مانعی سر راه ما نیست. این نظارت عمومی و گزارش دهی و گزارش گیری باید انجام شود. بهترین کار است برش سال 93 از برنامه 5 ساله را بیاوریم و روی آن نظارت کنیم. وظیفه نماینده شورا این است که چه خلاءهایی در کارهای شهرداری است که به صورت غیرقانونی می شود از آن سواستفاده کرد، باید شورا این خلاءها را را قانونمند کند. مثلا چند روز پیش مصوبه دو فوریتی ارائه گزارش ایجاد سامانه پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و سوانح غیرمترقبه برای مترو و فضای زیرسطحی را طراحی کردیم. با وجود این استفاده سنگین از مترو، باید به حوادث احتمالی نیز توجه کرد و برای پدافند غیرعاملش چاره اندیشی کنیم. جای اینها خالی بوده، ما احساس کردیم که در این فضا می شود کار کرد.


چرا با وجود این نظارتهای موردی، باز هم می بینیم شهرداری برای پروژه های سنگین راسا تصمیم می گیرد. مثلا معاون شهردار می گوید می خواهیم تونلی در ادامه بزرگراه صیاد شیرازی از جنوب را در سه طبقه بسازیم؟

واقعیت این است که مقداری اطلاعات فنی از شهرداری به رسانه ها می رود که نباید اینطور باشد. قبلا در صحن علنی شورا تصریح کردم ادامه بزرگراه صیاد یک پروژه مطالعاتی است. یعنی یک کریدوری طبق معاونت حمل و نقل و ترافیک و فنی و عمرانی باید مطالعه شود که با تحلیلهای ترافیکی، فنی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی جواب می دهد یا نه. این فاز مطالعاتی از دو سال پیش اعلام شده است. اگر بخواهیم کار را درست انجام دهیم باید نتایج این مطالعه پس از تصویب در معاونت ها به کمیسیون مربوطه در شورای شهر داده شود. اگر این مطالعات در شورای شهر تصویب شد و گزینه مورد نظر توضیح داده شد، کدپروژه اجرایی بگیرد و گرنه با اجرای آن موافق نیستیم. تونل ۳ طبقه ادامه بزرگراه صیاد، یک پروژه مطالعاتی است نه اجرایی. امسال نیز کدپروژه مطالعاتی می گیرد.


ولی در حوزه اجرا هم می بینیم این مسایل هست، مثلا چرا دوطبقه کردن بخشی از اتوبان بعثت در جنوب تهران، آغاز شده و حتی دستگاه های عظیم احداث پل صدر را هم آنجا برده اند درحالی که اعضای شورای شهر اصلا خبری از این پروژه ندارند؟

بزرگراه بعثت دوطبقه نمی شود. بلکه باید در چهار تقاطع آن پل زده شود و اصلا مسئله دو طبقه کردن نیست. ما بررسی کردیم بهتر است به جای چهارپل، یک پل اجرا شود. چرا تجهیزات اتوبان صدر منتقل شده؟ به خاطر پلی که طراحی شده، از نوع پل صندوقه ای است که همان کارخانه سازنده تجهیزات برای احداث پل صدر، قابلیت احداث این قطعات را دارد. برای این دستگاه ها را برده اند و نه اینکه بخواهند اتوبان بعثت را دو طبقه کنند. پل زدن و تعریض آن چهار تقاطع تصویب شده. این پل 3 کیلومتر است که چهار تقاطع را پوشش می دهد و دو طبقه کردن نیست. مشاوران این پیشنهاد را داده اند و از لحاظ مطالعات شهری و لرزه شناسی بررسی کرده ایم و هر چند وقت بهتر و طراحی بهتر برای هر پروژه ای است. این فقط مقابل ترمینال زده می شود. همین هم به خاطر گلوگاه های ترافیکی بوده و پایان عمر مفید پل موجود فرا رسیده. ترمینال جنوب هم منتقل می شود به منطقه 18 و ترمینال فعلی مرکز تجاری و فرهنگی خواهد شد. حتی احتمال دارد بین اتوبان تندگویان و ترمینال آینده تونل زده شود. اینها در مرحله بررسی است نه اجرا.


انتقال و تجمع همه ترمینالها در دستور کار است؟

بله، ترمینال جنوب، شرق و غرب تهران قرار است به منطقه 18 منتقل شود و تجمیع شوند. ولی مکان یابی این ترمینال فقط در حد مطالعه است و به مناطق ابلاغ نشده و فکر می کنم در مکانی در مرز منطقه 18 با یکی از مناطق این ترمینال جدید احداث شود.


گزارش هایی از ریزش آب در تونل توحید وجود دارد، ظاهرا مسئله درباره عدم مهار آبهای سطحی از جمله آبهای چند کارواش اطراف تونل و همچنین آبهای زیرسطحی از جمله کاریز فرمانفرما است. این مسئله برای تونل خطرناک نیست؟

گزارش هایی از ریزش آب در تونل توحید به شورای شهر رسیده است، این گزارش درباره سیستم زهکشی تونل است. سامانه زهکشی برای برای انتقال آبهای سطحی و زیر سطحی به خارج از تونل هاست. حقیقت امر این است که در جریان جزئیات سیستم زهکشی تونل توحید نیستم ولی درخواستی برای معاونت فنی و عمرانی داده ایم که برنامه شان را برای زهکشی این تونل اعلام کنند.

جای نگرانی وجود ندارد؟

به نظر می رسد مشکلاتی از نظر ریزیش آبهای سطحی در این تونل داریم که برخی وقتها با تزریق مواد مخصوص، جلوی آن گرفته می شود. به نظر نمی رسد این تمهید، اقدام نهایی باشد. منتظر گزارشیم که آیا این اقدامات موثر است یا نه. اینها باید هر سال به طور مستمر پایش شود. دو بازدید هم از سالنهای کنترل این تونل داشتیم و اعلام کردند آبهای مجاور تونل تحت کنترل است. این که می بینید تونل توحید برخی مواقع و به خصوص شبها بسته می شود، برای تزریقات این مواد و اصلاحات مورد نیاز است، ولی باید فکر اساسی برای سیستم زهکشی این تونل شود.


فصل بارندگی شده. تردد در این تونل خطرناک نیست و احتمال ریزش وجود ندارد؟

به ما گفته اند آبها تحت کنترل است.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    26 1
    ترمينال شرق به منطقه 18 منتقل شود؟ مگر در حال حاضر ترمينال جديد شرق در منطقه سرخه حصار در حال ساخت نيست؟ ظاهرا ايشان از فعاليت هاي شهرداري بي طلاع هستند.
    • محسن RO ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      7 0
      http://www.khabaronline.ir/detail/347255
    • مجتبی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      1 6
      اقا چه ربطی داره؟؟؟؟؟شما متن رو کامل بخونید بعد نظر بدین قرار شده ترمینال ها جنوب و شرق و غرب در راستای مدیریت یکپارچه به منطقه 18 منتقل شوند تازه تمام اینها در مرحله مطالعاتی هستند نه عملیاتی
    • بهروز A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      6 0
      يعني يك نفر از تهرانپارس بخواهد به آمل بره بايد بره جاده ساوه سوار اتوبوس بشه؟؟
  • حسام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    5 0
    خودت فهميدي چي نوشتي آقا مجتبی؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 1
    ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر هست نه خواجه نصیر