دانشگاه هایی که سرنوشت دانشگاه علوم اقتصادی و خوارزمی را داشتند/ عاقبت این ادغام چیست؟

دانشگاه علوم اقتصادی در حالی به دانشگاه خوارزمی الحاق شده است که سال های گذشته نیز ادغام های بحث برانگیز دیگری نیز وجود داشته است.

طهورا شهبازی: ادغام دانشگاه ها با یکی دیگر، جنجالی و بحث برانگیز بوده است. موافقان و مخالفان جلوی هم صف می کشند و البته مدیرانی که تصمیم به ادغام گرفته اند، کوتاه نمی آیند. آخرین ادغام بحث برانگیز دانشگاهی، الحاق دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی است. 

دانشگاه علوم اقتصادی یکبار دیگر از مجموعه ای جدا شده است؛ سال ۱۳۸۲ تجربه جدا شدن از وزارت اقتصاد و دارایی و الحاق به وزارت علوم را داشت و حالا ادغام در یکی از دانشگاه های سراسری تهران را تجربه می کند. موضوعی که به گفته محمد فرهادی، وزیر علوم از ۱۰سال پیش به صراحت در مصوبه شورای عالی اداری بر آن تاکید شده بوده است.

اما این ادغام ۶روز مانده به پایان سال ۹۳ و در فرصت خالی بودن دانشگاه ها انجام شد. شورای گسترش آموزش عالی در ۲۴اسفند با الحاق دانشکده علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی موافقت کرد و قرار شد ساختار و تشکیلات جدید این دانشکده به تصویب هیئت امنای دانشگاه خوارزمی برسد.

با این موافقت دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در تجمع ها و اعتراضات خود خواستار توضیح وزیر علوم برای این ادغام و رفع ابهامات شدند.

فرهادی اما در مورد روند ادغام این دانشگاه  می گوید: این مساله دست ما نبوده و مصوبه ۴-۵ سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، و مصوبه ۱۰ سال پیش شورای عالی اداری بوده در این مصوبه به صراحت گفته شده است که دانشگاه علوم اقتصادی در یکی از دانشگاه های سراسری تهران ادغام شود. ادغام این دو دانشگاه در چارچوب قانون صورت گرفته است، قبل از ما چند دانشگاه را بررسی کرده و به این جمع بندی رسیدند که چون دانشگاه خوارزمی دانشکده اقتصاد ندارد، دانشگاه علوم اقتصادی در این دانشگاه ادغام شود.

برخلاف دانشجویان، این سرپرستان دانشگاه بودند که موافقت کامل خود را با این ادغام بیان کردند. سبحان الهی سرپرست دانشگاه خوارزمی درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گفت: در هشت سال گذشته توسعه کمی بی رویه در آموزش عالی داشتیم و در حال حاضر هفت هزار صندلی خالی در آموزش عالی داریم از طرفی منابع موجودی که بخواهد آنها را اداره کند وجود ندارد. سیاست وزارتخانه بر این است که بعضی دانشگاه ها به ادغام برسند دانشگاه علوم اقتصادی به جهت قانونی زیر سوال بوده است؛ چون این دانشگاه مدتی زیر نظر وزارت اقتصاد بوده و بعد مصوب شد که باید تحت نظر وزارت علوم قرار بگیرد ولی در آخر تصمیم گرفته شد که با دانشگاه های تهران ادغام شود.

اما ماجرای ادغام های بحث برانگیز به دانشگاه علوم اقتصادی یا خوارزمی ختم نمی شود در سال های گذشته نیز چند مورد ادغام دانشگاهی صورت گرفته است که بعضی ها در ابتدا منتفی شده و برخی نیز تا ادغام کامل پیش رفته اند و دوباره احیا شده اند.

در جدول زیر ادغام هایی که در چند سال اخیر مطرح شده است آمده است:

ردیف

نام دانشگاه ها

وضعیت انتقال

۱

دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه علامه طباطبایی

قبل از ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گزینه های دیگری مانند دانشگاه خواجه نصیر الدین توسی و دانشگاه علامه طباطبایی مطرح بودند که از این گزینه ها دانشگاه علامه رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته بود.

رنگریز معاون اداری، مالی دانشگاه علوم اقتصادی در این باره گفت: دانشگاه خواجه‌نصیر، خوارزمی و علامه طباطبایی گزینه های ادغام بودند و با روسای هر سه دانشگاه مذاکراتی انجام شد که روسای دانشگاه خواجه‌نصیر و خوارزمی از این موضوع استقبال کردند اما از آنجایی که نگاه دانشگاه‌های فنی به علوم انسانی نگاهی یک بعدی و ابزاری است، با ادغام با این دو دانشگاه موافقت نکردیم. حتی دانشگاه خواجه‌نصیر پیشنهاد کرد تا این دانشگاه به عنوان پردیسی جداگانه زیرنظر دانشگاه خواجه‌نصیر اقدام به فعالیت کند.

حسینی رییس دفتر گسترش آموزش عالی نیز در مورد چرایی توقف ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در مساله ادغام باید دانشگاه مقابل هم آن را بپذیرد که در این مورد دانشگاه علامه حاضر به پذیرش این ادغام نشد، به همین دلیل ما دانشگاه‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم.

۲

دانشگاه های علمی و کاربردی با فنی و حرفه ای

موضوع ادغام این دو دانشگاه زمان وزارت رضا فرجی دانا مطرح شد که دوران کوتاه وزارت او به عملی کردن این موضوع قد نداد. اما با وجود موافقت سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای که گفته بود متاسفانه دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی از داشتن اعضای هیات علمی محرومند اما منابع مالی خوبی در اختیار دارند؛ این مساله در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برعکس است که تلفیق این دو نهاد می‌تواند این ضعف را جبران کند.

اما در زمان سرپرستی محمد علی نجفی این ادغام منتفی اعلام شد.فرهادی وزیر علوم نیز  با اشاره به تصمیمات گرفته شده دراین وزارتخانه گفت: ادغام دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و علمی- کاربردی منتفی شد زیرا ماموریت هر یک از آنها متفاوت است؛ بنابراین ادغام آنها درست نیست.

۳

دانشگاه شهیدعباسپور با دانشگاه شهید بهشتی

بحث ادغام این دو دانشگاه در اواخر دولت دهم و با موج گسترده مخالفت ها از اعضای هیات علمی گرفته تا مجلس روبه رو شد اما در ابتدای دولت یازدهم، دانشگاه صنعت آب و برق در دانشگاه شهید بهشتی ادغام و تبدیل به پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی شد.

عدم توسعه در بخش فنی، داشتن تنها یک دانشکده آن هم دانشکده برق در دانشگاه بهشتی دلایل این انتقال شمرده شده بود.

۴

دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه    علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی ایران که در زمان ادغام چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور بودهشتم آبان 89 با دستور وزیر بهداشت وقت تمامی واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه تهران و بهشتی منتقل شد. به طوری که واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی این دانشگاه به دانشکده علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی آن به دانشگاه شهید بهشتی انتقال داده شد. از سوی دیگر بیمارستان‌های مربوط به دانشگاه ایران نیز به دانشگاه علوم پزشکی کرج منتقل شد.

پس از گذشت دو سال و پنج ماه از این انحلال در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ با تصویب شورای عالی گسترش دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی ایران دوباره احیا شد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    77 11
    این همه فارغ التحصیل این دانشگاه رو دارن بی هویت می کنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    33 8
    اقایان وزارت آموزش عالی و مسئولین مربوطه ،اینجانب اولیا یکی از دانشجویان شهرستانی از اینکه فرزندم بلا تکلیف روز های خود را در تهران سپری می کند نگران هستم، آیا بهتر نبود ادغام در تابستان انجام می شد تا لطمه ای به تحصیل دانشجویان وارد نمیگردید،خانواده ها نگران نمی شدند و .....
  • محمد IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    49 11
    خوارزمی نمیخوایم،کلاسم نمیایم
  • استاد IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    21 5
    آدم حیرت می کند از اینهمه درستی و استواری و مشورت و همفکری سرپرست دانشگاه و معاون اداری و مالی ایشان در مسیر ادغام. در دولت تدبیر چه مدیران مثلا باسواد و مردم داری آمده اند که در الفبای تصمیم گیری مانده اند.وقتی غالب هیات علمی و دانشجویان و کارکنان با چنین تصمیم شبانه پنهانی مخالفند فارغ از نتیجه موضوع، به تصمیم گیران باید مدالی از مدیریت داد الزاما
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    27 7
    از دانشجوهاي عزيز ميخوام به هيچ عنوان كوتاه نيان من مدرك علوم اقتصادي دارم فردا برم يه جا استخدام بشم بگن كجاست دانشگاهت چي بگم؟ چرا هويت توي ايران اصلا معنايي نداره خيلي راحت اسمارو عوض ميكنن
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    20 6
    متاسفانه در دولت فعلی هم به درخواست دانش آموختگان و اعضای محترم هیات علمی دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور، هیچگونه توجهی نشده و همچنان این ادغام ناهمگون پابرجاست.
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    11 16
    دانشجوها که کم بشه برای کاهش هزینه ها باید ادغام صورت بگیره
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    20 4
    خاله بازی می کنن یه روز اونا اینو تو اون ادغام می کنن فردا تفکیک می کنن و ...
  • رضا A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    2 2
    علوم اقتصادی ظرفیت خالی که نداره هیچ هر سال افزایش ظرفیت هم میده .
  • دانشجو IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    21 4
    چرا باید دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاهی ادغام بشه که در رشته های اقتصاد و مدیریت حرفی برای گفتن نداره چرا ما دانشجوها باید تاوان مصوبات نادرست مسوولانو بدیم
  • نیتا A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    4 3
    ادغام غیر قانونی دانشگاه علوم اقتصادی بادانشگاهی با سطح پایینتر واز بین بردن حق صدها دانشجوی ممتاز و آن هم در تعطیلات عید و بدون اطلاع دانشجویان و اساتید و کارکنان. آیا دانشجو باید تاوان مصوبه های اشتباه قبلی را پس بدهد؟ با وجود اعتراض بیش از1300 دانشجو و چندین تجمع اعتراضی آرام مقابل دانشگاهمان و تحصن مقابل نهاد ریاست جمهوری، وزارت علوم در مقابل از بین رفتن حقوق دانشجویان سکوت کرده با وجود تمام اینها چرا پوشش خبری مناسبی صورت نمیگیره؟؟؟؟
  • دانشجو IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    7 3
    بیش از 2000 دانشجو با توجه به تلاششون و اعتبار دانشگاه علوم اقتصادی این دانشگاه رو انتخاب کردن اما متاسفانه دانشگاهی بهشون تحمیل شده که انتخاب نکردن.این یک توهین بزرگه به تمامی.دانشجویان این دانشگاه.همگی با هم متحد هستیم تا حق خودمون رو بگیریم
  • سمانه IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    5 3
    حق ما دانشجوهای دانشگاه علوم اقتصادی ضایع شده اما هیچ کس و هیچ نهادی حامی ما نیست،حتی خبرگزاری ها هم رسالت خود رو فراموش کردن و در صدا و سیما گزارشی از مشکلاته ما پخش نمیشود... بدون اطلاع صدها دانشجو مارو با دانشگاه پایین تر از سطح خودمان ادغام کردن...تاکنون چندین تجمع اعتراض امیز صورت گرفته... چرا دانشحو باید تاوان مصوبه های اشتباه قبلی را پس بدهد؟؟؟ لطفا شما خبرگزاری ها پیگیری کنید.
  • دانشجو A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    6 3
    2 هفته هست کلاس های دانشگاه تعطیله. کجااااااست وزیر محترم علوم...... ما خواستار حق قانونی خوودمون هستیم. شورای عالی گسترش بیان کرده به هیچ عنوان چیزی تحت عنوان ادغام علوم اقتصادی با خوارزمی رو تصویب نکرده چطوووووور پس سردر ها عوض شده؟ این کار غیر قااااانونیه. در ضمن شهید عباسپور اگر ادغام شد حالا شده شهیدبهشتی یعنی یک برند معتبر.... ما چرا باید با یه دانشگاه تو کرج ادغام بشیم که لولش با ما یکسان نیست؟؟؟؟؟ اگر بحث ادغام باشد باید با یک دانشگاه هم تراز یا بالاتر آن هم در تهران صورت بگیرد.
  • دانشجو IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    5 4
    درخواست ما ادغام با دانشگاه سطح بالاتره
  • دلنیا IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    5 2
    با اين كار به ما دانشجويان توهين شد و حق ما ضايع شد.ضمنا چرا این مساله به طور مناسب پوشش خبری نداره؟
  • زهرا A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    5 5
    بله دیگه سرپرست ها خودشون تصمیم میگیرن . دانشجوهای ما با رتبه های عالی شون باید با دانشگاهی ادغام بشن که دو ساله اسمشو از تربیت معلم تغییر دادن به خوارزمی بعد رییس شورای گسترش میگن دانشجو حق اظهار نظر راجع به ادغام نداره خدا رو شکر که اطلاعیه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که دروغ های آقایون فاش بشه که دم از مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی میزدن
  • زهرا IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    4 4
    سلام پوشش خبری با توجه به رسالتی که خبرگذاری ها دارن اصلا خوب صورت نمیگیره
  • دانشجو A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    4 5
    پس کی میخوان این اخبار به این مهمی رو پوشش خبری بدن؟حق 2000 تا دانشجو مطرحه.رتبه های برتر کنکور در این دانشگاه هستند.چرا شبکه های خبری خودشونو عقب کشیدن؟
  • دانشجو IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    4 4
    چرا اخبار به این مهمی پوشش رسانه ای نمیشه؟ ما به هیچ عنوان انتخابمون خوارزمی نبوده و نیست
  • کمال A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    7 3
    جالبه بدونید آقای سبحان الهی سرپرست دانشگاه خوارزمی در مصاحبه اخیر خود با باشگاه خربرنگاران گفته که دانشگاه علوم اقتصادی مجوز شورای گسترش را ندارد و 30 نفر از هیأت علمی این دانشگاه تخصصی نیستند ایشون مطمئناً سرپرست یک دانشگاه اند؟؟؟ کسی که هنوز نمیدونه گزینه های ادغام تهران و بهشتی و علامه بودن نه دانشگاه خوارزمی و وقتی هنوز نمیدونن شورای گسترش حکم داده مبنی بر دانشگاه بودن دانشگاه علوم اقتصادی در تاریخ ۹۲/۲/۲۴ آیا واقعا شایستگی سرپرست شدن دانشگاه علوم اقتصادی رو داراست؟؟؟؟؟؟ کسی که هنوز اطلاعات کافی درباره ی علوم اقتصادی هم نداره واقعا متاسفم برای ایشون
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    6 2
    امتاسفم یک سر به سایت خود دانشجو ها بزنید بزنین اونجا بیشتر از شما خبر هارو میبینید ما درخواست میکنیم ک اعتراض ما دانشجو ها رو پوشش بدید
  • دانشجو IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    6 2
    شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام کرده هيچ مصوبه اي مبني بر ادغام علوم اقتصادي و خوارزمي نداره . و این ادغام ناگهانی حق این همه دانشجو رو ضایع کرده.ما دانشگاه علوم اقتصادی رو انتخاب کرده بودیم.نه خوارزمی.چرا توجه نمیشه؟ چرا پوشش خبری مناسب وجود نداره؟
  • حامد A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    6 2
    با سلام ما دانشجویان علوم اقتصادی بعداز تعطیلات عید که به دانشگاه آمدیم در حالی که کاملا از این موضوع بی اطلاع بودیم با تغییر ناگهانی سردر دانشگاه مواجه شدیم.پس از پرس و جو متوجه شدیم که مسئولین مربوط بدون اطلاع ما دانشجویان و بدون هیچ گونه اطلاع سانی به ما دانشجویان تصمیم به الحاق این دانشگاه به دانشگاه خوارزمی گرفته و آن را عملی نموده اند.پس از پیگیری های فراوان چند از دانشجویان به عنوان رابط ، این موضوع مشخص شد که مصوبه ای در این خصوص در سال 83 وجود دارد که به دلیل تخلف مسئولین از آن زمان تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و نام دانشگاه علوم اقتصادی در دفترچه های سازمان سنجش در زمان انتخاب رشته وجود داشته تا سال 93 .
  • حامد A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    6 2
    ادامه : ادامه : از طرفی حتی کارکنان و اساتید دانشگاه هم از این تصمیم بی اطلاع بوده اند.حال که تصمیم به اجرای این مصوبه گرفته شده ، ما دانشجویان چندین سئوال برایمان مطرح است : 1.آیا این ادغام نادیده گرفتن حق انتخاب ما دانشجویان که در زمان انتخاب رشته با آگاهی کامل از وضعیت دانشگاه علوم اقتصادی ، آن را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده ایم نیست ؟ 2.حال که تصمیم به ادغام گرفته شده ،چرا دانشگاه علوم اقتصادی را که دارای دانشجویانی ممتاز میباشد را با دانشگاهی با سطح پایین تر ادغام کرده اند ؟ 3.آیا تاوان اشتباهات و تخلفات مسئولین را ما دانشجویان باید پس دهیم ؟ و...
  • حامد A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    5 2
    ادامه : ما دانشجویان پس از بررسی این موضوع تنها اهرم فشار به مسئولین را حضور نیافتن در دانشگاهی یافتیم که آن را به رسمیت نمیشناسیم.ما دانشگاه علوم اقتصادی را انتخاب کردیم نه دانشگاه خوارزمی.لذا هم زمان با حضور نیافتن در کلاس ها چندین تجمع اعتراضی را برگزار کردیم که میتوان از جمله آنها به تجمع سکوت در نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.همچنین طی نامه ای نسبت به این موضوع اعتراض نموده و 1300 دانشجو آن نامه را امضا نمودند. با همه ی این اقدامات تا کنون هیچ جواب قانع کننده ای از مسئولین دریافت نکرده ایم و فقط و فقط با سکوت آنها مواجه شده ایم. حال سئوال این است که ما دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی حق خود را چگونه و از چه نهاد و مسئولی باید بگیریم ؟ پایان