در بیابان های خشک جنوبی ایالت نیومکزیکو، میان مکان اولین آزمایش بمب های اتمی و مرز آمریکا و مکزیک، شهری در حال بیرون آمدن از خاک است که خانه هیچ‌کس نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این شهر که برنامه ریزی شده تا جمعیت 35 هزار نفری در آن زندگی کنند، ویترینی است از مرکز شهری برای تجارت مدرن و خانه های در اطراف شهر. خیابان ها، پارک ها، مراکز خرید و یک کلیسا نیز در این شهر قرار خواهند گرفت.

اما این شهر یک شهر واقعی نیست، بلکه یک پروزه است به نام مرکز نوآوری، تست و ارزیابی «سی آی تی ای» و فقط یک مدل با مقیاس کامل از یک شهری معمولی آمریکایی است که در آینده قرار است، ساخته شود. پس هیچکس این شهر که در جنوب مکزیک قرار دارد را خانه نمی نامد. از این شهر برای توسعه فناوری های جدید استفاده می شود، فناوری هایی که آینده محیط زیست را می سازند.

این طرح یک میلیارد دلاری توسط مخابرات و شرکت فناوری پگاسوس رهبری می شود و قرار است حدود 40 کیلومتر مربع از آن را به آزمایش های بلند پروازانه ای در زمینه هایی مانند حمل نقل، ساخت و ساز و ارتباط و امنیت اختصاص دهند.

همچنین «سی آی تی ای» شامل مناطق مخصوصی برای توسعه مدل های جدید کشاورزی، انرژی و آب درمانی است.

روبرت بروملی، مدیر عامل شرکت پگاسوس، در رابطه با این پروژه گفت: چشم انداز این پروژه، محیط زیستی است که کالاهای جدید و فناوری های جدید می توانند بدون مختل کردن زندگی روزانه در آن ارائه و آزمایش شوند. شما می توانید در این شهر اشیا جدیدی بیاورید به آنها فشار وارد کنید آنها را بشکنید تا از عواقب آنها پی ببرید.اینجا باید مثل آهن ربایی باشد که مردم با عقیده و فناوری های جدید را جذب کند و فقط مکانی مختص به آزمایش نباشد بلکه مکانی برای تعامل هم باشد.

در این شهر خودروهای بدون سرنشین می توانند در راه ها استفاده شوند و توسط هواپیماهای بدون سرنشین ردیابی شوند. خانه هایی با شکل مقاوم در مقابل حوادث طبیعی طراحی شوند.همیچنین منابع جایگزین انرژی نیز می توانند در این مکان آزمایش شوند.

بروملی در رابطه با هزینه های این پروژه گفت: آمریکا میلیاردها دلار برای این حادثه هزینه می کند و فقط 2 تا 3 درصد آن را از تبلیغات پس می گیرد این وسایل طراحی شده هستند که باید مبلغ بازگشتی را افزایش دهند.

اگر این شهر را بسازید،مشتری ها می آیند

در سال 2011 پس از اینکه این پروژه هدف گذازی شد به علت پیدا نکردن مکانی مناسب برای اجرا آن، این پروژه 2 سال کنار گذاشته شد حتی وقتی قرار بود این پروژه در کوه های اورگان اجرا شود اوباما به علت اینکه آن مکان یک یادبود ملی است اجرا این پروژه در کوه های اورگان را لغو کرد.

اما با انتخاب مکان جدید امسال سازندگان به این مکان در جنوب مکزیک می روند و احتمالا از سال 2018 این پروژه عملیاتی می شود.

پگاسوس از ایالت نیو مکزیکو که قرار دادی را مربوط با تعهد به پروژه «سی آی تی ای» امضا کرده است از طریق راهنمایی در ساخت و ساز همایت می کند.

این شرکت انتظار دارد «سی آی تی ای» از طریق تبلیغات مشتری های با اعتباری را مانند شرکت های بزرگ فناوری جهان جذب کند.

شهری های از این قبیل که برای آینده هستند دارند در سرتاسر جهان طراحی می شوند از شهر زباله رایگان ماسدار در امارات تا دره پلن آی تی در پرتغال که در آن از 100 میلیون سنسور استفاده می شود. با این وجود مدیر عامل «سی آی تی ای» اطمینان دارد که پروژه اش برجسته می شود او در باره دلیل این اطمینانش گقت: چون این شهر ما خالصانه برای آزمایش است آزمایش های به انواع مختلفی در آن انجام می شود و این اجازه می دهد که مشتری های مختلفی داشته باشیم.

فناوری به انسان ها نیاز ندارد

کارشناسان برجسته برنامه ریزی شهری از این پروژه استقبال زیادی کرده اند.ناتالی گاتنگو، طراح اصلی آزمایشگاه شهر های آینده سان فرانسیسکو، در رابطه با این شهر آزمایشی گفت: ما نیاز داریم مدل های محیط زیستی آینده را که از مدل های امروزی فراتر می روند آزمایش کنیم. به نظر می رسد «سی آی تی ای» اجازه دهد شبیه سازی سریعی انجام شود.

پروقسور استیو راینر، مدیر دانشگاه آکسفور در پروژه شهر های آینده، که به نظر می رسد مخالف این «سی آی تی ای» است گفت: فناوری ها فقط یک اثر نیستند آنها سیستم های اجتماعی هستند. این عقیده که فناوری های جدید را بدون استفاده از انسان آزمایش کنیم بسیار گمراه کننده است.

منبع: سی‌ان‌ان/ 6 اکتبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

۴۷۲۳۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    18 1
    اونوقت اينجا اينترنت سرعتش در حد دايال آپه قيمتمشم خدا تومنه خداييش حقمونه هر چي سرمون مياد
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    19 1
    ما کجاییم و اینا کجا بعد می‌خوایم مدیریت جهانی کنیم خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • مصطفی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    22 1
    اگه همچین شهری در ایران میخواست افتتاح شه فکر میکنین چند نفر و کیا میومدن برای افتتاح ؟؟؟؟؟ اولین حرفشون هم این بود ما امریکارا زیر پا گذاشتیم
  • بی نام EU ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 0
    درود بر علم
  • مشهدی با غیرت A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    حتی لیاقت شهر رویایی پدیده شاندیز را هم نداشتیم ، خواستند از چنگش دربیارند ، دیدند داره خوب سرمایه مردم را تو این بازار کساد جمع میکنه ، حق و حقوقشان را نداد ، طرح های بزرگی برای توسعه صنعت توریسم در ایران داشت ، داشت بزرگ میشد ، زدند زیر لنگش با کلی تهمت و افترا که هیچکدومش هم ثابت نشد، فقط مردم را تحریک کردند که بیافتند به جان سرمایه گذاری خودشون ، 15 هزار نفر را هم بیکارکردند ، آخرش هم دیدند حریف مردم نمیشند ، منت گذاشتند که پروژه را نمی خوابانیم بیاد جریمه های دولتی را بده ، پول مردم را هم پس بده . خداوکیلی جک از این باحالتر در دنیا پیدا میکنید ، بعد اونوقت فکر میکنید تا هزار سال دیگه ما به الان اینها میرسیم