پرونده خبرآنلاین برای شهادت امام متقین، امیرالمومنین ( که درود خدا بر او باد)

علی(ع)، دین و آزادی

آیت الله جوادی آملی درباره امام علی(ع) می گوید: «خود علی ‌بن ‌ابی‌طالب(ع) دین آزادی داشت و سعی می کرد دین جامعه را نیز آزاد کند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب. لذا در عهدنامه‌اي كه براي مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنين نوشتند كه: انسان در سايه دين كريم مي‌شود، در سايه دين خليفه خدا مي‌شود و در سايه دين از عزت بهره دارد و مانند آن

متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی را که به مناسبت عید غدیر خم منتشر شده است اینجا بخوانید.

 

علی(ع) و روشنفکر جامعه اسلامی

دکتر علی شریعتی در سخنانی با عنوان «چه نیازی است به علی؟» به لزوم شناختن و آشنایی با سلوک و شخصیت حضرت علی (ع) پرداخته است.

در بخشی از این سخنان می گوید: «سخنان خود را با طرح یک سوال آغاز می کنم، و آن این است که "چه نیازی است به علی؟ چه نیازی است امروز به شناختن علی؟" فرض را بر این می گذارم که اساسا نسل جوان ما، روشنفکر ما و روح این عصر و زمان این سوال را مطرح می کند ـ یا پیش خودش و یا خطاب به کسانی که از علی دَم می زنند ـ و من می خواهم به این سوال جواب دهم؛ جواب نه به کسی که از نظرِ تشیع معتقد به علی است و حتی نه به کسی که مسلمان ‫است، بلکه به هر کسی و در هر کجا، شیعه یا غیرِ شیعه، مسلمان یا غیرِ مسلمان، مؤمن یا غیرِ مؤمن. فقط به یک شرط و آن اینکه سوال کنندهٔ آن انسانی ‫باشد که امروز برای انسانیت و برای عدالت و برای آزادی در خودش احساس مسئولیت می کند و به این اصولی که میان همه روشنفکران و اَحرارِ جهان ‫مشترک است، معتقد است: اَحرار، چه دین دار و چه غیرِ دین دار، هم چنان که حسین به دشمنش می گوید که "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید"...» متن کامل سخنان دکتر شریعتی را اینجا بخوانید.

13 تصویر از شخصیت امام علی(ع) به روایت یک مسیحی

جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) می گوید: «ای دنیا! چه می شد که همه توان خود را گرد می آوردی و در هر روزگاری «علی» ای با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می کردی

جرج جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی است که پدر و مادرش به حضرت على (ع) بسیار ارادت داشتند و بر سردر خانه خود، سنگى را نصب کرده بودند که روى آن جمله لا فتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. جرج جرداق در وصف حضرت علی(ع) می گوید: "ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".

او با نوشتن کتابی درباره امام علی (ع) بین شیعیان شناخته شده است. کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» مشهورترین کتاب اوست که در ۵ جلد با عناوین «علی و حقوق بشر» ، «علی و انقلاب فرانسه» ، «علی و سقراط» ، «علی و دوران زندگانی اش» و «علی و قومیت عربی» به زبان فارسی منتشر شده است. 20 نکته از سخنان جرداق در کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» را در آن به توصیف شخصیت و بزرگی حضرت علی (که درود خدا بر او باد) برای وجدان های بیدار انسانی پرداخته است، اینجا بخوانید.

 علما و محققان سنی و مسیحی درباره کتاب «الغدیر» چه می گویند؟ 

 علامه شیخ عبدالحسین امینی، شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام کرد و با قلم توانا و در عین حال منطقی و علمی خود، پرده‌ها را کنار زد و حقایق را از لابلای زوایای تاریک تاریخ، بیرون کشید. بیش از پنجاه سال است که از تدوین کتاب الغدیر می‌گذرد و با اطمینان می‌توان گفت که جامعه محققین اعم از شیعه و سنی با نام الغدیر و با نوشته‌های علمی، عمیق و محققانه علامه امینی آشنا هستند. اما در طول این مدت هنوز کسی نتوانسته برای الغدیر نقد قابل توجهی بنویسد.

علامه امینی در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و کار می‌کرد و برای مطالعه کتبی که در دسترس نداشت رنج سفرهای گوناگونی به جان خرید. علامه خود می‌گوید: «من برای نوشتن الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از «باء» بسم ‌الله تا «تاء» تمّت آن خوانده‌ام و به ۱۰۰هزار جلد کتاب، مراجعات مکرر داشته‌‌ام

کتاب الغدیر در ۲۰ جلد به زبان عربی، با نثری شیوا و رسا نگارش یافته که تا کنون ۱۱ جلد آن منتشر شده است. تالیف الغدیر، نه تنها باعث تفرقه بین مسلمانان نشده بلکه علاوه بر علمای شیعه بسیاری از علما و محققان اهل تسنن و حتی برخی از محققان مسیحی نامه ها و یادداشت های بسیاری درباره اهمیت و ارزش کتاب علامه امینی نوشته اند. اظهار نظر برخی از علما و محققان سنی و مسیحی را اینجا بخوانید.

عدالت مهم ترین اصل امام علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه درباره ویژگی های قضاوت امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: مهمترین ویژگی که امام علی(ع) در امر قضاوت به عنوان یک اصل اخلاقی قضاوت مطرح می کند اصل عدالت است که قاضی باید در برخورد، رفتار و حکم خود نسبت به متخاصمین عادلانه باشد و حتی نباید به یک طرف نزاع بیشتر از طرف دیگر توجه کند و با یک طرف مهربانانه تر برخورد کند و به شخص دیگر چهره غضب آمیز داشته باشد و کاملا باید رفتار و نگاه کردنش عادلانه باشد و حکمی هم که صادر می کند باید بر پایه عدالت باشد و این مهمترین ویژگی است که امام علی(ع) همواره در بحث قضاوت و اخلاق قاضی مطرح کرده است و در غیر اینصورت اگر قاضی نگرش، رفتار و حکم عادلانه ای نداشته باشد نبود امر قضاوت بهتر از بودن آن است.

او در پاسخ به این سوال که این اصل امروزه در قوه قضاییه چقدر رعایت می شود گفت: نمی توان به طور مطلق اظهار کرد که همه قضات این اصل را رعایت می کنند یا نه. بعضی از قاضی ها این مساله را مد نظر قرار می دهند و نگرش و حکمشان عادلانه است اما متاسفانه بعضی از قضات این بحث را رعایت نمی کنند و این مشکل تا حدودی به این مساله باز می گردد که پرونده های متعددی در دست دارند. بنابراین برای اینکه حکم در دادگاه ها عادلانه باشد در درجه اول باید کاری کرد که پیشگیری از جرم در جامعه تحقق پیدا کند و منتظر نباشیم تا جرمی صورت گیرد و بعد از آن بخواهیم جرم را به قوه قضاییه ببریم تا حل شود.

 /6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =