گری لوییس: هنوز برای نجات یوزپلنگ آسیایی دیر نشده است/ ابتکار: اوضاع معیشت محیط‌ بانان بهتر می شود

معصومه ابتکار و گری لوییس نماینده سازمان ملل صبح یکشنبه در مراسم نکوداشت محیط بانان برجسته و فعالان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از محیط بانان نمونه نیز تقدیر کردند.

به گزارش خبرآنلاین؛ معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت روز ملی یوزپلنگ آسیایی که صبح روز یکشنبه در مرکز مطالعات سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: این مطالعات از استان کرمان آغاز می شود و مسوولیت این طرح های مدیریتی به عهده استان دار و دبیری آن به عهده مدیر کل محیط زیست استان ها است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: این طرح ها دقیقا مشخص می کند که چگونه یک منطقه به گونه ای مدیریت شود که تنوع زیستی آن در کنار مباحث گردشگری حفاظت شده و به همه مردم شناسانده شود. در این طرح ها دانشگاهیان، مسوولان دستگاه‌های مختلف جوامع محلی رسانه‌ها و جوامع بین المللی از طریق پروژه های سازمان ملل با ما همکاری می کنند.

ابتکار با یادآوری روز ملی یوزپلنگ ادامه داد: محیط بانان به عنوان سربازان خط مقدم عرصه حفاظت از تنوع زیستی و گونه های در معرض انقراض هستند که بایستی جایگاه آنها ارتقا یافته و از آسیب ها و کاستی ها مرتبط با محیط بانان را بازشناسایی و برطرف کنیم.

او گفت: به طور کلی رویکرد سازمان محیط زیست در دوره جدید به سمت حفاظت از مناطق و گونه ها با مشارکت مردم روستاییان و عشایر تغییر کرده و امیدواریم با این رویکرد بتوانیم ذخیره‌گاه های تنوع زیستی که نه تنها متعلق به ایران است بلکه به آسیا و تمام جهان تعلق دارد حفظ کنیم. یوزپلنگ آسیایی گونه منحصر به فردی است که تنها در کشور ما تعداد اندکی از آن باقی مانده و باید به عنوان یک میراث جهانی از سطح جوامع محلی تا عالیترین سطوح ملی و حتی سطوح بین المللی حمایت و حفاظت شود.

ابتکار ادامه داد: سازمان محیط زیست با همت معاونان مدیران کارشناسان و محیط بانان تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح حفاظت زیستگاه یوز انجام می دهد. استفاده از تجهیزات مدرن و آموزش های خاص حفاظت از یوز به محیط بانان گام هایی است که برای بهبود وضعیت زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی برداشته شده است.

ابتکار وعده داد که برای بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان در سال جاری اقدامات مناسبی انجام شود.

رییس سازمان محیط زیست برگزاری مراسم قدردانی از محیط بانان توسط برنامه عمران سازمان ملل متحد را گامی موثر مهم در راستای همکاری های بین المللی برای حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد و گفت: همچنین انتخاب محیط بان پناهگاه حیات وحش شادگان که حدود 86 گلوله ساچمه ای به دلیل زد و خورد با شکارچیان متخلف در تنش دارد از سوی رئیس جمهور به عنوان کارمند نمونه دولت در میان هفت کارمند نمونه به فال نیک گرفت. در حال حاضر آتش سوزی پارک ملی گلستان به نگرانی جدی برای تمام مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست تبدیل شده که امیدواریم با همکاری سازمان مدیریت بحران بتوانیم هرچه سریعتر برنامه هایی برای ساماندهی این عرصه ارزشمند داشته باشیم.


ببر مازندران و شیر ایرانی را تنها می توان در مجسمه ها شناخت

در این مراسم گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد، با بیان اینکه در سراسر دنیا بیش از پیش به این مساله آگاهی می‌یابیم که تا چه اندازه به دیدگاه‌ها و بسیاری از گونه‌هایی که از ابتدای خلقت با ما همزیستی داشته‌اند آسیب وارده کرده‌ایم گفت: این مساله برای تمام زمین صدق می‌کند نه فقط برای ایران.

او ادامه داد: یوزپلنگ آسیایی نیز از این قاعده مستثنا نیست و امروزه ببر مازندران و شیر ایرانی را تنها می‌توان در مجسمه‌ها یا عکس‌های رنگ باخته‌ای شناخت که تصویر آنان را بر خود حمل می‌کنند. همه آن‌ها یا کشته شده‌اند یا به گونه‌ای منقرض شده‌اند و برای همیشه از بین رفته‌اند.

گری لوئیس گفت: اما هنوز برای نجات یوز پلنگ آسیایی خیلی دیر نشده است درست است که فشار مودرنیزاسیون و نو شدن تاثیر انسانی، جاده‌ها و شهرک‌ها و افزون بر همه این‌ها شلیک‌های مرگ بار به سوی یوزپلگ آسیایی و نیز طعمه‌های از سوی شکارچیان غیر مجاز سبب شده تا شمار این موجودات به کمتر از یکصد کاهش یابد با این همه تاکید داریم که هنوز برای نجات یوز ایرانی خیلی دیر نشده است.

نماینده سازمان ملل ادامه داد: در واقع بر این باور هستیم که کاهش این موجودات زیبا و بی‌همتا حتی می‌تواند متوقف شده باشد هم اکنون احتمال آن می‌رود که شمار آنان دوباره افزایش یابد و این خبر بسیار خوبی است.

او در ادامه سخنانش با بیان اینکه چرا چنین چیزی رخ داده است گفت: بخشی از دلیل معکوس شدن این شرایط در آگاهی همه ما نسبت به ضرورت نجات یوز آسیایی نهفته است چراکه بسیاری از ما به فعالیت‌هایی مشغول هستیم که می‌توانند به این روند یاری برسانند اما دلیل اصلی این بهبودی در معکوس شدن روند کاهش شمار این موجود از آن روست که شمار بسیار کوچکی از افراد در جامعه ما شب و روز به جان می‌کوشند که یوز آسیایی از گزند مصون بماند

لوییس ادامه داد: برخی مانند دانشگاهیان و شرکای کاری ما این کار را از راه نوشتن انجام می‌دهند برخی دیگر مانند دوستانمان در جامعه سازمان‌های مردم نهاد با گفتارشان چنین می‌کنند و برخی دیگر مانند حامیان تجاری ما منابعی را در اختیارمان می‌گذارند که با بهره از آن‌ها رخداد‌های آگاهی افزا مانند مراسم امروز در اینجا برگزار کنیم.

نماینده سازمان ملل متحد گفت: ما خطاب به این افراد می‌گوییم که قدردان و سپاسگذار همگی شما هستیم با این همه دیگرانی هم هستند که بیشتر از این‌ها سهم دارند بسیاری مانند محیط بانان ما در ایران از راه اقداماتشان چنین می‌کنند اقداماتی که اغلب مجریانشان را در معرض مخاطره سختی بسیار قرار می‌دهند خطر فعلی شلیک از سوی شکارچیان غیر قانونی و این تهدیدی بیهوده نیست. این مردان کار خود را با تحمل و از سر گذراندن شرایط شدیدا دشوار و فعالیت در وضعیت‌های خشن و ناگوار به انجام می‌رسانند.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =