ایرنا نوشت: اکنون وزیر خارجه عربستان پیشنهاد ناشایسته ای را به مسکو ارائه کرده و کرملین تاکنون شاهد چنین گستاخی نبوده است.

پیشنهاد وزیر خارجه عربستان سعودی به روسیه که اگر روابط خود را با سوریه قطع کند، بازارهای اقتصادی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس را به روی مسکو می گشاید، به عنوان «گستاخی، خامی و بی تجربگی در مسائل ظریف سیاسی و سخنان بی ارزش و ابتدایی» مورد انتقاد چند رسانه روسی قرار گرفت.

 عادل الجبیر در مصاحبه با روزنامه پولیتیکو گفته است: روسیه در صورت پذیرش خواسته عربستان در باره سوریه، می تواند وارد بازارهای پرفرصت کشورهای حوزه خلیج فارس شود که ظرفیت های بیشتری از چین دارند و بدین ترتیب از شوروی سابق قدرتمند تر خواهد شد.

خانم سو پونینا مشاور رییس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه از پژوهشگاه هایی که نزدیک به کاخ کرملین شناخته می شود، در این باره گفت: پیشنهاد عادل الجبیر مبنی بر کمک به روسیه برای تحکیم موقعیت خاورمیانه ای مسکو در ازای قطع حمایت از بشار اسد رییس جمهوری سوریه، نشانه بی تجربگی دیپلماتیک وزیر خارجه عربستان است.

وی امروز (شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا تاکید کرد: الجبیر هنوز جوان است و چنین می نماید تجربه کافی در سیاست و دیپلماسی ندارد تا بتواند نقش و جایگاه روسیه را در عرصه بین المللی بسنجد که با دلارهای نفتی یا ریال عربستان قابل سنجش و مقایسه نیست.
کارشناس ارشد روس ادامه داد: منافع خاورمیانه ای روسیه از چارچوب های حمایت از بشار اسد فراتر می رود. سنجش اقدام ها در این زمینه با معیارهای ابتدایی و ماشین حساب در دست گرفتن بسیار عجیب است که به نظر می رسد، نشانه ناپختگی و بی تجربگی وزیر خارجه عربستان در مسائل ظریف اما بزرگ سیاست می باشد.

سو پونینا همچنین اظهار کرد: دولت روسیه موضع خود را در مساله سوریه در آینده نزدیک تغییر نمی دهد و روند کنونی را همچنان ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: با وجود روابط خوب کنونی بین دو کشور، این شیوه ریاض برای شانتاژ کردن مسکو پذیرفتنی نیست، زیرا پیوست دادن همکاری های اقتصادی با موضوع حل بحران سوریه امکان ندارد و این مساله با پول سنجیده نمی شود.

کارشناس روس خطاب به وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: تازه ترین حمله های تروریستی نشان می دهد که بحران سوریه پیامدهای بسیار بزرگی برای جهان دارد. برای زندگی کودکان کشته شده در نیس فرانسه چه بهایی می توان پرداخت و روسیه اکنون بر این باور است که باید برای مبارزه با تروریسم همکاری کرد.

خبرگزاری تخصصی «روابط اقتصادی خارجی» روسیه نیز با «زشت» خواندن خواسته الجبیر از روسیه نوشت: اکنون وزیر خارجه عربستان پیشنهاد ناشایسته ای را به مسکو ارائه کرده و کرملین تاکنون شاهد چنین گستاخی نبوده است.
نیکلای سوخوکوف کارشناس ارشد انستیتو شرقشناسی روسیه در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: اظهارات گستاخانه و ناسنجیده خارج از تمامی چارچوب های بین المللی ممکن مطرح شده است، اما سعودی ها با نگاه خاصی که دارند پیشنهادهای خود را شرم آور نمی دانند.

سوخوکوف افزود: اگر بخواهیم پیشنهاد الجبیر را درست و دقیق تعبیر کنیم وی گفته است روسیه در قبال ازای دریافت مبلغی، متحد خود یعنی سوریه را بفروشد.
کارشناس روس با مشابه خواندن پیشنهاد الجبیر به روسیه در این زمینه به «خیانت (یهودا) به حضرت عیسی مسیح (ع) در برابر دریافت 30 بار نقره از یهودیان»، اظهار کرد: ماهیت این اظهار نظر الجبیر که کرملین پیشنهاد مطرح شده را بررسی می کند، توهین آمیز است. عربستان از دو دهه پیش پیشنهادهای رنگارنگ و فریبنده ای را در برابر مسکو مطرح می کند و در مقابل برداشتن گام هایی خاص را می طلبد، ولی هیچ کشوری که از آبرو جایگاه جهانی خود پاسداری می کند برای انجام خواسته های ریاض آمادگی ندارد.
انتشار مصاحبه الجبیر در باره آمادگی عربستان برای پرداخت رشوه اقتصادی به عنوان کشور حامی گروه های تروریستی ضد سوری در برخی رسانه های دیگر روسی نیز بازتاب منفی یافته است.
مسکو تاکنون بارها خواسته گروه کشورهای غربی عربی ضد سوری بویژه آمریکا و عربستان را برای پایان حمایت از دولت سوریه رد و اعلام کرده که بشار اسد رییس جمهوری قانونی این کشور است و فقط سوری های می توانند با یک همه پرسی در این مورد تصمیم بگیرند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز نیز تاکید کرد که پافشاری جان کری همتای آمریکایی خود برای خروج بشار اسد از قدرت در سوریه به عنوان پیش شرط همکاری مستقیم واشنگتن و مسکو در مبارزه با تروریسم را به صورت کامل رد کرده است.

روسیه از مهرماه سال گذشته پس از درخواست رسمی دولت سوریه، با استفاده از مجموعه یگان های هوافضای خود مستقر در پایگاه حمیمیم از جمله ده ها فروند بمب افکن و بالگرد، هواپیماهای تجسسی، موشکباری ناوها و زیر دریایی همراه با بمب افکن های قاره پیما، هزاران موضع تروریست ها بویژه داعش و جبهه النصره را بمباران کرد و با پشتیبانی از عملیات زمینی نظامیان سوری نیز بسیاری از مناطق اشغال شده آزاد شد.

گروه گروه کشورهای غربی-عربی ضد سوری پنج سال پیش با جذب تندروترین تروریست های تکفیری و سازماندهی گروه های تروریستی مختلف از جمله داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام برای جنگ در سوریه و براندازی دولت بشار اسد در طول شش ماه، این کشور و عراق را گرفتار نبردهای داخلی کردند که تاکنون ده ها هزار کشته، میلیون ها آواره و ویرانی های گسترده برجای گذاشته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =