آثار موجود در محوطه‌ی چغامیش از این نظر اهمیت دارند که نخستین «مدارک مدیریت اداری در ایران» را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبر گزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عباس علیزاده،‌ استاد و رئیس پروژه‌ی پیش از تاریخ دانشگاه شیکاگو در مراسم رونمایی 108 شیء تاریخی چغامیش در موزه ملی ایران اظهار کرد: آثار موجود در محوطه‌ی چغامیش از این نظر اهمیت دارند که نخستین «مدارک مدیریت اداری در ایران» را تشکیل می‌دهند.

سه تا چهار هزار سال پیش از میلاد جوامع دارای تحول شدند و به سمت شهرنشینی رفتند، به همین دلیل یک بازرگانی بین منطقه‌ای ایجاد شد که از مهم‌ترین مدارک آن توپک‌های گِلی هستند که وسط آن‌ها ژتون قرار داده می‌شد و نمایندگانی که قصد داشتند یک شیء را از یک منطقه در منطقه دیگر به فروش برسانند، کالا را به همراه مُهری که روی این توپک‌های گلی زده می‌شد به منطقه‌ی مورد نظر برده و معامله می‌کردند.

او تاکید کرد: با گذشت حدود 200 سال از آن زمان به مرور خط شکل گرفت، چون فن مدیریت اداری در این آثار به وضوح مشخص و برنامه‌ریزی شده بود.

او همچنین درباره‌ی تعهد دانشگاه شیکاگو در 51 سال پیش درباره‌ی ارائه اطلاعات به دست آمده از مطالعات آثار چغامیش تاکید کرد: اطلاعات این آثار قبلا در دو جلد چاپ شده و در کتابخانه موزه ملی قرار داده شده‌اند. در واقع در این کتاب‌ها اهمیت آثار به خصوص قفل و مُهرهای گلی را به طور کامل نشان داده‌اند، اما متاسفانه این اطلاعات هنوز به زبان انگلیسی هستند.

این باستان شناس تاکید کرد: موسسه‌ی شرق‌شناسی شیکاگو تنها موسسه‌ای است که هر کاری که در ایران انجام داده را در قالب کتاب یا مقاله به چاپ رسانده است،‌ حتی این موسسه همه‌ی اطلاعاتی که درباره آثار تاریخی مختلف چاپ می‌کند را به صورت رایگان در سایت خود قرار می‌دهد و به صورت کامل قابل دانلود هستند، تا کنون نیز بیش از 400 کتاب و گزارش در سایت خود قابل استفاده و در دسترس عموم قرار داده است.

علیزاده که از زمان انتقال آثار به شیکاگو در موسسه‌ی شرق شناسی شیکاگو فعالیت می‌کند در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ علت برنگرداندن 108 شیء تاریخی که امروز به ایران منتقل شدند نیز گفت: ‌در همان زمان یعنی حدود سه سال پس از انتقال آثار به شیکاگو براساس تعهد اولیه، شیکاگو حدود 150 اثر را به ایران برگرداند، اما مشخص نیست بقیه آثار چرا در آن زمان برنگشتند. پس از آن نیز خانم باستان‌شناسی که این آثار را از ایران قرض گرفته بود فوت کرد، پس از آن هر دو طرف وجود این آثار را فراموش کردند تا این‌که چند سال پیش کارهای حقوقی از سوی ایران آغاز و این آثار اکنون در ایران هستند.

او افزود: پس از مطلع شدن ایران در دوره ریاست آقای کازرونی در میراث فرهنگی با بحث ادای خسارت از موسسه‌ی شیکاگو شکایت کردند، در آن زمان یک فهرست بزرگ از آثاری که در اختیار شیکاگو بود به ایران فرستاده شد که حتی تعدادی از آثار آن فهرست قبلا به ایران برگردانده شده بود. پس از آن چندین بار بحث‌های حقوقی مطرح می‌شود تا اینکه از دو ماه پیش با صدور آخرین حکم دادگاه که آثار را به ایران می‌دهد مجموعه «اُفَک» (اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی)‌ آمریکا کار بررسی این مجموعه را انجام می‌دهد و اعلام نظر این مجموعه دو ماه به طول می‌انجامد تا سرانجام آنها امروز به ایران استرداد می‌شوند.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجیدی A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 1
    با سلام لطفا اگر مقدوره پیگیری بفرمایید تا این مدارک به مهد تمدن ایران زمین دزفول قهرمان برگرده مضافا آرامگاه بعقوب لیث صفاری احیاگر زبان پارسی در ایران هم در دزفوله که اصلا وضع خوبی نداره؛ میشه پیگیری کرد. ممنون www.dezpars.ir