هر روز لا به لای خبرها، حرفی هم از مواد غذایی ممنوع و غیرمجاز به گوش می‌رسد. یک بار سسی با شهرت جهانی غیرمجاز اعلام می‌شود و فردا سوسیسی با برند معتبر ایرانی در ردیف بی‌کیفیت‌ها قرار می‌گیرد. حکایت برنج و روغن و لبنیات اما جزو قصه‌های پر تکراری است که هر چند وقت یک بار تکانی به خبرهای حوزه سلامت می‌دهد.

مرجان محمدی: یکی دو روز قبل 57 تن برنج آلوده در اصفهان کشف و ضبط شد. پیش از آن، آلودگی آب‌های بسته بندی شده یک کارخانه آب معدنی سرشناس مدتی توزیع محصولات آن را متوقف کرده بود و در میان این دو خبر، ده‌ها شایعه درباره آلودگی مرغ‌های مصرفی، آبیاری سبزیجات و میوه‌های تهران با فاضلاب، غیربهداشتی بودن سوسیس و کالباس و... منتشر شد. شایعاتی که البته بعضی از آنها درست از آب درآمدند و برخی دیگر، تکذیب شدند.

اما اگر نگاهی به خبرهایی از این دست بیندازید می‌بینید که در یک سال گذشته برخی مواد غذایی همیشه محور شایعات بوده‌اند. محصولات پروتئینی، برنج، روغن، آبلیمو و مرغ و گوشت و حتی چایی که می‌نوشید از خطر آلودگی در امان نیستند.

در جدول زیر می‌توانید رایج‌ترین آلودگی‌های مواد غذایی را با تمام حاشیه‌هایشان ببینید. این مواد غذایی اگرچه جزو پرمصرف‌ترین خوراکی‌های سبد خانوار هستند اما پاسخ‌های ضد و نقیض و تایید و تکذیب‌های پی در پی مسئولان درباره آنها، تا به حال تکلیف شایعات را با قطعیت درباره‌ این مواد غذایی روشن نکرده است؛

ردیف

ماده خوراکی

شایعات

تایید یا تکذیب

پاسخ و پیگیری مسئولان

1

سوسیس و کالباس

استفاده از تاج خروس در تهیه

تایید و تکذیب

بهروز جنت مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو: ممکن است از بافت‌های غیر مجاز به شکل نازک در سوسیس و کالباسی که در واحدها و مراکز زیرزمینی به صورت غیرمجاز تولید می‌شوند، استفاده شود.

استفاده از گوشت حیوانات سگ

تکذیب

افلاکی دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی: هیچ‌گونه تخلفی در استفاده از مواد اولیه در واحد‌های عضو این اتحادیه وجود ندارد

2

مرغ

وجود جیوه در گوشت مرغ

تکذیب

عباسی مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی: استفاده از جیوه به هیچ عنوان در تولید گوشت مرغ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. اما مردم مرغ‌های شناسنامه‌دار بخرند تا نسبت به سلامت آن مطمئن باشند.

آلودگی مرغ‌ها به سرب

تکذیب

جاویدی معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور: هیچ یک از نمونه‌های مورد بررسی ما که در آزمایشگاه تخصصی فلزات سنگین بررسی شدند، از لحاظ سرب بالاتر از حد مجاز نبوده اند.

3

لواشک

وجود رنگ فرش در لواشک ها

استفاده از خرمای فاسد و میوه‌های کرم خورده

استفاده از اسیدهای غیرخوراکی

تایید

رستگار مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو: در آزمایش‌ها وجود رنگ صنعتی «تارتارازین» در برخی لواشک‌ها تایید شد. این رنگ سرطان زا است و قابل استفاده در محصولات غذایی نیست.

4

آبلیمو

استفاده از اسید سولفوریک در تهیه آبلیمو

 

استفاده از آب کاه در تهیه آبلیمو

تایید و تکذیب

* رئیس سازمان استاندارد: تاکنون چهار بار استاندارد آبلیمو تغییر کرده و هربار سختگیرانه‌تر شده است اما افرادی که می‌خواهند تخلف کنند پس از مدتی راه گریز از کنترل‌ها را پیدا می‌کنند.

* دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو: 60 درصد از آبلیموهای موجود در بازار مشکل دارند و آب لیموی طبیعی نیستند اما باعث بیماری هم نمی‌شوند.

* دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیمو: فقط مانده اورانیوم غنی شده در آبلیمو پیدا کنند. پایه لیموترش بر اسید‌سیتریک است، نه اسید‌سولفوریک. اگر اسید سولفوریک به خورد مردم داده بودیم الان زنده نبودند.

5

برنج

آلودگی به فلزات سنگین

تایید و تکذیب

* رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نهم: برنج هندی طبق آزمایش ها، آلودگی فلزات سنگین دارد.

* شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج: این برنج‌های هندی هیچ ضرری ندارند و سازمان غذا و دارو نیز این برنج‌ها را تأیید کرده است.

تاریخ گذشته بودن

تکذیب

جنت، مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو: درباره برنج تاریخ تولید و انقضاء نداریم، بلکه تاریخ بهینه مصرف را لحاظ می‌کنیم. 

6

روغن

وجود پارافین در روغن

تکذیب

* روابط عمومی سازمان غذا و دارو: تاکنون شواهدی مبنی بر وجود پارافین در انواع روغن‌های خوراکی دریافت نشده است.

* سبقتی، دبیر انجمن صنفی روغن کشی: در حال حاضر قیمت پارافین دو برابر قیمت روغن خوراکی است و چون مصرف آن در روغن خوراکی به صرفه نیست. 

7

چای

تاریخ مصرف بودن چای‌ها

استفاده از اسانس و رنگ

تایید

* هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران: چای تولید شده بعد از گذشت سه سال قابلیت مصرف انسانی را ندارد اما متاسفانه شاهد ورود چای تاریخ گذشته خارجی هستیم که به نام چای ایرانی فروخته می‌شود.

* رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو: برخی از چای‌های خارجی را در زیرپله‌ها تولید و جعبه‌های آن را با برند چاپ می‌کنند. 

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    132 1
    مدتی است آبلیمو وسوسیس و لواشک را ترک کرده ام
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
      24 2
      من علاوه بر اینها، چای را هم خیلی کمتر میخورم.
  • ابرار IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    153 4
    یعنی همچین اشفتگی ای رو فقط تو کشورهای فقیر و جنگزده افریقایی میشه دید
    • امین IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
      29 3
      مگه ما بیشتر از این کشورها هستیم؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    28 0
    تو ایران سلامتی مردم فدای پولدار شدن صاحبین صنایع غذایی و بهداشتی شده نظارت هم یعنی باد هوا چون همشون تقلب میکنن همشون هم باهم روپوشونی میکنن ملتم که ...
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    4 0
    نمی دونم چرا هرچی یکی از مجلسیها میگه بعد یه مدت تکذیب میشه
  • مهری IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    6 0
    بنده ناراحتی معده دارم هر دکتر گوارش زنگ میزنم حداقل برای دوماه بعد وقت میده خب معلومه مریض دارن که وقت نداره به برکت همین مواد غذایی هاست
  • کاوه IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    18 0
    خوشبختانه مدتی است از این گرونی و تورم وحشتناک فقط نون خشک گیرم میاد. سبد غذایی من سالمه , به به
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
      0 2
      خودتي كاوه خان نون خشك خوردن و تو اينترنت كامنت دادن ؟ سعي كنيم دروغ نگيم حتي به شوخي .