اقتصادنیوز گزارش داد: بر اساس اعلام بزرگترین شرکت معاملات نفتی مستقل دنیا، با وجود کندی رشد اقتصادی چین و عملکرد صنعت شیل آمریکا، قیمت نفت برای 10 سال آینده نیز همچنان پایین باقی خواهد ماند.

«یان تیلور» مدیر اجرایی گروه ویتول اعلام کرد: «مشاهده افزایش شدید قیمت نفت بسیار دشوار خواهد بود. در یک دهه آینده قیمت‌ها به محدوده 50 دلاری وارد خواهند شد. ما یک نوار را در نظر گرفتیم و احتمالا شاهد قیمت‌هایی بین 40 تا 60 دلاری باشیم. به نظر من این نوار قیمتی 5 تا 10 سال طول خواهد کشید. حد پایین قیمتی اندکی بهبود یافته چرا که شاخص جهانی برنت، در حدود بشکه‌ای 35 دلار معامله می‌شود. حد بالایی به سطوح جولای 2015 باز خواهد گشت،‌ زمانی‌که صنعت نفت به تازگی اقداماتی را برای مقابله بحران اقلیمی انجام داده بود.»

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که کشورهای غنی از نفت و صنعت انرژی با طولانی‌ترین روند قیمت‌های پایین‌ نفت از زمان 1986 تا 1999 مواجه هستند، زمانی که نفت بین 10 تا 20 دلار معامله می‌شد.

گروه ویتول بیش از 5 میلیون بشکه در روز نفت خام و محصولات پالایشگاهی (مقدار مورد نیاز کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا) معامله می‌کنند. 

تیلور که از دوران حرفه‌ای خود را از اواخر دهه 70 میلادی و در شرکت رویال داچ‌شل آغاز کرده است در مورد به کف رسیدن قیمت نفت دچار شک و تردید است. وی با توجه به ادامه‌داشتن عرضه و کندی تقاضا و افزایش روزافزون ذخایر نفتی جهان، اعلام کرد که قیمت‌ها در نیمه دوم سال به محدوده 45 تا 50 دلار برای هر بشکه خواهد رسید. تیلور بر این عقیده است که درآینده نزدیک بازار نفت هیچ گاه قیمت‌های سه رقمی را نخواهد دید.

تیلور افزود‌:‌ «مشکل این جاست که میزان عرضه نفتی بسیار زیاد است و این در حالی است که اقتصاد جهانی در مصرف نفت خام بسیار پربازده عمل می‌کند. ایران در حال بازگشت به بازارهاست و رشد بازارهای در حال ظهور به عنوان بزرگترین موتور تقاضای نفتی بسیار کند است.»

قیمت نفت پس از تصمیم نوامبر 2014 اوپک برای تغییر سیاست خود به منظور حفظ سهم بازار با افت شدیدی مواجه شده است. تیلور اعلام کرد یک توافق بین کشورهای اوپک و غیر اوپک نظیر روسیه برای کاهش تولید می‌تواند نجات بخش باشد. ولی شانس این رخ‌دادن این موضوع 40 درصد است.

در حالی که سقوط قیمت به تولیدکنندگان نفتی ضربه زده است، معامله گران مستقل نظیر ویتول و رقبای این شرکت ترافیگورا،‌ گلنکور، گانور،‌ کاستلون‌ و گروه انرژی مرکوری از افزایش نوسانات نفتی سودآوری کرده‌اند. این شرکت‌ها از ساختار بازار شکل گرفته (کنتانگو) نیز سود برده‌اند. این ساختار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا نفت را خریده و آن را ذخیره کنند و در آینده با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

تیلور اعلام کرد، ویتول در سال جاری پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت و درآمد خالص سال 2015 آنها 1.3 میلیارد دلار بیشتر از چیزی خواهد بود که در سال 2014 کسب کرده‌اند. با این حال این شرکت هنوز به رکورد 2.3 میلیارد دلاری سال 2009 نرسیده است. ویتول که در روتردام مستقر است، شعبه‌هایی در لندن، ‌ژنو، سنگاپور و هوستون دارد.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =