غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد دلیل طولانی شدن رسیدگی به پرونده موسسه ثامن الحجج گستردگی بسیار زیاد شاکیان و مبالغ رد و بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین تقریبا روزی نیست که کامنتی در سرویس مشکلات مردم در خصوص تعیین سرنوشت موسسه ثامن الحجج منتشر نشود. با وجودی که اعلام شده بود بانک مرکزی در صدد دادن مجوز برای پرداخت سپرده شاکیان تا سقف 100 میلیون تومان است ولی باز هم شاکیان این موسسه می گویند چرا تعیین تکلیف نهایی همه سپرده گذاران مشخص نمی شود.
غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در این باره توضیح داد: علت اطاله کار این است برخی از این موسسات حساب و کتاب روشنی ندارند و میزان سپرده گذاری و تسهیلات اعطایی و طلبی که از مردم دارند معلوم نیست. افرادی شاکی اند. برخی به عنوان کلاهبردار می خواهند از این موسسات شکایت کنند. باید میزان بدهی موسسه معلوم شود. دادستان باید میزان کلاهبرداری را مشخص کند. برخی موارد مالی قابل تفکیک است. ولی در کلاهبرداری باید گفت متهم سر شاکی اینقدر کلاه گذاشته.
او توضیح داد: ثامن الحجج اصلا موسسه نیست. یک شرکت تعاونی اعتبار است و نمی تواند بیرون از اعضای خود اعتبار بگیرد. 500 شعبه در سراسر کشور و 2 میلیون سپرده گذار دارد و 12 هزار میلیارد از مردم پول گرفته. در دفتر او که می رویم هیچی نیست. همه کارها به یک آدم منحصر شده. دادستانی و بانک مرکزی نهایتا تلاش کرده اند حساب و کتاب او را روشن کنند. این فرد مدعی بود 2 میلیون و 400 هزار سپرده گذار دارم. چقدر تسهیلات داده؟ با چه نرخی این تسهیلات را اعطا کرده؟
معاون اول دستگاه قضا در ادامه گفت: حتی با یک بانک توافق کرده 1300 میلیارد تومان با نرخ 6 درصد یا 4 درصد وام بدهد. او نیز این مبلغ را با نرخ بالاتر به مردم داده است. یعنی یک کاغذ صوری رد و بدل کرده اند و 2 درصد سود می گیرند. اینها از روز اول مشخص نبوده. این شرکتها هیچ کدامشان حتی موسسه مالی و اعتباری نیستند. شرکت تعاونی اعتبار هستند که از وزارت تعاون مجوز دارند. بانک مرکزی به آنها گفته شرایط را به جا بیاورید و مجوز از من بگیرید. دیدند شرایط سخت است و نرفتند مجوز بگیرند. پرونده ها طولانی می شود چون شکات بسیار زیادند و حساب و کتاب دفاتر بسیار ناقص است.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =