دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال با محوریت «زنان، اعتدال و توسعه» از رونمایی مجموعه چهار جلدی مقالات این همایش در روز ۱۷ بهمن ماه خبر داد. به گفته او ۷۵ درصد نویسندگان مقالات این همایش بانوان بودند که نشان‌دهنده ورود زنان به عرصه اندیشه و نظرورزی درباره مسایل زنان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدامین قانعی‌راد، در نشست خبری امروز  کمیته علمی همایش که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به برگزاری نخستین دوره این همایش در سال گذشته و استقبال از آن از سوی پژوهشگران گفت: قرار بود که دومین دوره همایش در 18 مهرماه سال جاری برگزار شود که بنا به دلایلی به تعویق افتاد و از آنجا که ما از سوی نویسندگان مقالات و اعضای شورای علمی همایش تحت فشار بودیم برای برگزاری همایش در 17 بهمن‌ماه سال جاری اقدام کردیم.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، ادامه داد: مجموعه مقالات همایش «زنان، اعتدال و توسعه» در قالب چهار جلد کتاب منتشر شده که در روز همایش رونمایی خواهد شد. پس از اعلام فراخوان 140 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد و از خردادماه مباحث مقدماتی برای برگزاری همایش آغاز شد. در مهرماه نیز مجموعه کتاب‌های مقالات آماده شده و در این دوره سه ماهه 63 مقاله با کیفیت به دست ما رسیده است.

قانعی راد با اشاره به جلد دوم کتاب مجموعه مقالات گفت: مقالات از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و به طور مثال مقالات جلد دوم با محوریت مسئولیت اجتماعی و مشارکت اجتماعی زنان بسیار قابل اعتنا هستند و می‌تواند برای سیاستگذاری قابل استفاده باشند.

ارائه مقالات در 6 کارگروه تخصصی در روز همایش

 رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران از ارایه 30 مقاله در 6 کارگروه تخصصی در روز همایش خبر داد و گفت: این مقالات در سه سالن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به صورت موازی شنبه 17 بهمن‌ماه از ساعت 8 تا 17 و 30 دقیقه برگزار خواهد شد. 

به گفته قانعی‌راد، در افتتاحیه این همایش گزارشی از روند برگزاری توسط دبیر کمیته علمی ارایه خواهد شد. همچنین شهین‌دخت ملاوردی، معاون امور خانواده و زنان نهاد ریاست جمهوری سخنران اول مراسم خواهد بود. از معاون اول رئیس جمهوری نیز برای حضور در این همایش دعوت شده است. پس از سخنرانی‌های اولیه، سه میزگرد «اعتدال، مطالبات زنان، دین و حقوق شهروندی در ایران معاصر» با مدیریت سوسن باستانی، «الگوهای نظری و تطبیقی در زمینه اعتدال و عدالت جنسیتی» با مدیریت کبری روشنفکر و «اعتدال، کیفیت زندگی روزمره و مسئولیت اجتماعی زنان» با مدیریت شیرین احمدی از ساعت 11 تا 12 و 30 دقیقه برگزار خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری سه میزگرد دیگر در عصر 17 بهمن‌ماه گفت: میزگردهای «اعتدال و نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاست‌ورزی» با مدیریت مجتبی مقصودی، «اعتدال، اشتغال زنان و توسعه اقتصادی» با مدیریت شهلا کاظمی‌پور و «اعتدال و مشارکت زنان در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری» با مدیریت شهاب‌الدین عادل از ساعت 14 تا 16 برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه 25 درصد از نویسندگان مقالات مرد بوده‌اند، گفت: حضور 75 درصدی نویسندگان زن در این همایش نشان‌دهنده ورود زنان به عرصه اندیشه و نظرورزی درباره مسایل زنان است چرا که این یک مرحله از به دست آوردن اعتماد به نفس توسط زنان است تا درباره مسایل خود بیندیشند و نظرورزی کنند.

نقش بیشتر زنان در جامعه برای تولید مفهوم سیاست 

قانعی‌راد با بیان اینکه این همایش کوشیده تا فراتر از دغدغه‌ها و مساله‌های موجود باشد، گفت: زنان باید بتوانند نقش بیشتری در جامعه برای تولید مفهوم سیاست داشته باشند. مسایل زنان جدا از مسایل اجتماعی ما نیست و در پیوند با یکدیگر باید دیده و حل شود. این همایش محصول کار چند نهاد و چند رشته است و باید کوشید تا در تعامل با یکدیگر مسایل را حل کرده و راه‌حل‌هایی ارایه شود که مورد اجماع نهادهای مختلف دولتی، غیردولتی و دانشی باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، در میزگردهای این همایش از رشته‌های حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، مطالعات زنان، دین‌پژوهی، مطالعات صلح و ... مقاله ارایه شده است و امیدواریم که این همایش به هدف اصلی خود که تولید مفهوم سیاست است برسد و راهکارها و سیاست‌هایی برای تأمین مطالبات زنان در پرتو مطالبات جامعه فراهم کند.

یکی از دلایل عدم موفقیت دانشگاه‌ها، توجه نکردن به گفتمان سیاسی است

بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه اختصاص داشت. قانعی‌راد در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد بین‌‌المللی مقالات این همایش گفت: در این همایش بهتر بود که از تجربه‌های کشورهایی مثل ترکیه، مالزی، اندونزی و ... که در سند افق چشم‌انداز 1404 ما مطرح هستند، استفاده می‌کردیم. به هر حال این اولین همایش است که برای نخستین بار به مساله زنان توسعه و گفتمان سیاسی می‌پردازد چرا که امروز یکی از دلایل موفقیت نشدن دانشگاه‌ها توجه نکردن به گفتمان سیاسی و پرداختن صرف به نظریه‌پردازی است. اما اکنون در دوره اعتدال گفتمان سیاسی مطرح شده و امیدواریم که بین نظریه‌پردازی و گفتمان سیاسی پیوند برقرار شود.

ماحصل کتاب‌ها تبدیل به سیاستگذاری در جامعه شود

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چگونه دستاوردهای این همایش که در قالب یک مجموعه 4 جلدی منتشر شده می‌تواند به اصلاح ساختارهای اجتماعی و سیاسی در حوزه زنان منجر شود، گفت: این همایش به صورت چند نهادی برگزار شده و ما به عنوان یک انجمن علمی وظیفه خودمان را که کار پژوهشی، ارایه مقاله و مشارکت علمی است انجام داده‌ایم اما در طرف دیگر این کنسرسیوم مطالعاتی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری قرار دارد که می‌تواند ماحصل کتاب‌ها را تبدیل به سیاست‌گذاری کند و این مسایل را پیش ببرد.

او تاکید کرد: برخی مقالات این مجموعه افق‌های جدیدی را پیش روی سیاستگذاران حوزه زنان و خانواده قرار می‌دهد. به طور مثال در یکی از مقالات تاکید نویسنده بر برقراری اعتدال بین خانواده و جامعه است که یکی از مسایل مهم امروزی است. اکنون دو دیدگاه افراطی خانواده‌گرایی و جامعه‌گرایی درباره زنان وجود دارد و سیاستگذاری‌ها نیز در راستای همین افراطی‌گری‌هاست. اما مقالات این مجموعه ظرفیت‌های بسیاری برای سیاستگذاری دارند و ما نیز آماده‌ایم تا دستاوردها و مطالعات پژوهشی خود را در اختیار مسئولان بگذاریم. 

قانعی‌راد در پایان گفت: از معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری می‌خواهم که دستاوردهای این همایش را به عنوان اصول راهنما و سیاستگذاری و تقرب به مسایل زنان در نظر بگیرد به گونه‌ای که مسایل زنان در پیوند با مسایل جامعه حل شود. من معتقد به حرکت‌های خود به خودی نیستم و زنان باید به حوزه اندیشه‌ای ورود پیدا کرده و پس از آن بتوانند چارچوب گفتمانی و تئوریک را در این زمینه تولید کنند. زنان ما هنوز برنامه‌ریزی متمایزی ندارند و با برنامه‌های مردانه پیش می‌روند بنابراین خوب است که زنان به جای دعوا بر سر کرسی‌ها در حوزه سیاست‌ورزی با مردان بجنگند. 

نگاه جنسیتی، نگاهی جاهلی است

دبیر کارگروه مدیریت و مشارکت اجتماعی، سیاسی معاونت زنان ریاست جمهوری در این نشست گفت: نباید نگاه جامعه را دچار چالش کنیم و نگاه جنسیتی در جامعه وجود داشته باشد چرا که نگاه جنسیتی به عنوان یک نگاه جاهلی است.

کبری روشنفکر گفت: نباید به زن نگاه ابزاری داشت و باید نگاه به زنان اسلامی باشد چرا که اسلام برای زن کرامت قائل شده است.

او تأکید کرد: اعتدال در جامعه نیز به عنوان یک ضرورت است و جامعه به آن نیاز دارد و باید بیشتر به این مساله پرداخته شود تا اعتدال در همه بخش ها عملیاتی شود.

او با بیان اینکه زنان به عنوان حدود نیمی از جمعیت کشور بیشتر نیازمند توجه هستند، گفت: بانوان نیز باید دستاوردهای متفاوتی داشته باشند تا بتوانند موفقیت هایی در عرصه های مختلف داشته باشند.

روشن فکر ادامه داد: بانوان باید وارد عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شوند و مسائل و مشکلات خودشان را بازگو کنند وگرنه راه به جایی نخواهد برد.

او با بیان اینکه 25 درصد مقالات از سوی مردان ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در این همایش هم استقبال بانوان بیشتر از مردان است و باید نگاه به برگزاری این گونه همایش ها نیز از سوی مردان بیشتر باشد و امیدواریم این همایش خروجی خوبی داشته باشد تا به بحث توسعه پایدار کمک شود.

نمی‌خواهیم جامعه را دچار چالش جنسیتی کنیم 

عضو کمیته علمی دومین همایش ملی اعتدال گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر در جامعه خودمان و سایر جوامع توسعه یافته با این پدیده مواجه هستیم که حضور زنان به عنوان نقش آفرینان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

شیرین احمدنیا با بیان اینکه اکنون حوزه زنان به مسئولیت خانه و خانواده محدود نیست، تأکید کرد: امیدواریم در سطوح مختلف شاهد برقراری تعادل و نگاه اعتدال گرا در حوزه زنان باشیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید مشارکت نیمی از جامعه را پذیرا باشند، گفت: باید بر حضور فعال زنان در عرصه های مختلف تاکید شود تا مشارکت آنان افزایش یابد.

احمدنیا که مدیریت یکی از پنل‌های تخصصی این همایش را بر عهده دارد، با بیان اینکه اعتدال یک ضرورت است که جامعه جهانی نیز به آن نیازمند است، گفت: رئیس جمهوری کشور در چارچوب این شعارها کار خود را آغاز کرده است و هرچه می‌گذرد نشان داده می‌شود که پایبندی به این شعار می‌تواند سودآوری داخلی برای ما داشته باشد و در عرصه جهانی هم زمینه‌های تعامل و هم‌گرایی را ایجاد کند.

احمدنیا گفت: مقالاتی که در کارگروه‌های تخصصی این همایش ارایه می‌شود ضرورت جامعه است و تلاش ما این است که جامعه را دچار چالش جنسیتی نکنیم با وجود این باید نگاه ابزاری به زن از بین برود و نگاه اسلامی که معتقد به کرامت زن است حاکم شود. توسعه پایدار از محورهای دیگری است که در مقالات روی آن تکیه شده و امیدوارم به صورت اجرایی در اختیار مسئولان قرار بگیرد.

دومین همایش ملی اعتدال با عنوان زنان، اعتدال و توسعه با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده روز شنبه ۱۷ بهمن ماه برگزار می شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =