۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

مصرف و تولید اگرچه رابطه ای تعاملی دارند اما در جامعه ای سالم و نظامند که کارآفرینی " ارزش " تلقی شود به بار می نشیند و گرنه حاصل ، مصرف زدگی مفرط، تجمل زدگی محض و پخته خواری است. در چنین موقعیتی سبقت در استفاده از کالاهای لوکس خارجی ، بی اعتنایی و تحقیر محصولات داخلی و مقایسه های غیر منطقی با تولیدات کشورهای با سابقه ، در قول و عمل ترویج می شود .

مصرف و تولید اگرچه رابطه ای تعاملی دارند اما در جامعه ای سالم و نظامند که کارآفرینی " ارزش " تلقی شود به بار می نشیند و گرنه حاصل ، مصرف زدگی مفرط، تجمل زدگی محض و پخته خواری است. در چنین موقعیتی سبقت در استفاده از کالاهای لوکس خارجی ، بی اعتنایی و تحقیر محصولات داخلی و مقایسه های غیر منطقی با تولیدات کشورهای با سابقه ، در قول و عمل ترویج می شود . نتیجه سرباری تعداد بیشتری از افراد جامعه ، بیکاری مستمر و وابستگی فزون تر به دیگران است که جز خفت و خواری و تسلیم عملی در برابر زیاده خواهان نتیجه ای ندارد . اگر بنابر مقایسه با کشورهای قدرتمند اقتصادی باشد چرا نباید مختصات فرهنگی ، نحوه زندگی و نوع نگاه به " سرمایه" ، " کار " و " تولید " در این کشورها مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد . اگر در این کشورها " مصرف " تبلیغ می شود به دلیل " تولید " انبوهی است که توسط کارگران ، مهندسان و مدیران فعال خود انجام شده است و تبادل تولید - مصرف منطق ادامه کار و تلاش گروهی است با این حال کمتر صحنه های مصرف زدگی مفرط را در این کشورها می توان دید. بعنوان مثال در کشور آلمان و در شهر هانوفر که شرکت فولکس واگن بیش از 15 اتومبیل و از جمله پورشه را تولید می کند شما در طی روز بیشتر یک یا دو پورشه هم نمی بینید . در کشور سوئد وقتی کسی با اتومبیل های گران قیمت از خیابانی عبور کند اغلب با بی اعتنایی مواجه می شود وحتی برخی زیر لب می گویند احتمالا عرب است که پولی باد آورده دارد ! بنظر می رسد نوع نگاهمان به مصرف و تولید باید جابجا شود یعنی " تولید " ارزش تلقی شود نه مصرف . و البته این مهم جز با کار مستمر رسانه ای در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری میسر نمی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    جناب اسعدی عزیز ... مقایسه کالای داخلی با غربی وقتیکه پای جان هم میهانانمان در میان باشد جایز است ... گفتید سابقه کم ... عمر صنعت خودروسازی ما با کره جنوبی یکسان است ، حال خودتان مقایسه کنید ... آیا تحقیر خودرو ساخت داخل جایز نیست ؟ ... بدون شک بهترین راه در چنین صنایعی دریافت خط تولید و تولید تحت لیسانس است که هم در کشور شغل ایجاد میکند هم رشد اقتصادی و صادرات را بالا میبرد هم ایرانیان کالای در شان خودشان را استفاده میکنند هم جان هم وطنانمان به پای هیچ نمیرود ... ایده تولید خودرو ملی اگر عملی بود در این پنجاه سال عملی میشد و ما هنوز خودرویی که چند دهه قبل در کشورهای دیگر از رده خارج شده را تولید نمیکردیم ...
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 0
    وقتی اصالت به جای کار به پول داده می شود همین روزگارمان می شود. خیلی صدمه فرهنگی خورده ایم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    مرحبا