ایسنا نوشت:یک عضو فراکسیون امید اظهار کرد: از هیچ‌یک از افراد لیست امید برای رأی به ریاست آقای عارف تعهد و امضاء گرفته نشده بود.

الیاس حضرتی در نشست بررسی عملکرد فراکسیون‌های سیاسی مجلس که در دفتر مرکزی حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (هدا) برگزار شد، گفت: بسیاری از افراد در جامعه و حتی فعالان سیاسی در رابطه با عملکرد فراکسیون امید عجولانه قضاوت می‌کنند.

وی ادامه داد: مجلس دهم هشت خرداد آغاز به کار کرد که طبق روند همیشگی هفته‌ای سه جلسه دارد که به دلیل حضور در حوزه‌های انتخابیه و تعطیلات مجلس ما هنوز جمعاً یک ماه هم جلسه نداشته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: مجلس ما حزبی نیست و حزبی تشکیل نشده و شاهد رد صلاحیت‌های گسترده‌ای در زمان ثبت‌نام‌ها بودیم که این ردصلاحیت‌ها به مانند برگ‌هایی بودند که در پاییز می‌ریزند.

حضرتی خاطرنشان کرد: در آن زمان دیدیم که حتی حامیان دولت، مستقلین و برخی اصولگراها هم ردصلاحیت شدند اما با تمام این اوصاف ما اصلاح‌طلبان در انتخابات ماندیم و اولویت اول در تنظیم لیست، اصلاح‌طلبان درجه یک، دو، سه، اعتدالیون، مستقلین و پس از آن اصولگرایان معتدل بودند و خط قرمز و مرز ما، اصولگرایان تندرو تحت عنوان جبهه‌ی پایداری بود. بنابراین فضای انتخابات ما چنین فضایی بود.

این عضو فراکسیون امید همچنین اظهار کرد: ما از هیچ‌یک از افرادی که در لیست قرار گرفته‌اند تعهد نگرفتیم که در انتخابات ریاست مجلس به فلان‌کس رأی دهند و یا مرامنامه‌ای امضاء نکردند چون طبیعتاً بسیاری از افراد را از نزدیک نمی‌شناختیم بنابراین اکنون در مجلس نیز نباید انتظار کار حزبی داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تأکید کرد: اگر ملاک ارزیابی مجلس دهم را آهنگ انتخابات قرار دهیم، چه کسی می‌تواند بگوید ما در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شکست خوردیم؟ چرا که 250 نفر از نمایندگان زیر چتر و حمایت ما بودند و ما فقط نمی‌خواستیم جبهه پایداری‌ها در مجلس باشند.

حضرتی ادامه داد: برخی از 167 نفری که مستقیماً در لیست امید حضور داشتند گفتند که ما نمی‌خواهیم به ریاست آقای عارف رأی دهیم اما در بسیاری از موارد شما را قبول داریم اما به ریاست آقای لاریجانی رأی می‌دهیم که آقای لاریجانی هم در لیست امید بود. پس به نوعی ما شکست نخورده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بر اساس نگاه انتخاباتی و رأی مردم نگاه کنیم، می‌بینیم که با یک لابی مختصر توانستیم آقای وکیلی را به جای حساسی همچون هیأت نظارت بر مطبوعات بفرستیم که این نشان‌دهنده‌ی قدرت لیست امید در مجلس دهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در عین حال من برای نایب‌رئیسی به نفع دو فردی که به نظرم شجاع‌تر از من بودند کنار رفتم تا این باب در عرصه سیاست باز شود که دیدیم با این کار هر دوی آقایان پزشکیان و مطهری نائب‌رئیس شدند. در انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون امید نیز من و آقای تاجگردون کناره گرفتیم تا شاهد حضور چشمگیر زنان، قومیت‌های دیگر و اقلیت‌های مذهبی باشیم پس نباید در قضاوت عجولانه عمل کرد و شمشیر را از رو بست. ما ایده‌ها و برنامه‌های زیادی داریم اما باید فرصت کافی داد و بعد ارزیابی کرد.

حضرتی همچنین در ادامه این نشست که برخی انتقادات توسط حاضرین به فراکسیون امید مطرح شد، گفت: باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم نه اینکه بر سرشان بزنیم و از آن‌ها عبور کنیم. در دوره‌ای از عنصر گرانبهایی همچون خاتمی با همین روش عبور کردیم و به کسی مثل احمدی‌نژاد رسیدیم پس نباید بر سر داشته‌های خود بزنیم.

وی افزود: ما هم اسم فراکسیون را اصلاح‌طلب نگذاشتیم تا انشقاق ایجاد نشود در حالی که بسیار تلاش می‌شود این فراکسیون به این فکر به کار خود ادامه ندهد.

حضرتی با تأکید بر اینکه ما بازتاب یک حزب نیستیم و از احزاب مختلفی تشکیل شده‌ایم، در رابطه با تعداد حضور افراد حاضر در جلسات فراکسیون امید تصریح کرد: اگر افراد کمتری در جلسات فراکسیون شرکت می‌کنند به این دلیل است که همه افراد همیشه در جلسات حضور ندارند چون جلسات فراکسیون مانند کمیسیون‌ها ساختار اداری نداشته و آیین‌نامه در رابطه با آن وجود ندارد و به نوعی خودجوش است. بنابراین همه اعضا همیشه در جلسات حاضر نیستند پس نباید قضاوت ناصحیحی داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: از این مجلس کارهای خوبی بیرون خواهد آمد. فقط باید فرصت داد.

این عضو فراکسیون امید همچنین درباره رویکرد این فراکسیون به دولت گفت: سیاست فراکسیون امید حمایت از دولت است و کاندیدای ما اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات آینده فقط و فقط آقای روحانی است. در عین حال عملکرد آقای روحانی در بخش‌های مختلفی قابل دفاع بوده و در بعضی موارد همچون بخش رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز قابل انتقاد است.

حضرتی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد بعضی از اعضای فراکسیون در مقابل دولت، اظهار کرد: حرفی که آقای وکیلی درباره استیضاح وزیر کار زدند فقط در حد حرف است و اگر هم امضایی جمع شده آن را به کسی نشان نداده‌اند. به هر حال نمایندگان می‌توانند فردی هم عمل کنند و هر رأی و نظر آن‌ها فراکسیونی نیست بلکه در موضوعات اساسی و استراتژیک نظرات یکسان فراکسیونی داده می‌شود. در عین حال ما هر لایحه‌ای که دولت بدهد را برای حمایت از دولت تأیید نمی‌کنیم بلکه کارهای کارشناسی روی آن انجام می‌گیرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =