ایرنا نوشت: وزارت خارجه روسیه هر گونه تصمیم منجر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را رد و اعلام کرد که عملی شدن چنین برنامه ای ناممکن است.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست هفتگی خبری خود در مسکو ضمن اعلام این موضوع، گفت: مسکو مطرح کردن امکان ایجاد محدوده پرواز ممنوع در سوریه را بی مورد می داند.

خبرگزاری روسیا سگودنیا روز پنجشنبه به نقل از زاخارووا نوشت: در گذشته شاهد ایجاد محدوده پرواز ممنوع در لیبی بودیم و می دانیم به کجا رسید و فراموش نمی کنیم این پیشنهاد از کجا در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و تصویب شد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: پس از آنکه مشخص شد، سرنوشت ایده برقراری پرواز ممنوع در لیبی چگونه عملی شد، سخن گفتن از تکرار چنین تجربه ای بسیار دشوار می شود، زیرا نتیجه چنین اقدامی را شاهد بوده ایم.
زاخارووا تاکید کرد: تمامی اقدام هایی که در سوریه انجام می گیرد و خواهد گرفت باید منطبق با معیارهای بین المللی باشد و با دولت سوریه هماهنگ شود.
اتحادیه عرب و گروه کشورهای غربی بویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس اسفند سال 1389 با ارائه پیشنهاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به شورای امنیت سازمان ملل و تصویب آن که حتی روسیه نیز آن را وتو نکرد، سبب شد این کشور مورد هجوم گسترده هوایی بمب افکن ها قرار بگیرد که هزاران کشته و مجروح برجای گذاشت و به ویرانی، هرج و مرج کنونی و حضور گسترده تروریست ها منجر شده است.
همین گروه کشورهای غربی عربی نیز در صدد اجرای چنین نسخه ای برای سوریه بودند، ولی چندین بار پیش نویس قطعنامه ها و همچنین فشارهای گسترده برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به عنوان بهانه حمله به این کشور با مخالفت روسیه و چین تصویب نشد، اما اکنون دوباره برخی رسانه ها از احتمال تکرار طرح سناریوی منطقه پرواز ممنوع خبر می دهند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =