منتخبان مجلس این روزها سرگرم بررسی اعتبارنامه همکاران خود در دهمین پارلمان هستند، روندی که برخلاف پیش‌بینی‌ها به نظر بی‌حاشیه می‌آید.

مریم محمدپور: مجلس برای اعتبارنامه‌ها پانزده شعبه تشکیل داده و هر شعبه بررسی اعتبارنامه جمعی از نمایندگان را برعهده دارد. رد اعتبارنامه منتخبان در مجالس مختلف مسبوق به سابقه است اما عرف این است که برای اکثریت نمایندگان در این مرحله مشکلی پیش نمی‌آید. در این دوره موضوعی باعث شده که اعتبارنامه یک نماینده جنجالی شود.

چند روز پس از برگزاری انتخابات ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن نادر قاضی پور،‌ نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم و منتخب مردم این شهر برای مجلس دهم سخنان توهین آمیزی می‌گفت که رسانه‌ها حتی نمی‌توانستند متن آن را منتشر کنند. در بخشی‌هایی از این سخنان او علیه حضور زنان در مجلس موضع گرفت.

در مجلس پیشین فراکسیون زنان در واکنش به سخنان قاضی‌پور به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد، شکایتی که هنوز منجر به نتیجه نشده اما حلیمه عالی یکی از نمایندگان آن دوره به خبرآنلاین گفت که پس از پایان دوران نمایندگی باز هم پیگیر شکایتشان خواهند بود.

قاضی‌پور بابت سخنانش را عذرخواهی نکرد و برخی فعالان سیاسی نیز از منتخبان خواستند که برای واکنش به سخنان منتخب ارومیه در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها وارد عمل شوند، زمانی که اکنون فرارسیده است. قاضی‌پور اما همان زمان گفته بود که در بررسی اعتبارنامه‌اش با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد و ظاهرا پیش‌بینی‌اش درست از کار درمی‌آید. دست کم گپ و گفت خبرنگار خبرآنلاین با نمایندگان مجلس در لابی پارلمان از این ماجرا حکایت دارد. در لابی صحبت از رد اعتبارنامه هیچیک از منتخبان مطرح نشد.

فراکسیون زنان اقدامی نمی‌کند

اعتبارنامه هر منتخب در یکی از شعب بررسی می‌شود. شعبه می‌تواند اعتبارنامه مورد بررسی را رد یا تایید کند. همچنین سایر نمایندگان چه در شعبه باشند و چه نباشند می‌توانند به اعتبارنامه هر یک از نمایندگان اعتراض کنند و اعتراضات در کمیسیون تحقیق مجلس بررسی می‌شود. اعتبارنامه قاضی‌پور قرار است در شعبه یک بررسی شود، شعبه‌ای که محمدرضا تابش ریاست آن را برعهده دارد. او دیروز در لابی حاضر نشد به هیچیک از سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

انتظار این بود که اگر قرار است اعتراضی به این اعتبارنامه صورت گیرد، ازسوی فراکسیون زنان مجلس باشد اما ظاهرا اعضای فراکسیون چنین تصمیمی ندارد. طیبه سیاوشی شاه عنایتی،‌ منتخب مردم تهران به خبرآنلاین می‌گوید:‌ ما خانم‌ها متفق هستیم که درباره اعتبارنامه قاضی پور اقدام عملی انجام ندهیم،‌ به این دلیل که می‌خواهیم به آرای مردم ارومیه احترام بگذاریم.

سیاوشی ادامه می‌دهد:‌ برای توهین به زنان باید به صورت دیگری پاسخگو باشد که درباره چگونگی آن در فراکسیون زنان تصمیم می‌گیریم.

این سخنان ازسوی برخی زنان و مردان مجلس به شکل فردی تایید می‌شود. عبدالرضا‌ هاشم‌زایی،‌ الیاس حضرتی، سکینه الماسی و سمیه محمودی گفتند که تصمیمی ندارند بر هیچ اعتبارنامه‌ای اعتراض بگذارند. البته این سخن از سوی نمایندگان بیشتری مطرح شد،‌ آنها که نمی‌خواستند اسمی از ایشان برده شود.

یکی از آنها به خبرآنلاین گفت که اگر یک نفر هم به اعتبارنامه قاضی‌پور اعتراض کند،‌ قاضی‌پور می‌تواند به اعتبارنامه 30منتخب تهران اعتراض کند که جو خوبی در مجلس به راه نمی‌افتد. به ویژه اینکه در این شرایط ترک‌های مجلس پشت‌سر قاضی‌پور قرار می‌گیرند. این شرایط نشان می‌دهد که فراکسیون امید در مجلس منفعل‌تر از طرفداران این طیف در خارج از مجلس عمل می‌کند.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 2
    این نماینده‌ها پس قراره از چی دفاع کنند؟
  • مرتضی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    8 2
    اگر اعتراضی میشد باید شک میکرد به ماهیت سیستم مطمئنن همه از نترس از دست دادن قدرت خود به دیگری کاری ندارد و این است سیستم این کشور همه با هم کنا هم خوش خرم خیانت میکنیم به ایران بزرگ
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    ترکهای مجلس پشت سرش هستند....مگه دعوای خیابانیه
  • جاوید A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    142 8
    مجلس جای ترسوها نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    افتضاحه
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    6 1
    فعلا که همه چیز برخلاف اصلاحطلبی پیش رفته
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    80 8
    اگه به اعتبار نامه قاضی پور کسی اعتراض نکنه بلیانگر اینست که نمایندگان قصد دفاع از حقوق مردم را ندارند و لباس عافیت و مصلحت اندیشی برای حفظ منافع شخصی خودشان بر تن کرده اند.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    14 81
    ستارخان باقر خان نادر خان