نشریه انگلیسی "لویدزلیست" در تحلیلی درباره همکاری های ایران و هند برای توسعه چابهار نوشت: هدف این تلاش ها جلوگیری از شیب تند نفوذ چین در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مانا، در این تحلیل آمده است:" بر اساس قرارداد توسعه بندر چابهار، هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار و 1.6 میلیارد دلاری برای منطقه آزاد تجاری چابهار شده است".

در ادامه این گزارش آمده است" رئیس جمهور ایران، دکتر حسن روحانی با پراهمیت خواندن این قرارداد گفت: این تنها یک سند اقتصادی نیست، بلکه سند سیاسی و منطقه ای است.

روشن است، با لغو تحریم ها علیه ایران، مسیر برای گسترش همکاری ها بین ایران و هند هموار شده است.در این فضای جدید حاکم بر اقتصاد ایران و حضور دوباره ایران دربازارهای بین المللی،" مودی"نخست وزیرهند، تمام تلاشش را برای رسیدن به یک توافق با ایران در جهت توسعه بندر چابهار بکار گرفت. شاید یکی ازمهم ترین دلایل هند برای به نتیجه رسیدن این قرارداد، جلوگیری از شیب تند نفود چین در منطقه باشد چرا که چین با توسعه بندر گوادر پاکستان که در 100 کیلومتری شرق بندر چابهار واقع شده است، حضورش را در اقیانوس هند پررنگ تر کرده است".

لویدزلیست ادامه می دهد:" به بیان واضح تر، درپشت تمامی این اقدامات پرشور، هند به دنبال تثبیت و گسترش نفوذ اقتصادی در سرتاسر آسیای مرکزی است. در حالی که در اوایل آوریل سال جاری(نیمه اردیبهشت امسال) دولت چین کنسرسیومی را برای بازدید از بندر چابهار به ایران فرستاد و علاقه مندی خود را برای توسعه بندر چابهار و ساختن یک منطقه صنعتی ابراز کرد ولی این  هند بود که موفق شد مذاکرات را به نتیجه برساند. عبارت دیگر، قرارداد دو جانبه بین هند و ایران برای توسعه منطقه استراتژیکی بندر چابهار و قرارداد سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان برای ایجاد یک شبکه ریلی و جاده ای جدید، در مقابل ائتلاف پاکستان - چین قرارخواهد گرفت".

افزایش همکاری سه کشور ( ایران- هند- افغانستان) ، قدرت اتئلاف پاکستان-چین در ژئوپلیتیک آسیای جنوب غربی، را متعادل می کند.

به گفته وزیر راه، حمل و نقل و کشتیرانی هند، با توجه به اینکه فاصله بین کاندالا و چابهار کمتر از فاصله بین دهلی نو و بمبئی است، توافق سه جانبه ایران- هند- افغانستان، این امکان را برای هند فراهم می کند تا بتواند کالا را با سرعت بیشتری ابتدا به ایران و از آن جا به افغانستان و روسیه از طریق یک لینک جاده ای ریلی جدید بفرستد.

به نوشته این نشریه " به دلیل روابط خصمانه هند و پاکستان تاکنون پاکستان از کشتی های هندی به سمت افغانستان کرایه ترانزیتی مطالبه می کرد و در نتیجه ترانزیت کالا برای هند خیلی هزینه بر  است ولی با انعقاد قرارد مذکور، دروازه ای مستقیم به روی هند به سمت افغانستان و اروپا گشوده می شود".

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =