دومین پیروزی چشمگیر دولت در بازگشت میراث 6000 ساله/ محموله دوم از آثارتمدن ایران چگونه برگشتند؟

حوزه تمدنی ایران با قدمت بیش از 6 هزار سال دارای محصولات بی شماری در عرصه تاریخ ابداعات فرهنگی بشر است.

هادی معیری نژاد-این آثار هرکدام نشانگر سهمی است که مردم این نقطه از جهان در تمدن امروز بشری دارد.

ایران ما علیرغم بهره گیری از تاریخ تمدنی درخشان متاسفانه به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت در دوران قاجار و پهلوی اول بسیاری از کشفیات باستان شناسی اش را که مدیون محققان غربی است از دست داده است و برخی از مثال زدنی ترین این آثار هم اکنون زینت بخش موزه های بزرگ جهان چون لوور هرمیتاژ لندن و واشنگتن است.

اما تلاش پی گیر دولتمردان دولت تدبیر وامید در بازپس گیری این گونه از آثار تا به حال به پیروزی بزرگ حقوقی در بازگشت آثار تمدن باستانی چغامیش انجامیده است که امروز بعد از آثار خوروین دومین محموله از آثار مورد دعوی ایران وارد تهران شد.
در همین مورد رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری از بازگشت اشیاء باستانی و ارزشمند تپه چغامیش پس از 50 سال، از آمریکا به ایران خبر داد.

محسن محبی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: با تلاش ها و پیگیریهای مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دیوان داوری ایران - آمریکا و در دادگاه های آمریکایی، سرانجام اشیاء باستانی و ارزشمند تپه چغامیش پس از 50 سال، امروز از آمریکا به ایران بازگشت

به گفته این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری، این اشیاء در سال 1344 در منطقه چغامیش خوزستان کشف شده بود و در سال 1343 با تصویب دولت وقت برای مطالعه و تحقیق به امانت در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود که این مطالعات سالها به طول انجامید و تعدادی از آنها قبل از پیروزی انقلاب به ایران برگشت داده شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت عدم همکاری دولت آمریکا و سپس توقیف اشیاء توسط دادگاه های آمریکا، این اشیاء در آمریکا مانده بود و امروز به مام میهن بازمی گردد.

او گفت: علیرغم این که دولت آمریکا در بیانیه های الجزایر متعهد شده ترتیب بازگشت کلیه اموال ایران را بدهد، در مورد این اموالاقدامی نکرد و عملا 109 قطعه از اشیاء چغامیش تا به حال در آمریکا مانده بود. در طول همین سالها، این اشیاء همراه تعداد زیادی الواح گلی که از تخت جمشید کشف شده بود و آنها هم نزد همین دانشگاه شیکاگو است، در سال 1383 توسط خواهانهای آمریکایی(به نام روبین و غیره) توقیف شد تا از آن محل، مبلغ حکم واهی که از یکی از دادگاه های آمریکا علیه دولت ایران دریافت کرده اند را وصول نمایند. بنابراین دولت ناگزیر شد برای حراست از اموال و میراث فرهنگی کشور، در دو پرونده دفاع نماید که امروز به نتیجه رسید.

محسن محبی در مورد تخلف آمریکا گفت: دولت ایران، به منظور بازگرداندن اشیاء چغامیش علیه دولت آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران - ایالات متحده طرح دعوی نمود و درخواست کرد که دولت آمریکا ملزم شود که موانع انتقال اشیاء به ایران را مرتفع نموده و خسارات وارده و هزینه های حقوقی ایران را جبران کند که این پرونده هنوز در جریان است و منتظر رای دیوان داوری هستیم.
رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در مورد رفع توقیف این اشیاء در دادگاه های آمریکا نیز گفت: از نظر حقوقی، این اموال از مصونیت قضایی دولتی برخوردار بوده و قابل توقیف نبوده است. به همین لحاظ ابتدا خود دانشگاه شیکاگو در دعوا حاضر شد و دفاعیات لازم از جمله مساله مصونیت آثار باستانی ایران طبق قوانین ایالات متحده را مطرح نمود اما دادگاه آمریکایی بر خلاف قوانین و رویه قضایی، اعلام کرد که دفاع مصونیت از دانشگاه پذیرفته نیست، به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی با استخدام وکلای مجرب و با همکاری و مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی ضمن ثبت لوایح و مدارک در چند مرحله، نشان داد که اشیاء باستانی مورد بحث، به صورت امانی نزد دانشگاه بوده و اشخاص خصوصی آمریکایی حق توقیف آن را ندارند و اساسا مصون از توقیف بوده است. بالاخره دادگاه بدوی آمریکا مدافعات ایران را پذیرفت و از اشیاء مذکور رفع توقیف کرد اما خواهانهای آمریکایی(آقای روبین و غیره) به دادگاه پژوهشی شکایت کردند.

محبی با بیان اینکه در حال حاضر اعتراض خواهانهای آمریکایی در دادگاه پژوهشی آمریکا هنوز مطرح است، اما به دنبال تدابیر و مذاکراتی که در چارچوب دیوان داوری با طرف آمریکایی انجام شد، وزارت امور خارجه آمریکا زمینه های لازم را فراهم کرد و بخش شرق شناسی دانشگاه شیکاگو هم همکاری کرد تا بالاخره پس از سالها، استرداد این اموال به ایران، امروز انجام شد.
نکته قابل توجه آن است که به دنبال همین پیگیریهای مستمر وکلای سازمان میراث فرهنگی و نظارت و هماهنگی های مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری(لاهه)، مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو امروز شخصا به ایران سفر کرد و اشیاء چغامیش را همراه خود به ایران آورد و به سازمان میراث فرهنگی تحویل می دهد.

محبی اضافه کرد: تحویل این اشیاء آن هم توسط رئیس موسسه شرق شناسی که شخصا آنها را به ایران آورده اند، نشانه خوبی از فایده تعامل و گفتگوی حقوقی است و چشم انداز همکاریهای عملی آینده بین موسسات علمی و فرهنگی ایران و آمریکا را نیز روشن تر می سازد.
اوتاکید کرد: البته استرداد این اموال اثری در ادعای دولت ایران علیه دولت آمریکا به علت تخلف از بیانیه های الجزایز ندارد و شکایت ایران همچنان در حال پیگیری است.

رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد که قرار است در حاشیه این سفر، درباره ترتیب و زمان استرداد و تعداد زیادی انتقال الواح گلی تخت جمشید بین مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو و مسوولین سازمان میراث فرهنگی بحث و بررسی لازم به عمل آید. همچنین قرار است زمینه های همکاریهای علمی بین سازمان میراث فرهنگی و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو نیز فراهم شود.

به گفته رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، اشیاء چغامیش ابتدا شامل 264 قطعه بوده که 109 قطعه آن در آمریکا مانده بود. این اشیاء مربوط به دوران ماقبل تاریخ است و انواع سکه های مهرگلی و سفال در آنها دیده می شود. ارزش فرهنگی باستان شناسی و علمی این اشیاء منحصر به فرد است و اساسا قابل تقویم نیست.

محبی در پاسخ این سوال که آیا تا به حال اقدامی برای حل و فصل دعاوی باقیمانده ایران و آمریکا از طریق مذاکره انجام شده یا نه گفت: در یک سال و نیم گذشته، به موازات دفاع حقوقی از ادعاهای مطروحه علیه آمریکا، مذاکرات و ملاقاتهایی در چارچوب دیوان داوری با آمریکایی ها انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. انتقال این اموال هم ثمره کوچکی از همین مذاکرات حقوقی است و در مورد استرداد سایر اموال ایران نیز در حال بررسی و رایزنی هستیم. منتهی حل و فصل دعاوی حقوقی آن هم در یک مرجع قضایی بین المللی که بر اساس معاهده تاسیس شده، سازوکارهای تخصصی خود را دارد.

چغامیش

اهمیت آثار چغامیش
محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این باره گفت: ین آثار متعلق به 6000 سال پیش یعنی اواخر هزاره‌ی هفتم تا اواخر هزاره‌ی اول میلادی است و شامل ظروف سفالی، ‌قفل‌های گِلی شبیه مُهر و موم‌های امروزی، لوح‌ها یا ژتون‌های گلی است که مربوط به مدیریت اقتصادی و بازرگانی محوطه‌ی چغامیش است.

او ادامه داد: در 6000 سال پیش آن منطقه پیوسته منطقه‌ای آباد بوده و این سایت تا قبل از این که شوش دوران شکل‌گیری و شکوفایی را در نیمه‌ی اول هزاره‌ پنجم داشته باشد، کلیدی‌ترین و مهمترین محوطه‌ی استقرار زیستی در کنار رود دز در دشت شوشان بود.

او سایت تاریخی چغامیش را یکی از مهمترین سایت‌ها در آغاز دوران کشاورزی دانست و تاکید کرد: اشیای چغامیش آثاری به ظاهر ساده هستند، اما از نظر علمی بسیار اهمیت دارند، چون این آثار قبل از آغاز نگارش خط به دست آمده و همگی منحصر به فرد هستند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    115 8
    به نظر شما تو ایران از این آثار بهتر نگهداری میشه؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      66 1
      اميدواريم بتونيم از آثار باستاني خودمون بدرستي مراقبت كنيم.
  • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    22 79
    وای وای پیروز شدیم همه چی حل شد
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    96 5
    ممنونیم.این اشیا شناسنامه ما هستند و ارزش زیادی دارند .فقطکاش بتونیم سالم نگهشون داریم.
  • میثم IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    115 6
    این چه وضعشه. اشیای 6000 ساله رو بدون دستکش گرفتن دستشون. آمریکایی ها میدونستن قراره اینجوری رفتار بشه عمراً پس نمیدادن.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    44 1
    ایکاش برای حفظ ابنیه تاریخی هم تلاش بشه. واقعا داره سهل انگاری میشه در این زمنیه.
  • ali A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    57 1
    خجسته باد این مبارک بهار خجسته باااد. خجسته باد این پیروزی خجسته باد.با با یک فکری برای اشیاء عتیقه که داخل کشوره بکنید. یک فکری برای اماکن باستانی مثل چهل ستون /عالی قاپو /تخت جمشید وووو بکنید
    • رویا IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      9 8
      از کی تا حالا چهل ستون و عالی قاپور باستانی شدن ؟ اینا مال صفویه هستند یعنی حد اکثر 400 سال پیش ولی باستان یعنی قبل میلاد مسیح . لطفا بنا های با ارزشی مثل تخت جمشید یا این اثار 6000 ساله را به عالی قاپور وصل نکن
    • امير A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
      2 0
      باز هم نبرد شيراز و اصفهان البته بناهاى اصفهان تاريخى هستند و آثار باستانى به آثار بجا مانده از ايران باستان كفته مى شود.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    14 3
    بازم خداروشکر
  • احمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    7 1
    از کجا معلوم اینا جعلی نباشه؟
  • مهدی US ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    7 1
    نیفته از دستش
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    6 8
    روحانی مچکریم لطفا اونایی ک تو لوور فرانسه هستن رو هم برگردونید...
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    13 1
    شما تخت جمشید رو حفظ کنید نمیخواد این آثار رو برگردونید خارج باشه بهتر اونا از این آثار مثل چشمشون نگهداری میکنن
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 3
    با دیپلماسی همه کار میشه کرد و با ناسزا دادن فقط دشمن برای خودکون درست میکنیم و بقیه هم سو استفاده میکنند
  • محمد IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    7 2
    با توجه به نحوه جابجایی با دست و بدون دستکش توسط آقایان کارشناس همان بهتر که در آمریکا می بود .
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 1
    دست مریزاد کار از همین جا شروع میشه
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    7 4
    امیدواریم دولت بتواند منشور کوروش را هم برگرداند
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    6 4
    جای تقدیر و تشکر داره اینقدر منفی بافی نکنید دوستان به عمل کار براید نه به حرف