در اقدامی نادر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب کشور برای پاکسازی حریم خط انتقال نفت خام از منطقه شریف آباد ابهر به سمت پالایشگاه تبریز 50 اصله درخت کاج با عمر متوسط15 سال را قطع کرد.

قطع درخت سد راه وقوع مخاطرات زیست محیطی!

در اقدامی نادر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب کشور برای پاکسازی حریم  خط انتقال نفت خام از منطقه شریف آباد ابهر به سمت پالایشگاه تبریز 50 اصله درخت کاج با عمر متوسط15 سال را قطع کرد.

این در حالی است که از مدت ها قبل این شرکت نسبت به هر نوع کاشت درخت در حریم انتقال نفت هشدارهای لازم را به عموم کشاورزان و باغداران و شرکت های فعال در این حوزه داده بود.

این امر هر چند موجب رنجش خاطر دوستدان محیط زیست و طبیعت را در پی داشت؛ اما تصرف و تجاوز به حریم تعریف شده خطوط انتقال نفت و فرآورده ها به دلیل نفوذ منابع آبی به لوله ها در گذر زمان فجایع زیست محیطی را موجب می شود. با این حال جای این سوال برای دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان مطرح است که به جای قطع این درختان این شرکت نمی­توانست، نسبت به جابجایی آنها اقدام کند؟

از مدت ها قبل زمزمه های قطع درختان واقع در حریم خطوط انتقال نفت از مسیر شریف آباد ابهر به گوش می رسید. خطوط لوله و مخابرات نفت شمال غرب بارها تذکرات کتبی و شفافی قضایی را در این رابطه به باغدارانی و عرصه نشینانی که در حریم انتقال نفت خام نسبت به کاشت درخت اقدام کرده بودند، داده بود.

این داستان ادامه داشت تا این که در اقدامی نادر این شرکت با عوامل و ماشین آلات مکانیکی وارد میدان شد و تمامی درخت های واقع در مسیر شهرک شریف آباد نزدیک کارخانه نخ ایران را از بیخ و بن قطع کرد.

این امر موجب شد تا دوستداران محیط زیست نسبت به این موضوع انتقادهایی داشته باشند و راهکارهای خود را نسبت به این اقدام داده بودند اما در سایه بی توجهی ها به این منابع خدادادی این شرکت تیشه بر ریشه درختان زد.

اخطارهای کتبی

در این رابطه معان فنی این شرکت با تاکید بر اینکه تذکرات کتبی و شفاهی را منطبق با قانون رعایت حرائم به عوامل کاشت این درخت­ها داده بودیم، می­گوید: متاسفانه بعد از بی­تفاوتی شرکت مذبور به تذکرات مجبور شدیم با حکم قضایی نسبت به تخریب و قلع و قم این درختان اقدام کنیم.

حمید براتی با بیان اینکه بخش خصوصی حتی در زمان طولانی تا صدور حکم می­توانست نسبت به جابجایی این درختان اقدام کند، عنوان می­کند: طبق قانون20 متر حریم برای خطوط نفت و فرآورده ها تعریف شده و به دلیل نبود زمین مناسب برای کاشت شرکت نمی توانست نسبت به جابجایی­این درختان اقدام کند.

وی عنوان می­کند: شرکت موظف است برای دوری جستن از حوادث ناگوار آتش سوزی­ها و انفجارهای مهیب در حریم خطوط انتقال نفت از هرگونه ساخت و ساز و کاشت درخت در این محدوده جلوگیری کند.

معاون فنی این شرکت با ابراز تاسف از بی­اعتنایی  برخی افراد  نسبت به رعایت این حریم با وجود تذکرها بیان می­کند: بی­تفاوتی به رعایت نکردن حریم این خطوط به لحاظ ایمنی و امنیتی می­تواند فجایع زیست محیطی را به بار بیاورد که جبران آن زمانبر است.

وی با اشاره به حادثه ناگوار رعایت نکردن این حریم در اصفهان که40 میلیارد تومان خسارت زیست محیطی بر جای گذاشت، می­افزاید: این بی تفاوتی می­تواند موجی از آلودگی ها را موجب شود که فجایع انسانی و زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

براتی با اعلام اینکه بیش از2 هزار کیلومتر حریم تعریف شده خطوط انتقال نفت شمال غرب کشور برای سوخت­رسانی است، بیان می­کند: در طول این مسیر موظف هستیم تا نسبت به رعایت و مراقبت از حریم برای جلوگیری از هرگونه رویداد تلخ وارد کار شویم.

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب کشور با تاکید بر اینکه خطوط انتقال نفت و فرآورده ها در طول مسیر با مخاطراتی روبه رو است، ادامه می­دهد: ریشه درختان در گذر زمان به دلیل جذب آب موجب خورندگی لوله های انتقال نفت می­شود و حتی با رشد و در گیر شدن به دور آن باعث فشار به لوله ها می شود. به گفته وی این اقدام باعث ایجاد نشتی در لوله ها و در ادامه زمینه فراهم شدن حریق را در پی­دارد.

براتی بر این موضوع هم تاکید می­ کند که عوامل شرکت دوستدار محیط زیست است و این اقدام با حکم قضایی تنها در راستای پیشگیری از وقوع هرگونه حوادث ناگوار و غیرقابل پیش بینی ناشی از نشت مواد نفتی انجام گرفته است.

وی ادامه می دهد: مشکل در مسیر انتقال نفت خام و سایر فرآورده­ها زمانی است که اجسام خارجی باعث فرسوده شدن­ این لوله ها شده و خسارت های جانی و مالی را موجب می شود.

با این حال معاون فنی این شرکت بر این موضوع هم تاکید می­کند که در حریم 20 متری این خطوط حق هیچ گونه دخالت و دخل و تصرف اعم از ساخت و ساز، دیوارکشی و کاشت نهال و گونه های مختلف درختی وجود ندارد و در صورت مشاهده طبق قانون  برخورد می­شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =