۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۱

ایران نوشت: هرچند در گذشته،فناوری دنیایی مردانه محسوب می‌شد ولی امروز با گسترش این حوزه و نفوذ آن به بخش‌های مختلف زندگی،خلأ عدم حضور زنان در این عرصه بیش از پیش احساس می‌شود.

همین موضوع سبب شد تا اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) روزی را برای آشنایی بیشتر دختران و زنان جوان با حوزه‌های مختلف آی سی تی و توانمند کردن و تشویق آنان به حضور در حرفه‌های مرتبط در نظر بگیرد و البته در این راه از کمپانی‌های بزرگ فناوری هم کمک بگیرد.


اروپا مهیای عصر دیجیتال می‌شود
به گزارش وبسایت ITU،روز جهانی دختران و آی سی تی از سال 2011 تاکنون چهارمین پنجشنبه آوریل هرسال در سراسر جهان برگزار می‌شود و کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات موظفند برنامه‌های خود را به گونه‌ای برگزار کنند که آگاهی دهنده باشد. اتحادیه جهانی مخابرات تخمین می‌زند که در 5سال آینده با کمبود مهارت در بیش از 2میلیون شغل مرتبط با آی سی تی مواجه شویم ومعتقد است زنان و دخترانی که کدنویسی،توسعه اپلیکیشن‌ها وعلوم کامپیوتر را فرا می‌گیرند آینده شغلی مناسبی برای خود رقم می‌زنند. طبق اطلاعات این سایت، تا سال 2015 حدود 177هزار دختر در 5هزار و 300رویداد که در بیش از 150کشور جهان برگزارشد،آموزش دیدند و امسال نیز شاهد استقبال جهانی از این مراسم در 28آوریل(9اردیبهشت) بودیم.امسال کمپانی‌های بزرگی مانند سیسکو،اریکسون، مایکروسافت،اوراکل و GSMAوشبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و نیز توئیتر درقالب هشتگ #girlsinICT از این جشن‌ها در گوشه و کنار جهان حمایت کردند.


جامعه اروپا، یک پای ثابت تلاش برای علاقه مندتر کردن زنان به حوزه‌ آی‌سی‌تی است و امسال نیز برنامه‌های جالب توجهی در این روز برگزار کرده است.نویسنده در گزارش سایت خبری Euractivمی‌گوید:دولت‌ها باید تلاش کنند فاصله آرزوی زنان جوان جهان با واقعیت تاحد امکان کم شود هرچند با وجود تلاش‌های فراوان،همچنان تعداد زنان علاقه‌مند به حضور در رشته‌های مختلف مرتبط با آی سی تی کم و محدود است. درحال حاضر زنان تنها 30درصد نیروی کار مرتبط با حوزه آی سی تی اروپا را تشکیل می‌دهند و این بدان معناست که از پتانسیل و ظرفیت میلیون‌ها نفر از افراد جامعه استفاده نمی‌شود.اگر ما به عنوان جامعه اروپایی نتوانیم زنان و دختران جوان را نسبت به توانمندی‌های فراوانشان در STEM(علم،فناوری،مهندسی و ریاضیات)آگاه کنیم،نه تنها پتانسیل‌های فردی آنها شکوفا نمی‌شود بلکه این،آینده اقتصاد اروپاست که در معرض خطر قرار می‌گیرد.ما باید یک قانون را در نظر داشته باشیم،«وقتی زنان برنده شوند همه برنده می‌شوند.»


طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 تعداد شغل‌های سنتی با کاهش مواجه شده وحدود 2میلیون شغل در بخش‌های STEMایجاد می‌شود.چهارمین انقلاب صنعتی، توفانی در مدل تجاری صنایع و بازار کار ایجاد می‌کند چرا که مهارت‌های دیجیتال در بیشتر شغل‌ها از معماری و بازی ویدئویی گرفته تا فیلمسازی مورد نیاز است.اینجاست که مهارت‌های مرتبط با آی تی حرف نخست را می‌زند پس توانمند کردن زنان جوان و دختران برای پیشرفت در حرفه آنها،سبب موفقیت در ایجاد بازار دیجیتال واحد در اروپا می‌شود. هرچه مردم به مهارت‌های شغل‌های آینده بیشتر مجهز شوند بهتر می‌توانند خود را با تغییر تکنولوژی در اقتصاد درحال رشد تطبیق دهند و اگر تعداد بیشتری از زنان را همچون مردان در شغل‌های دیجیتال آموزش دهیم،تولید ناخالص داخلی اروپا می‌تواند به 9میلیارد یورو برسد.حالا زمان آن فرارسیده است که اتحادیه اروپا یک بازار واحد برای عصر دیجیتال داشته باشد و بازار 28کشور را به یک بازارمتحد تبدیل کند چراکه این موضوع می‌تواندسالانه 415میلیارد یورو به اقتصاد اروپا کمک کند و صدها هزار شغل جدید ایجاد کند.


اروپا برای ارتقای آموزش آی تی، یک مسئولیت جمعی دارد و کمیسیون اروپا نیز البته تاکنون تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته است. یکی از این طرح‌ها از اواسط ماه مه(خرداد) اجرا می‌شود تا با آموزش مهارت‌های الکترونیک افراد جویای کار بیشتری در اروپا بتوانند در شغل‌های دیجیتال فعال شوند.


فعالیت دیجی سل در آسیا ـ اقیانوسیه
آسیا اقیانوسیه نیز برای علاقه‌مند کردن زنان به حوزه‌ آی‌تی، تلاش دارد ولی با این حال همچنان آمار زنان فعال در این بخش چنگی به دل نمی‌زند. به گزارشpsnews،به عنوان مثال تنها 28درصد نیروی کار حوزه ‌آی سی تی استرالیا را زنان تشکیل می‌دهند و از هر 4فارغ التحصیل رشته‌های فناوری اطلاعات،تنها یک نفر زن است.هرچند با وجود اجرای طرح‌های مختلف، این آمار بسرعت تغییر نخواهد کرد ولی با تلاش و در گذر زمان، می‌توان نتیجه‌ای مناسب گرفت. یکی از این برنامه ها، برگزاری روز دختران و آی سی تی است که می‌توان هرسال در قالب آن،برنامه هایی مشخص برای کل سال در این زمینه تدوین کرد.


یکی از کمپانی‌های فعال در این زمینه که در آسیا و اقیانوسیه حضوری پررنگ دارد، Digicelاست که در33کشور فعالیت دارد و به موازات نگرانی‌ها و دغدغه‌های جهانی برای افزایش تعداد زنان شاغل در تکنولوژی، دست به کار شده و برای بزرگداشت این روز ورکشاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلفی برگزار کرده است. این مؤسسه می‌گوید: در بازارهای کاراییب،امریکای مرکزی و آسیا و اقیانوسیه، زنان حدود 49درصد نیروی کار این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند که این رقم در تیم مدیریتی به 38درصد و در پست مدیرعاملی به 27درصد می‌رسد.


با تلاش این کمپانی،آمارها نشان می‌دهد که در سال 2015، بازارهای کاراییب در صدر لیست 20 مکان برتر جهان که رئیس می‌تواند زن باشد انتخاب شد.
«کنت مک گرانت» مدیرعامل Digicelدر کاراییب و امریکای مرکزی، این موفقیت را در نتیجه تعهد این کمپانی برای افزایش تعداد زنان شاغل و توانمندتر کردن آنها می‌داند و می‌افزاید: ما به عنوان یک برند دریافته ایم که برقراری تعادل جنسیتی در فناوری، یک نیاز جهانی محسوب می‌شود و همچنان به تلاش خود برای پر کردن این شکاف ادامه خواهیم داد. ICT با سرعت بالایی تغییر می‌کند و برای آینده اقتصاد باید به این تعادل جنسیتی بیشتر فکر کنیم.


جشن یک هفته‌ای آفریقا
کشورهای آفریقایی نیز برای کم کردن شکاف بین زنان و مردان توانمند در حوزه فناوری دست به کار شده‌اند و روز جهانی دختران و آی سی تی را مغتنم شمرده‌اند که «رواندا» از این قاعده مستثنی نیست.به گزارش allafrica،زنان 54درصد نیروی کار «رواندا» را تشکیل می‌دهند درحالی که کمتر از 20درصد حرفه‌های مرتبط با آی تی در اختیار آنها قرار دارد و این شکاف برای اقتصاد این کشور نگران کننده است. ریشه این مشکل را نیز می‌توان در دانش محدود زنان در این حوزه و اعتقاد به تعلق این رشته به مردان یافت اما حالا سؤال اینجاست که چگونه می‌توان زنان را به دنیای دیجیتال وارد کرد. واقعیت این است که در آینده تعداد زیادی از شغل‌ها با آی تی سر و کار دارند و اگر دخترها از قافله عقب بمانند درآینده نمی‌توانند برای خود کاری دست و پا کنند چراکه فناوری در تمام صنایع ازجمله کشاورزی،مد،دنیای سلامت و...تأثیرگذار خواهد شد.

با توجه به اهمیت موضوع، در رواندا به جای یک روز، هفته دختران وICTجشن گرفته می‌شود.«رواندا»، تنها کشور آفریقایی نیست که برای این روز خاص برنامه هایی ویژه تدارک دیده است و وب سایت «غناوب» هم از تلاش وزارت ارتباطات غنا برای برگزاری برنامه‌ای دوهفته‌ای برای آموزش ICT به هزار دختر در 12 منطقه در شمال این کشور در قالب طرح« دختران در آی سی تی» خبر داده است تا به این ترتیب نسل جدیدی از دختران فعال در حوزه علم و فناوری و ریاضی تربیت شوند.


علاوه بر دولت،کمپانی‌های فناوری Airtelومایکروسافت نیز در این روز برنامه هایی ویژه برای دختران تدارک دیدند که ازجمله آن می‌توان بهDigiGirlz اشاره کرد. در قالب برنامه ابتکاری مایکروسافت، دختران دانش آموز فرصتی برای آموختن درباره حرفه‌های مرتبط با فناوری پیدا کرده و طی کارگاه‌ها و ورکشاپ هایی با مربیان این حرفه آشنا می‌شوند.مایکروسافت متعهد شده است که تعداد بیشتری از زنان جهان را برای پیوستن به صنعت آی سی تی تشویق کند که درغنا، دانش آموزان هدف این طرح هستند.ایران نیز در روز جهانی «دختران و آی سی تی» میزبان برنامه‌های مختلفی بود تا دختران و زنان جوان را بیش از پیش به ورود به این رشته تشویق کند. به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای دکتر شریعتی در دومین همایش «روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات» که در سالن این دانشکده برگزار شد، با تأکید بر تأثیر‌گذاری زن‌ها در حوزه‌های تجاری گفت: باید دختران با کسب‌وکار‌ها و فرصت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات است آشنا شوند، زیرا آی سی تی به نوعی به همه لایه‌ها ورود کرده است.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =