روحانی: بار سنگین مذاکرات بر دوش دولت است نه فقط تیم مذاکره کننده/احتمال خروج از رکود تا پایان سال/4

رییس دولت تاکید دارد بار مذاکرات بر دوش دولت است نه فقط تیم مذاکره کننده .

به گزارش خبرآنلاین ، در ادامه نشست خبری رییس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه های دولت در بحث اشتغال گفت: مهمترین مشکل اقتصادی و اجتماعی کشور مشکل بیکاری است که می تواند تبدیل به مشکل فرهنگی شود. ما دو برنامه داریم؛ اولین برنامه شکستن رکود و عبور از رکود است که ماه ها روی آن کار کردیم و لایحه آن را تقدیم مجلس کردیم. فکر می کنیم امسال موفق شویم که از رکود عبور کنیم و در پایان سال همه پیش بینی های ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

وی تصریح کرد: با همه وزارتخانه ها صحبت کردیم و برنامه های لازم را دادیم. مثلا وزارت ارتباطات به ما وعده داده که 30 هزار شغل جدید درست خواهد کرد، ولی اعلام نکردیم، در حال تلاش هستیم و ممکن است حتی آمار بالاتر هم برود. یا در بخش صنعت قول هایی داده شده است. الان رشد تولید در خودروسازی نسبت به 5 ماهه اول سال گذشته 80 رصد رشد داشته است. در زمینه نفت و گاز حرکت خوبی شروع شده است. بنابراین حتما اشتغال خواهیم داشتیم ولی اینکه چه عددی باشد نمی توانم قولی بدهم ولی این قول را می دهم که مسیر اشتغال باز شده و ادامه خواهد یافت.

رییس دولت تاکید کرد: مساله اصلی ما در بحث اشتغال، اشتغال تحصیلکرده های کشور است چون آمارها نشان می دهد بیکاری در این قشر بیشتر از بی سوادها است و برنامه جدی در این خصوص داریم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از شبکه های خبری چین در خصوص روابط دو کشور و تاثیر به توافق رسیدن یا نرسیدن مذاکرات بر روابط دو کشور،خاطرنشان کرد: روابط ما با چین در حال توسعه است و قرارهایی که با رییس جمهور محترم چین در حاشیه اجلاس شانگهای داشتیم و مذاکره بعدی که با ایشان داشتیم در حال تحقق یافتن است. برنامه ریزی که در این دیدارها کردیم بر مبنای توسعه روابط بود که برخی تحقق یافته است و برخی دیگر در حال تحقق یافتن است. در شانگهای با رییس جمهور چین توافق کردیم که 6 گروه کاری تشکیل دهیم که طرح های متناسب با گروه های خودشان را بررسی کنند. امیدواریم تا سفررییس جمهور چین به ایران این توافقات کاملتر شود و این تفاهمات به مرحله اجرایی شدن برسد.

وی گفت: اگر با 5+1 به توافق برسیم کار سهل تر خواهد شد اما در عین حال در همین شرایط تحریم هم یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته چین بود و بعد از این هم روابط و تفاهمات را دنبال خواهیم کرد.

رییس دولت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه آیا خود شخصا هدایت مذاکرات را برعهده خواهد گرفت و سطح مذاکرات ممکن است به سطح سران کشورهای مذاکره کننده برسد یا نه،گفت: تیم مذاکره کننده تیم خوب و قوی است و به موضوع مسلط هستند، خود خارجی ها هم می بیند و برخی اظهار کردند که تیم ایران بسیار قوی است. ما از تیم مذاکره ننده و شخص وزیر خارجه متشکریم و امروز هم از وزارت خارجه به عنوان یکی از وزارتخانه های برتر تقدیر شد.

وی تاکید کرد: اما اینکه سطح مذاکرات از سطح وزرا به سران ارتقا یابد جز برنامه ما نیست و فکر هم نمی کنم که نیازی باشد. اینکه امروز عنوان کردم شخصا مسئولیت مذاکره هسته ای را برعهده دارم این بود که دولت و رییس جمهور مسئول مذاکرات است، گفتم من همه مسئولیت را برعهده می گیرم چه تا امروز انجام شده و چه آنچه بعدا انجام می شود.

رییس دولت گفت: این سخن من قوت قلبی برای تیم مذاکره کننده است که اگر مشکلی پیش آمد نخواهم گفت مسئول تیم مذاکره کننده است. تیم با من هماهنگ است و همه موارد را با من بحث می کنند و در چارچوب تصمیمات نظام و رییس جمهور کار خود را دنبال می کند. مقصود من حمایت بیشتر از تیم مذاکره کننده بود. تشکر می کنم از رهبری که در اظهارات اخیرشان تیم مذاکره کننده را تقویت و حمایت کردند . خاطرم هست در ماه رمضان که دیداری با ایشان داشتیم و تیم مذاکره کننده در حال مذاکره بود فرمودند که من هر وقت یاد آنها می افتم برایشان دعا می کنم و می دانم بار سنگینی بر دوش آنهاست.این تیم حمایت رهبری و ملت را دارد. همه از مذاکرات حمایت می کنند. این را تاکید کردم که بگویم بار مذاکرات بر دوش دولت است نه فقط تیم مذاکره کنده است.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره انتخاب اردوغان به رياست جمهوري ترکيه و روابط آينده دو کشور گفت: من بسيار خوشحالم که آقاي اردوغان موفق شدند. به ايشان تبريک گفتم. خوشحالم که آقاي داووداغلو مسئوليت نخست وزيري را بر عهده دارند. من فکر مي کنم در دوران جديد روابط بهتري با ترکيه خواهيم داشت. بدليل اينکه آقاي اردوغان نخست وزيري بود که  بيشترين مسئوليت اجرايي را داشت. الان هم آراي مردمي را پشت سر دارد. خيلي مهم است که در يک کشور ملت يکپارچه به يک فرد راي بدهند. در مجلس هم هستند منتها حوزه انتخابيه است. اما در رياست جمهوري يک فرد از کل ملت راي مي گيرد. اين يک جايگاه خاصي را براي فرد ايجاد مي کند. تغييراتي هم در قانون ترکيه ايجاد خواهد شد. ما روابط خوبي داشته و داريم. روابط ما توسعه  پيدا خواهد کرد. توافقاتي که در تهران و آنکارا داشتيم اجرايي شده و تنها يک مورد مانده است. در مسايل منطقه ممکن است ما اختلاف ديدگاهي تنها درباره سوريه داشته باشيم. در مسئله فلسطين و لبنان نظرات ما نزديک است. اشکالي ندارد. ما دو کشوري هستيم که دوست هستيم و فقط در يک مسئله اختلاف نظر داريم.

خبرنگاري از روحاني درباره اقتصاد مقاومتي پرسيد که وي پاسخ داد: لايحع خروج از رکود يک بخشي از اجراي اقتصاد مقاومتي است. پايه اصلي اقتصاد مقاومتي رشد توليد داخل است. اقتصاد مقاومتي يعيني آن اقتصادي که به جايگاهي برسد که ديگران نتوانند آن را بلرزانند. اين در صورتي امکان پذير است که در توليد داخلي رشد داشته باشيم و در بيرون هم روابط درستي داشته باشيم. يکي از محرک هاي توليد صادرات است. در زمينه خروج از رکود توسعه صادرات غيرنفتي است. بنابر اين خروج از رکود يکي از پايه هايي است که مي تواند اقتصاد مقاومتي را عملياتي بکند.

روحاني درباره مديريت جهادي گفت: مديريت جهادي به چه معناست؟ مقصود اين است که يک مديريت عالمانه و خالصانه و پرتلاشي را يک جمعي انجام بدهند. بگذريم از اينکه برخي از وزراي ما سايبقه جهاد دارند و يا سوابق نهاد هاي انقلابي دارند. اصلا مگر مي شود در شرايط تحريم ، در شرايطي که کشور ما قرار داشت، کسي بيايد مديريت را بپذيرد و غير جهادي باشد. اين هايي که آمده اند مي دانند کشور در چه شرايطي بود و آمده اند براي کار مخلصانه . هميشه مديريت ما بايد جهادي باشد. يک زماني کسي مي آيد سر کار که ساعت کارش تمام شود، و وقتي هم يک کسي مي آيد که مشکل مردم را حل کند. شب و روز تلاش مي کند براي حل مشکلات مردم. مديريت جهادي همين است که يک مديريت علمي توام با اخلاص است. معناي جهاد تلاش پيگير است. مديريت ما جهادي بوده و خواهد بود. البته وقتي رهبري تذکر مي دهند تذکر ايشان به جاست.

روحاني همچنين درباره متن پيش نويس توافق نهايي و توافق سياسي در اين باره گفت: در دنياي سياست، همه بايد تلاش کنيم. آن توافق موقتي هم که انجام شد اين بد اخلاقي ها بود. اما در عين حال تلاش شد و ما به يک نقطه تفاهمي رسيديم. بعد هم يک بار ديگر اين بداخلاقي ها بود و ما تفاهم رسيديم. البته اين بار کار سخت تر است و کمي متفاوت است. کار سخت و مشکل است. اگر طرف ما کشوري بود که اعتماد و حسن نيت بود خيلي متفاوت بود. اما در عين حال ما هيچ وقت نا اميد نبوده و نيستيم و مذاکرات را با قدرت ادامه مي دهيم. من همانطور هم که قبلا هم گفتم، بد بين نيستم به ادامه و نتيجه کار. سخت و پيچيده هست اما با اميدواري کار را ادامه مي دهيم. 

وي در پايان گفت که دولت خود را نيازمند به نقد مي داند. نقدي که دلسوزانه باشد. يعني همان نصيحت. نقد يعني اينکه دولت و مسئوليت را قبول دارد و بعد نصيحت مي کند. اينکه برخي از رسانه ها تعلق به يک جناح داشته باشند و برخي هم تعلق به يک جناح ديگر داشته باشد ايراد ندارد. اين اولين دولت است که هر دوجناح حضور پررنگ دارند. در طول اين يکسال ما مشکلي نداشته ايم. همه روزنامه و ها رسانه ها واميدوارم که رسانه ملي و دولت نزديک تر بشوند. نه اينکه نقد نکنند بلکه کمک بيشتري بکند. الان شرايط عادي نيست. ما نيازمند کمک بيشتر همه رسانه ها و رسانه ملي هستيم. اميدوارم اين کمک بيشترو بهتر از گذشته ادامه پيدا مي کند. 

 

29/220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    7 37
    اگر قرار است در نتیجه مذاکرات و توافقات هسته ای، مهم ترین دستاورد مورد ادعای دولت یعنی برچیده شدن تحریم‌ها توسط غربیها به تمسخر گرفته شود، چه دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود دارد؟
    • محسن IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      1 0
      هیچکس نمیتواندنتیجه مذاکره راپیش بینی کندبهرحال بایدمذاکره کردوتلاش کردکه دنیاحقوق ایران رادرمسئله هسته ای به رسمیت بشناسد پله اول مذاکرات پرقدرت است انشاله نتیجه هم میدهد.واگرکلا هم مذاکره نکنیم که همین وضعیت هست وچیزی تغییرنمیکندبرادرم
  • ایرانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    2 0
    به نظرم وضعیت دولت رو همه می دونن و کاملا مشخصه با همه مشکلات و کمبودها و البته ارثیه بسیار بدی که برای دولت به جا مونده، واقع بینانش اینه که خوب عمل شده، بالاخره ضعف ها یی هست ولی نمیشه توقع داشت این ضعف ها که میراثی چند سالست یک ساله جبران بشه باید پذیرفت که ساختن همیشه سخته و خراب کردن خیلی آسان...
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 3
    فعلا که مردم از گرانی وبچه های مردم ازسوء تغذیه وبیکاری، بیشتر از زمان احمدی نژاد دارن زجر میکشن قیمتها دربازارچیزدیگه ای میگه و حرفهای روحانی را دروغ محض میداند،این آقا هم مثل احمدی نژاد آمارهای دروغ وحرفهای صدمن یه غازمیزند ومردم حرفشو باور نمیکن و.....