واشنگتن‌پست: روسیه و ایران شرایط خود را به خاورمیانه تحمیل می‌کنند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به خوانندگان خود توصیه می کند که به دستاوردها و موفقیتهای سیاست خاورمیانه ای رئیس جمهور روسیه نظری بیندازند.

به گزارش خبرآنلاین، واشنگتن پست در تحلیلی پیرامون پیشرفت های ژئوپلیتیکی روسیه و ایران نوشته است: هفته گذشته بمب افکنهای روسیه از پایگاه هوایی ایران به مواضع تروریستها حمله کردند.

در این میان وزارت خارجه آمریکا طوری وانمود کرد که گویی اصلا چیزی را ندیده و روند نظم خاورمیانه بطور کامل پیش میرود.
زمانی اتحاد آمریکا و مصر طی 40 سال، رویدادهای مهمی را در سطح جهان رقم میزد اما اوضاع تغییر کرده و امروز روسیه و ایران شرایط خود را تحمیل می کنند و می‌توان معامله هسته ای با ایران، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و عدم فعالیت کامل آمریکا در سوریه را از مصادیق بارز این سیاست دانست.

اما پوتین به چه موفقیتهایی دست یافته است؟ پوتین پس از تضعیف روسیه، کاهش جغرافیایی دولت، از دست دادن وضعیت امپراطوری، اقتصاد عقب مانده و ارتش ضعیف، امروز روسیه را به وضعیت ابرقدرتی بازگرداند و آنرا نیرومندتر کرد.

پوتین به طور یک جانبه همه معادلات را تغییر داد و شبه جزیره کریمه را به روسیه ملحق کرد. هرچند در ابتدا این امر با مخالفت‌های گسترده ای همراه بود اما امروز همین اروپایی ها مایل به لغو برخی از تحریمها علیه روسیه هستند.

در سویی دیگر، روسیه با چین در دریای جنوبی چین رزمایش مشترک نظامی - دریایی برگزار می کند و روابطش با همسایگان شرقی را تقویت کرده است.

این روزنامه در پایان با اتهام به کشورهای روسیه، ایران و چین نوشته است: این کشورها می دانند که چه می خواهند: قدرت، خاک، احترام و ارحجیت و آنها در راستای رسیدن به این اهداف حرکت می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =