مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: ظهور منجی پایان جهان نیست بلکه آخرالزمان مرحله پایانی جهان است نه پایان جهان و نمی دانیم بعد از ظهور حضرت تا قیامت چقدر فاصله است شاید چند هزار سال طول بکشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی اظهار داشت: هر کسی باید برای آینده خود و آینده جامعه و در ابعاد وسیع تر آینده تاریخ و طبیعتا جامعه بشری نسبت به امام عصر خود آگاهی داشته باشد و سعی کند برای آن آینده روشن و آتیه مناسب تلاش کند؛ یعنی ما فقط نباید حرکت کنیم بلکه باید ببینیم حرکتمان به کدام سمت است؛ بنابراین آینده نگری تاریخ و توجه و تمهید برای این مساله و آماده کردن زمینه ظهور یکی از ضروریات عقلی و نقلی است. اما این اشتباه است که عده ای ظهور امام را پایان جهان می دانند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت افزود: همه ادیان الهی برای آغاز و انجام جهان و همچنین برای فرجام تاریخ نظریات و برنامه هایی دارند که از آن گاهی تعبیر به منجی می شود که آمدن منجی یکی از مشترکات همه ادیان الهی و حتی شبه الهی است؛ یعنی حتی در آیینی مثل بودا بحث بودای منجی مطرح است. در مسیحیت نیز مساله مهدویت، مطرح و مورد تایید قرآن و اسلام است که حضرت عیسی مسیح می آید و نجات بخش بشر خواهد بود که این اعتقاد مسیحیت مورد تصدیق اسلام نیز هست البته با آن ویژگی هایی که در اسلام بیان شده است که همراه با امامت امام زمان(عج) است. تمام مذاهب اسلامی هم به این حقیقت معترف هستند حتی کسانی که با عقاید شیعه و مذهب اهل بیت(ع) بسیار مخالف هستند در فتاوای خود دارند که هر کس مهدی را منکر شود، کافر است.

کلباسی درباره تفاوت دیدگاه مکتب تشیع و اهل سنت در مساله مهدویت اظهار کرد: در مکتب اهل بیت(ع) مساله مهدویت بسیار روشن تر و خالی از ابهام است؛ یعنی الگوی کامل مهدویت را با تمام اجزا و پاسخ به سوالات در مذهب اهل بیت(ع) و مکتب شیعه می توانیم شاهد باشیم. موارد مورد وفاق اهل سنت و تشیع در این است که حضرت مهدی(عج) همنام پیامبر(ص) و فرزند پیامبر(ص) است، از نسل امام حسین(ع) و آخرین امام است اما فقط نقطه اختلافی که در این بین وجود دارد این است که پیروان مکتب اهل بیت(ع) معتقد هستند حضرت زنده است و عمر طولانی دارد اما آنها چنین اعتقادی ندارند و معتقد هستند به دنیا خواهد آمد و رسالت خود را انجام خواهد داد که این اختلافات از نظر نتایج عینی تاثیری ندارد.

کلباسی شناخت امام عصر را یکی از خصوصیات جامعه منتظر دانست و بیان کرد: ما باید آن چیزی که منتظرش هستیم را به خوبی بشناسیم که آن شخص که ما منتظر او هستیم چه ویژگی هایی دارد و برای چه می آید. او برای عدالت، رفع ظلم و برای رشد علم می آید، برای امنیت و صلح جهانی می آید؛ پس کسانی که منتظر آن حضرت هستند باید برای این مقوله ها خود را آماده کنند یعنی این موارد را بشناسند و خود را برای حضور در چنین مقوله ای آماده کنند. انتظار یک عمل فکری، خارجی و واقعی است یعنی ما باید نسلمان را نسلی تربیت کنیم که آن اهداف را به خوبی شناخته و برای تحقق آن اهداف تلاش کند.

او در پایان ادعاهای دروغین مهدویت را یکی از معضلات جوامع دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که فردی در مورد مساله اصلی شناختی ندارد طبیعتا گمراه می شود و ادعای دروغین را باور خواهد کرد ولی کسی که شناخت دارد و خصوصیات منجی را می شناسد امکان گمراه کردن او وجود ندارد. پس باید با توسعه معارف دین بستری فراهم شود که شیادان و کسانی که دزد افکار مردم هستند نتواند رشد کنند چون آنها از آب گل آلود ماهی می گیرند بنابراین اگر آب صاف و زلال باشد امکان این اخاذی برای آنها وجود ندارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =