نامه محسن قرائتی درباره مهجوریت قرآن در آستانه ماه رمضان

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارك رمضان با انتشار نامه ای، توصیه هایی برای بهره مندی هر چه بیشتر از قرآن كریم ارائه كرده كه متن نامه به شرح زیر است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن

همانگونه كه ماه رجب و شعبان دستورات ویژه دارد كه برای آمادگی ماه مبارك رمضان است و همانگونه كه مسئولین برای سفرهای نوروزی و تابستانی تداركات ویژه ای در نظر دارند و همانگونه كه ماشین‌های هوا گرفته در سراشیبی روشن می‌شود و سراشیبی عبادت و تلاوت و تدبیر و تفسیر ماه رمضان است. لازم است حوزه‌های علمیه نیز برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند.

هدف حوزه‌ها تربیت عالم ربانی است كه قرآن كلید ربانی شدن را استمرار در تعلیم كتب آسمانی می‌داند (كُونُواْ رَبَّانِیینَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ)

بحمدالله در این سال‌ها حوزه‌ها به خصوص حوزه علمیه قم صدها نفر از مدرسین در كنار درس‌های رسمی به تفسیر پرداخته اند و كم كم درس تفسیر از درس جانبی و حاشیه ای وارد متن می‌شود.

درس تفسیر باید جایگاه خود را در منابر و خطبه‌ها و مدارس علمیه به دست آورد. خداوند به پیامبرش می‌فرماید: كلام و سخن رانی تو باید براساس قرآن باشد نه شعر و خواب و قصه و تاریخ (لتبین الناس ما نزل الیهم) و اگر از داستان و تاریخ و رؤیاها بهره می‌گیریم باید در حاشیه باشد.

با این كه اهل بیت پیامبر عزیز مظلومند ولی رسول گرامی از مظلومیت آنان گلایه نمی‌كند بلكه از مهجوریت قرآن شكایت دارد (یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا)

برخورد ضعیف با قرآن مورد توبیخ است؛ افبهذا الحدیث انتم مدهنون و تدبر نكردن در آن با دو توبیخ همراه است.

افلایتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها

قرآن ذكر است به دلیل «نحن نزلنا الذكر» و اگر به آن بی اعتنائی شود زندگی نكبت بار به سراغ ما خواهد آمد.

(وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكًا)

امروز در سایه انقلاب اسلامی درهای دانشگاه به سوی تفسیر باز شده است و مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریكا و اروپا فرمود برای شناخت اسلام به جای رسانه‌ها از خود قرآن بهره گیرند وظیفه حوزه‌ها آن است كه طلاب جوان را با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع آشنا نمایند تا رضیه و استفاده ناقص را از دیگران بگیرند.

چه عالم نماهائی در دنیا به مردم گفتند كه اطاعت از اولی الامر به دستور قرآن واجب است و اولوالامر را با بنی امیه‌ها و بنی عباس‌ها و امروز به آل سعود و آل خلیفه و امراء و پادشاهان تطبیق و مردم را اسیر این مفسدین كردند.

كه اگر ما در تفسیر اولوالامر نگاه جامعی داشته باشیم كه قرآن در كنار اطاعت از اولو الامر در آیات دیگری اطاعت از افراد گناهكار، كفور، مسرف، مهین، مفسد، بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطی، جاهل و... را با جملات «لا تطع و لا تطعوا و لا تتبع و لا تتبعوا» نهی كرده هرگز مسیر رشد انسان از ولایت اولیاء خدا به پذیرش ولایت طاغوت‌ها تبدیل نمی‌شد.

ما با انس با قرآن می‌توانیم مواعظ خود را با قرآن گره بزنیم (فذكر بالقرآن من یخاف وعید)

ما با انس با قرآن می‌توانیم درس اخلاق و تهذیب خود را با آیات اخلاقی گره بزنیم

ما می‌توانیم با انس با قرآن پاسخ همه سئوالات را بدهیم (آیات للساكلین)

ما می‌توانیم تمام مشكلات روحی و اجتماعی را حل كنیم (و ننزل من القرآن ما هو شفاء)

ما می توانیم با نور قرآن ظلمات را روشن كنیم (لتخرج الناس من الظلمات الی النور)

ما می‌توانیم در اردوهای تابستانی و زمستانی (رحله الشتاء و الصیف) محور دروس تابستانی را تفسیر سوره ای در قرآن قرار دهیم.

ما می‌توانیم با دقت در آیات به علومی دست یابیم كه امام رضا (ع) فرمود (من اراد العلم فلیثور القرآن)

امروز دنیا از آب بنزین می‌سازد كه شاید آیه ما (و اذالبحار سجرت) اشاره به آن باشد.

امروز از یك كلمه (لونها تسر الناظرین) دانشكده روان شناسی رنگ‌ها را ایجاد كرده اند.

چرا كتابی كه به قول حضرت علی(ع) (بحر لاتدرك قعره) است را جدی و جدی‌تر از قبل نگیریم.

به هرحال تابستان و تعطیلات آن از یك سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی و حدود یك میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیون‌ها نسل نو فرصتی است كه اگر خدای ناكرده بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت.

مدیران و مدرسان و متولیان حوزه‌های علمیه سراسر كشور در این یك ماه كه فرصت داریم با تدبیری كه با مشورت ائمه جمعه و جماعات و سازمان‌های فرهنگی می‌اندیشند اقدامی در شأن قرآن انجام دهند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 2
    لطفا عالمین بر سر منبرها بگویند که این تفسیر من است و مردم هم خودشان سواد دارند و هرکسی باید خودش قرآن را بخواند و ببیند تفسیر خودش چیست. حداقل اینکه تفسیر علمای مختلف را همه با هم ببیند و نتیجه گیری کند. تک صدایی ممنوع است. آنهم در امر دین.