رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از ممنوعیت تردد برخی خودروهای آلاینده از اول مهرماه خبر داد و گفت:‌این اطلاع رسانی برای آماده ساختن مردم در برابر مصوبه تصویب شده در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت‌الله حافظی صبح امروز در نشست خبری،‌ با اشاره به اینکه کمیسیون سلامت برای اولین بار پس از 15 سالی که از آغاز به کار شوراها می گذشت در دوره چهارم تشکیل شد،‌ گفت:‌ همانقدر که کالبد شهر برای ما اهمیت دارد موضوع سلامت و حفظ محیط زیست باید دارای اهمیت باشد و لذا از این جهت مسائل مربوط با سلامت شهروندان و محیط زیست در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نگرش جدید اتفاقی مبارک بود و با شکل گیری این نگرش ما انتظار داریم تحولی بزرگ به دور از هر گونه موضع گیری سیاسی در مدیریت شهری ایجاد شود. در این راستا فراکسیون توسعه و تحول مدیریت شهری هم شکل گرفته است.

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: با شناختی که از شورا در یک سال و نیم گذشته به دست آوردم باید گفت: پاشنه آشیل نظام برنامه ریزی مدیریت شهری و مبنای خطاها و نیز عدم کارایی مناسب شورا را در شیوه و چهارچوب های سنتی نظام بودجه ریزی می دانم.

وی ادامه داد: تمام فرآیند های نظام بودجه ریزی معیوب و غیر استاندارد است که ضرورت بازنگری در آن به شدت احساس می شود .

حافظی همچنین گفت: یکی دیگر از عوامل بازدارنده در راستای انجام وظایف شورا باید ورود غیر کارشناسی به مسائل را بیان کرد. وقتی هر عضوی راجع به هر موضوعی وارد می شود اولین شائبه ای که حول شورا ها به وجود می آید شائبه سیاسی بودن آن است امری که در نهاد شوراها باید به شدت از آن پرهیز کرد.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به منظور اطلاع رسانی و آماده ساختن شهروندان نسبت متن مصوبه ، گفت: براساس این مصوبه ورود و تردد کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی به بخش‌هایی از محدوده منطقه 12 از ابتدای مهرماه سال جاری برای تمامی ساعات شبانه‌روز و تمام ایام سال ممنوع خواهد شد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس مصوبه 7 شهریورماه سال 87 هیات دولت، خودروها باید از منظر فرسودگی و آلایندگی تقسیم شوند، افزود: سن فرسودگی کامیون 20 سال، اتوبوس بیرون شهری 12 سال و اتوبوس درون شهری 8 سال و مینی بوس 12 سال تخمین زده شده است و از ابتدای مهرماه تردد وسایل نقلیه‌ای که دارای کلاس آلایندگی قرمز هستند، در کل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه‌روز و ایام سال ممنوع خواهد بود. از ابتدای مهرماه فعالیت کامیون‌ها با پلاک‌های غیرتهران (به جز عبوری‌ها) در سطح مناطق 22گانه ممنوع است.

حافظی همچنین گفت: در بخشی از این مصوبه آمده است ،‌ سازمان تاکسیرانی موظف به پیگیری مقدمات تبدیل 17 هزار تاکسی فرسوده و تبدیل آن به تاکسی های جدید از طریق شرکت‌های داخلی و خارجی در یک فرصت 10 ماهه با پیش بینی بودجه جهت تامین وام از طریق دولت و شهرداری و با الویت خروج 6900 دستگاه تاکسی پیکان است. همچنین هیچ یک از تاکسی‌های پیکان از دی‌ماه امسال مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند.

مقاوم سازی برخی از بیمارستان‌ها مقرون به صرفه نیست

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر درمورد نوسازی بیمارستان‌های شهر تهران با اشاره به اینکه جایگزینی بیمارستان‌های نو با کهنه بر عهده سازمان بهداشت است، گفت: مقاوم سازی برخی از بیمارستان‌ها مقرون به صرفه نیست و این درحالیست که مقاوم سازی بیمارستان‌های فعال نیز اختلالاتی را در عملکرد آنها ایجاد کرده و از وزارت بهداشت نیز می‌خواهیم که برنامه مشخصی بابت نوسازی بیمارستان‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

وی در مورد اقدامات انجام شده در کمیسیون سلامت ، محیط زیست شورا در سال گذشته گفت: الزام شهرداری به تهیه سند جلوگیری از آبیاری دشت جنوب با پساب که پیش نویس آن آماده و در جلسات آتی به صحن علنی آورده خواهد شد یکی از دستاوردهای مهم کمیسیون سلامت است. همچنین حفظ باغات به هم پیوسته کن و تبدیل این پهنه به فضای سبز از افتخارات کمیسیون سلامت و شورای شهر تهران است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: با مداخله به موقع از ساخت و ساز در بوستان ولایت جلوگیری به عمل آمد به طوری که با وجود ثبت 25 درصد از فضای این بوستان به عنوان کاربری مسکونی برای اسکان 60 هزار نفر در نقشه سایت سازمان پارکها و فضای سبز، این نقشه از روی سایت حذف و به فضای سبز تبدیل شد.

حافظی قرار دادن لایحه بودجه بر روی سایت شورا را از دیگر اقدامات موثر این کمیسیون در سال گذشته یاد کرد و گفت: با این اقدام لایحه بودجه در سال 94 در معرض دید عموم قرار گرفت تا علاوه بر مشارکت مردم، نسبت به‌ تصمیمات شورا نیز اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: پیگیری و رصد کیفیت مواد غذایی، الزام نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها، الزام شهرداری به تهیه شناسنامه باغات، توسعه انرژی‌های نو،‌ بازدید از کارخانه‌سیمان، معادن شن و مای و کارخانه اسکانیا،‌ حمایت از موسسات عمومی و عام المنفعه، کمک به تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات غذایی سالم(سبزیجات، میوه جات و مواد پروتئینی) از جمله اقدامات کمیسیون سلامت در سال گذشته بوده است.

محورهای سال ۹۴

حافظی با بیان این که از سخنان مقام معظم رهبری چهار نکته از سوی اعضای کمیسیون سلامت به عنوان محورها و اهداف سال 94 انتخاب شده است ، ا‌ضافه‌ کرد‌: تدوین سند محیط زیست شهر تهران و همچنین تهیه پیوست‌های محیط زیستی برای همه پروژه‌ ها در دستور کار قرار دارد. هر چند که تهیه پیوست زیست محیطی در سال‌های قبل نیز وجود داشت اما به آن بهایی داده نمی‌شد و شاهد ظهور و بروز پروژه‌ هایی همچون صدر، نیایش و پیاده راه 17شهریور بوده ایم که پیوست زیست محیطی نیز ندارد.

حافظی از قوه قضاییه خواست که جرم نگاری تخریب باغات را در دستور کار خود قرار دهد، درباره مصوبه تشخیص باغات معروف به "برج‌باغ‌ها" ،‌ اعلام کرد:‌ این مصوبه در دور دوم شورای شهر تهران تصویب شد که منجر به قلع و قمع باغات تهران شد از این رو از جمله برنامه‌های امسال، لغو این مصوبه است.

با زدن بنر،‌ آسمان آبی نمی شود

وی درباره تبلیغات گسترده شهرداری در مورد احداث بوستان "یاس" به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: با زدن بنرهای «آسمان آبی، زمین پاک»، آسمان آبی نمی‌شود. وقتی مردم آسمان آبی را ببینند، خودشان این موضوع را درک می‌کنند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد اظهارات مدیر روابط عمومی شهرداری تهران که در شبگردی منطقه 15 ایراد شده بود گفت: بهترین پاسخ به این سخنان سکوت است.

وی با اشاره به اینکه با هر گونه عملی که سلامت مردم شهر تهران را به خطر بیاندازد بدون اغماض برخورد می‌شود، گفت: خو‌شبختا‌نه در خصوص قطع درختان حساسیت‌های زیادی ایجاد شده و این حساسیت‌ها قطعا بازنده‌ خواهند بود،‌ بدون شک با تخلفاتی که در سطح شهرداری مناطق رخ می‌دهد، برخورد می‌شود و اغماض نداریم.

واگذاری بوستان مادر، خارج از تهاتر بوده است

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین در مورد سرانجام تهاتر بوستان "مادر" گفت: ما اعتقاد داریم که خارج از چارجوب بوده است و تا زمانی که مستندات آن ارائه نشود، پیگیر خواهیم بود. در شورا آرای جمع حساب می‌شود و اعضا تغییر کاربری غبرقانونی را پذیرفته‌اند. موضوع تهاتر این ملک است که هنوز برای آن پاسخ قانع‌کننده ارائه نشده است.

وی ادامه داد:‌ مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که این اقدام به استناد کمیسیون تلفیق بوده است و از متن آن رئیس شورا و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دور سوم مطلع هستند. اگر متن آن موجود باشد بر اساس اینکه از اختیارات این کمیسیون استفاده شده است، ‌می‌پذیریم اما اگر مصوبه نباشد، حتما این موضوع سوال از شهردار خواهدبود. در رابطه با این موضوع مکاتبات اولیه آغاز شده است و باید ظرف دو هفته آینده پاسخ ارائه شود.

آب تهران

حافظی در مورد سرانجام سلامت آب شرب تهران نیز، گفت: باوجود تکذیب‌ها این موضوع از سوی مراجع مختلف،‌ نیترات در آب تهران سال گذشته در برخی از مناطق بالاتر از حد استاندارد بود. در دیداری که در حاشیه یک مراسم با وزیر بهداشت و معاون بهداشتی وزارت بهداشت داشتم، عنوان شد که جلسات متعدد برای پیگیری این مساله تشکیل می‌شود و حتی قرار است در این جلسات به عنوان نماینده شورا و رئیس کمیسیون سلامت شورا حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: علت طرح موضوع این بود که موضوع آب با جدیت بیشتر برای افزایش کیفیت آن در تهران پیگیری شود زیرا وزیر بهداشت اعلام کرده است در این مورد اغماض نخواهد شد. هدف جدیت وزارت بهداشت در این مساله و ایجاد تمهیدات لازم از سوی وزارت نیرو بود. بدون شک اگر احیانا کیفیت آب شرب تهران خارج از استاندارد باشد،‌ قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نباید کسی اجازه قطع درختان را داشته باشد، اظها‌ر کرد: درباره حفظ درختان قوانین بالادستی بسیار وجود دارد. شورای شهر در راستای برخورد با متخلفان بسیار جدی است و انتظار داریم دوستان ما در مدیریت شهری نیز با انعکاس خلاف واقع اقدامات انجام شده باعث سلب اعتماد مردم و شورایان نشوند چرا که ما در زمینه برخورد با تخلفات بسیار جدی هستیم و برای موضوع مطرح شده اگر لازم باشد مستندات کافی داریم.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با اشاره به این که حتی قطع یک درخت هم قابل قبول نیست، ا‌دا‌مه‌ داد: کارهای انجام شده شهرداری نیز در حوزه گسترش فضای سبز قابل تقدیر است.

جوهر قند در نان

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد جوهر قند در نان‌های تهرانی‌ها نیز اشاره کرد و عنوان کرد :جوهر قند برای سفید کردن نان در برخی از نانوانیها به کار گرفته می‌شود، اما برای عدم استفاده از این مواد جلساتی را با وزارت بهداشت داشته و از اتحادیه صنف نانوایان نیز درخواست کردیم که جلسات مشترکی برگزار کنیم و مقدمات برای حذف افزودنی‌ها همچون جوش شیرین فراهم شود و امیدواریم که در نشست آتی در قالب توافقنامه ای این موارد ابلاغ شود و پس از ابلاغ در صورتی که باز هم شاهد استفاده از این مواد باشیم سازمان تعزیرات وارد عمل می‌شود.

وی در مورد پایش سلامت میوه و سبزیجات نیز گفت: پایش فصلی وضعیت سلامت میوه و سبزیجات نشان داده است که وضعیت رو به بهبودی را در این حوزه شاهد هستیم و میزان آلودگی میوه و سبزیجات پایتخت نشینان نسبت به قبل کاهش یافته است.

حافظی در مورد آخرین وضعیت ساماندهی بهشت زهرای 2 گفت: ظرفیت بهشت زهرا فعلی تا دو سال آینده تکمیل می‌شود و بر همین اساس از شهرداری درخواست شد که ظرف سه ماه پیش‌بینی‌های لازم را برای تعبیه محل جدید انجام دهد. هر چند که مدت زمان تحقیقات از زمان پیشنهادی بیشتر شد اما سرانجام زمینی مناسب برای طراحی فاز جدید بهشت زهرا انتخاب شد اما تفاهم شده است که مکان زمین اعلام نشود و قطعا قبل از این که ظرفیت بهشت زهرا به اتمام برسد فضای جدید قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی همچنین درباره افزایش نرخ قبور ، یادآور شد: نابسامانی‌های در حوزه فروش قبور وجود داشت به گونه ای که قبرها از 100 تا 30 میلیون تومان به فروش می‌رسید که بر همین اساس پیشنهاد شد که با کمیسیون برنامه و بودجه محدوده قیمت‌ها مشخص شود تا انضباطی در حوزه فروش قبور ایجاد شود و کسی توان جابجایی قیمت‌ها را نداشته باشد که این مساله در صحن علنی مورد رای گیری قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین در مورد چرایی عدم ورود موتورسیکلت‌ها به برخی از محدوده‌های منطقه 12 از جمله بازار که قرار است از ابتدای مهر ماه سال جاری اجرایی شود، گفت: هر موتورسیکلت شش برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و 50 درصد آلودگی هوا ناشی از آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این ممنوعیت ایجاد شده است.

وی با اشاره به این که مقدمات ورود موتورسیکلت‌های برقی فراهم شده است در ادامه ، خاطر‌ نشان کرد: انتظار داریم که موتورسیکلتهای برقی در فضای ر‌قابتی و استاندارد وارد چرخه شوند.

کارخانه روغن نباتی قو

حافظی همچنین در مورد سرانجام خروج کارخانه روغن نباتی از شهر تهران، ا‌ضافه‌ کرد‌: با ورود معاونت امنیتی سیاسی فرمانداری تهران، کار متوقف شد.

وی با اشاره به این که روند خروج کارخانه آلاینده دیگر به تندی سپری شد گفت: در خصوص کارخانه روغن نباتی فکر می کردیم با اطلاع رسانی برخی دستگاهها با ما همراه می‌شوند اما مانع خروج این کارخانه آلاینده از شهر تهران شدند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین خروج کارخانه شن و ماسه ماسه 18 را یکی دیگر از موارد امنیتی شدن عنوان کرد و گفت: به این دو مقوله رنگ و بوی امنیتی داده شد و مانع خروج آنها از شهر تهران شدند و امیدواریم تغییر نگرشی در این زمینه صورت گیرد.

شبهه درباره وجود «فنول» در آب تهران

در ادامه این نشست محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اینکه رئیس شورای شهر تهران اعلام کردند مصوبه برج‌باغ‌ها حذف نمی‌شود، گفت: هیچ مصوبه‌ای بر اساس نظر شخصی یک عضو حذف نمی‌شود یا ماندگار نمی‌ماند، بلکه این نظر جمعی شوراست که تعیین می‌کند این مصوبه حذف خواهد شد یا نه؟ کمیته محیط‌زیست شورا با کمیسیون شهرسازی، کمیته تلفیقی تشکیل دادند تا در خصوص حذف این مصوبه تصمیم‌گیری شده و طرحی را به صحن شورا بیاورند. مصوبه برج‌باغ‌ها مطمئنا برای حفظ باغات پیش‌بینی شده اما در حال حاضر به قانونی برای تخریب باغات تهران تبدیل شده است.

محمد حقانی درمورد آخرین وضعیت سلامت آب پایتخت گفت: گزارش‌هایی از سازمان حفاظت محیط زیست به دست بنده رسیده که براساس آن شبهه‌ای در سلامت آب تهران مطرح شده است.

او گفت: علاوه بر موضوع وجود نیترات در آب تهران خبرها حاکی از این است که ماده‌ای به نام «فنول» که معمولاً همراه آب شوینده‌ها استفاده می‌شود و با کلری که برای گندزدایی آب به کار می‌برند پایدارتر می‌شود، در آب تهران وجود دارد.

حقانی ادامه داد: وجود فنول در آب اثراتی منفی و اختلالاتی در سلامت انسان به همراه دارد که البته هنوز نمی توانم به طور قطع اعلام کنم چنین ماده‌ای در آب تهران وجود دارد یا خیر؟ اما در این زمینه شبهه‌ای به وجود آمده است.

در ادامه این جلسه حافظی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت کارخانه روغن نباتی قو، گفت: ما پیش از این کارخانه ایرفو را که آلایندگی بسیاری داشت، از پایتخت خارج کردیم اما در زمینه روغن نباتی قو به دلیل ورود فرمانداری این امکان فراهم نشد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =